is 3d alweer aan het weg vallen.

Started by eduard, July 3, 2011, 16:09:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Quote from: Kjelt on June  5, 2014, 14:19:49
Wellicht als de Oculus Rift brillen HDMI en full HD voor films ondersteunen dat ik er anders over ga denken.

De OR is qua principe niet echt geschikt om 3D media te bekijken. Dit omdat de FOV (Field of View) veel hoger is dan voor films geschikt is. Het zou vergelijkbaar kunnen zijn met het zitten in een bioscoop op rij -4 :). Hiervoor corrigeren zou in theorie kunnen, maar dan lever je resolutie in ten bate van het 'rustig' kunnen kijken van een 3d film.

Een beter geschikt alternatief zou de Glyph zijn wat een Virtual Retina Display is. Deze zorgt met een LCOS achtig systeem icm lenzen er voor dat het beeld direct op je retina geprojecteerd wordt (lenzen corrigeren voor je oog lenzen). Hierdoor krijg je een virtueel scherm dat voor je hangt.  Deze heeft geen verhoogde VOF en is daarmee veel beter geschikt voor (3d) film media.

Beiden hebben echter wel het voordeel dat ze discrete schermen (of schermdelen) per oog hebben. Iets wat mij behoorlijk aanspreekt tov shutter of passive met een polarisatiefilter-wiel.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

#551
Het was even zoeken. Maar bij deze een interessante link.

Samsung & LG stoppen met 3D tv's verminderen het aantal 3D tv's substantieel
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

JBL PRX Power!

VlisChris

Het is nooit tot leven gekomen.

Nu nog weg uit de bios met die zooi :D
Als we nu in de bios nog de keus kregen tussen 2D en 3D zou je me er niet over horen. Maar die keus krijg je niet. En ik wil geen 3D. Stom brilletje op mijn kop. Donker beeld. Minder scherp. Nee. Mij niet gezien ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

Quote from: Kjelt on June  4, 2014, 14:45:01
3D zoals het nu geschoten wordt is gewoon superfake.
De verschillen tussen voorgrond en achtergrond worden kunstmatig vergroot waardoor een zeer irreeel kijkbeeld ontstaat.
Dit zie je snel bij landschappen waar je opeens veel meer diepte ziet dan als je zelf naar een landschap kijkt. Ook de neuzen van de spelers steken soms bijna in je ogen.
Ik schat nog een paar jaar en dan is het echt voorbij.
Zat ik er nog niet zo ver naast. Alhoewel ik moet toegeven dat goede 3D zoals the martian waar het subtiel gebruikt wordt wel aardig is.
Echter de VR bril zal de toekomst worden voor het 3D gebeuren.

hdnoob

Quote from: Christiaan S on February  8, 2016, 18:26:04
Het is nooit tot leven gekomen.

Nu nog weg uit de bios met die zooi :D
Als we nu in de bios nog de keus kregen tussen 2D en 3D zou je me er niet over horen. Maar die keus krijg je niet. En ik wil geen 3D. Stom brilletje op mijn kop. Donker beeld. Minder scherp. Nee. Mij niet gezien ;)

Wat een kul. Noem eens 10 films die in 3D minder scherp zijn dan in 2D.

VTEC_genieter

Denk dat het niet met scherpte te maken heeft waarom mensen 3D niet bijzonder vinden.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Raphie

Precies, donker kijkdoos idee, ziet er niet uit.
JBL PRX Power!

VTEC_genieter

Haha, een kijkdoos! (Je pakt een schoenendoos)
Ik vond dat zo leuk om te maken op de basisschool!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

THX-UltraII

http://realorfake3d.com/

Duidelijk te zien dat 3D weer aan het uitsterven is. 2011 t/m half 2014 kwamen er ontzettend veel Real3D film (native 3D) uit. In 2015 en 2016 is dat nog een handjevol waarvan 90% animatie is.

VTEC_genieter

Ben wel benieuwd als later Avatar 2 in 3D uitkomt op bluray.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

LittleNinja

Quote from: Christiaan S on February  8, 2016, 18:26:04
...Stom brilletje op mijn kop...

Nu kan ik me vergissen, maar volgens mij draag jij sowieso een brilletje... :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

master30

Goh en ik moet nog aan 3D beginnen, is het alweer bijna uit de mode  :-[
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Kjelt

Nou is alweer even uit de mode hoor. Mode is een trend voor early adopters en dat is in deze business 1 of 2 jaar geldig daarna is het gewoon mainstream.
Dus als je nog opschiet kun je nog net op de DTS-X  trendtrein springen, Atmos en 4k is inmiddels alweer mainstream aan het worden    :D

VlisChris

Quote from: LittleNinja on February  9, 2016, 09:52:06
Nu kan ik me vergissen, maar volgens mij draag jij sowieso een brilletje... :P

Dan heb jij zaterdag serieus slecht gekeken :D :O
Daar ben ik alweer een paar jaar vanaf ;) Alleen onderwater. Daar draag ik nog wel een bril ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

Je zult toch een keer een andere avatar willen kiezen Christiaan  :tounge2:

i2Paq

Quote from: hdnoob on February  8, 2016, 19:36:57
Wat een kul. Noem eens 10 films die in 3D minder scherp zijn dan in 2D.

De laatste Star Wars in 3D, wat een drama.

3d is alleen leuk als je een opname hebt op een grote vlakte, met letterlijk en figuurlijk diepte, maar face to face is alles om de gezichten geblurd.

Hoe eerder die 3D onzin uit de Bioscoop is verdwenen hoe liever het mij is.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kjelt

Ja met de 4k films van de laatste tijd is 3D inderdaad minder scherp want 2x2k.

VincentG

Voor mij heeft 3D ook nooit gehoeven. Zeker toen het net hip was. Menig film met her en der een simpel 3D effect, door even nutteloos een object naar voor te laten komen in slow-mo. In sommige films zal het 3D best wel goed toegepast zijn.
Maar aangezien ik het 3D effect toch amper zie, heb ik liever 2D. In de bios vind ik het dan ook niet zo relaxt om met een plastic brilletje op je hoofd te zitten.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

riwi

Quote from: Kjelt on February  9, 2016, 12:33:57
Ja met de 4k films van de laatste tijd is 3D inderdaad minder scherp want 2x2k.

Dat geldt voor alle passieve 3D systemen. 3D is een halvering van de resolutie. Elk oog krijgt een helft.
Eigenlijk heb je met shutterbrillen wel de volle resolutie, maar dan telkens maar voor 1 oog tegelijk. Dus door de tijd gezien krijg je ook maar de helft van de informatie.

VTEC_genieter

Maar waarom gaan de meeste mensen dan voor een IMAX voorstelling?
Ik neem aan dat IMAX ook altijd 3D is. Heb ik gemerkt bij elke IMAX voorstelling.

IMAX betekent dat je ook volbeeld weergave krijgt van de film, de gordijnen gaan verder open en het geluid klinkt ook veel beter.
Maar 3D hangt vaak samen met IMAX.

En een traditionele James Bond film zoals Spectre hoefde voor mij niet in IMAX.
Ik koos voor de gewone uitvoering.

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

MaxxMark

Quote from: i2Paq on February  9, 2016, 11:59:06
De laatste Star Wars in 3D, wat een drama.

Mag ik vragen waar je geweest bent?

Ik ben eerst naar TFA in Metropolis Antwerpen geweest waar hij op een barco laser projector getoond werd. Dit is een van de weinige PJ's die native 4K 3d aan zou kunnen, maar ik ga er van uit dat het daar om 2k naar 4k per oog upscaled was.

Een kleine maand later ben ik naar TFA in Dolby Cinema Eindhoven geweest, wat native 4K moet zijn geweest. Ik vond de verschillen niet noemenswaardig tussen beide versies. Sterker, in Antwerpen was het scherm een stuk groter en oogde net zo scherp.

Ingaand op het gebruik in de film zelf vond ik TFA behoorlijk goed gedaan qua 3D. Het is natuurlijk een 'post production 3D film', maar gezien het feit dat er bijna geen scene is waar géén cgi aan te pas kwam, snap ik die keuze erg goed. Wat bijzonder goed vond aan de film was dat ze duidelijk wisten wat wel en niet kon met 3D. Niemand zit op gimmick 3D popout te wachten. Dat was in de jaren 80 leuk. Één scene die mij hierin erg is bijgebleven is een scene waarbij ontzettend goed gebruik werd gemaakt van het pop-out effect en rekening werd gehouden met waar het nog binnen het zichtveld bleef. 3D was nergens overdreven en bood waar het voor bedoeld is, namelijk een extra dimensie (diepte) zonder dat het geforceerd wordt.


Om aan te halen wat ik eerder in een topic (misschien zelfs dit topic) noemde was eerder in 2015. Toen Mad Max net uit was heb ik deze gezien in Dolby Cinema Eindhoven. Ook in 3D. En voorafgaand daaraan in een andere zaal Age of Ultron.  Age of Ultron was echter in Real 3D (of welke crapvariant het ook was die er voor Dolby 3D was). De crosstalk was dramatisch, het beeld was niet helder en het was een grote blamage. Als mensen dat als referentie voor 3D hebben snap ik best dat ze er van af willen. Ik wil deze mensen dan vragen om eens naar een 3D in de Dobly Cinema (JT eindhoven of JT hilversum)  te gaan, of naar de Laser 3D (zaal 5, metropolis Antwerpen).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

#572
Quote from: MaxxMark on February  9, 2016, 21:42:05
Als mensen dat als referentie voor 3D hebben snap ik best dat ze er van af willen. Ik wil deze mensen dan vragen om eens naar een 3D in de Dobly Cinema (JT eindhoven of JT hilversum)  te gaan, of naar de Laser 3D (zaal 5, metropolis Antwerpen).

Ik heb TFA gezien in Eindhoven in 2D. Ik wilde eigenlijk naar Antwerpen gaan maar daar draaide alleen de 3D versie dus dan hoeft het voor mij niet.
The Martian in 3D gezien in Eindhoven. Dat zag er goed uit. Eerste 3D film die niet erg irriteerde. Maar doe toch maar 2D als ik mag kiezen.

Ik heb bij de nieuwe projector ook de 3D emitter en de brillen er niet bij aangeschaft. Ik gebruik ze toch niet.

MaxxMark

Quote from: riwi on February  9, 2016, 21:49:32
Ik heb TFA gezien in Eindhoven in 2D. Ik wilde eigenlijk naar Antwerpen gaan maar daar draaide alleen de 3D versie dus dan hoeft het voor mij niet.

Had je eigenlijk wel moeten doen ;) De ultieme 3d hater in onze bioscoopgroep vond TFA in 3d 'best acceptabel'. Dus dat is high praise ;)


Overigens denk ik nog altijd dat de 24fps een hinderlijk is in het 3d aspect is. Mijn gevoel is dat de stottering van 24fps in 2d niet opvallend is, maar dat deze, juist doordat het ook in de diepte effect heeft, een negatieve invloed heeft. Ik ervaar 3D vaak als juddery. En als die hinder mij opvalt doe ik altijd ff de 1-oog-dicht-test (ofwel 2d kijken) om te kijken of het meer of minder juddery is. Mij valt dan op dat er geen verschil is, maar dat toch 24fps 3D meer stotterend *ervaart* dan 24fps 2D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

Quote from: Kjelt on February  9, 2016, 11:50:31
Je zult toch een keer een andere avatar willen kiezen Christiaan  :tounge2:

Goed punt :devil:
Nu alleen weer een foto waar ik een bril op draag ::) :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.