Backup van CD's maken.

Started by Mordante, August 2, 2011, 16:10:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mordante

Ik zit wel eens te denken om al mijn CD's te kopieren/rippen naar HDD als backup. Ik weet dat een HDD ook niet eeuwig meegaat. Maar sommige CD's zin gewoon niet meer te koop dan is het toch wel fijn om een copy te hebben. Nu zat ik te denken om een USB HDD te kopen. Weet iemand hoeveel HDD ruimte ongeveer 1000CD's in AIFF nodig hebben. Zijn er hier mensen die zoiets gedaan hebben, wat zijn hun ervaringen en met welke software is het gedaan?

Nosferatu

1000 CD's, ongeveer 550-650GB. Je hebt het over AIFF dus ik gok dat je e.e.a. op een Apple computer met iTunes wilt gaan doen ? Zo ja, ALAC neemt zo'n 30-40% minder ruimte in, ben je grofweg een 400GB ruimte nodig.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Mordante

Weet nog niet waar ik het mee wil gaan afspelen. Er zijn volgens mij diverse media players die AIFF kunnen spelen. Een 1T HDD kost niet zoveel meer dus waarom zou je willen comprimeren ook al is het lossless. AIFF heeft volgens mij een aantal voordelen ten opzichte van WAV. Dus daarom de keuze voor AIFF.

Zelf zit ik te denken om dbPoweramp aan te schaffen voor het rippen. Ik neem aan de deze wel naar AIFF kan rippen.

Nosferatu

AIFF is Appels variant van WAV, vandaar de link naar een MAC.  ;)

1000 CD's........ heel veel sterkte als je die allemaal gaat rippen, gaat eventjes duren.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Dirk

Quote from: Mordante on August  2, 2011, 16:36:48
Zelf zit ik te denken om dbPoweramp aan te schaffen voor het rippen. Ik neem aan de deze wel naar AIFF kan rippen.
yep, dat doet dBp
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mordante

Quote from: Nosferatu on August  2, 2011, 16:55:55
AIFF is Appels variant van WAV, vandaar de link naar een MAC.  ;)

1000 CD's........ heel veel sterkte als je die allemaal gaat rippen, gaat eventjes duren.  ;D

Daar kijk ik ook een beetje tegenop. Het is echt veel werk. Dus moet er nog wel even over nadenken. Ook is mijn PC niet heel snel dus gaat het rippen niet echt vlot denk ik.

RonK.

Flac is ook een erg goed formaat en buiten Apple een stukje 'universeler"  misschien heb je er wat aan.

Nosferatu

Quote from: Mordante on August  2, 2011, 17:05:12
Daar kijk ik ook een beetje tegenop. Het is echt veel werk. Dus moet er nog wel even over nadenken. Ook is mijn PC niet heel snel dus gaat het rippen niet echt vlot denk ik.
De snelheid van je PC is geen issue, meer hoe snel en accuraat kan je optische drive e.e.a. inlezen. Die 2 staan redelijk in relatie tot elkaar. Ach weet je, ik heb zelf ook alles (in iTunes) geript en het is even werk maar als je elke avond er een stuk 20-30 doorheen jaagt dan is het nog wel te doen. Daarna is het een kwestie van bijhouden.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

denoontje

op het ht forum wordt gesproken voor het rippen op een mac met xld.
Garmt en was daarmee bezig geweest.

Mordante

Quote from: RonK. on August  2, 2011, 17:07:11
Flac is ook een erg goed formaat en buiten Apple een stukje 'universeler"  misschien heb je er wat aan.

Ik ken FLAC inderdaad. Maar waarom zou je willen comprimeren of inpakken. Ik zeg niet dat je geluids kwaliteit verliest maar HDD is zo goedkoop dat komprimeren eigenlijk niet meer nodig is.

Zee

FLAC is nu wel een beetje het default formaat aan het worden voor lossless. Ben benieuwd wanneer Apple dit nu eindelijk eens default gaat ondersteunen.
Voordeel tos WAV is o.a. dat je er ook meta data in kwijt kunt.

Mbt het aantal CD's dat je op een avondje kunt rippen: voor lichte muziek (populair/pop) zal dit met dB poweramp inderdaad wel snel gaan. Voor serieuze muziek (klassiek) mag je echter blij zijn er een paar op een avond te kunnen doen (wanneer je aan correcte tagging hecht).  db Poweramp is naar mijn ervaring inderdaad wel de beste tool maar ook deze kent lang niet alle meta data (is mijn ervaring na het rippen van ongeveer 500 klassiek CDs en nog ruim 1000 te gaan).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

rbormans

En maak een backup (2 schijven dus)
Ik zou liever mijn cd's verliezen dan de audiobestanden (vooral de klassiek correct getagde)

Mordante

Iemand anders adviseerde bij naar ISO te rippen. Ik ben niet bekend met dit format. Kan iemand uitleggen waarom ISO wel of niet goed zou zijn?

fugazi_2009

Tja, met ISO's heb je een exacte disccopy die je daarna weer op een CD zou kunnen branden. Niet heel praktisch als je muziek van HD zou willen spelen of wil gaan streamen oid. Ik zou het gewoon met DBPowerAmp naar flac omzetten.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

hifiman

#14
Quote from: fugazi_2009 on August  3, 2011, 10:43:21
Tja, met ISO's heb je een exacte disccopy die je daarna weer op een CD zou kunnen branden. Niet heel praktisch als je muziek van HD zou willen spelen of wil gaan streamen oid. Ik zou het gewoon met DBPowerAmp naar flac omzetten.
Volgens mij kun je helemaal geen iso maken van een audio cd, er is namelijk niet eens sprake van een filesystem en zeker niet van iso9660 of udf. Zoals eerder gezegd, de beste keuze is flac: losless compressie, tags en de defacto standaard zo ondertussen. Dbpoweramp of EAC zijn inderdaad de perfecte tools daarvoor.

Zee

Quote from: Raf (B) on August  3, 2011, 00:10:03
En maak een backup (2 schijven dus)
Ik zou liever mijn cd's verliezen dan de audiobestanden (vooral de klassiek correct getagde)


Ik rip zelf naar een RAID5 NAS.  Deze wordt 1x per dag gesynchroniseerd met een andere (off site) RAID5 NAS.  Periodiek wordt hier weer een backup van gemaakt.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Nosferatu

Quote from: Audioloog on August  3, 2011, 10:46:42
Volgens mij kun je helemaal geen iso maken van een audio cd, er is namelijk niet eens sprake van een filesystem en zeker niet van iso9660 of udf.
Je kunt wel degelijk een ISO maken van een audio CD waarna, als de ISO mount met bijvoorbeeld Daemon Tools, deze gewoon word herkent als audio CD. Of het handig is om CD's op deze manier te rippen is een andere vraag.....
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

hifiman

Quote from: Nosferatu on August  3, 2011, 11:34:10
Je kunt wel degelijk een ISO maken van een audio CD waarna, als de ISO mount met bijvoorbeeld Daemon Tools, deze gewoon word herkent als audio CD. Of het handig is om CD's op deze manier te rippen is een andere vraag.....
Hoe werkt dat dan, waarschijnlijk als wav files alsnog op een iso9660 filesystem zetten of iets dergelijks?  :crazy:

Nosferatu

Tja, wat is het verschil tussen een CD-, DVD- of software CD/DVD ISO ? Geen enkele, gewoon 1 bestand waarin een feitelijke kopie van de bron. Op een PC kan je zo'n bestand simpelweg mounten (koppelen) aan een virtuele CD/DVD drive en die benaderen als ware het een fysieke CD/DVD. Simpel.  ::) Maar het nut om je muziekcollectie op deze manier te rippen is.... enigszins twijfelachtig.  :angel:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

hifiman

Quote from: Nosferatu on August  3, 2011, 11:58:05
Tja, wat is het verschil tussen een CD-, DVD- of software CD/DVD ISO ? Geen enkele, gewoon 1 bestand waarin een feitelijke kopie van de bron. Op een PC kan je zo'n bestand simpelweg mounten (koppelen) aan een virtuele CD/DVD drive en die benaderen als ware het een fysieke CD/DVD. Simpel.  ::) Maar het nut om je muziekcollectie op deze manier te rippen is.... enigszins twijfelachtig.  :angel:
Toch wel, ze hebben alleen een ISO9660 filesystem behalve de audio cd! Maar goed, deze discussie is verder niet boeiend verder voor de anderen in dit topic dus ik hou er over op  ;)

Nosferatu

Ach, deze 'discussie' begon omdat de TS werd aangeraden de audio CD's te rippen naar ISO.  ;D
Verder niet relevant, FLAC/ALAC/WAV/AIFF zijn veel flexibeler dus Mordante, heel veel succes en..... gewoon doorgaan, eens komt het einde in zicht van die stapel CD'svan jou. (ik ben zelf heel erg blij dat ik het rippen van mijn collectie achter de rug heb.  :angel:)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Rha007

Ben sinds afgelopen zondag begonnen met het rippen van mijn cd's. Het is inderdaad niet het leukste karweitje, maar als je zo'n 15 cd's op een avond ripped, is het te doen lijkt me.
De bestanden zet ik op een simpele nas en daarna copier ik ze naar de d-schijf van mijn laptop. Als m'n laptop het ooit begeeft, dan ruk ik gewoon deze 2de schijf uit m'n laptop en blijven de bestanden bewaard.
Na een tip hier op het forum ben ik ook dbpoweramp gaan gebruiken om alles naar flac bestanden over te zetten. Dit is echt een heel overzichtelijk programma en er zijn diverse opties die je zelf kan toevoegen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Mordante

Heb gisteren EAC geinstaleerd. Dat valt wel tegen. Met EAC kan je niet naar AIFF rippen wel naar WAV of FLAC. Moet de diverse instelling van EAC nog wel uitzoeken. Ik wil de best mogelijke kwaliteit.

Nosferatu

Als je perse AIFF wilt..... iTunes ? Met een beetje tweaken kan die ook behoorlijk goed rippen (ok, ok, er zijn betere/nauwkeurige rippers) en het zoeken naar album/tracktitels gaat vrij probleemloos. Als je eenmaal doorhebt hoe iTunes in elkaar steekt is het een vrij flexibel pakket. Google erbij voor zoeken naarCD covers, copy/paste/klaar.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

rbormans

Quote from: Mordante on August  4, 2011, 11:27:41
Heb gisteren EAC geinstaleerd. Dat valt wel tegen. Met EAC kan je niet naar AIFF rippen wel naar WAV of FLAC. Moet de diverse instelling van EAC nog wel uitzoeken. Ik wil de best mogelijke kwaliteit.
dan moet je dbpoweramp eens bekijken
vond ik intuitiever dan eac (ben dan ook overgeschakeld) en denk dat deze wel AIFF ondersteunt