Aankoopadvies Buizenversterker Stereo Systeem

Gestart door Kingpin, september 27, 2011, 01:28:01

Vorige topic - Volgende topic

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

Staat er nog één en deze met 12 maanden garantie... ;)

Mooie en betrouwbare versterker, hoe de 300B in push-pull klinkt weet ik niet, maar SE in elk geval fantastisch.

klikkerdeklik

Kingpin

De kogel is door de kerk ... als monitor luidsprekers zijn het deze geworden, dus zal op zoek moeten naar een versterker die hierop goed matched.

Audio Physic Brilon 2.0

Brilon 2.0 met aan de voorkant een 19-mm-Ringradiator en een bass/middentoner van 12 cm.

Op de achterkant zit een 14cm PassiefRadiator unit.

Specs:
Breite: 160 mm
Tiefe: 230 mm
Höhe: 330 mm
Gewicht: 8,1 kg
Impedanz: 4 Ohm
Übergangsfrequenz: 3 kHz – 12 dB/Okt
Wirkungsgrad: 86 dB / 1 W / 1 M
Frequenzgang: 60 Hz bis 40 kHz
Frequenzlinearität: ± 2 dB (70 Hz bis 20 kHz)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

S@m

Mooie luidsprekers, in elk geval kan je de SET versterkers laten liggen...

Maakt je zoektocht weer íets eenvoudiger  ;)

Former member 78

Het zal wel kunnen, maar dat moet er wel een behoorlijke bak achter ;)

S@m

Citaat van: ArjanR1 op september 30, 2011, 08:50:16

In elk geval hebben deze AP's wel wat vermogen nodig om tot leven te komen denk ik...

Kingpin

Citaat van: S@m op september 30, 2011, 08:51:28
In elk geval hebben deze AP's wel wat vermogen nodig om tot leven te komen denk ik...
Ik zie meestal 86dB/1W/2.86V staan, bij AP staat 1V, maakt dat nog verschil uit?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

S@m

Citaat van: Kingpin op september 30, 2011, 09:50:13
Ik zie meestal 86dB/1W/2.86V staan, bij AP staat 1V, maakt dat nog verschil uit?

Dat is een laagrendement luidspreker en afhankelijk van de impedantie, akoestiek, luisterruimte en volume zal daar imho een (goede) versterker met een flink vermogen > 100W het mooist op presteren.

Kingpin

Citaat van: S@m op september 30, 2011, 09:58:07
Dat is een laagrendement luidspreker en afhankelijk van de impedantie, akoestiek, luisterruimte en volume zal daar imho een (goede) versterker met een flink vermogen > 100W het mooist op presteren.
Ja dat wist ik, zal waarschijnlijk dan wel een PP worden met beetje vermogen die zijn ook redelijk betaalbaar en klinken mits ze niet te hard staan toch best wel goed heb ik ondervonden.

Ik heb de Usher S-520 gehoort op de LA-audio A-30 van 15W en dat klinkt toch niet verkeerd.
De Ushers hebben dezelfde specs, 86dB/W/m.
Voor een huiskamer setje klinkt dit al niet gek, mits de akoestiek ook nog eens goed is zul je toch menig wenkbrauw  zien fronsen.

S@m

Niet alleen het rendement is belangrijk, ook de impedantie.

Betreffende Usher: 8 Ohm nominaal en de AP 4 Ohm.

De Usher zal makkelijker aan te sturen zijn.

Kingpin

Citaat van: S@m op september 30, 2011, 10:10:52
Niet alleen het rendement is belangrijk, ook de impedantie.

Betreffende Usher: 8 Ohm nominaal en de AP 4 Ohm.

De Usher zal makkelijker aan te sturen zijn.
ja dat is waar ...
dat wordt nog een leuke zoekactie dus...

Misschien weet jij dit waarom destijds Joachim versterkers van 10W-80W aanbeveelt voor de Brilon?

Kingpin

Arjan, even een vraagje ... die 86dB geeft toch alleen maar aan hoe Hard een bepaalde speaker kan gaan bij een bepaalde input?
Stel in mijn geval zijn de speakers 86dB , ik luister vrijwel nooit op erg luid volume, maakt het dan uit qua klank en stabiliteit als de aangesloten versterker wat minder wattages heeft?

Former member 78

Het ligt er een beetje aan Kingpin.

Als de 4Ohm monitor geen gekke dipjes heeft qua impedantie, dan zal het
best kunnen werken hoor.

Het mooie van een monitor is wel, die neem je zo ff mee.
Dan kun je het zelf beluisteren op bijvoorbeeld die A30 van WenW, of elders met een andere
versterker.

En of een versterker veel of weinig wattages heeft, maakt opzich niet erg veel uit.
Het is belangrijker dat de versterker stabiel is, en het vooral ook blijft mocht er bijvoorbeeld
een dip komen onder de 2Ohm ;)

Kingpin

Citaat van: Roger Black op september 27, 2011, 12:38:20
Die Destiny versterkers zien er wel geweldig uit hoor, heeft iemand ervaring met dit merk?
Ik hoor/lees ook alleen maar goede berichten over deze versterkers, zeker gezien de prijs en afwerking.
Zal wel niet op een niveau spelen als bijvoorbeeld een NAT etc. daarentegen wil ik alleen maar een leuk betaalbaar setje die iets meer dan goed voldoet op luisterniveau.

Ik heb in de tussentijd eens wat informatie verzameld over dit merk en het bedrijf.
Het blijkt dat deze versterkers in dezelfde layout (kast constructie) worden gebouwd als het merk Yaqin met uitzondering van de electronica, deze worden op een hoger level gespecificeerd (nauwkeurige waarden en uitsluitend toepassing van hoogwaardige componenten) en aangepast aan de EU norm door DestinY Audio zelf (bedrijf zit in Duitsland).
Ook de voedingen worden niet gebruikt van de Yaqin maar zelf gespecificeerd (ingekocht neem ik aan) op EU specificatie (240V stabiel) en zijn daardoor veel beter dan de chinese versterkers.
De nieuwe modellen eXperience, 300B en de nieuwe Classic worden gedeeltelijk in Duitsland gemaakt.
Eindmontage en afregeling van de buizen worden in Duitsland bij DestinY Audio zelf gedaan voordat ze worden verscheept naar de klant.
Ook service mocht er wat zijn met de versterker word binnenshuis verholpen (eigen technische dienst).

Zelf zouden onderstaande buizenversterkers van dit merk eventueel een kandidaat voor mij kunnen zijn denk ik. Deze komen in ieder geval wel voor op m'n lijstje om eventueel een luisterbezoek te brengen (denk als ik het gas ff intrap dat het wel binnen 1,5 uur moet kunnen redden  :D), daarnaast zijn monitor speakers wel wat makkelijker mee te nemen dan een stel dikke vloerstaanders  ;D).

Destiny Audio EL34 Plus (Classic serie)

Zwarte uitvoering

Grijze uitvoering

Back

Detail

Technische Details:

- 2*52 W RMS (8 Ohm)
- 2*104 W RMS (4 Ohm)
Frequenzgang 20 Hz - 60 kHz (-2 dB)
Rauschabstand > 85 dB
Eingangsempfindlichkeit 0.3 V DVD/ CD/ Tuner/ Tape
Röhren 4* EL34B, 4* 12AT7
Abmessung 315mm/ 180mm/ 455mm
Gewicht 24 kg

Destiny Audio EL34 Deluxe (Supreme serie)

Back

Detail (met aan bovenkant makkelijk de bias te kunnen afregelen)

Technische Details:

- 2*50W RMS (8 Ohm) ultralinear
- 2*25W RMS (8 Ohm) Triode
- 2*100W RMS (4 Ohm) ultralinear
- 2*50W RMS (4 Ohm) Triode

Frequenzgang 5Hz – 75kHz (-2dB)
Rauschabstand ≥88 dB
Eingangsempfindlichkeit 0.3V
Röhren 4* EL34B, 8* 6AK5
Abmessung 315mm/ 210mm/ 455mm
Gewicht 21 kg

ronnydepony

Misschien een beetje telaat maar ik ben ook naar iets met buizen op zoek en dan is de twinsound cst80-mkii
ook  niet slecht.

Alhoewel mijn voorkeur voorlopig naar een Vincent versterker gaat, heeft een combinatie van buizen en transistor.

Roger Black

Citaat van: Kingpin op oktober  1, 2011, 13:09:10
Ik hoor/lees ook alleen maar goede berichten over deze versterkers, zeker gezien de prijs en afwerking.
Zal wel niet op een niveau spelen als bijvoorbeeld een NAT etc. daarentegen wil ik alleen maar een leuk betaalbaar setje die iets meer dan goed voldoet op luisterniveau.

Ik heb in de tussentijd eens wat informatie verzameld over dit merk en het bedrijf.
Het blijkt dat deze versterkers in dezelfde layout (kast constructie) worden gebouwd als het merk Yaqin met uitzondering van de electronica, deze worden op een hoger level gespecificeerd (nauwkeurige waarden en uitsluitend toepassing van hoogwaardige componenten) en aangepast aan de EU norm door DestinY Audio zelf (bedrijf zit in Duitsland).
Ook de voedingen worden niet gebruikt van de Yaqin maar zelf gespecificeerd (ingekocht neem ik aan) op EU specificatie (240V stabiel) en zijn daardoor veel beter dan de chinese versterkers.
De nieuwe modellen eXperience, 300B en de nieuwe Classic worden gedeeltelijk in Duitsland gemaakt.
Eindmontage en afregeling van de buizen worden in Duitsland bij DestinY Audio zelf gedaan voordat ze worden verscheept naar de klant.
Ook service mocht er wat zijn met de versterker word binnenshuis verholpen (eigen technische dienst).

Zelf zouden onderstaande buizenversterkers van dit merk eventueel een kandidaat voor mij kunnen zijn denk ik. Deze komen in ieder geval wel voor op m'n lijstje om eventueel een luisterbezoek te brengen (denk als ik het gas ff intrap dat het wel binnen 1,5 uur moet kunnen redden  :D), daarnaast zijn monitor speakers wel wat makkelijker mee te nemen dan een stel dikke vloerstaanders  ;D).

Destiny Audio EL34 Plus (Classic serie)

Zwarte uitvoering

Grijze uitvoering

Back

Detail

Technische Details:

- 2*52 W RMS (8 Ohm)
- 2*104 W RMS (4 Ohm)
Frequenzgang 20 Hz - 60 kHz (-2 dB)
Rauschabstand > 85 dB
Eingangsempfindlichkeit 0.3 V DVD/ CD/ Tuner/ Tape
Röhren 4* EL34B, 4* 12AT7
Abmessung 315mm/ 180mm/ 455mm
Gewicht 24 kg

Destiny Audio EL34 Deluxe (Supreme serie)

Back

Detail (met aan bovenkant makkelijk de bias te kunnen afregelen)

Technische Details:

- 2*50W RMS (8 Ohm) ultralinear
- 2*25W RMS (8 Ohm) Triode
- 2*100W RMS (4 Ohm) ultralinear
- 2*50W RMS (4 Ohm) Triode

Frequenzgang 5Hz – 75kHz (-2dB)
Rauschabstand ≥88 dB
Eingangsempfindlichkeit 0.3V
Röhren 4* EL34B, 8* 6AK5
Abmessung 315mm/ 210mm/ 455mm
Gewicht 21 kg

Die Classic in zwart is wel  :inlove: , hopelijk klinkt het een beetje  :)

Kingpin

Citaat van: Roger Black op oktober  4, 2011, 14:35:36
Die Classic in zwart is wel  :inlove: , hopelijk klinkt het een beetje  :)
Tja die Classic ziet er zekers gelikt uit, de Deluxe versie heeft daarentegen een betere pre, afstandbediening en softstart voor de buizen.
Even de beurs afwachten en daarna denk ik maar ff een ritje wagen om te beluisteren.
In de tussentijd maar eens wat andere merken beluisteren.

J.S.

Ben wel benieuwd naar die 6AK5/EF95 buisjes; voor zover ik weet worden die niet meer gemaakt en dat zou voor mij een dealbreaker zijn (ik vind 'm namelijk ook wel mooi en voor die prijs...).

Kingpin

Kingpin

Citaat van: J.S. op september 27, 2011, 12:23:41
Een simpele triode schakelaar plakt voor een pentode (o.a. EL34) het schermrooster aan de anode met (vaak) een extra weerstandje voor het schermrooster. Eigenlijk zou het keerrooster ook aan de anode geschakeld moeten worden, omdat het schermrooster anders meer stroom te verwerken krijgt (= kortere levensduur). Dit wordt echter niet altijd gedaan.
Voor een tetrode als de 6L6 geldt dit niet (geen keerrrooster).

Klasse A hoeft trouwens helemaal niets over de uitgangsschakeling te zeggen. Klasse A kan ook PP zijn. PP/SE zegt iets over de uitgangsschakeling, terwijl de klasse iets zegt over of een signaal de volle 360 graden van de cyclus wordt versterkt (A) of meer dan 180 maar minder dan 360 (AB). Uiteraard is er ook klasse B, maar ik denk dat dat niet zo vaak voorkomt in audioversterkers (meer crossover distortion). Vaak wordt er onterecht ook nog kathode/fixed bias bijgesleept.
Mocht je hier meer over willen weten en wat tijd voor vermaak hebben, dan kan je eens googelen of de Vox AC30 nou klasse A is of niet; zijn hele stammenoorlogen over uitgebroken ;D

Ultralineair (voor pentodes) is een soort samensmelting van het beste van een triode (lagere vervorming) en een pentode (meer power) of iets in die richting.
Uit zich dit nog in klank als je tussen UltraLinear en Triode schakelt?

Kingpin

Tussen de EL34 Plus (Classic serie) en de EL34 Deluxe (Supreme serie) zit ook een andere voortrap.
De EL34 Plus maakt gebruik van 4*12AT7 en de EL34 Deluxe maakt gebruik van 8*6AK5 weet iemand welke nu de betere is of heeft dit meer te maken omdat de EL34 Deluxe kan schakelen tussen Triode en UltraLineair?

J.S.

Hmmm, op de een of andere manier zit dit topic niet in mijn lijstje met 'mijn berichten'.

Hoe dan ook, triode/ul schakelaar heeft niets met de gebruikte buizen in de voortrap te maken (in het algemeen). Misschien dat Destiny/Yaquin er wel een goede (klankmatige) reden voor heeft, maar technisch gezien kan je net zo goed de ECCxx/12Ax7 familie gebruiken.

Klankmatig ben ik niet bekend met zo'n schakelaar in audioversterkers, maar van wat ik gelezen heb (!) is triode wat warmer/ronder met wat minder punch. Meer stereotypisch 'buizig' conludeer ik daar maar uit. Daarbij denk ik dat het ook heel erg aan het ontwerp ligt. Heb je niet echt veel aan, maar ik denk dat iedereen die hier een specifiek antwoord op geeft zonder deze exacte versterker beluisterd te hebben, een gokje doet. Gebruikte trafo's spelen ook mee, de koppeling met je luidsprekers, etc. Heel veel variabelen.

Kingpin

Citaat van: J.S. op oktober 10, 2011, 15:20:15
Hmmm, op de een of andere manier zit dit topic niet in mijn lijstje met 'mijn berichten'.
Vond het ook 'verdacht' rustig hier  ;) misschien iets te maken gehad met de database die er laatst uitlag?

Citeer
Hoe dan ook, triode/ul schakelaar heeft niets met de gebruikte buizen in de voortrap te maken (in het algemeen). Misschien dat Destiny/Yaquin er wel een goede (klankmatige) reden voor heeft, maar technisch gezien kan je net zo goed de ECCxx/12Ax7 familie gebruiken.

Klankmatig ben ik niet bekend met zo'n schakelaar in audioversterkers, maar van wat ik gelezen heb (!) is triode wat warmer/ronder met wat minder punch. Meer stereotypisch 'buizig' conludeer ik daar maar uit. Daarbij denk ik dat het ook heel erg aan het ontwerp ligt. Heb je niet echt veel aan, maar ik denk dat iedereen die hier een specifiek antwoord op geeft zonder deze exacte versterker beluisterd te hebben, een gokje doet. Gebruikte trafo's spelen ook mee, de koppeling met je luidsprekers, etc. Heel veel variabelen.
Gezien m'n speakers zal UL wel 'vereist' zijn. Na navraag blijkt dat de EL34 Plus uitsluitend in de UL stand werkt.
Heb dit weekend de duitse foras erop nagelezen maar er gaat een duidelijke voorkeur uit naar de Classic serie, vanwege het 'puristische'. Er was zelfs iemand met volgens mij Dynaudio speakers (86dB/W/m) die aangaf dat de Classic versterker daar geen moeite mee had om deze onder controle te houden. Z'n kennis welke in het bezit was van een Lua moest concluderen dat de DestinY zelfs een tikkeltje muzikaler was.
Klinkt allemaal te mooi ... maar binnenkort ga ik luisteren, gezien de feedbacks en de conclusie dat er zeer weinig te koop staan ben ik best geinteresseerd geraakt.
Eerst nog de beurs afwachten en een dikke rekening deze maand voor m'n auto (onderhoud, tja een dikke beemer kost wat  :D)

J.S.

Ik ben heel benieuwd wat je ervan vind; mijn interesse gaat zeker uit naar de EL34 Plus omdat ik geen zin heb in die 6AK5's. Wat ik trouwens wel weer jammer vind is dat ze extra blauwe led'jes onder de voorbuizen hebben gezet...

Kingpin

Citaat van: J.S. op oktober 10, 2011, 23:05:10
Ik ben heel benieuwd wat je ervan vind; mijn interesse gaat zeker uit naar de EL34 Plus omdat ik geen zin heb in die 6AK5's. Wat ik trouwens wel weer jammer vind is dat ze extra blauwe led'jes onder de voorbuizen hebben gezet...
Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, geen poespas, gewoon muziek maken zonder tussenkomst van overbodige luxe.
De blauwe leds geven volgens mij wat ik zo gelezen heb minder licht dan op de foto doet voorkomen.
Mits deze goed bevalt zou het deze uitvoering worden:

Met zwarte voorkant, rest silver en zwarte kap.

Er is er ook 1 in geheel zwarte uitvoering.
Over 3 a 4 weken komen ze pas weer binnen en moeten dan nog gemodificeerd worden heb ik begrepen.
En de standaard chinese buizen kun je natuurlijk tegen redlijk betaalbare varianten omruilen.