Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

mradem

#4825
Ah ok dat kan natuurlijk. Waarom heb je gekozen trouwens voor de Lejonklou ipv bijv. een Akurate 2200? Heb daar wel het eea over gelezen maar echt veel zie je ze niet voorbij komen.

Sopper

Quote from: mradem on February 18, 2018, 20:09:40
Ah ok dat kan natuurlijk. Waarom heb je gekozen trouwens voor de Lejonklou ipv bij een Akurate 2200? Heb daar wel het eea over gelezen maar echt veel zie je ze niet voorbij komen.

Dat is een discussie die niet thuis hoort in het Harbeth topic  ;D

Maar in het kort:
Heb de Lejonklou's gehoord/getest tegen een Linn Akurate set en een Linn Klimax set.
Lejonklou vind ik het fijnst klinken, niet perse in detail, maar emotionele betrokkenheid in de muziek.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

mradem

[emoji23] Thanks , maar de match tussen speaker en versterker is wel essentieel dus in a way wel iets met Harbeth te maken [emoji6]

raindog

Quote from: Sopper on February 18, 2018, 19:32:16
Wil van de subwoofer af, dus misschien binnenkort naar de Super HL5+

Die Super HL5+ zou ik eerst eens goed (en lang) beluisteren, liefst in je eigen ruimte. Het is geen allemansvriend.
Ik heb vorig jaar een paartje op de gok gekocht en ben daar niet gelukkig van geworden, de eerste Harbeth waar ik ooit luistermoe van werd, dat had ik totaal niet verwacht. Ondanks alle sterke punten van de SHL5+ (mooi gecontroleerd laag, ruimtelijkheid, detaillering) was het een verademing om mijn ouwe trouwe C7's weer terug op hun oude plek te kunnen zetten. Zou zomaar kunnen dat je met jouw 30.1's hetzelfde gaat ervaren.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Sopper

Quote from: raindog on February 18, 2018, 21:41:03
Die Super HL5+ zou ik eerst eens goed (en lang) beluisteren, liefst in je eigen ruimte. Het is geen allemansvriend.
Ik heb vorig jaar een paartje op de gok gekocht en ben daar niet gelukkig van geworden, de eerste Harbeth waar ik ooit luistermoe van werd, dat had ik totaal niet verwacht. Ondanks alle sterke punten van de SHL5+ (mooi gecontroleerd laag, ruimtelijkheid, detaillering) was het een verademing om mijn ouwe trouwe C7's weer terug op hun oude plek te kunnen zetten. Zou zomaar kunnen dat je met jouw 30.1's hetzelfde gaat ervaren.

Dank voor de tip.
Was ik ook zeker van plan  :)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables



garmtz

#4832
Ik ben onlangs overgestapt van de M30.1 met subwoofer naar een paartje Compact 7ES-3 in Eucalyptus. Nog steeds met een set van Linn, maar zonder subwoofer dus. De kamer is nog wat kaal, maar het klinkt met zeer precies getunede luidsprekers (iedere centimeter telt!) zeer 'full range' en prettig.

De reden? De wens zonder sub te spelen en de nijging naar een iets minder 'monitorklank'. De Compact 7ES-3 is zonder meer het meest onderschatte model in de hele Harbeth serie.

garmtz

#4833
Frequentierespons van links en rechts op de luisterplek (ZONDER EQ/Space Optimisation!). Wat te zien is, is een brede dip bij 100 Hz (floor bounce?) en de directionaliteit van de woofer die gaat spelen rond de 2,5 kHz, waar de tweeter het overneemt.

Laat je de dip bij 100 Hz en het dalletje bij 2,5 kHz weg en je trekt een lijn, is die zeer recht en volgens de regelen der kunst een beetje dalend van laag naar hoog. Dat is ook wel te horen: het klinkt allemaal uitgesproken natuurlijk.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on February 19, 2018, 14:04:53
Ik ben onlangs overgestapt van de M30.1 met subwoofer naar een paartje Compact 7ES-3 in Eucalyptus. Nog steeds met een set van Linn, maar zonder subwoofer dus. De kamer is nog wat kaal, maar het klinkt met zeer precies getunede luidsprekers (iedere centimeter telt!) zeer 'full range' en prettig.

De reden? De wens zonder sub te spelen en de nijging naar een iets minder 'monitorklank'. De Compact 7ES-3 is zonder meer het meest onderschatte model in de hele Harbeth serie.
Je komt van 30.2, toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MarkD

Die 'monitorklank' van de 30.1 vind ik erg meevallen in vergelijking met wat ik hiervoor heb gehad (Proac)... Maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt Garmt. De sub mag bij mij blijven. ;)

Mijn set:
Harbeth Monitor 30.1 AE op Custom Design Fish Tank stands
Naim NAC N 272 met Naim XPS DR voeding
Naim NAP 250 DR
Standaard Naim DIN-XLR kabel tussen voor- en eindversterker
Naim NACA5 speakerkabels
Velodyne DD12

Ben er nog altijd erg blij mee!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers


garmtz

Quote from: MarkD on February 19, 2018, 15:46:57
Die 'monitorklank' van de 30.1 vind ik erg meevallen in vergelijking met wat ik hiervoor heb gehad (Proac)... Maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt Garmt. De sub mag bij mij blijven. ;)

Mijn set:
Harbeth Monitor 30.1 AE op Custom Design Fish Tank stands
Naim NAC N 272 met Naim XPS DR voeding
Naim NAP 250 DR
Standaard Naim DIN-XLR kabel tussen voor- en eindversterker
Naim NACA5 speakerkabels
Velodyne DD12

Ben er nog altijd erg blij mee!

Blijft een prachtset! Denk dat met Naim het monitor-karakter van de M30.1 iets minder evident is als met mijn Linn set. Overigens absoluut geen diskwalificatie van de M30.1 (waar ik echt HEEL lang mee heb gespeeld), het is voor mij gewoon een voorkeurskwestie en de wil om naar een ander geluid over te stappen. Zou ook zo de M30.1 weer neer kunnen zetten. Just a different flavor... ;)

mradem

Is het een soort compromis om de sub weg te halen Garmt? Ook bij de compact voegt deze toch iets toe..

MarkD

Quote from: garmtz on February 19, 2018, 16:03:32
Blijft een prachtset! Denk dat met Naim het monitor-karakter van de M30.1 iets minder evident is als met mijn Linn set. Overigens absoluut geen diskwalificatie van de M30.1 (waar ik echt HEEL lang mee heb gespeeld), het is voor mij gewoon een voorkeurskwestie en de wil om naar een ander geluid over te stappen. Zou ook zo de M30.1 weer neer kunnen zetten. Just a different flavor... ;)

Verandering van spijs... Naim en Linn vind ik beide fraai op de M30.1, maar Naim i.c.m. met mijn muzieksmaak nog net iets fraaier. Ik denk nog regelmatig "wat klinkt dat toch lekker!".
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

garmtz

Quote from: mradem on February 19, 2018, 16:17:30
Is het een soort compromis om de sub weg te halen Garmt? Ook bij de compact voegt deze toch iets toe..

Ik vind het bij de C7 wel echt een 'keuze'. In principe is deze voor de meeste muziek full-range genoeg. Dat kleine beetje meer laag bij de C7 t.o.v. M30.1 maakt voor mij wel net dat verschil.

Fred Mulder

Herkenbaar, ik ervaar de C7 ook als erg fijne full-range. Eerder had ik een sub aangesloten voor HT én stereo (beide met de C7). Na het wisselen van de DAC is een sub bij stereo overbodig. De Compact 7 gaat nu lekker laag, happy camper :-)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

lukas

 De door dit forum uitgekotste Wim van Audiomaat had al lang gevonden dat de C7 een van de beste Harbeths was

Fred Mulder

Quote from: chansig on February 19, 2018, 17:41:32
De DAC geeft meer laag ?

Gr. Hans

Yep, overduidelijk.
Beide dac's met standaard netkabels.


chansig

Quote from: Fred Mulder on February 19, 2018, 18:16:12
Yep, overduidelijk.
Beide dac's met standaard netkabels.

Oke...wilde alleen even zeker weten of ik het goed begrepen had.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

#4847
Quote from: garmtz on February 19, 2018, 16:51:12
Ik vind het bij de C7 wel echt een 'keuze'. In principe is deze voor de meeste muziek full-range genoeg. Dat kleine beetje meer laag bij de C7 t.o.v. M30.1 maakt voor mij wel net dat verschil.

Ik vind de C7 samen met de Monitor 40.1 de fraaist klinkende Harbeth's, met een voorkeur voor de C7 want deze heeft iets kernachtigs ala Naim.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: lukas on February 19, 2018, 17:47:06
De door dit forum uitgekotste Wim van Audiomaat had al lang gevonden dat de C7 een van de beste Harbeths was

Dat vind ik vervelend te horen... Hoe is dat zo gekomen met Wim? Ik heb overduidelijk iets gemist... Ik vind Wim een goede vent, geen problemen mee... Ik ben het niet eens met zijn 'mp3 is goed genoeg', maar alla...

raindog

#4849
Quote from: garmtz on February 19, 2018, 14:04:53
Ik ben onlangs overgestapt van de M30.1 met subwoofer naar een paartje Compact 7ES-3 in Eucalyptus. Nog steeds met een set van Linn, maar zonder subwoofer dus. De kamer is nog wat kaal, maar het klinkt met zeer precies getunede luidsprekers (iedere centimeter telt!) zeer 'full range' en prettig.

De reden? De wens zonder sub te spelen en de nijging naar een iets minder 'monitorklank'. De Compact 7ES-3 is zonder meer het meest onderschatte model in de hele Harbeth serie.

Leuk om te lezen Garmt, deze overstap. Verandering van spijs doet eten.
De C7 is inderdaad meer fullrange, afhankelijk van de ruimte is 'ie in staat om een heel mooi en natuurlijk fundament neer te zetten. In mijn vorige woning liepen ze echt verbazend ver door. Hieronder mijn meting van destijds, zonder SO-aanpassing.



De combi met Linn vind ik écht goed en bijna vanzelfsprekend. Ik heb hier een vergelijkbare set van KRDSM/1 + A2200 en dat bevalt uitstekend. Overigens niet alleen icm de Harbeth C7's maar ook met een paar Dynaudio Contour S1.4's, die ik als 2e set heb staan.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)