to bi-amp or not to bi-amp...

Started by Jumping Jack, June 27, 2011, 21:41:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Zoals de meesten ondertussen wel al zullen weten (ik heb er tenslotte al een deel van dit forum over volgespammed  :D), heb ik sinds een week een set pmc fb1i signature staan. Deze worden aangedreven door een geïntegreerde roksan caspian m2. Ik heb nu een, m.i, schitterende set staan waar ik het maximum wil uit halen.

De versterker heeft een gescheiden voor- en eindgedeelte en is voorzien van 2 pre-outs.

Kan ik veel verbetering verwachten van een bi-amp opstelling dmv toevoeging van een caspian eindversterker? Momenteel kan ik er 1 nieuw kopen voor zo'n 730€.

En wat met de ls-kabels? Ik dacht aan mijn huidige kimber 4tc voor het hoog en een 4vs op het laag. Ik weet dat er betere combinaties zijn, maar ik wil de kosten enigszins redelijk houden.

Incl. afwerkingsmateriaal zou dat een totaal geven van om en bij de 950€.
Proberen is geen optie, vandaar mijn vraag of dit een wezenlijke verbetering zou zijn of niet...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

paaj

#1
Misschien dat het anders is als het van dezelfde serie is, maar van mijn Arcam A28/P25 combinatie werd ik niet echt warm... de P25 is een ouder model en ze klinken dan ook beide net wat anders.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Jumping Jack

Net van de fabrikant gehoord dat er "very soon" een eindversterker komt in de m2 reeks, nog even wachten en sparen dus. Ik kan wel al de nodige bekabeling aanschaffen en ondertussen biwire spelen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Poldo

Misschien een mooie Exposure 3010s voorversterker met de mono blocks? Daar wil ik ooit nog eens naar toe.

voorversterker en 3 monoblock sets en dan tri-ampen.
:pompom:

ach je moet iets te wensen hebben heh  8)
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Jumping Jack

Quote from: Poldo on July  9, 2011, 21:21:47

:pompom:

ach je moet iets te wensen hebben heh  8)


Voila, jij begrijpt het!  :headbanging:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Poldo

Quote from: Jumping Jack on July  9, 2011, 22:03:02
Voila, jij begrijpt het!  :headbanging:

hoe bevallen de PMC's? Flinke stap voorwaarts toch zeker wel tov de cm8?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Jumping Jack

Ze klinken zalig! Veel meer detail en op een of andere manier ook rustiger om te luisteren. En het laag, ja dat is gewoon zalig. Gisteren nog eens Trentemoller op een serieus volume en dan voel je echt de druk van het laag. Niet 'boemerig' als de cm8 maar lekker kamervullend. Kortom:  :headbanging:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Poldo

Quote from: Jumping Jack on July  9, 2011, 22:41:27
Ze klinken zalig! Veel meer detail en op een of andere manier ook rustiger om te luisteren. En het laag, ja dat is gewoon zalig. Gisteren nog eens Trentemoller op een serieus volume en dan voel je echt de druk van het laag. Niet 'boemerig' als de cm8 maar lekker kamervullend. Kortom:  :headbanging:

grappig boemerig was namelijk het eerste wat mij bijbleef bij de cm8. Volgens de dealer moest ik dan maar geen vloerstaanders nemen want zo horen vloerstaanders te klinken, ik ben toen maar snel weggegaan  ;D

de PMC zijn heel erg goed in het laag overigens, transmissielijn. Ik heb de FB1i ook gehoord en vond ze erg goed, audiovector won het uiteindelijk maar die kost ook duurder.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Mordante

Persoonlijk denk ik niet dat bi-ampen echt een verbetering gaat opleveren. Voor huis tuin en keuken gebruik zie ik het voordeel van bi ampen niet. Multi ampen is denk ik alleen zinneg bij active systemen. Waar het fillter van de speaker dus tussen voor en einversterker zit.

EJ

Quote from: Mordante on July 28, 2011, 10:13:21
Persoonlijk denk ik niet dat bi-ampen echt een verbetering gaat opleveren. Voor huis tuin en keuken gebruik zie ik het voordeel van bi ampen niet. Multi ampen is denk ik alleen zinneg bij active systemen. Waar het fillter van de speaker dus tussen voor en einversterker zit.
Grappig dat je dat denkt. Heb je het wel eens geprobeerd? Ik wel, en het maakte een wereld van verschil...

Roger Black

Er zal toch sprake zijn van meer controle, vooral in het laag..

Dirk

Quote from: EJ on July 28, 2011, 10:48:13
Grappig dat je dat denkt. Heb je het wel eens geprobeerd? Ik wel, en het maakte een wereld van verschil...
met welk type speakers heb je hier goede ervaringen mee ?
verwijderde (of omzeilde) je dan ook de scheidingsfilters in je speakers ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mordante

Quote from: Roger Black on July 28, 2011, 10:49:45
Er zal toch sprake zijn van meer controle, vooral in het laag..

Als er meer controle van het laag zou komen door te bi-ampen betekend dit alleen dat zijn huidige versterker kracht te kort komt. Het hoog vraagt volgens mij niet zoveel energie van een versterker. Dus waarom zou een set beter gaan klinken als je er 2 versterkers aan hangt? Als je speakers hebt met een hele laag rendament of een grilleg impedantie verloop kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Maar volgens mij is dit niet op de PMC speakers van toepassing.

Bovendien een 2de eindversterker zijn niet goedkoop zijn. Ik denk dat je dan beter je geld ergens anders in kan investeren. Of niet uitgeven en doorsparen voor betere geintegreerde versterker als je toch geld wilt uitgeven.

EJ

Quote from: Dynky on July 28, 2011, 11:02:18
met welk type speakers heb je hier goede ervaringen mee ?
verwijderde (of omzeilde) je dan ook de scheidingsfilters in je speakers ?
Dat was met zelfbouw speakers, het is de reden dat ik uiteindelijk (als ik weer geld heb ;) ) over wil naar actieve speakers.

Laag: geen passief filter
hoog: wel passief 3 weg filter (waarbij de woofer dus niet was aangesloten)

elektronisch scheidingsfilter gebruikt.

Laag was veel strakker, hoog was volkomen onbeinvloed door hoge volumes.

Jumping Jack

 ondertussen ben ik in de blijde verwachting van een caspian m1 eindversterker die ik voor een leuk prijsje heb "gewonnen" op ebay. Ik hoop dat die deze week nog arriveert en dan pen ik mijn bevindingen hier wel neer...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Grappig, net na de vorige post ging de bel  :clapping:
Straks alles aansluiten...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Roger Black


Dirk

Quote from: EJ on July 28, 2011, 11:46:25
Dat was met zelfbouw speakers, het is de reden dat ik uiteindelijk (als ik weer geld heb ;) ) over wil naar actieve speakers.

Laag: geen passief filter
hoog: wel passief 3 weg filter (waarbij de woofer dus niet was aangesloten)

elektronisch scheidingsfilter gebruikt.

Laag was veel strakker, hoog was volkomen onbeinvloed door hoge volumes.
als je dmv een elektronisch filter hebt gewerkt (ik veronderstel één of andere vorm van digitale crossover ?), dan praten we toch over actieve filtering, of lees/interpreteer ik nou iets fout in je uitleg ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

EJ

Het is inderdaad een mengvorm, maar het passieve filter was nog wel volledig in het mid/hoog pad aanwezig. (3 weg systeem)/