Aankoopadviezen HT, budget €3000,-. / Voor nu even geluid.

Started by Bas Akkerman, August 14, 2011, 12:51:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Ze doen allebei wat met het geluid. Vaak wordt gezegd dat de voorversterker meer het klankkarakter van een set bepaalt. Mijn ervaring is dat ook de eindversterker nog veel verschil in karakter veroorzaakt. Als je een super goede neutrale eindversterker hebt, dan zal inderdaad de voorversterker het meest bepalen in de klank. Echter in een niet-ideale wereld laten de meeste eindversterkers ook niet alles door en voegen hun eigen sausje toe.

Alternatieven zijn er voldoende te vinden, lijkt mij. Een Classé CAV-75 is bijvoorbeeld tegenwoordig soms te krijgen voor €800. Ook meerkanaals eindversterkers van Parasound, Harman Kardon etc. etc. zijn vaak voor niet teveel te koop. Maar je kunt ook gewoon beginnen met de Ceratec en dan later doorgroeien als je behoefte hebt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bas Akkerman

Ok, weer wat dingen op het lijstje erbij. ;)
En waar zou ik naar kunnen kijken als het gaat om pre/pro's?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Audiofiel

Leuke Prepro's die nu betaalbaar zijn en vroeger extreem duur, zoals Lexicon, Classé SSP, Aragon Stage, Tag McLaren AV, Theta, etc. Voorkeur zou ik hebben voor eentje met een meerkanaals ingang, maar als ze dat niet hebben zijn ze zeker onder de €400 te vinden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bas Akkerman

Quote from: Audiofiel on August 17, 2011, 10:20:59
Leuke Prepro's die nu betaalbaar zijn en vroeger extreem duur, zoals Lexicon, Classé SSP, Aragon Stage, Tag McLaren AV, Theta, etc. Voorkeur zou ik hebben voor eentje met een meerkanaals ingang, maar als ze dat niet hebben zijn ze zeker onder de €400 te vinden.
Dank je!  :thumbs-up:
Zoiets dus maar dan net wat te duur. :dry: Hey, dromen mag...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MVG

Quote from: Bas Akkerman on August 16, 2011, 07:33:30
Enthousiaste mensen hoeven bij mij nooit sorry te zeggen! Ik wil stereo ook al 10 jaar, dus ik begrijp je best. En wat topic betreft, we hebben vast onze eigen voorkeuren dus helemaal hetzelfde wordt het niet denk ik. Kefq100 is ook een goede tip! Eens zien of ik beide sets eens ergens kan beluisteren...

Danku, danku! We kunnen inderdaag veel van elkander leren!
Mocht je deze sets gaan beluisteren (boston, kef) ben ik erg benieuwd naar je bevindingen! Ik stel dat nog even uit, anders maak ik mezelf alleen maar gek  ;)

garmtz

Als het alleen voor film is: Lexicon pre/pro. Eindversterker: Parasound... Soort 'klassieke' combi. :)  Bij elkaar kan dat voor 800-1000 Euro.

Audiofiel

Als je weinig kwijt wilt zijn (en een potje overhoudt voor toekomstige upgrades) zou je ook deze kunnen kopen: AV32 SP voor €275. Ben je samen met de Ceratec en een Panasonic BD310 voor €750 klaar. Hou je nog wat over. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kingpin

Quote from: Bas Akkerman on August 17, 2011, 08:27:49
<happymodus aan> Heb een baan!  :worship: :pompom: <happymodus uit>
Gefeliciteerd  :)

Quote
Wat zouden goede mogelijkheden zijn binnen dit budget voor de combinatie pre-pro + eindversterker? Ik ben namelijk nogal eigenwijs (joh!) en kan de Ceratec toch niet helemaal los laten. Voor mijn idee zou een Blu-ray speler digitaal aangesloten op een tweedehands pre-pro en die weer op de Ceratec budgettechnisch op dit moment het beste zijn. Maar nogmaals, ik ben er niet in thuis, dus heb geen zicht op alternatieven.
Ik kan je de Rotel combi laten horen op de Ceratec als je dat wilt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on August 17, 2011, 10:57:45
Als het alleen voor film is: Lexicon pre/pro. Eindversterker: Parasound... Soort 'klassieke' combi. :)  Bij elkaar kan dat voor 800-1000 Euro.
Quote from: Audiofiel on August 17, 2011, 11:15:15
Als je weinig kwijt wilt zijn (en een potje overhoudt voor toekomstige upgrades) zou je ook deze kunnen kopen: AV32 SP voor €275. Ben je samen met de Ceratec en een Panasonic BD310 voor €750 klaar. Hou je nog wat over. ;)
Ok, dank jullie, het is voor nu inderdaad puur voor film. Ik ga me er eens op inlezen, nu zie ik door de elco's en trafo's de s/pdifs even niet meer... ;D

Quote from: Kingpin on August 17, 2011, 14:09:36
Gefeliciteerd  :)
Ik kan je de Rotel combi laten horen op de Ceratec als je dat wilt.
Mmm, dat is wel een idee. Weet alleen niet of jouw Rotelcombinatie prijstechnisch in verhouding is met wat ik zoek, maar wel leuk om jouw combinatie te ervaren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on August 15, 2011, 22:03:11

Dan wordt het:
Oppo BDP-83 - €425,-
Ceratec - €275,-
Boston Acoustics 4x A26 + Center - €1300,-
Sub - €500,-
Scherm - €500,-

Ehm, zijn die Bostons niet 4x 150e + 1x 200e? Komt neer op 800e. Scheelt toch maar even 500e die ergens anders aan uitgegeven kan worden.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on August 18, 2011, 11:03:00
Ehm, zijn die Bostons niet 4x 150e + 1x 200e? Komt neer op 800e. Scheelt toch maar even 500e die ergens anders aan uitgegeven kan worden.

Je hebt gelijk! Ga het even veranderen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Met die 500 plus 275 ipv de Ceratec kom je heel dicht bij de Primare die nu à 850 in de markt staat...

Quote from: garmtz on August 17, 2011, 10:57:45
Als het alleen voor film is: Lexicon pre/pro. Eindversterker: Parasound... Soort 'klassieke' combi. :)  Bij elkaar kan dat voor 800-1000 Euro.
Die schatting lijkt me wat optimisch, tenzij de verkopers in de war zijn?
Zo'n combi lijkt me stukken beter dan gangbare HDMI-receivers tot een flink stukkie duurder.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on August 18, 2011, 13:17:15
Met die 500 plus 275 ipv de Ceratec kom je heel dicht bij de Primare die nu à 850 in de markt staat...
Die schatting lijkt me wat optimisch, tenzij de verkopers in de war zijn?
Zo'n combi lijkt me stukken beter dan gangbare HDMI-receivers tot een flink stukkie duurder.
Goede tip AbZ! Ik had er eerlijk gezegd een beetje overheen gekeken.

Edit: kan ik een Oppo BDP-83 hier ook digitaal op aansluiten? Want als ik die analoog aansluit, wordt de Primare alleen een versterker als ik het goed begrijp.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August 18, 2011, 13:25:53
Goede tip AbZ! Ik had er eerlijk gezegd een beetje overheen gekeken.

Edit: kan ik een Oppo BDP-83 hier ook digitaal op aansluiten? Want als ik die analoog aansluit, wordt de Primare alleen een versterker als ik het goed begrijp.
Ja, trouwens wel een serieus mooie versterker denk ik.  Je kunt een Oppo idd ook digitaal aansluiten bij die Primare (oa voor de DTS core van BluRay zoals eerder genoemd) maar ik zou de analoge multichannel ingangen niet uitvlakken omdat recente spelers meer kunnen decoderen.  Het lijkt me echt weggegooid geld om te investeren in een processor/receiver die zulke ingangen niet heeft, tenzij je hem voornamelijk voor stereo zou gebruiken.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on August 17, 2011, 10:57:45
Als het alleen voor film is: Lexicon pre/pro. Eindversterker: Parasound... Soort 'klassieke' combi. :)  Bij elkaar kan dat voor 800-1000 Euro.
Lijkt me een erg mooie combinatie, maar ik zou er eerlijk gezegd ook wel versteld van staan als dit in mijn budget zou passen... Laatst werd er een Lexicon voor €1300,- aangeboden. Maar ik houd in ieder geval mijn ogen open hoor...

Quote from: AbZ on August 18, 2011, 21:33:15
Ja, trouwens wel een serieus mooie versterker denk ik.  Je kunt een Oppo idd ook digitaal aansluiten bij die Primare (oa voor de DTS core van BluRay zoals eerder genoemd) maar ik zou de analoge multichannel ingangen niet uitvlakken omdat recente spelers meer kunnen decoderen.  Het lijkt me echt weggegooid geld om te investeren in een processor/receiver die zulke ingangen niet heeft, tenzij je hem voornamelijk voor stereo zou gebruiken.
Dat begrijp ik niet helemaal. Als ik de speler analoog aansluit op de pre/pro, dan heeft die laatste toch alleen nut als versterker omdat de geluidsformaten toch al in de speler zijn gedecodeerd? Ik dacht dat ik de Blu-rayspeler digitaal moest aansluiten om het decoderen door de pre/pro te laten doen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August 22, 2011, 20:01:51Dat begrijp ik niet helemaal. Als ik de speler analoog aansluit op de pre/pro, dan heeft die laatste toch alleen nut als versterker omdat de geluidsformaten toch al in de speler zijn gedecodeerd? Ik dacht dat ik de Blu-rayspeler digitaal moest aansluiten om het decoderen door de pre/pro te laten doen.
Klop, maar niet elke receiver kan elk formaat volledig decoderen.  Met analoog hou je gewoon beide opties open.  Er vindt op het gebied van de te decoderen formaten ook veel meer innovatie plaats dan in versterking.  Dan moet je meestal toch je speler vervangen en hoef je geen nieuwe pre/pro/receiver aan te schaffen. mits deze ook analoge multichannel heeft.  Een receiver van een jaar of twee geleden brengt doorgaans veel minder op dan een oudere Lexicon waarop de grootste afschrijving al achter de rug is.  Er stond nu trouwens een Emotiva in de markt, ook leuk.

Bas Akkerman

Weer even een heel andere vraag, nu gericht op beeld.
Ik krijg één dezer dagen de projector binnen. Nu wil ik de raamkant volledig verduisteren, ik weet alleen niet wat de beste oplossing daar voor is (rolluik is geen optie in ieder geval). Ik heb wat op het forum gesnuffeld, maar deze topics zijn al wat ouder en misschien dat er nu meer nieuws is. Heeft iemand ideeën?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Als een rolluik geen optie is dan lijkt mij een rolgordijn met zijprofielen the next best thing.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on August 26, 2011, 13:32:55
Als een rolluik geen optie is dan lijkt mij een rolgordijn met zijprofielen the next best thing.
Ok, dus met die zijprofielen sluit het dan wel goed af? Ik zal daar eens wat informatie over gaan zoeken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Ik had ze voor mijn veluxramen met zijprofielen, er kwam geen licht meer doorheen. Voor staande ramen zal het net zo werken, vermoed ik.

Laat je anders adviseren in een winkel voor raambekleding. Die weten misschien nog andere leuke opties.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Zoals jullie aan mijn signature kunnen zien, ben ik nu in het bezit van beeld (en een klein beetje geluid van een geleende Sony receiver met twee luidsprekers van hetzelfde merk). Ik projecteer op dit moment nog op een muur met wit reliëfbehang, dus mensen lijken net reptielen. Het bevalt me tot nu toe wel om eerlijk te zijn en mijn vrouw is ook onder de indruk. Heeft zelfs vandaag uit eigen beweging een chaise longue gekocht bij IKEA! Mooi geluid komt er dus nog.

Ik heb nog geen verduistering in de kamer, dus dat wordt pas bij zonsondergang kijken. Een film-Ramadan, zeg maar ;). (No offence, heb respect voor zo'n mooie traditie).

Misschien dat ik nu zo stil aan een HT-showcase aanmaak, alhoewel het nog een t&r%ng zooitje is in de kamer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HJ

als je voor een redelijk bedrag een goede pre/pro zoekt kun je ook de rotel rsp-1066/1068 eens bekijken.
die koop je echt voor weinig(moet voor 350€ te vinden zijn) en is echt goed vind ik. geen nieuwe formaten en hdmi maar wel 6.1 ingang ;)
icm de rotel rmb-1075 heb je een mooie betaalbare set die voor film echt wel goed is weet ik uit eigen ervaring.
wil je veel voor weinig kun je eens kijken naar de 2e hands onkyo's die hier regelmatig voorbij komen voor belachelijke prijzen maar ik zou voor losse voor eind combi gaan.
dat is veel makkelijker upgraden in de toekomst.

vwb electrostaten, (ik heb alleen ervaring met martin logans) die zijn echt wel geschikt voor film en stereo gebruik.
wat ik het mooiste vind is dat je een soort bubble krijgt waarbij je niet echt een soundtrack hoort maar het net is of je zelf in de ruimte aanwezig bent.
dit hoeft dus echt niet met heftige fragmenten te zijn maar juist bij subtiele passages is dit echt fantastisch.
de sweetspot is idd kleiner dan bij andere speakers maar 2 of 3 zitplaatsen is wel haalbaar.
als je echt uit het midden zit kan je eigenlijk niet zonder center maar dat is bij elke setup het geval lijkt me.
zelf gebruik ik een 4.1 setup, zonder center dus en dat werkt echt perfect, ik zit dan wel in de sweetspot.
vwb de gevoeligheid van de electrostaten, dat valt bij ML reuze mee. het zijn sowieso hybride speakers dus de panelen zijn niet onwijs groot en het laag komt uit een woofer.
ik speel stereo met 2 buizen van versterkers van 40W op de ML's (zonder sub) en dat gaat echt wel goed tenzij je echt hard wil maar dan moet denk ik geen buizen nemen.
wat ik ervan heb gelezen is dat je het liefst wel een stabiele versterker kan nemen. wats zijn minder belangrijk dan de stroom die hij kan leveren bij lage weerstand.



Bas Akkerman

Ik heb even een opsomming gemaakt van tweedehands processoren/voorversterkers hier en elders in de marktsectie en ik hoor graag jullie ideeën (vooral over klankkleur, inzetbaarheid):

- Primare SPA 20 voor €850,-
- Lexicon MC-1 voor €250,-
- Tag Mclaren AV-32R sp voor €275,-
- Ceratec Penta eindversterker voor €275,-
- Krell Showcase 7.1 voor €1300,-
(deze laatste is natuurlijk prijstechnisch een heel ander verhaal, maar wil graag weten wat dit zou toevoegen t.o.v. de andere mogelijkheden
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Voor cinema, ga voor de MC-1, die heeft ook een analoge meerkanaals ingang zag ik.

Bas Akkerman

Hier even stil geweest. En lees nu net dat de Lexicon al verkocht is. Dus te lang gewacht, maar fijn dat de verkoper me niet even inlicht of ik nog interesse had...  :withstupid:
Nou ja, had ik maar wat slagvarender moeten zijn!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten