A Woman’s Nightmare….

Started by twani, June 25, 2011, 16:21:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

YamahaRXV

Quote from: Eddye on April 19, 2014, 09:50:33
Kende deze niet, mooie duidelijk uitleg. Toptip  :clapping:

Graag gedaan hoor  ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

#9526
Ik heb van die mooie dunne inktstreepjes op het laminaat staan.

Een heel enkele keer valt het een argeloze bezoeker op, en als deze dan vraagt waarvoor die streepjes dienen, en ík dat uitleg,  kijken ze me best vreemd aan :D

Mr.M

Quote from: twani on April 19, 2014, 21:35:56
Ik heb van die mooie dunne inktstreepjes op het laminaat staan.

Een heel enkele keer valt het een argeloze bezoeker op en als deze dan vraagt waarvoor die streepjes dienen, en ík dat uitleg,  kijken ze me best vreemd aan :D

Hahahaha. Lol.
**UNDER CONSTRUCTION**

Maximus_Aurelius

Quote from: twani on April 16, 2014, 21:48:42
Is ook een stokpaardje van jóu weet ik Bas ;)

Ongelooflijk ook, dat je zo vaak zulke dúre apparatuur, zo "ruk" opgesteld ziet staan :blink:

Die mensen weten echt niet wat ze meemaken als ze hun gigantische "aan de muur geplakte" speakers inruilen voor "area suited" kwaliteitsmonitoren, indien gewenst aangevuld met een mooie sub (inderdaad zoals jij dat hebt )

Het is wat mij betreft de meest gemaakte "Audiofiele" blunder.

Amen!!! Vooral bij de plaatsing van de luidsprekers. Luidsprekers aanschaffen die (bijna) allergisch zijn voor achterwanden of zijwanden maar dan toch lekker in een woonkamer proppen die niet bestemd zijn voor zo'n luidsprekers. Klassiek voorbeeld in onze hobby. De meeste zullen en moeten een te grote luidspreker hebben want er komt meer geluid uit of meer laag de rest is bijzaak ;).
Maakt dan niet uit hoe ze staan als ze maar staan. We hebben wel luidsprekers van naam en grootte.  :D
Even proberen de gedachte gang van deze mensen proberen te ontcijferen die dit zo hebben.
Gelukkig zijn er ook verstandige mensen in onze hobby. Die kijken en weten wat ze wel of niet kunnen plaatsen qua luidsprekers.  Maar die zijn in de minderheid in deze hobby. ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Joris1971

Quote from: garmtz on April 17, 2014, 00:21:11
De werkelijk perfecte plaats, kan alleen middels een 'tune dem' worden bepaald. Als je dat sweet point hebt gevonden (kan in een half uurtje als je weet waar je op moet letten), wil je ze nooit meer ergens anders... ;)  Bij ons in de grote demoruimte was dat laatst 90 cm met de achterkant van de wand, maar dat kan in een andere ruimte heel anders zijn. En iedere centimeter telt...

En hoe doe je dan dan Garmt?
Bedoel wat is een Tune dem?

Grt Joris

frank2

Quote from: Maximus_Aurelius on April 20, 2014, 15:51:59
Amen!!! Vooral bij de plaatsing van de luidsprekers. Luidsprekers aanschaffen die (bijna) allergisch zijn voor achterwanden of zijwanden maar dan toch lekker in een woonkamer proppen die niet bestemd zijn voor zo'n luidsprekers. Klassiek voorbeeld in onze hobby. De meeste zullen en moeten een te grote luidspreker hebben want er komt meer geluid uit of meer laag de rest is bijzaak ;).
Maakt dan niet uit hoe ze staan als ze maar staan. We hebben wel luidsprekers van naam en grootte.  :D
Even proberen de gedachte gang van deze mensen proberen te ontcijferen die dit zo hebben.
Gelukkig zijn er ook verstandige mensen in onze hobby. Die kijken en weten wat ze wel of niet kunnen plaatsen qua luidsprekers.  Maar die zijn in de minderheid in deze hobby. ;)

Een kortzichtig antwoord, zeker er zijn zulke mensen, maar er zijn er ook genoeg die binnen bepaalde parameters wel alles goed opstellen. Verder kan een monitor met sub meestal de concurrentie niet aan met een flinke vloerstaander. Daarnaast zijn er dan ook vaak nog problemen met de sub, ik hoor erg vaak bij mensen wanneer een sub gaat meespelen omdat het laag " anders" is, en ja ook als deze professioneel is geplaatst. Dat heb ik enige tijd geleden meegemaakt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

ajbeefde

Quote from: Maximus_Aurelius on April 20, 2014, 15:51:59
Amen!!! Vooral bij de plaatsing van de luidsprekers. Luidsprekers aanschaffen die (bijna) allergisch zijn voor achterwanden of zijwanden maar dan toch lekker in een woonkamer proppen die niet bestemd zijn voor zo'n luidsprekers. Klassiek voorbeeld in onze hobby. De meeste zullen en moeten een te grote luidspreker hebben want er komt meer geluid uit of meer laag de rest is bijzaak ;).
Maakt dan niet uit hoe ze staan als ze maar staan. We hebben wel luidsprekers van naam en grootte.  :D
Even proberen de gedachte gang van deze mensen proberen te ontcijferen die dit zo hebben.
Gelukkig zijn er ook verstandige mensen in onze hobby. Die kijken en weten wat ze wel of niet kunnen plaatsen qua luidsprekers.  Maar die zijn in de minderheid in deze hobby. ;)

^^
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Joris1971

Frank voelt zich aangesproken met zijn grote Ushers  ;D (geintje frank)

Ben benieuwd hoe het bij arjan1 klinkt met zijn monsterlijke Ushers

frank2

Nou mijn speakers zijn niet zo groot, zelfs de wederhelft vind ze niet groot.
(Ik voel me dus niet aangesproken)


Tsja die van Arjan zijn best wel groot.... Heb ze wel beluistert in de audiozaak, gaan nog iets verder dan mijn speakers....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maximus_Aurelius

#9534
Quote from: frank2 on April 20, 2014, 18:55:16
Een kortzichtig antwoord, zeker er zijn zulke mensen, maar er zijn er ook genoeg die binnen bepaalde parameters wel alles goed opstellen. Verder kan een monitor met sub meestal de concurrentie niet aan met een flinke vloerstaander. Daarnaast zijn er dan ook vaak nog problemen met de sub, ik hoor erg vaak bij mensen wanneer een sub gaat meespelen omdat het laag " anders" is, en ja ook als deze professioneel is geplaatst. Dat heb ik enige tijd geleden meegemaakt.

Een goede monitor met sub kan wel degelijk de concurrentie aan met een vloerstaander.
Frank probeer eerst eens goed te lezen voordat je een reactie plaatst. Wanneer jij goed gelezen had had je begrepen dat het niet om laagprobleem gaat maar over algemene plaatsing van luidsprekers in ruimtes ;)
Dus het gaat hier niet om sub en laag het gaat hier om plaatsing van luidsprekers. Vele mensen kopen (grote) joekels van luidsprekers en plaatsen deze gewoonweg verkeerd omdat het anders niet kan hoor je ze dan zeggen. Jawel kan wel anders, koop andere luidsprekers die men wel kan plaatsen in je ruimte.
Dit probleem kan ook met monitor luidsprekers voor komen.
Puur plaatsing en geluid heeft meer te maken als alleen laagweergave waar jij het nu over hebt.Wat dacht je van mid/hoog. Bij verkeerde plaatsing van luidsprekers die gewoonweg niet gaan in de ruimte dan kun je daar ook een probleem mee hebben. De afstraling van de tweeter als voorbeeld. Dit wil jij toch niet tegen een zijwand aan laten komen, of althans zo min mogelijk. Of achterwand  ;). Denk jij nu achterwand :D, ja achterwand er zijn luidsprekers die ook tweeters aan de achterzijde hebben.  ;)


APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

frank2

Een monitor geeft ook een kleiner ge!uids af straal gedrag, ik weet de juiste term niet, maar het klinkt kleiner. Ik prefereer grote speakers omdat deze groter klinken. Ben het wel eens dat grote speakers wel goed opgesteld moeten worden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

Quote from: frank2 on April 20, 2014, 19:39:56
Een monitor geeft ook een kleiner ge!uids af straal gedrag, ik weet de juiste term niet, maar het klinkt kleiner. Ik prefereer grote speakers omdat deze groter klinken. Ben het wel eens dat grote speakers wel goed opgesteld moeten worden.
:laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mitch--

Quote from: frank2 on April 20, 2014, 19:39:56
Een monitor geeft ook een kleiner ge!uids af straal gedrag, ik weet de juiste term niet, maar het klinkt kleiner. Ik prefereer grote speakers omdat deze groter klinken. Ben het wel eens dat grote speakers wel goed opgesteld moeten worden.

Geinig, eerste deel klinkt als verkondiging van een algemeenheid terwijl het tweede deel (dit gedrukt) te maken heeft met smaak, niet weer twee dingen door elkaar halen! (ben het ook in geen velden of wegen met je eens namelijk!)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

frank2

Quote from: Mitch-- on April 20, 2014, 19:47:33
Geinig, eerste deel klinkt als verkondiging van een algemeenheid terwijl het tweede deel (dit gedrukt) te maken heeft met smaak, niet weer twee dingen door elkaar halen! (ben het ook in geen velden of wegen met je eens namelijk!)
Hoeft ook niet, maar een grote speaker klinkt grootser dan een monitor, en dat kan men horen, maar het is een keuze die een ieder voor zich moet maken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Mitch--

Quote from: frank2 on April 20, 2014, 19:58:06
Hoeft ook niet, maar een grote speaker klinkt grootser dan een monitor, en dat kan men horen, maar het is een keuze die een ieder voor zich moet maken.

Nog steeds niet eens, maar als het aansluit bij jouw argument dat een staander meer en dieper laag kan produceren, blijk je dus 'grootser' te vergelijken met 'meer laag'
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

tompj

#9541
Elke ruimte is anders en de ene meer vergevingsgezind dan de andere. Ik heb mijn luidsprekers op de lange wand staan en dat zorgt naast minder zijwandproblemen ook voor minder problemen qua ruimtelijkheid en openheid. Ik was een beetje angstig voor het feit dat de luidsprekers niet heel ver van de achterwand kunnen, maar dat is in mijn situatie in de praktijk niet echt problematisch.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Mitch--

Quote from: evilniek on April 20, 2014, 20:25:53
Een interessant artikeltje, http://www.digitalaudioreview.net/2014/02/kih-6-loading-the-room/

^^ precies beschreven wat ik vaak ervaar met 'grote' speakers in een relatief 'kleine' ruimte, loopt totaal dicht, lijkt in eerste instantie erg spectaculair helaas na drie nummers meestal doodmoe van de artificiële 'overdaad' aan geluid
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

chansig

Ik lees het al het is weer een typische roeptoeteravond. En alles onder mom: Ik heb het gehoord dus is het zo.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ajbeefde

Quote from: chansig on April 20, 2014, 20:41:12
Ik lees het al het is weer een typische roeptoeteravond. En alles onder mom: Ik heb het gehoord dus is het zo.

Gr Hans

Die "roeptoeter" wel uit heel grote luidsprekers.... , anders ben je niet "de man"  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

twani

Grappig dat juist de man met de grootste speakers die het díchtst bij de muur staan hier als eerste reageert :tounge2:

Ach, we gooien er gewoon nog een DSPeetje of een Rpeetje tegenaan en klaar zijn we weer..... :D





Lion of Judah

Quote from: frank2 on April 20, 2014, 18:55:16
Een kortzichtig antwoord, zeker er zijn zulke mensen, maar er zijn er ook genoeg die binnen bepaalde parameters wel alles goed opstellen. Verder kan een monitor met sub meestal de concurrentie niet aan met een flinke vloerstaander. Daarnaast zijn er dan ook vaak nog problemen met de sub, ik hoor erg vaak bij mensen wanneer een sub gaat meespelen omdat het laag " anders" is, en ja ook als deze professioneel is geplaatst. Dat heb ik enige tijd geleden meegemaakt.
Een kortzichtig antwoord op een kortzichtig antwoord, briljant. :worship:
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

YamahaRXV

Als ik alles zo lees wat hier vermeld staat dan verwonder ik mij eerlijk gezegd over het feit dat er nog vloerstaanders verkocht worden... :angel:

Ben het wel eens met de genoemde argumenten dat een (oversized) vloerstaander overkill kan zijn in een (te) kleine ruimte en dat een monitor hier een beter alternatief kan zijn  ;)  Aan de andere kant is er zeker niets mis met een vloerstaander die ''past'' in een ruimte waar deze volledig tot z,n recht kan komen en er geen gebruik gemaakt hoef te worden van een extra actieve sub, tenzij deze ingezet wordt om evt. problemen als bv. aanwezige staande golven te elimineren.
Hoe men het ook wendt of keert, in bijna alle gevallen wordt een actieve sub ingezet om het gebrek aan een full range weergave bij monitor speakers aan te vullen. Voor de één totaal geen probleem en als vanzelfsprekend, maar voor de ander gezien als een ''lapmiddel'' om de tekortkomingen van een niet full range weergave te compenseren.  Als dan de integratie van de actieve sub ook niet goed voor mekaar is (wat toch wel vaak voor komt en dan ook goed hoorbaar is) dan vraag ik mij af waar je in zo,n geval beter mee af bent.
Heb in het verleden monitor speakers gehoord die absoluut geen externe sub nodig hadden (o.a. DSS ''Geal", Adam Audio Compact MK3 actief en passief en zo zijn er nog een aantal op te noemen) en retestrak klonken en qua plaatsing en ruimtelijkheid absoluut niet onder deden voor volwassen vloerstaanders, integendeel zelfs... ;)

Al met al denk ik wel dat er hier door sommigen wel heel erg generaliserend wordt gesproken over vloerstaanders en dat het puur afhankelijk is van de akoestische situatie en de WAF/MAF factor die een grote rol speelt in het verhaal.

Denk dat onderstaande info wel aardig correct is... 8)

Advantages of Bookshelf Speakers

•Lower cost.
•Less complicated to build.
•Smaller number of drivers and easier to integrate.
•Less complicated crossovers.
•They have higher WAF appeal.
•Lighter.
•More maneuverable and easier to place.
•Take less space.

Disadvantages of Bookshelf Speakers

•Lower efficiency.
•Less power tolerance.
•Poorer bass extension as compared to same level floor-standing speakers from the same company.
•They require stands and some stands are expensive.

Advantages of Floor-Standing Speakers

•Better low frequency extension. They will always have deeper and greater bass output.
•More drivers and additional wow appeal (tower of power). More drivers means a woofer for deep bass, a midrange for the bulk of instrumental and vocal sounds, and a tweeter for high frequency nuances like cymbals and percussion instruments.
•Larger speakers may have better imaging.
•More power tolerance.
•Higher efficiency.
•Can play louder.

Disadvantages of Floor-Standing Speakers

•More expensive.
•Heavier.
•Difficult placement in the room.
•Lesser WAF appeal.
•More difficult to integrate multiple drivers.
•More complicated crossover networks.



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Oud lid

Als je die voor- en nadelen bekijkt, dan zie je dat dat lang niet altijd op gaat. Er zijn dure "bookshelf" luidsprekers. Er zijn genoeg vloerstaanders met hetzelfde aantal drivers als "bookshelf" luidsprekers, etc. Echt weer een rijtje om een blad te vullen.

Erwin B

twani

Quote from: YamahaRXV on April 20, 2014, 22:41:20
Als ik alles zo lees wat hier vermeld staat dan verwonder ik mij eerlijk gezegd over het feit dat er nog vloerstaanders verkocht worden... :angel:

Ben het wel eens met de genoemde argumenten dat een (oversized) vloerstaander overkill kan zijn in een (te) kleine ruimte en dat een monitor hier een beter alternatief kan zijn  ;)  Aan de andere kant is er zeker niets mis met een vloerstaander die ''past'' in een ruimte waar deze volledig tot z,n recht kan komen en er geen gebruik gemaakt hoef te worden van een extra actieve sub, tenzij deze ingezet wordt om evt. problemen als bv. aanwezige staande golven te elimineren.
Hoe men het ook wendt of keert, in bijna alle gevallen wordt een actieve sub ingezet om het gebrek aan een full range weergave bij monitor speakers aan te vullen. Voor de één totaal geen probleem en als vanzelfsprekend, maar voor de ander gezien als een ''lapmiddel'' om de tekortkomingen van een niet full range weergave te compenseren.  Als dan de integratie van de actieve sub ook niet goed voor mekaar is (wat toch wel vaak voor komt en dan ook goed hoorbaar is) dan vraag ik mij af waar je in zo,n geval beter mee af bent.
Heb in het verleden monitor speakers gehoord die absoluut geen externe sub nodig hadden (o.a. DSS ''Geal", Adam Audio Compact MK3 actief en passief en zo zijn er nog een aantal op te noemen) en retestrak klonken en qua plaatsing en ruimtelijkheid absoluut niet onder deden voor volwassen vloerstaanders, integendeel zelfs... ;)

Al met al denk ik wel dat er hier door sommigen wel heel erg generaliserend wordt gesproken over vloerstaanders en dat het puur afhankelijk is van de akoestische situatie en de WAF/MAF factor die een grote rol speelt in het verhaal.

Denk dat onderstaande info wel aardig correct is... 8)

Advantages of Bookshelf Speakers

•Lower cost.
•Less complicated to build.
•Smaller number of drivers and easier to integrate.
•Less complicated crossovers.
•They have higher WAF appeal.
•Lighter.
•More maneuverable and easier to place.
•Take less space.

Disadvantages of Bookshelf Speakers

•Lower efficiency.
•Less power tolerance.
•Poorer bass extension as compared to same level floor-standing speakers from the same company.
•They require stands and some stands are expensive.

Advantages of Floor-Standing Speakers

•Better low frequency extension. They will always have deeper and greater bass output.
•More drivers and additional wow appeal (tower of power). More drivers means a woofer for deep bass, a midrange for the bulk of instrumental and vocal sounds, and a tweeter for high frequency nuances like cymbals and percussion instruments.
•Larger speakers may have better imaging.
•More power tolerance.
•Higher efficiency.
•Can play louder.

Disadvantages of Floor-Standing Speakers

•More expensive.
•Heavier.
•Difficult placement in the room.
•Lesser WAF appeal.
•More difficult to integrate multiple drivers.
•More complicated crossover networks.
Ah Jan, ik denk dat géén van de deelnemers aan deze discussie iets tégen vloerstaanders heeft, ík al helemaal niet.

De discussie ontsproot op het moment dat ik riep dat je heel veel "flink volumineuze" speakers aan de achterwand gekleefd ziet staan ( ook op dít forum trouwens) Met alle respect, dan haal je er lang niet alles uit, zoveel is wel duidelijk.

Een vloerstaander bijvoorbeeld zoals Frank heeft moet gewoon helemaal vrij staan, minimaal één meter rondom, waarschijnlijk nog veel meer.

Zeg niet dat het nú niet klinkt, maar er zal nog heel veel te halen zijn dunkt me....