Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willy de Woofer

Quote from: Streamz on May 29, 2012, 10:14:33
..en niet per definitie beter. Ja, wellicht in absolute termen, maar de vraag is of het voor de desbetreffende luisteraar beter wordt. Zeker met niet perfect opgenomen muziek ga je tegen een plafond aanlopen. Niet erg, scheelt weer in de kosten.
Mijn visie;
Als je veel matig opgenomen cd's wilt gaan draaien, zou ik niet teveel geld aan een installatie uitgeven.
Mijn bedoeling is om van de betere cd's en lp's te gaan genieten. Op slechte opnames zit ik niet te wachten.
Bas: als je alles op tafel gooit, loop je het risico dat iedereen zich overal mee gaat bemoeien  ;D

Joris1971


Streamz

Quote from: Willy de Woofer on May 29, 2012, 10:32:30
Mijn visie;
Als je veel matig opgenomen cd's wilt gaan draaien, zou ik niet teveel geld aan een installatie uitgeven.
Mijn bedoeling is om van de betere cd's en lp's te gaan genieten. Op slechte opnames zit ik niet te wachten.
Bas: als je alles op tafel gooit, loop je het risico dat iedereen zich overal mee gaat bemoeien  ;D

Dan zeggen wij min of meer hetzelfde. Wellicht dat de definitie van "niet teveel geld" verschillend is. Ik denk dat dat ook een moeilijk punt is. Ik zie zelf nog duidelijke verbetereing, voor de combi mijzelf + mijn muzieksmaak dus, met luidsprekers van 10k. Tel daarbij op de bron en versterking, zit je op 30k. Wellicht dat dat mijn plafond is? Geen idee. Zou wel prettig zijn..

Op slechte opnames zit ik ook niet te wachten. Maar soms zijn ze gewoon niet al te best. Echter gaat dat voor mij niet betekenen dat ik die opnames niet wil beluisteren. Sterker nog: ook die wil ik op de meest optimale (=prettige) manier kunnen beluisteren. 

Martijn M

Hier ben ik het wel mee eens: een goede hifi-set biedt hoofdzakelijk meerwaarde bij goede opnames. Een top-set kan een slechte opname niet beter laten klinken dan hij is. Overigens ben ik niet van mening dat slechte opnames minder goed klinken op een goede set dan op een slechte; het verschil tussen goede en slechte opnames hoor je echter wel duidelijker op een goede set.
Dutch & Dutch

katwax

Je hebt slechte opnames en die zullen inderdaad slechter klinken op een "betere" set, maar de opname zal ook al slecht klinken op een set van mindere kwaliteit (pff zien dat we op geen teentjes trappen  :P).
Goede opnames daar ontdek je snel nieuwe verschillen op naarmate de set "beter" wordt.
Bij matige opnames merk je minder snel op dat een set beter is of slechter, hierdoor ben ik dan ook van mening dat je best dit soort muziek meeneemt om te luisteren. Als het dan "beter" klinkt zal je niet snel teleurgesteld zijn achteraf :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bas Akkerman

Quote from: Willy de Woofer on May 29, 2012, 10:32:30
Mijn visie;
Als je veel matig opgenomen cd's wilt gaan draaien, zou ik niet teveel geld aan een installatie uitgeven.
Mijn bedoeling is om van de betere cd's en lp's te gaan genieten. Op slechte opnames zit ik niet te wachten.
Bas: als je alles op tafel gooit, loop je het risico dat iedereen zich overal mee gaat bemoeien  ;D
Is niet erg, dat vind ik juist wel het charmante aan het forum.

Quote from: keyser on May 29, 2012, 12:13:09
Hier ben ik het wel mee eens: een goede hifi-set biedt hoofdzakelijk meerwaarde bij goede opnames. Een top-set kan een slechte opname niet beter laten klinken dan hij is. Overigens ben ik niet van mening dat slechte opnames minder goed klinken op een goede set dan op een slechte; het verschil tussen goede en slechte opnames hoor je echter wel duidelijker op een goede set.
Mooi verwoord keyser!

Het is ook zeker niet de bedoeling om de set te tunen op slechte opnames. Ik wil wel graag dat ik de muzikale boodschap in die slechte opnames kan blijven horen.
Ik heb het al een tijd geleden eens beter verwoord:
Quote from: Bas Akkerman on September  4, 2011, 21:42:47
(...)
Nog even over "bagger-opnames". Dat zei ik deels omdat ik het nog steeds niet begrijp en nooit zal begrijpen dat nummers zo slecht afgemixt kunnen worden. Uit commercieel oogpunt begrijp ik het wel, maar als muziekliefhebber zou ik graag weer het kielhalen en vierendelen willen invoeren voor dit soort afmixers. Ok, genoeg stoom afgeblazen...  :crazy:
Wat ik probeer te zeggen is dat ik het enorm knap vind wanneer een set inzicht geeft in een opname en kan laten horen dat het om een baggeropname gaat, maar tegelijkertijd de muzikale boodschap kan blijven weergeven. Dat is voor mij een gedeelte van de heilige graal. Zo'n set wint het voor mij zeker van sets die alles laten horen zonder het muziekplezier te behouden en van sets die teveel verhullen en zo een allemansvriendje dreigen te worden. En dat is dus smaak, niet meer en niet minder dan dat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Willy de Woofer

Zeg Bas, als we jouw spaarcenten nou eens bij mijn l.s. leggen, dan mag je zo vaak komen luisteren als je wilt en . . . . .
ik heb hier nog een leuke draagbare radio voor je staan. Dan is iedereen toch  :pompom: zeker!?

Bas Akkerman

Quote from: Willy de Woofer on May 29, 2012, 13:44:07
Zeg Bas, als we jouw spaarcenten nou eens bij mijn l.s. leggen, dan mag je zo vaak komen luisteren als je wilt en . . . . .
ik heb hier nog een leuke draagbare radio voor je staan. Dan is iedereen toch  :pompom: zeker!?
Haha, doen we! Wel een Tivoli radio he?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

johnhifi

Begrijp dit alsjeblieft niet verkeerd, maar ik zie parallellen tussen dit topic en dat van Frank en zijn referentieset. Frank is steeds bezig het onderste uit de kan te halen met tweaks en dergelijke en in dit topic wordt het onderste uit de kan gehaald met het samenstellen van een zo perfect mogelijke set. In beide gevallen zijn de verwachtingen hooggespannen bij de overige forumleden. Frank zijn set maakt het waar, zo blijkt uit de ervaringen. Ik ben heel benieuwd of jouw set Bas dat ook zal doen. Je zoekt naar het meest perfecte geluid binnen je budget en neemt er ruim de tijd voor, wat dat betreft lijk je op Frank alleen heeft hij een set waar hij nu volop mee experimenteert en jij experimenteert alvorens te kopen.

Enkele zaken komen nu bij mij op: ga je, gezien je drang naar perfectie, ook eindeloos tweaken als de set er eenmaal staat? En: hoeveel forumleden hebben zich al gemeld voor een luisterafspraak, omdat deze set toch wel heel bijzonder moet zijn? Ik ben erg benieuwd ook hoe de set in het echt zal bevallen, of al de verwachtingen waargemaakt worden en je voor lange tijd tevreden zult zijn.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Bas Akkerman

Quote from: johnhifi on May 29, 2012, 21:30:06
Begrijp dit alsjeblieft niet verkeerd, maar ik zie parallellen tussen dit topic en dat van Frank en zijn referentieset. Frank is steeds bezig het onderste uit de kan te halen met tweaks en dergelijke en in dit topic wordt het onderste uit de kan gehaald met het samenstellen van een zo perfect mogelijke set. In beide gevallen zijn de verwachtingen hooggespannen bij de overige forumleden. Frank zijn set maakt het waar, zo blijkt uit de ervaringen. Ik ben heel benieuwd of jouw set Bas dat ook zal doen. Je zoekt naar het meest perfecte geluid binnen je budget en neemt er ruim de tijd voor, wat dat betreft lijk je op Frank alleen heeft hij een set waar hij nu volop mee experimenteert en jij experimenteert alvorens te kopen.

Enkele zaken komen nu bij mij op: ga je, gezien je drang naar perfectie, ook eindeloos tweaken als de set er eenmaal staat? En: hoeveel forumleden hebben zich al gemeld voor een luisterafspraak, omdat deze set toch wel heel bijzonder moet zijn? Ik ben erg benieuwd ook hoe de set in het echt zal bevallen, of al de verwachtingen waargemaakt worden en je voor lange tijd tevreden zult zijn.
Dat kan ik me voorstellen, johnhifi. Ik denk alleen dat het grootste verschil met Frank de onrust bij hem is en de rust bij mij. Zeker de Resolution Audio set speelt voor mij op een dusdanig niveau dat ik denk dat ik wel een muzikaler óf gedetailleerdere set kan vinden, maar niet dezelfde combinatie van die twee zoals de Resolution Audio dat kan. Zaterdag merkte ik dat ook, de manier waarop de set mij in de muziek trok en tegelijkertijd gedetailleerd was. Daar ligt voor mij de grote rust. Zeker omdat ik dat nergens anders nog heb gehoord.
Eindeloos tweaken? Nee, wel de akoestiek en wellicht de stroomkant aanpakken.

Dan over M&G's. Ik ga die zeker houden, maar de vraag is nog even wanneer. Voor of na de akoestische aanpassingen. Ik besef me goed dat ik het verwachtingspatroon fors heb laten groeien. Zonder mezelf in te dekken, verwacht ik dat de set velen zal tegenvallen. Te lief en rustig, omfloerst, naar de warme kant neigend, intiem geluidsbeeld. Dat zeg ik niet omdat ik de set zo ervaar. Wel naar aanleiding van de reacties op mijn luisterervaringen. Maar misschien vergis ik me wel en vindt iedereen dit "de referentieset". Om even een verwijzing naar Frank2 te maken. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wat gaat het eerste nummer worden dat je op je hoogsteigen set gaat draaien? Ik twijfel er niet aan dat je daar al hebt aan gedacht. En ik hoop van harte dat je bij je thuis muziek gaat luisteren en niet gaat analyseren zoals in de verslagen. Zal niet makkelijk worden om die klik te maken denk ik, gezien het gemak waarmee je waarneemt en analyseert...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Quote from: Jumping Jack on May 29, 2012, 22:01:37
Wat gaat het eerste nummer worden dat je op je hoogsteigen set gaat draaien? Ik twijfel er niet aan dat je daar al hebt aan gedacht. En ik hoop van harte dat je bij je thuis muziek gaat luisteren en niet gaat analyseren zoals in de verslagen. Zal niet makkelijk worden om die klik te maken denk ik, gezien het gemak waarmee je waarneemt en analyseert...
Dat is een goede! Ligt een beetje aan mijn mood dan, maar ik denk Violator. Maar daarna volgen er veel en veel meer.
Soms is die klik inderdaad lastig te maken. Maar bij deze set is dat dus andersom, zeker nu de kabels ook kloppen. Ik vond het zaterdag, nadat de luidsprekers weer tonaal klopten na het indraaien, erg lastig technisch te luisteren. Het was veel leuker om "Linda's" muziek te draaien en op de iPad te zoeken naar nummers die we graag wilden horen. Dat, heren en heren, zegt eigenlijk wel genoeg.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

skyfox

Quote from: Jumping Jack on May 29, 2012, 22:01:37
Wat gaat het eerste nummer worden dat je op je hoogsteigen set gaat draaien?

Katie Melua - Piece by piece.

:D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Hopelijk Depeche Mode's 'I just can't get enough' of als ie het in eerste instantie niet doet, 'Enjoy the silence'. Als het echt niks is 'Bad' van Michael Jackson. Aan het eind bij een proefplaatsing 'Ne me quite pas'. ;)

Ah, skyfox nodigt zich zelf al eerste uit? Nou, vooruit dan. :P
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

skyfox

Quote from: Eddye on May 30, 2012, 13:55:12
Als het zo makkelijk gaat wil ik ook wel een keer komen luisteren als de set er staat :smile:  :pompom:

Geen probleem, ik warm je oude Denon wel alvast op ;) Ow! Je bedoelde niet bij mij thuis...  :P
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Eddye

Quote from: skyfox on May 30, 2012, 15:03:31
Geen probleem, ik warm je oude Denon wel alvast op ;) Ow! Je bedoelde niet bij mij thuis...  :P

Stiekem niet, nee :P
An sich ben ik wel weer benieuwd naar een Beamer opstelling  :smile:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005