Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

bmateijsen

Gewoon straks komen luisteren! Dan kan je een indruk op doen ;)

Martin!!!

 :closedeyes:dd
Quote from: bmateijsen on January 21, 2017, 12:12:11
Gewoon straks komen luisteren! Dan kan je een indruk op doen ;)

Dat kom ik zeker doen  :thumbs-up:
mainly British stuff

garmtz

Desnoods ook een keer de SHL5+ (LE) thuis proberen. Er is best een verschil in karakter tussen de M30.1 en SHL5+, los van hun grootte.

Martin!!!

Van dat aanbod maak ik graag gebruik Garmt..... we contacten erover!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

mainly British stuff

gm


We zijn voornemens om de SuperHL5 plus of Monitor 30.1 te gaan bestellen afhankelijk van wat het beste in onze ruimte past maar we willen er ook een buizenversterker bij gaan gebruiken en de vraag is wat een juiste/goede buizenversterker kan zijn met deze speakers?

Mitch--

Quote from: gm on February 22, 2017, 08:48:43
We zijn voornemens om de SuperHL5 plus of Monitor 30.1 te gaan bestellen afhankelijk van wat het beste in onze ruimte past maar we willen er ook een buizenversterker bij gaan gebruiken en de vraag is wat een juiste/goede buizenversterker kan zijn met deze speakers?

Leben CS-600

(al zou ik zelf toch voor solid state kiezen ;) )
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Fred Mulder

Quote from: gm on February 22, 2017, 08:48:43
We zijn voornemens om de SuperHL5 plus of Monitor 30.1 te gaan bestellen afhankelijk van wat het beste in onze ruimte past maar we willen er ook een buizenversterker bij gaan gebruiken en de vraag is wat een juiste/goede buizenversterker kan zijn met deze speakers?

Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met Primaluna:
Een tijd terug met een geïntegreerde PL (weet het model niet meer..) op de P3's, dit beviel beter dan met de Naim Supernait destijds
Recent met de PL Dialogue HP op de Compact, smullen! (zie m'n post in het Primaluna topic).

Naast Primaluna heb ik geen ervaring met andere buizen versterkers icm Harbeth, ik kan dus niets zeggen over verschillen tussen merken onderling. Raindog heeft ervaring met zowel Leben als Primaluna, misschien dat hij nog reageert :popcorn:

fasteddie

Denk ook eens aan
CAYIN-A88T MKII buizenverster....heb zelf gehoord op de 30.1 en kleine harbeth's....

Draai zelf op pcm speakers en ben reuze tevreden met het resultaat.....ben zelf dus gevallen voor de pcm speaker ipv harbeth...

Fasteddie

lukas

Croft leben
Even zelf zoeken het internet staat er vol mee. En vervolgens uitproberen zou ik zeg. Croft bij audiomaat,  dan weet je ook meteen wat muziek is vs audiofiel geluid.
Succes

tonus

Hier ook hele goede ervaring met PrimaLuna, zeker met KT120s erin. Ik heb P3ESRs. Er zit wel duidelijk verschil tussen de verschillende lijnen. Het model waar ze mee zijn begonnen, de classic, vind ik wel duidelijk minder klinken dan de nieuwe modellen.

addesmo

Quote from: gm on February 22, 2017, 08:48:43
We zijn voornemens om de SuperHL5 plus of Monitor 30.1 te gaan bestellen afhankelijk van wat het beste in onze ruimte past maar we willen er ook een buizenversterker bij gaan gebruiken en de vraag is wat een juiste/goede buizenversterker kan zijn met deze speakers?

Unison?  :pompom:

chansig

Quote from: lukas on February 22, 2017, 22:26:51
Croft leben
.....  dan weet je ook meteen wat muziek is vs audiofiel geluid.


Wat zijn de verschillen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

raindog

Quote from: gm on February 22, 2017, 08:48:43
We zijn voornemens om de SuperHL5 plus of Monitor 30.1 te gaan bestellen afhankelijk van wat het beste in onze ruimte past maar we willen er ook een buizenversterker bij gaan gebruiken en de vraag is wat een juiste/goede buizenversterker kan zijn met deze speakers?

Ik snap je vraag, je wilt een buizenversterker combineren met een Harbeth en zoekt hier naar naar ervaringen van andere Harbeth gebruikers. Maar ik ben geneigd om de vraag terug te kaatsen. Waarom wil je een buizenversterker? Wat verwacht je er van? Is het puur uit esthetisch of romantisch oogpunt of ben je op zoek naar een soort geluid, waarvan je vermoed dat je daarvoor het beste een buizenversterker kunt aanschaffen.

Ik heb al wat jaartjes een set Harbeths en ik ben echt een liefhebber van buizenversterkers. Heb oa een Leben CS600 gehad, een Unison Sinfonia en een set Primaluna voor- en eindversterkers. Allen hadden hun sterke punten, en sommige ook wat mindere punten. Ik sluit niet uit dat er weer eens een mooie buis in huis komt maar voorlopig is het hier music first en voor mij is een goede transistor het meest eerlijk en dienstbaar gebleken in het weergeven van muziek. Hoe mooi een bepaalde 'klank' van een (buizen-) versterker ook zijn kan, op lange termijn zit het de muziek vaker in de weg dan dat het helpt.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

gm

Quote from: raindog on February 23, 2017, 19:34:04
Ik snap je vraag, je wilt een buizenversterker combineren met een Harbeth en zoekt hier naar naar ervaringen van andere Harbeth gebruikers. Maar ik ben geneigd om de vraag terug te kaatsen. Waarom wil je een buizenversterker? Wat verwacht je er van? Is het puur uit esthetisch of romantisch oogpunt of ben je op zoek naar een soort geluid, waarvan je vermoed dat je daarvoor het beste een buizenversterker kunt aanschaffen.

Ik heb al wat jaartjes een set Harbeths en ik ben echt een liefhebber van buizenversterkers. Heb oa een Leben CS600 gehad, een Unison Sinfonia en een set Primaluna voor- en eindversterkers. Allen hadden hun sterke punten, en sommige ook wat mindere punten. Ik sluit niet uit dat er weer eens een mooie buis in huis komt maar voorlopig is het hier music first en voor mij is een goede transistor het meest eerlijk en dienstbaar gebleken in het weergeven van muziek. Hoe mooi een bepaalde 'klank' van een (buizen-) versterker ook zijn kan, op lange termijn zit het de muziek vaker in de weg dan dat het helpt.

Ik was in het bezit van de magico s1 met de de devialet 200 maar door problemen met mijn gezondheid was deze combinatie veel te direct voor mij waardoor ik na 5 minuten al niet meer kon luisteren. Ik zoek dus een combinatie die voller/warmer en vooral rustiger klinkt en bij laag volume nog wel detail heeft. Ik heb gemerkt dat een buizenversterker met de Harbeth speakers een juiste combi kan zijn, ook omdat ik bijna altijd op laag volume speel. Ik weet alleen niet wat een juiste buizenversterkers kan zijn maar de merken die jij op noemt staan ook op mijn lijstje. Indien er transistor versterkers zijn die ook dit geluid kunnen benaderen is dat zeker een optie.
Kan je mij de voor en nadelen van de buizenversterkers noemen die jij hebt gehad.

Dank je

Dura

Zelf ben ik nogal gevoelig voor vervorming in het hoog, en koos daarom vroeger graag componenten met een wat afgerond hoog, just to be on the save side. Zo vind ik bij mijn Harbethtjes spikes met metalen onderzetters tussen speaker en stand of tussen stand en vloer al een wat onaangenaam hard randje toevoegen. En sommige kabels, zelfs mijn vroegere favoriet Kimber 8TC werd al wat te helder voor mijn smaak. Maar als je dat soort dingetjes in de gaten houdt vind ik Harbeths (heb ze allemaal gehoord, begalve  de M40.2) supernatuurlijk en zuiver klinken dat ik geen behoefte heb aan een versterker die in het hoog extra vriendelijk is, iets wat ik associeer met buizen. Moet ik wel gelijk toegeven dat ik mijn versterker in reviews beschreven heb gezien als zijdezacht en zelfs als buizenversterkerachtig hoog... ;). Ik bn het eens met Raindog dus, een goede transistor-versterker zou vanwege het sterkere allround karakter mijn voorkeur hebben.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

raindog

Quote from: gm on February 23, 2017, 20:50:12
Ik was in het bezit van de magico s1 met de de devialet 200 maar door problemen met mijn gezondheid was deze combinatie veel te direct voor mij waardoor ik na 5 minuten al niet meer kon luisteren. Ik zoek dus een combinatie die voller/warmer en vooral rustiger klinkt en bij laag volume nog wel detail heeft. Ik heb gemerkt dat een buizenversterker met de Harbeth speakers een juiste combi kan zijn, ook omdat ik bijna altijd op laag volume speel. Ik weet alleen niet wat een juiste buizenversterkers kan zijn maar de merken die jij op noemt staan ook op mijn lijstje. Indien er transistor versterkers zijn die ook dit geluid kunnen benaderen is dat zeker een optie.
Kan je mij de voor en nadelen van de buizenversterkers noemen die jij hebt gehad.

Dank je

Duidelijk verhaal. Nu is de combi van Magico met Devialet ook wel erg kil en overgedetailleerd voor mijn smaak. Een Harbeth zal altijd warmer en natuurlijker klinken. Maar begin dan wel met het juiste type Harbeth te kiezen. Ik heb de SHL5+ een tijdje gehad en die vond ik ongemeen pittig en soms zelfs scherp in het hoog. Een wereld van verschil met mijn C7's of een paar 30.1's. Ik vermoed dat de speakerkeuze veel bepalender is dan die van de versterker.

Wat betreft de buizenversterkers die ik heb gehad waren de Unison S2K en Sinfonia de meest warme en gloedvol klinkende verstrekers, met het zachtste hoog. Ze hadden wel een tekort aan vermogen voor mij maar op lage volumes zijn ze erg prettig. Laagweergave is diep maar weinig gedefinieerd.
De Leben CS600 is wat minder warm of vol klinkend dan de Unisons maar verfijnder, heel gedetaillerd maar toch zijdig. Erg mooi maar ook de Leben loopt onderin snel dicht.
Mijn Primaluna combi had veel vermogen en controle, was erg stil, mooi dynamisch en bleef strak en snel in het laag. Primaluna klinkt het minst als een buizenversterker, erg neutraal en voegt weinig toe. Moest ik nu een keuze maken voor een (buizen-)versterker dan zou ik een Primaluna HP eens willen uitproberen met KT77 of de nieuwe KT150 buizen.

Qua transistor zou je ook kunnen kijken naar een Klasse A Accuphase of Luxman.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Quote from: gm on February 22, 2017, 08:48:43
We zijn voornemens om de SuperHL5 plus of Monitor 30.1 te gaan bestellen afhankelijk van wat het beste in onze ruimte past maar we willen er ook een buizenversterker bij gaan gebruiken en de vraag is wat een juiste/goede buizenversterker kan zijn met deze speakers?

Ik denk dat je mijn voorkeur wel weet... ;) 

Martin!!!

Na de Harbeth SHL5plus 40th anniversary eerst op 17 februari bij Chattelin te Den Haag (slechte demo) en op 24 maart bij Audio-Life te Buren te hebben gehoord staan, heeft Garmt van BB&G ze afgelopen woensdag hier thuis op demo geplaatst.

De keuze was redelijk snel gemaakt ze blijven. Met pijn in het hart ga ik aanstaande donderdag afscheid nemen van mijn M30.1 35th  anniversary en Velodyne SPL1200 ultra, ik heb de afgelopen 5 jaren  mateloos genoten van deze combinatie. De SHL5plus 40th anniversary gaat in alles verder dan voornoemde combinatie (behoudens het laatste stukje (sub)laag) met name het grootsere en rijkere geluidsbeeld is iets magisch van deze weergevers. Waar de eerdere SHL5 voor mijn woonkamer a way too much waren lijkt de SHL5plus 40th anniversary haast specifiek voor mijn woonkamer te zijn ontworpen. Ik kan niet wachten tot mijn exemplaren komen met de mooie CustomDesign stands!
mainly British stuff

Bas Akkerman

Tof man! Kan me voorstellen dat je voor het grootse van de SHL5 bent gevallen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Gefeliciteerd Martin, veel plezier met je nieuwe speakers volop genieten dus.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Klout10

Quote from: Martin!!! on April  4, 2017, 09:08:07
Na de Harbeth SHL5plus 40th anniversary eerst op 17 februari bij Chattelin te Den Haag (slechte demo) en op 24 maart bij Audio-Life te Buren te hebben gehoord staan, heeft Garmt van BB&G ze afgelopen woensdag hier thuis op demo geplaatst.

De keuze was redelijk snel gemaakt ze blijven. Met pijn in het hart ga ik aanstaande donderdag afscheid nemen van mijn M30.1 35th  anniversary en Velodyne SPL1200 ultra, ik heb de afgelopen 5 jaren  mateloos genoten van deze combinatie. De SHL5plus 40th anniversary gaat in alles verder dan voornoemde combinatie (behoudens het laatste stukje (sub)laag) met name het grootsere en rijkere geluidsbeeld is iets magisch van deze weergevers. Waar de eerdere SHL5 voor mijn woonkamer a way too much waren lijkt de SHL5plus 40th anniversary haast specifiek voor mijn woonkamer te zijn ontworpen. Ik kan niet wachten tot mijn exemplaren komen met de mooie CustomDesign stands!

Proficiat Martin, met welek versterker speel je momenteel??
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Quote from: Martin!!! on April  4, 2017, 09:08:07
Na de Harbeth SHL5plus 40th anniversary eerst op 17 februari bij Chattelin te Den Haag (slechte demo) en op 24 maart bij Audio-Life te Buren te hebben gehoord staan, heeft Garmt van BB&G ze afgelopen woensdag hier thuis op demo geplaatst.

De keuze was redelijk snel gemaakt ze blijven. Met pijn in het hart ga ik aanstaande donderdag afscheid nemen van mijn M30.1 35th  anniversary en Velodyne SPL1200 ultra, ik heb de afgelopen 5 jaren  mateloos genoten van deze combinatie. De SHL5plus 40th anniversary gaat in alles verder dan voornoemde combinatie (behoudens het laatste stukje (sub)laag) met name het grootsere en rijkere geluidsbeeld is iets magisch van deze weergevers. Waar de eerdere SHL5 voor mijn woonkamer a way too much waren lijkt de SHL5plus 40th anniversary haast specifiek voor mijn woonkamer te zijn ontworpen. Ik kan niet wachten tot mijn exemplaren komen met de mooie CustomDesign stands!
Leuk hoor Martin! Gefeliciteerd. Ik kan me er nauwelijks iets bij voorstellen zo goed vond ik het al bij je klinken met de M30.1. :headbanging:
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Xander32

Gefeli Martin, heel veel luisterplezier gewenst. Een weloverwogen aankoop zo te lezen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Fred Mulder