Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: ChrisV on July 25, 2011, 21:44:56
Ze staan flink ingedraaid. Geeft dat in jouw ervaring vaak het beste resultaat?

Ja, liefst draai ik Harbeths zo in dat ik net nog een streepje van de 'binnenkanten' van de kasten zie. Eigenlijk vrijwel 'op de oren' dus.

Alex Groningen

Quote from: Cyreg on July 25, 2011, 21:28:18
Pas maar op, voor je het weet > "downgraden" naar Harbeth met 'n integrated amp :devil:
Weet je ook nog met welke elec. apparatuur?

Weet alleen dat het op een Naim set was, type durf ik zo even niet te zeggen.

garmtz

Quote from: Alex Groningen on July 25, 2011, 21:59:51
Weet alleen dat het op een Naim set was, type durf ik zo even niet te zeggen.

Logisch dat dat je daarna niet meer heeft losgelaten..! Is muzikaal 'as hell'! Mooie combi!

Timvg

Ik wil toch ook nog even reageren op een paar reacties die ik lees over de laagweergave van de kleine P3. In mijn kamer, welke relatief klein is, presteert de P3 onderin heel goed voor zijn bescheiden afmetingen. Ik heb vandaag een paar metingen uitgevoerd, en wat mij opviel is dat de speaker inderdaad afzwakt onder de 80hz, de -3 bij 75db free space zal dus idd kloppen, máár.. De response daaronder was wat me vooral verbaasde, -6db bij ongeveer 60hz, en dan bleef dat ongeveer vlak tot net onder de 30(!)hz (afgezien van een piekje op 50hz door de kamer). De kamer is natuurlijk niet zo groot, maar zelfs dan is dit heel mooi. Het geheel klinkt dusdanig goed dat ik geen sub heb toegevoegd, of wens toe te voegen, om de laagte op te vangen.

Dr.Bedlo

Quote from: garmtz on July 25, 2011, 21:46:21
Ja, liefst draai ik Harbeths zo in dat ik net nog een streepje van de 'binnenkanten' van de kasten zie. Eigenlijk vrijwel 'op de oren' dus.

Heb van den middag zelf geexperimenteerd met verschillende"toe ins" maar bij mijn kamer en akoestiek en de P3tjes bleek recht toe "firing" het beste te werken vond het anders wat te direct en upfront worden.

Guys jullie hebben donderdag de koffie al pruttelen! 8)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

#55
foutje
Quad vintage.

Nosferatu

Quote from: Alex Groningen on July 25, 2011, 21:59:51
Weet alleen dat het op een Naim set was, type durf ik zo even niet te zeggen.
Supernait versterker, bijbehorende type CD speler (nummer ben ik kwijt, lijk Fred wel maar ja, zelfde bouwjaar heh ? :angel:) en ik denk 7ES-3 'boxjes', waren nl. niet zulke hele kleine 2-weg speakertjes.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Dr.Bedlo

Quote from: Timvg on July 25, 2011, 22:20:12
Ik wil toch ook nog even reageren op een paar reacties die ik lees over de laagweergave van de kleine P3. In mijn kamer, welke relatief klein is, presteert de P3 onderin heel goed voor zijn bescheiden afmetingen. Ik heb vandaag een paar metingen uitgevoerd, en wat mij opviel is dat de speaker inderdaad afzwakt onder de 80hz, de -3 bij 75db free space zal dus idd kloppen, máár.. De response daaronder was wat me vooral verbaasde, -6db bij ongeveer 60hz, en dan bleef dat ongeveer vlak tot net onder de 30(!)hz (afgezien van een piekje op 50hz door de kamer). De kamer is natuurlijk niet zo groot, maar zelfs dan is dit heel mooi. Het geheel klinkt dusdanig goed dat ik geen sub heb toegevoegd, of wens toe te voegen, om de laagte op te vangen.


Ha..Dat roep ik al tijden ivm met de Harbethjes maar ja..vechten tegen de bierkaai. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet nieuwsgierig naar een sub ben icm met Harbeth
Quad vintage.

Timvg

Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 22:27:55
Ha..Dat roep ik al tijden ivm met de Harbethjes maar ja..vechten tegen de bierkaai. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet nieuwsgierig naar een sub ben icm met Harbeth

Probeer het een keer zou ik zeggen :) Ik heb het geprobeerd, en ik zie voor mijzelf geen echte meerwaarde..

Mocht de kamer groter zijn, dan misschien wel. Alhoewel ik dan eerder zou opteren voor een Monitor 30..
En tenzij je een high pass filter toepast zal je de speakers ook niet ontlasten, ook iets om rekening mee te houden.

Je koopt een set ook met een bepaald doel denk ik, en wanneer je een speaker als de P3 koopt, dan doe je dat ook niet met het idee dat je een mahler of wagner in vol ornaat door de huiskamer zal laten weerklinken, dat is gewoon onlogisch en onrealistisch, en mag, volgens mij althans, niet als kritiek op zo'n speaker worden toegepast.
Kan de speaker dan geen orkest neerzetten? Tuurlijk wel, heel realistisch zelfs, verwacht gewoon niet dat je dit kan doen aan een volume waarmee je de kasten laat trillen.

*luistert naar de OST van Seven Years in Tibet en geniet ervan ;)*



Alex Groningen

Quote from: Nosferatu on July 25, 2011, 22:25:28
Supernait versterker, bijbehorende type CD speler (nummer ben ik kwijt, lijk Fred wel maar ja, zelfde bouwjaar heh ? :angel:) en ik denk 7ES-3 'boxjes', waren nl. niet zulke hele kleine 2-weg speakertjes.

Bedankt. Alleen met de luidsprekers zit je mis. Het waren de monitor 30 luidsprekers.

S@m

#60
Laat maar...

Nosferatu

Quote from: Alex Groningen on July 26, 2011, 08:54:50
Bedankt. Alleen met de luidsprekers zit je mis. Het waren de monitor 30 luidsprekers.
Ah, ben ik daar mis mee.  ;D Maar goed, de combi NAIM/NEAT word altijd geroemd als zijnde perfecte match maar wat ik daar tot nog toe van gehoord heb (ok, maar een paar modellen) kon mij niet overtuigen. Mooie match maar was het (voor mij) net niet. Totdat ik NAIM/Harbeth hoorde..... WOW ! Als ik dit eerder had beluisterd dan had er nu waarschijnlijk zo'n setje bij mij thuis gestaan i.p.v. B&W !

Eigenlijk voor mij hetzelfde als destijds de NAIM Ovator met NAIM apparatuur (heel erg prima geluidje) t.o.v. de SF Liuto met een italiaans versterker/CD speler setje (Alex, wat voor merk was dat ook alweer ?)... MUZIEK !

Harbeth...... 'iedereen' is het erover eens dat het er niet uitziet maar het geluid dat er uitkomt.....  :hehe:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Alex Groningen

#62
Quote from: Nosferatu on July 26, 2011, 09:09:03
Eigenlijk voor mij hetzelfde als destijds de NAIM Ovator met NAIM apparatuur (heel erg prima geluidje) t.o.v. de SF Liuto met een italiaans versterker/CD speler setje (Alex, wat voor merk was dat ook alweer ?)... MUZIEK !

Lector. Prachtige componenten om te zien. En inderdaad een mooi combi met de SF Liuto

tompj

Quote from: Nosferatu on July 26, 2011, 09:09:03
Harbeth...... 'iedereen' is het erover eens dat het er niet uitziet maar het geluid dat er uitkomt.....  :hehe:

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind ze eigenlijk wel mooi. Inderdaad een vierkante doos, maar wel perfect afgewerkt. Heeft wel iets 'retro-achtigs'.

Laats bij BB&G geluisterd naar de Monitor 30. Prachtig. Mij kon overigens een combi met Leben buizenversterker verreweg het meeste bekoren (naast Linn en Naim).
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Dr.Bedlo

Doen  mij zeer sterk denken aan deze oudjes ergens uit Eindhoven.

http://www.oudio.nl
Quad vintage.

AbZ

Quote from: Timvg on July 25, 2011, 22:20:12
Ik wil toch ook nog even reageren op een paar reacties die ik lees over de laagweergave van de kleine P3. In mijn kamer, welke relatief klein is, presteert de P3 onderin heel goed voor zijn bescheiden afmetingen. Ik heb vandaag een paar metingen uitgevoerd, en wat mij opviel is dat de speaker inderdaad afzwakt onder de 80hz, de -3 bij 75db free space zal dus idd kloppen, máár.. De response daaronder was wat me vooral verbaasde, -6db bij ongeveer 60hz, en dan bleef dat ongeveer vlak tot net onder de 30(!)hz (afgezien van een piekje op 50hz door de kamer). De kamer is natuurlijk niet zo groot, maar zelfs dan is dit heel mooi. Het geheel klinkt dusdanig goed dat ik geen sub heb toegevoegd, of wens toe te voegen, om de laagte op te vangen.
30Hz is idd helemaal niet gek.  Grappig, je brengt het eigenlijk beter dan Harbeth zelf met hun specs.
Ben je van het Danley idee afgestapt?

S@m

Quote from: AbZ on July 27, 2011, 10:58:43
30Hz is idd helemaal niet gek.  Grappig, je brengt het eigenlijk beter dan Harbeth zelf met hun specs.
Ben je van het Danley idee afgestapt?

Wat kan je dat toch heerlijk subtiel brengen... :thumbs-up:

;D

Timvg

Quote from: AbZ on July 27, 2011, 10:58:43
30Hz is idd helemaal niet gek.  Grappig, je brengt het eigenlijk beter dan Harbeth zelf met hun specs.
Ben je van het Danley idee afgestapt?

Ik had Danley meer op het oog voor de HT set te vervangen, te beginnen met één enkel paar om te zien wat het zou geven, maar het contact met Danley verliep heel moeizaam, ik heb uiteindelijk zelfs geen prijslijst ontvangen. Ik heb er dan maar geen verder gevolg aan gegeven, het was ook niet zo dat ik mijn HT set per se hoefde te vervangen.

Ik ben toevallig op Harbeth gestoten, toen ik even naar een winkel moest voor een herstelling. Toen een half uurtje naar de Super HL5 kunnen luisteren, en dat bleef nazinderen :)

Robiwan

Quote from: fred19633 on July 26, 2011, 10:06:27
Doen  mij zeer sterk denken aan deze oudjes ergens uit Eindhoven.

http://www.oudio.nl

jakkes filips  :D Ik heb naast de oude crt tv's, eigelijk nooit wat met dit merk gehad. Mijn halve familie woont in Eindhoven en in de jaren 70 en 80 werd mij met de paplepel ingegoten dat flips toch wel het beste was dat je kon kopen. Ja ja dacht ik maak dat de kat wijs :D Hifi speakers van filips uit die tijd klonken op het 1e gehoor best aardig maar luister je wat langer dan valt vooral de overdreven helderheid op door het opgepepte hoog. Toegeven de cd spelers eind jaren 80 begin jaren 90 waren wel van erg goede klankmatige kwaliteit. En ook de zogenaamde digitale speakers uit begin jaren 90 waren best oke.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Ik heb een maand geleden bij BB&G Verschillende combinaties van Harbeth Monitor 30 beluisterd: Linn DSi, Naim Uniti en SuperNait (de laatste twee ook met HiCap). De combinatie Harbeth met SuperNait vond ik het mooiste klinken. Wat kenmerken van wat ik toen opschreef:

"Stemmen zijn nu wat krachtiger en winnen aan menselijkheid en meeslependheid."
"De vingerknippen zijn meer een geheel, echt het losgaan van de duim vanaf de middelvinger op de muis van de duim."
"Eindelijk is de gitaarsolo lekker meeslepend, het is dat ik net een boterham aan het eten ben, anders zou ik voorzichtig mee pingelen."
"Ik hoor verschillende klokken, grote klokken, wekkers, wandklokken, alles is zo duidelijk nu. De hi-ats zijn voor mij perfect, net als de bas, die oh zo lekkere bas. Als ik "breathe in the air" hartstochtelijk hoor zingen, voelt dat ook zo. Het staat helemaal los in de ruimte."
"Ik raak ontroerd door de mooie stem in dit nummer van Clannad, wat een emotie en nuances. Dit is het enige dat ik heb opgeschreven. Hoewel ik het halve nummer heb beluisterd, heb ik simpelweg met mijn ogen dicht gezeten. Geen zin meer om wat op te schrijven, waarom zou ik als ik zulke muziek hoor?"

Een erg mooie combinatie dus! ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Mooie is dat we in een volgende luistersessie dan die combinatie helemaal kunnen tunen en optimaliseren... De combinatie vind ik ook erg goed.

Cyreg

Wauw, zit te computeren en zit dwars op de set met de LFD/C7's(op Ikea krukjes) op 'n meter of 3 vd linkerbox.
Luister, niet erg luid, naar analoge radio nl Arrow Jazz FM via Cyrus FM7 via de Ziggo kabel(goede coax!)  :bigsmile:

Werd net weer even gegrepen door het gemak, waarmee het volle doch open en subtiele geluid tot mij kwam.
Heb wel vaker dat ik zelfs bewust ga zitten luisteren als ik iets interessants hoor  :pompom:

Gebruikt iemand hier Skylan stands? Goed klankresultaat? Prijs? Waar?
Heb besloten dat ik toch nog niet voor metalen stands ga, ook niet de openframe, misschien later nog 'ns proberen.

Overigens ben ik na de Harbeth C7 en P3 setups toch wel behoorlijk "rustig" geworden.
Zo van dit.... kan beter, zus klinkt te... dat is niet zo...!
Nee ik ben al maanden gewoon aan het luisteren (soms ook wel saai mbt hobby hé  :sarcasm:)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Bas Akkerman

Quote from: Cyreg on August  4, 2011, 18:59:50
Zo van dit.... kan beter, zus klinkt te... dat is niet zo...!
Nee ik ben al maanden gewoon aan het luisteren (soms ook wel saai mbt hobby hé  :sarcasm:)
Dan ben je in het bezit van iets dat voor een hoop mensen hier de heilige graal is, tevredenheid. Goed om te horen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Leuk topic. Maakt mij nieuwsgierig naar deze monitoren ::).
Ze zien er idd. wel old-school uit maar in onderstaande afwerking vind ik het wel een chique verschijning:



Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bmateijsen

Quote from: Cyreg on August  4, 2011, 18:59:50
Wauw, zit te computeren en zit dwars op de set met de LFD/C7's(op Ikea krukjes) op 'n meter of 3 vd linkerbox.
Luister, niet erg luid, naar analoge radio nl Arrow Jazz FM via Cyrus FM7 via de Ziggo kabel(goede coax!)  :bigsmile:

Werd net weer even gegrepen door het gemak, waarmee het volle doch open en subtiele geluid tot mij kwam.
Heb wel vaker dat ik zelfs bewust ga zitten luisteren als ik iets interessants hoor  :pompom:

Gebruikt iemand hier Skylan stands? Goed klankresultaat? Prijs? Waar?
Heb besloten dat ik toch nog niet voor metalen stands ga, ook niet de openframe, misschien later nog 'ns proberen.

Overigens ben ik na de Harbeth C7 en P3 setups toch wel behoorlijk "rustig" geworden.
Zo van dit.... kan beter, zus klinkt te... dat is niet zo...!
Nee ik ben al maanden gewoon aan het luisteren (soms ook wel saai mbt hobby hé  :sarcasm:)


Wij hebben Skylan stands staan onder onze C7ES3 en zijn 750 euro, worden geleverd via de importeur van Harbeth hier in NL.