Tablet pc als audiostreamer

Started by nielvm, June 12, 2011, 19:12:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Mij lijkt het leuk om een tablet pc te gaan gebruiken als audiostreamer. Concreet zou ik een handig programma willen installeren waarmee ik eenvoudig door mijn muziek kan navigeren. De muziek zou via het draadloze netwerk gestreamd worden. (voornamelijk flac en mp3)


Enkele vragen hierbij:

- Kan ik hiervoor een eenvoudige tablet kopen zoals een epad (zwaar genoeg?)
- Bestaan er goede music library's voor android?
- Is android 2 voldoende voor deze doeleinden?
- Valt de geluidskwaliteit van deze tablets mee? (zou deze dan aansluiten aan versterker)


Alvast bedankt voor de raad en tips!
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jantje112

een ipad met een airport express. Dan heb je wat je zoekt.

jowi

Quote from: nielvm on June 12, 2011, 19:12:17
- Valt de geluidskwaliteit van deze tablets mee? (zou deze dan aansluiten aan versterker)
Zou je niet liever de tablet puur als upnp/dlna controller gebruiken? Dus dat je door de muziek bladert op de tablet, en op play etc kunt drukken, maar de muziek streamt vervolgens van een NAS of server naar een hifi afspeelapparaat (squeezebox etc?), aangesloten op je versterker, of je versterker zelf als die dat kan.

Maar je tablet via een touwtje aansluiten op je receiver, zodat je handige DRAADLOZE tablet niet meer draaloos is... nee...nog even afgezien van de audiokwaliteit. Koop dan liever meteen een Squeezebox touch ofzo.

nielvm

Is de audiokwaliteit van een squeezebox touch dan zo veel beter dan die van een tablet pc?

Wat jij bedoelt is dus zowel een tablet kopen als een squeezebox touch om vervolgens de squeezebox via de tablet te besturen? Of heb ik het mis?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

skank1

Ik zou toch ook een squuezebox kopen voor die doeleinden.
Zonder tablet dan
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Quote from: nielvm on June 13, 2011, 09:08:24
Is de audiokwaliteit van een squeezebox touch dan zo veel beter dan die van een tablet pc?
Dat durf ik niet te zeggen. Beiden zijn in feite computers die muziek uitsturen over een digitale output.

Quote from: nielvm on June 13, 2011, 09:08:24
Wat jij bedoelt is dus zowel een tablet kopen als een squeezebox touch om vervolgens de squeezebox via de tablet te besturen? Of heb ik het mis?
Ja en nee, ik bedoel dat wat jij met je tablet wilt, datgene is wat je met een squeezebox touch eigenlijk doet. Zodra je de tablet ZELF aan de installatie aansluit met een touwtje, zijn alle voordelen en gemak van het draadloos door je media browsen en besturen weg, want... je hebt dan gewoon een pc aan je receiver gekoppeld, meer niet. Snap je? Dan leg je de tablet bovenop je receiver en moet je er steeds heenlopen om een ander nummer te kiezen, of je hebt weer een aparte afstandsbediening waarmee je je sb touch eeeh je tablet bedient.

Je moet eens goed kijken naar hoe mensen nu met die iPad's etc werken. Dan zul je zien dat de muziek NIET op de iPad staat, en de iPad dus ook NIET met de receiver is verbonden, maar dat de iPad (of tablet of smartphone) puur een grafische afstandsbediening is voor muziek die ergens op het netwerk staat, en via een ander apparaat (een streamer als bijv. een squeezebox maar er zijn ook andere) afgespeeld wordt.

De tijd zal wel komen hoor dat je ipad of tablet zélf via wifi, dus wireless, daadwerkelijk audio en video zal streamen direct van de iPad of tablet naar je tv of receiver, maar zover ik weet zijn we nog niet zo ver ;)

nielvm

Als ik een sb zou gebruiken, moet deze ook aan de versterker gekoppeld worden. In die zin zit er weinig verschil tussen een sb en een tablet die ik rechtstreeks aankoppel.

Het voordeel van een tablet vind ik dan voornamelijk de grootte van het scherm :) Het zou inderdaad nog beter zijn als je dit tablet draadloos stond...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jowi

#7
Quote from: nielvm on June 13, 2011, 10:14:39
Als ik een sb zou gebruiken, moet deze ook aan de versterker gekoppeld worden. In die zin zit er weinig verschil tussen een sb en een tablet die ik rechtstreeks aankoppel.
Nee, want bij een sb zit dus een extra afstandsbediening... even de 'touch' achterwegen latende, ik heb de Squeezebox duet. Dat is een klein streamerkastje wat wireless met het netwekr is verbonden, maar met een digitale coax met de receiver. Dat ding staat dus bij de installatie.

Als ik nu door het huis loop heb ik de squeezebox remote, dat is een afstandsbediening met een kleurenschermpje, en DAARMEE bedien ik de sb. De muziek staat op het netwerk.


Ik moet toegeven, ik snap het uitgangspunt van de 'touch' niet; in die zin dat het touchscreen zit op het apparaat wat bij je installatie staat, en daarmee heb je dus NIET meer die draadloze vrijheid. Het is feitelijk niets anders dan je oude cd speler met losse afstandbediening, maar dan in het klein... De magie van een Duet is dat je dus draadloos en los en op lcoatie, door je media kunt 'wandelen'.  Met een touch moet je dus naar je receiver lopen, ik heb dat nooit begrepen.

MAAR... zou je een sb touch of duet kopen, of een andere uPNP of DLNA based streamer, dan kun je die dus wel op een fraaie manier bedienen met een iPad of tablet. Bijv. met iPeng of Squeezepad of PlugPlayer http://itunes.apple.com/app/plugplayer/id293235450?mt=8

nielvm

Die squeezebox receiver verkoopt men ook apart. Kan ik deze dan met een tablet bedienen? M.a.w. de afstandsbediening op de foto veranderen door een tablet...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jowi

Quote from: nielvm on June 13, 2011, 10:40:56
Die squeezebox receiver verkoopt men ook apart. Kan ik deze dan met een tablet bedienen? M.a.w. de afstandsbediening op de foto veranderen door een tablet...
Jij snapt hem :D Dat is inderdaad een mooie oplossing. Moet je nog wel even kijken welke apps er zijn die werken met de tablet die je in gedachten hebt.

Ik wil hier ook naartoe, echter kan ik als het goed is, met een iPad en PlugPlayer, direct mijn Arcam 600 receiver aansturen, die IS zeg maar een uPNP streamer. Dan heb ik dus die sb duet kastjes niet meer nodig.

nielvm

Bedankt, is nu een stuk duidelijker voor mij.

Nu alleen nog een software applicatie vinden voor android. Voor hetgeen de tablet moet kunnen, vind ik een ipad nogal overkill.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Nosferatu

http://www.logitech.com/nl-nl/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/squeezebox-controller-app

weet niet hoe goed of slecht dit werkt. In de Android market vind je overigens nog wel een paar Logitech compatible aps.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

erik s.

je kunt je SB ook via je draaidloze internet bedienen via de site van Logitech.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

nielvm

Opeens zijn er heel wat mogelijkheden :)

Ben in de android market aan het zoeken, hier zijn inderdaad wel heel wat applicaties die er ook goed uitzien.


Nieuwe vraag:

Ik lees veel over de android 2 versie dat die niet optimaal is voor tablets. Hierdoor is de 3 ontwikkeld. De tablets met android 3 zijn echter veel duurder.
Zou een eenvoudige tablet met android 2.2 volstaan? Wil voornamelijk dat dit niet constant crasht...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Nosferatu

Kom eens met voorbeelden van goedkope tablets met Android 2.x, denk dat je dan ook minder goede apparaten hebt dan de 'dure' met Android 3.x. De meeste 'merk' tablets welke met Android 2.x uitkwamen worden vanzelf geupgrade naar 3.x. Een el-cheapo chinees apparaatje van € 99,-.... tja, dat is afwachten natuurlijk.  :closedeyes:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

nielvm

Een epad?

Kan mij weinig schelen of er ooit android 3 op kan draaien. Als die goedkope tablets met android 2.x goed genoeg zijn voor de sb te bedienen, ben ik tevreden.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Nosferatu

Heb een tijdje geleden met o.a. de epad mogen spelen en dat beviel absoluut niet, erg instabiel geval. De Galaxy Tab was superieur. Dat is alweer een 1/2 jaartje ofzo geleden en intussen schijnt er betere firmware te zijn wat het apparaat stukken beter maakt. Verder is ie ook nog te overklokken waardoor de snelheid (of traagheid, t'is maat hoe je het bekijkt) meevalt.

Lijkt mij een prima tablet om uitsluitend als afstandbediening te gebruiken. Als je deze gaat gebruiken laat je ons dan weten hoe goed/slecht deze bevalt ?  ;D

En de versie van Android, boeiend, als het ding doet wat jij ermee wilt doen ben je klaar. Word alleen vervelend als die ene software leverancier van de app die jij gebruikt versie 11.4 uitbrengt van de remote app welke alleen nog maar op Android 4.5 of hoger werkt. Ach, je begrijpt wel wat ik bedoel.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

nielvm

Zijn die epads dan zo instabiel? Wil alleszins voor mijn doeleinden niet te hard overshooten. Zou deze applicatie de tablet al laten crashen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Nosferatu

Toen, tijdje terug dus, liep de epad continu vast, scherm reageerde slecht e.d. Nu, met nieuwere firmware schijnt alles veel beter te zijn. Niet weer geprobeerd maar een collega is er best wel blij mee, klaagt alleen dat Angry Birds er niet lekker op loopt (te langzaam) ;D. Waar we destijds mee gespeeld hebben was overigens de 7" versie, de huidige 8" en 10" modellen hebben snellere processoren.

Google anders op epad, je vind diverse reacties over dat apparaat. T'is maar net waarvoor je'm wilt gebruiken en uitsluitend als afstandsbediening lijkt hij mij wel geschikt. Beste is dat je zo'n apparaat in een winkel vind en er zelf even mee gaat spelen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LFW

Quote from: jowi on June 13, 2011, 10:00:35


De tijd zal wel komen hoor dat je ipad of tablet zélf via wifi, dus wireless, daadwerkelijk audio en video zal streamen direct van de iPad of tablet naar je tv of receiver, maar zover ik weet zijn we nog niet zo ver ;)

Dit kan al met AirPlay, al dan niet met een Apple tv, airport express of direct naar een versterker met een ingebouwde AirPlay ontvanger (volgens mij heeft marantz modellen die dit ondersteunen). ben overigens zeer tevreden met mijn ipad2 Apple TV2 combinatie.

jowi

#20
Quote from: LFW on June 13, 2011, 11:50:10
Dit kan al met AirPlay, al dan niet met een Apple tv
Airplay zelf is alleen muziek eeh ik bedoel iTunes ;) en AppleTV is niet in EU te verkrijgen begrijp ik, en kan nog geen full HD aan... maar natuurlijk zit dat soort technologie er aan te komen. Leuke ontwikkelingen 8) al ben ik bang dat Apple je alleen toe zal staan om via iTunes of iVideo zaken die je gekocht hebt, af te spelen, of alleen minderwaardige internet content. Zal me niets verbazen. Maar zodra dit soort spullen mijn Dune overbodig maken dan weet ik wel wat ik doe ;) maar voorlopig is dat nog lang niet van toepassing.

nielvm

Nu ben ik stilaan aan het kijken achter een tablet pc, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik lees zaken zoals een epad, flutouch, superpad,... Mij lijken al deze dingen hetzelfde. Iemand die het verschil weet?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

LFW

Quote from: nielvm on June 13, 2011, 17:06:00
Nu ben ik stilaan aan het kijken achter een tablet pc, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik lees zaken zoals een epad, flutouch, superpad,... Mij lijken al deze dingen hetzelfde. Iemand die het verschil weet?

Het rijtje dat je hier geeft zijn volgens mij allemaal schaamteloze Chineese kopieën van de ipad. De kwaliteit zal beduidend lager zijn maar kan desondanks toch aan al je eisen voldoen (ik heb er overigens geen ervaring mee). Ik denk dat je beter een paar honderd euro extra uit kunt geven voor een ipad2 of Samsung Galaxy Tab. Ze zijn redelijk vergelijkbaar in prijs en functies en je weet dan in ieder geval dat hij kwalitatief gebouwd is, snel en vloeiend werkt en goede hardware heeft. Als je echt alleen maar een apparaat nodig hebt om muziek en video te regelen, dan zou ik een ipod touch incl. een compatible streamer nemen (apple tv, sonos e.d.). Een tablet is dan niet noodzakelijk.

Ejorne

Er zijn goedkopere (voornamelijk 7") tablets die op oudere versies van android draaien. Neem bijvoorbeeld de Piont of View of de Archos series.
Echter vaak zijn die goedkopere modellen voorzien van het oudere resistieve touchscreen type. Hiermee is multitouch niet mogelijk. Maarrrr ook niet direct noodzakelijk.

Qua versie maakt het volgens mij niet zoveel uit. Versie 2.x is bijvoorbeeld uitmuntend geschikt om XBMC te bedienen. Ik kan met vrij hoge snelheid door mijn collectie bladeren en een cdtje kiezen op basis van cd-hoesje. Dit kan ik doen via de 'ingang' Album, Artiest, Genre maar ook door de mappenstructuur bladeren zoals die op mijn computer aanwezig is.

Mocht je al een computer hebben dan is het wellicht niet nodig om naast je tablet ook nog een streamer te kopen. Leuk natuurlijk zo'n logitech of dune achtig geval. Maar als je al een computer hebt dan is wellicht alleen het instaleren van XBMC voldoende. (eventueel nog een kabeltje leggen tussen computer en stereo-set) En daarbij zou je ook nog gebruik kunnen maken om video of foto's te kijken.

Ik gebruik deze combi met heel erg veel plezier. De android app voor XBMC is ook erg gelikt om te zien...  8)

WickedGame

Quote from: Nosferatu on June 13, 2011, 10:49:45
http://www.logitech.com/nl-nl/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/squeezebox-controller-app

weet niet hoe goed of slecht dit werkt. In de Android market vind je overigens nog wel een paar Logitech compatible aps.

Ik gebruik de app en tot nu toe geen problemen er mee ondervonden. Het werkt als een trein :)