Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Dura

#5400
Quote from: remco320 on November  3, 2023, 15:31:58Ik hoop ooit nog een keer een setje P3ESR-XD in de woonkamer te kunnen zetten, wellicht zelfs met die nieuwe subwoofer poot eronder.. hoewel ik die dan wel weer een stuk minder aantrekkelijk vind dan een mooie fishtank..
Zou voor mij wel een endgame zijn als er Harbeths hier staan..
Die subwoofers zijn inderdaad flink hoge en brede zuilen. Ik zou dat nooit icm de P3s kopen, maar gelijk voor een groter model gaan. Kosten zijn hetzelfde of minder en het is gelijk een stuk eenvoudiger met twee lichtnetsnoeren minder.
Overigens speel ik al jaren met de P3ESRs en bij mij in de woonkamer (3,70 x 12m) gaat dat ook zonder sub prima, omdat ze aan de lange kant staan bij een van de hoeken staan en ik er vrij dicht in de buurt zit. Maar zou ik ze aan de korte kant zetten en de ruimte in laten stralen dan ben in ervan overtuigd dat ze tekort zouden schieten om de ruimte te vullen. En ik draai ook niet al te hard ivm buren. Dus het kàn in de huiskamer, maar dan moet wel alles kloppen, anders een groter model.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

twani

De allerrijkste sound die ik hier gehad heb is de SHL5 op een 2x8 watt buizenbak.

Magisch meespelend met een podium zo groot als de hele ruimte ..

twani

Nog een oude foto van gevonden :D

twani


tompj

#5404
Quote from: twani on November 20, 2023, 17:59:23Nog een oude foto van gevonden :D
Meteen de set die in je eerste post van je setpresentatie zit. It never got better!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Matthijs1973

Na 2 weken luisteren in de beperkte opstelling van nu ben ik al erg tevreden met de Super HL5 plus XD speakers. Ze vervingen de Dali Epicon 2 speakers die ook prima klonken. Vooral op een wat hoger volume trekken de Harbeths me echt in de muziek, lijkt wel alsof ze ontworpen zijn om Depeche Mode extra goed te laten klinken. Binnenkort gaan we verhuizen naar een veel grotere woning met een grote open woonkamer, dan op zoek naar speakerkabels en voetjes onder de stands.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

bmateijsen

#5406
Gebruik gewoon de spikes die horen bij de fish tank stands en laat de spikes dan rusten in onderlegschijven. (bijv. zoiets )

Matthijs1973

Quote from: bmateijsen on December  1, 2023, 14:15:44Gebruik gewoon de spikes die horen bij de fish tank stands en laat de spikes dan rusten in onderlegschijven. (bijv. zoiets )

ze komen straks te staan op een eikenvloer die niet 100% glad zal zijn. De spikes die erbij zitten zijn lastig in hoogte te verstellen, ik denk aan de soundcare superspikes, heel goed af te stellen, werken goed en optisch sluiten ze mooi aan bij het meubel ;-) maar goed, eerst maar eens verhuizen en dan stoeien met de opstelling
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

bmateijsen

Quote from: Matthijs1973 on December  1, 2023, 14:23:58ze komen straks te staan op een eikenvloer die niet 100% glad zal zijn. De spikes die erbij zitten zijn lastig in hoogte te verstellen, ik denk aan de soundcare superspikes, heel goed af te stellen, werken goed en optisch sluiten ze mooi aan bij het meubel ;-) maar goed, eerst maar eens verhuizen en dan stoeien met de opstelling

Vaak genoeg de afstelling gedaan op een niet valle ondergrond. Maar soundcare kan ook, net zo lastig om af te stellen 😁

tompj

Quote from: Matthijs1973 on December  1, 2023, 11:03:01Na 2 weken luisteren in de beperkte opstelling van nu ben ik al erg tevreden met de Super HL5 plus XD speakers. Ze vervingen de Dali Epicon 2 speakers die ook prima klonken. Vooral op een wat hoger volume trekken de Harbeths me echt in de muziek, lijkt wel alsof ze ontworpen zijn om Depeche Mode extra goed te laten klinken. Binnenkort gaan we verhuizen naar een veel grotere woning met een grote open woonkamer, dan op zoek naar speakerkabels en voetjes onder de stands.
Bijzonder aangenaam om naar te kijken zo en ongetwijfeld ook om naar te luisteren.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

Quote from: twani on November 20, 2023, 17:52:27De allerrijkste sound die ik hier gehad heb is de SHL5 op een 2x8 watt buizenbak.

Magisch meespelend met een podium zo groot als de hele ruimte ..

Heel gaaf.

Ik heb tweemaal 300B per kanaal. 21 watt. Blaast je de oren van de kop. Komt in niets vermogen tekort. Laag is fantastisch gedefinieerd. En levert die buizenmagie.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Mediator


remco320

Mannen, er staan nu 2 sets op marktplaats die mijn aandacht hebben. Een zwarte set p3esr met een bieden vanaf 500€ en een p3es-2 met een vraagprijs van 1100, waarbij die laatste dus ook nog een generatie eerder is..
Wat is een realistische prijs voor deze speakers? Ik vind de vraagprijzen in zijn algemeen enorm uiteen lopen voor dit model namelijk..

Dura

Die P2 heeft geen midwoofer van radial en is wel erg oud. De P3s klinken lekker, staan hier momenteel mooi geluid te maken. DeP3ESR XD, opvolger van de P3 heeft als nieuwprijs iets boven de 3k, de P3 varieerde in prijs van 2k naar 2600. Het hangt natuurlijk af van leeftijd en staat, maar ik zou 1000 (+/- 200) niet onredelijk vinden voor een set P3s in goede staat.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Struis

Grappig, ik ben op M30's overgestapt, maar ik heb mijn SUper HL5's nog. Daar draaide ik 7 jaar mee met een vanderVeen buizenversterker (na tips op het forum hier, geweldig!).
Nu met Accuphase C-11/P-11 voor en eind en een Rel 212SE. Wow, hoe ver je die M30's kan duwen!

Overigens was ik gisteren bij een vriendin. Die heeft P3ESR's en SE's. Die vond ik beiden geweldig. Misschien de SE's iets fijner. De XD's vond ik zelf wat duur en ik prefereerde de eerder genoemde P3's.. De P2 zou ik inderdaad ook niet doen. Die Radial woofers maken wel magie...
De P3's van die vriendin draaiden overigens op een Naim Uniti Atom met Teralabs speakerkabels en een Rel Stampede (het staat op een kleine zolder, dus dat is meer dan genoeg)...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

tompj

#5415
Inmiddels naast de 21 watt buis (300b parallel), een stevige transistorversterker aangeschaft (ATC). Mooi om af te kunnen wisselen.
Het geluid van de Harbeths (M30.2XD) transfomeert echt met veel goede power.
Er staat bijna een andere speaker te spelen. Echt gaaf.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Struis

Ja, ik had ook het idee dat die Harbeths, en zeker die Radial woofers de power graag hebben voor hun dynamiek. Ik had een 35 wpc vandenHul buizenbak naast een 325 wpc Parasound HCA-2200MKII. Die buizen waren 3D en warm, de Parasound leek de speakers wel bij hun lurven te grijpen en op te leggen wat ze moesten doen. Minder etherisch, maar meer laag en dynamischer. Ik wilde het eens proberen omdat Alan Shaw zei dat je ze het best kon voeden met een hoop solid state power...

Quote from: tompj on February  2, 2024, 08:44:20Inmiddels naast de 21 watt buis (300b parallel), een stevige transistorversterker aangeschaft (ATC). Mooi om af te kunnen wisselen.
Het geluid van de Harbeths (M30.2XD) transfomeert echt met veel goede power.
Er staat bijna een andere speaker te spelen. Echt gaaf.

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

tompj

Quote from: Struis on February  2, 2024, 23:20:22Ja, ik had ook het idee dat die Harbeths, en zeker die Radial woofers de power graag hebben voor hun dynamiek. Ik had een 35 wpc vandenHul buizenbak naast een 325 wpc Parasound HCA-2200MKII. Die buizen waren 3D en warm, de Parasound leek de speakers wel bij hun lurven te grijpen en op te leggen wat ze moesten doen. Minder etherisch, maar meer laag en dynamischer. Ik wilde het eens proberen omdat Alan Shaw zei dat je ze het best kon voeden met een hoop solid state power...

Juist. Mooi omschreven. Zo ervaar ik de verschillen tussen de buis en de ATC ook.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Struis

En toch, meer grip of niet, ik zou graag eens een Leben CS600 in een van de varianten, of misschien een CS300 willen proberen op mijn Harbeths (M30.1 en Super HL5, al wil een vriendin mogelijk mijn Super HL5's ruilen voor haar P3ESR SE's)... Buizen hebben echt ook hun charme... Al kan ik dan niet zonder een goede sub.. Wat zeg ik, ik kan sowieso niet zonder een goede sub meer...

Quote from: tompj on February  3, 2024, 07:43:58Juist. Mooi omschreven. Zo ervaar ik de verschillen tussen de buis en de ATC ook.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Xander32

Wanneer ik het zo lees kan ik het mij voorstellen dat je afhankelijk van het genre muziek welke je (vaak) luistert de versterking kiest.

Bij jouw omschrijving van het buizengeluid op deze Harbeths lijkt mij bv singer songwriter beter uit de verf te komen dan prog rock, terwijl bij die laatste de klasse a/b versterker op de Harbeth ls weer veel goeds doet (?) 🙄 🤔

Quote from: Struis on February  2, 2024, 23:20:22Ja, ik had ook het idee dat die Harbeths, en zeker die Radial woofers de power graag hebben voor hun dynamiek. Ik had een 35 wpc vandenHul buizenbak naast een 325 wpc Parasound HCA-2200MKII. Die buizen waren 3D en warm, de Parasound leek de speakers wel bij hun lurven te grijpen en op te leggen wat ze moesten doen. Minder etherisch, maar meer laag en dynamischer. Ik wilde het eens proberen omdat Alan Shaw zei dat je ze het best kon voeden met een hoop solid state power...

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Nou, heel eerlijk zijn voor mij de Accuphases de perfecte middenweg. Ik draai van alles. Van pop tot black metal tot dance tot reggae. En die Accuphase geeft de black metal net dat scherpe randje wat je graag wilt, maar is super smooth bij goede dance. Maar ja, zo was het bij mij wel. Twee eindversterkers en kiezen per album welke ik gebruikte....

Quote from: Xander32 on February  3, 2024, 12:34:03Wanneer ik het zo lees kan ik het mij voorstellen dat je afhankelijk van het genre muziek welke je (vaak) luistert de versterking kiest.

Bij jouw omschrijving van het buizengeluid op deze Harbeths lijkt mij bv singer songwriter beter uit de verf te komen dan prog rock, terwijl bij die laatste de klasse a/b versterker op de Harbeth ls weer veel goeds doet (?) 🙄 🤔

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

tompj

#5421
Quote from: Xander32 on February  3, 2024, 12:34:03Wanneer ik het zo lees kan ik het mij voorstellen dat je afhankelijk van het genre muziek welke je (vaak) luistert de versterking kiest.

Bij jouw omschrijving van het buizengeluid op deze Harbeths lijkt mij bv singer songwriter beter uit de verf te komen dan prog rock, terwijl bij die laatste de klasse a/b versterker op de Harbeth ls weer veel goeds doet (?) 🙄 🤔

Het is in mijn ogen nog wat ingewikkelder. Afhankelijk van de passage in de muziek zou je bijna kunnen wisselen. Een buis komt nowhere near het fundament en strakke laag van een (goede) transistor. Dat geldt ook bij 'kleinere' muziek. Wat je mist is de 'zzzing' van de buizen is het midhoog. Mijn klasse A Accuphase vond ik minder dan de buizenversterker. Maar de ATC eigenlijk overall gewoon beter. In ieder geval meer 'kloppend'. Ik ben niet echt bezig met het feit dat ik niet naar een buis luister. Hij klinkt gewoon open, grootser, preciezer en met veel meer fundament. Maar de ene transistorversterker is echt de andere niet.

Dat neemt niet weg dat je best een voorkeur kunt hebben voor een buizenversterker. Maar je gaat dan bepaalde zaken simpelweg niet horen, met name contouren in het laag. En complexere muziek en muziek met veel dynamiek, komt gewoon wat rommeliger uit de verf.

Overigens heb ik ooit bij Beter Beeld & Geluid geluisterd naar de combinatie met Leben. Die heeft echt die buizenmagie op Harbeth. Zonder twijfel.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Xander32

Ik heb er (Harbeth) 40-ers op VTL gehoord; rommelig, het werd een brei. Maar de 30 op Leben 300 was erg mooi 👌🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Mja, precies. Mijn klasse A Parasound was bv beter met mijn Super HL5's. Maar inderdaad, zonder sub vond ik de buizen gewoon niet goed genoeg. No problem, die heb ik dan ook... :)

En ja, iedereen heeft het altijd over de magie tussen Harbeth en Accuphase, maar die is ook bekend met Leben. Dus die zou ik graag ook eens mee maken.. Ik heb een Leben gehoord op Millon speakers. Wow!

Quote from: tompj on February  3, 2024, 14:53:00Het is in mijn ogen nog wat ingewikkelder. Afhankelijk van de passage in de muziek zou je bijna kunnen wisselen. Een buis komt nowhere near het fundament en strakke laag van een (goede) transistor. Dat geldt ook bij 'kleinere' muziek. Wat je mist is de 'zzzing' van de buizen is het midhoog. Mijn klasse A Accuphase vond ik minder dan de buizenversterker. Maar de ATC eigenlijk overall gewoon beter. In ieder geval meer 'kloppend'. Ik ben niet echt bezig met het feit dat ik niet naar een buis luister. Hij klinkt gewoon open, grootser, preciezer en met veel meer fundament. Maar de ene transistorversterker is echt de andere niet.

Dat neemt niet weg dat je best een voorkeur kunt hebben voor een buizenversterker. Maar je gaat dan bepaalde zaken simpelweg niet horen, met name contouren in het laag. En complexere muziek en muziek met veel dynamiek, komt gewoon wat rommeliger uit de verf.

Overigens heb ik ooit bij Beter Beeld & Geluid geluisterd naar de combinatie met Leben. Die heeft echt die buizenmagie op Harbeth. Zonder twijfel.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Struis

Grappig he, hoe dat werkt...

Overigens hebben ze bij Beter Beeld en Geluid (meen ik) Alan Shaw op bezoek gehad om te kijken hoeveel wpc die speakers werkelijk pakken als er zo ongeveer geen limiet op de power was. Dat ging met een paar enorme monoblokken met een display waarom het gebruik stond. Verrassend genoeg bleef die continu ruim boven de 700 watt hangen. Dus er zit nog echt wat in, wat Alan zei: ga solid state en met zoveel mogelijk power. Maar ja, dan krijg je weer Leben..

Quote from: Xander32 on February  3, 2024, 15:33:07Ik heb er (Harbeth) 40-ers op VTL gehoord; rommelig, het werd een brei. Maar de 30 op Leben 300 was erg mooi 👌🏻
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.