Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Och, zolang we niet teveel op de man spelen, komt dat best goed. Nu slapen, morgen weer trainen Nederlands Team.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Streamz

<edit 3>  delete.
war posthistorie bekeken van chansig. dat verklaart eea.

veel plezier verder!

Willy de Woofer

Quote from: Bas Akkerman on June  2, 2012, 23:05:33
Och, zolang we niet teveel op de man spelen, komt dat best goed. Nu slapen, morgen weer trainen Nederlands Team.
Zo is het. Morgen 4 uurs race (slotracen) bij MRTU in Uden. Slaap zacht allemaal.

Bas Akkerman

Is niet op de man Streamz. Je kan wat mij betreft lijnrecht tegenover elkaar staan, als je het maar onderbouwt.

Ga straks googlen wat slotracen ook alweer is Willy...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Quote from: Willy de Woofer on June  2, 2012, 19:18:32
De l.s. weet toch niet welke muzieksoort de tonen die hij weergeeft omhelst!?
Een l.s. die alleen geschikt is voor b.v. rock is volgens mij geen goede weergever.

Bovenstaande klopt, echter puur technisch en theoretisch beredeneerd.
Je gaat dan uit dat de speakers 100% neutraal zijn, echter...
> 100% neutrale speakers bestaan niet
> de gebruiker zegt vaak een neutrale set te willen hebben nastreven echter in de praktijk wordt
   toch op "smaak"  beoordeeld en wilt men een sound die men gewoon prettig vindt
   (bij de meesten levert dit toch per definitie wel een eindresultaat op, waarbij men de weergave als werkelijk ervaart !)

Toch wel vreemd dat ook fabrikanten een streven hebben naar z.g.n "neutraliteit" maar geven toch veelal hun
producten een klanksignatuur mee (teminste zo wordt dit door de consument ervaren)

Puur bovengenoemde zaken als "smaak" en "klanksignatuur"  geven al aan, dat de perfectie set/speakers niet bestaan


   
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Quote from: Streamz on June  2, 2012, 23:06:10
<edit 3>  delete.
war posthistorie bekeken van chansig. dat verklaart eea.

veel plezier verder!

Verklaar u nader ??? Of draai je je om en loop je weg ? Ook prima.

Je gaat geen PA systeem bij de tandarts hangen want dat is helemaal niet nodig en je gaat geen bose systeem in een concertzaal neerzetten. Dat is dus de appels en peren. Hetzelfde verhaal met de auto...je moet een terrein auto niet opgeven voor de F1 dat heeft weinig zin, en andersom dus ook.

Dus gebruik je spullen waar ze voor ontworpen zijn. Een speaker herkent geen rockmuziek, klassiek of wat dan ook...Maar dat heeft Willy al geschreven. Als een speaker dus geen klassiek kan weergeven (om het even in het extreme te trekken) de boel gaat vervormen ed...dan is het dus een slecht ontworpen speaker.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 10:21:16
Een speaker herkent geen rockmuziek, klassiek of wat dan ook...Maar dat heeft Willy al geschreven. Als een speaker dus geen klassiek kan weergeven (om het even in het extreme te trekken) de boel gaat vervormen ed...dan is het dus een slecht ontworpen speaker.

Gr Hans

Hans een Sonus Faber Amati, zal echt niet vervormen, als deze hardrock moet weergeven (tenzij je hem overbelast)
en een JBL Everest zal ook best klassiek kunnen weergeven.

Toch horen de meesten klassiek liever over de SF en hardrock over de JBL, echter de meesten willen maar 1 speakerset
in hun woonkamer, dit betekent keuzes maken, comprissen zoeken etc....




Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Dat kan...maar dan is de speaker wat mij betreft niet goed ontworpen. Het kan natuurlijk ook zo'n mythe zijn: SF gaat niet met rock of metal....iedereen schrijft het/

Wat maakt klassiek dan zo anders dan rock ? Als er iets dynamisch kan zijn dan is dat klassiek..misschien nog wel meer dan rock.

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maro

Quote from: chansig on June  3, 2012, 10:32:26
Dat kan...maar dan is de speaker wat mij betreft niet goed ontworpen. Het kan natuurlijk ook zo'n mythe zijn: SF gaat niet met rock of metal....iedereen schrijft het/

Wat maakt klassiek dan zo anders dan rock ? Als er iets dynamisch kan zijn dan is dat klassiek..misschien nog wel meer dan rock.

Gr Hans



Eens, denk dat de marketing van deze bedrijven daar ook een rol in speelt. SF mikt meer op de wat kapitaal krachtiger vaak Jazz en klassiek minded consument. Dan ga je op een gegeven moment mee in dat image.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 10:32:26
Dat kan...maar dan is de speaker wat mij betreft niet goed ontworpen. Het kan natuurlijk ook zo'n mythe zijn: SF gaat niet met rock of metal....iedereen schrijft het/

Wat maakt klassiek dan zo anders dan rock ? Als er iets dynamisch kan zijn dan is dat klassiek..misschien nog wel meer dan rock.

Gr Hans

Hans, neem van mij maar aan dat alle speakers van fabrikanten met naam, goed ontworpen zijn,
Speakers bestaan er al voordat wij werden geboren, dus technisch gezien nu in 2012 niet zo,n geweldige uitdaging meer.

De fout is, dat jij steeds beredeneert vanuit de speaker (techniek) en niet vanuit de beleving van de luisteraar.

Aan vele speakers worden door fabrikanten doelbewust een klanksignatuur meegegeven, met hierbij in het achterhoofd
een bepaalde doelgroep.   (smaak, muziekkeuze)

Gelukkig maar, anders werd het erg saai hier op dit forum

Er zijn ook vele fabrikanten die proberen neutrale weergavers te maken (lees: zoveel mogelijk eigen klanksignatuur te vermijden)
en spreken ook een doelgroep aan.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Ja laten we de beleving van de luisteraar als uitgangspunt nemen...lijkt me handig. Ik vind dat mijn speakers het met alles goed doet...jij misschien niet. Kijk daar heb je wat aan.. :D

Je haalt er overigens een ander component bij in deze discussie en dat is klanksignatuur...daar gaat het hier schijnbaar over.Er zijn dus fabrikanten die er bewust voor kiezen dat hun speakers het wat minder doen met klassiek...rare ontwerpers.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Zijn er trouwens ook kabels, cd spelers, versterkers, dacs die het beter doen met rock dan met klassiek ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 11:04:33
Ja laten we de beleving van de luisteraar als uitgangspunt nemen...lijkt me handig. Ik vind dat mijn speakers het met alles goed doet...jij misschien niet. Kijk daar heb je wat aan.. :D

Je haalt er overigens een ander component bij in deze discussie en dat is klanksignatuur...daar gaat het hier niet over. Schijnbaar zijn er dus fabrikanten die er bewust voor kiezen dat hun speakers het wat minder doen met klassiek...rare ontwerpers.

Gr Hans

Wees blij, dat de ontwerpers raar zijn (alhoewel ik denk, dat het meer met marketing te maken heeft)
anders wordt het luidsprekerlandschap een "eenheidsworst"

Verder zou ik jouw term "doelbewust" meer zien in "filosofie" en "traditie"

Zou zijn Klipsch en JBL meer geboren/ontstaan vanuit het voorzien in een behoefte om in bioscopen en theaters
van geluid te voorzien - doelgroep is consument/entertainment

Adam is ontstaan vanuit de studiowereld - doelgroep professionals/kritisch

Nu moet ik zeggen, dat ik meerdere Adams heb gehoord en eigenlijk geen minpunten heb kunnen ontdekken
M.a.w. speakers die gewoon correct datgene doen waarvoor ze zijn ontworpen, edoch ik werd er niet warm.
Ik vond ze super maar allesbehalve spannend klinken !

Ik weet het, dit ligt aan mij, ben wellicht meer in voor een beetje MyFi maar waarom bekruip mij het gevoel
dat er zovele anderen zijn, die het zelfde ervaren als ik  :butbut:
 


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 11:11:30
Zijn er trouwens ook kabels, cd spelers, versterkers, dacs die het beter doen met rock dan met klassiek ?

Gr Hans

Je maakt weer een denkfout......

Er zijn luisteraars die menen verschillen te horen tussen cd-spelers, dacs, kabels en versterkers
en hierdoor er luisterervaringen onstaan waarbij luisteraar 1, set A  beter vind klinken met klassiek en set B
beter vind met rock, dat in tegenstelling tot luisteraar 2, die een geheel eigen mening is toegedaan.
Verder zijn er luisteraars die geheel geen onderscheid horen
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Ik voel dat het eindeloos gaat worden, zeker als er argumenten komen als: Anderen horen het dus is het zo.

Waar om het gaat is dus dat er ontwerpers zijn die bewust kiezen om hun speaker op een bepaalde manier te laten klinken zodat ze niet met alle muziek uit de weg kunnen. Prima zijn dan dus niet mijn speakers en in mijn optiek ook verkeerd ontworpen speakers.

Klipsch en JBL hebben ook heeeeeele moois huisspeakers gemaakt. Ook jij haalt 2 dingen door elkaar....zet je spullen neer waar ze voor ontworpen zijn: Theaterspeakers en lifspeakers zijn 2 verschillende zaken.

Ik heb de ADAM 1 keer wat langer gehoord en ws door opstelling ed konden ze me niet overtuigen. En met myfi is niets mis.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Hans,

Ook jij heb vele wisselingen in je set ondergaan

Kan je me verklaren of deze wisselingen het gevolg zijn van:
1. je ultieme zoektocht naar een set die alle muziek, binnen je budgetmogelijkheden zo perfect mogelijk weergeeft (lees: neutraal)

of

2. je ultieme zoektocht naar een set die je gewoon het fijnste vindt klinken
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Quote from: VANZOMERENG on June  3, 2012, 11:27:11
Je maakt weer een denkfout......

Er zijn luisteraars die menen verschillen te horen tussen cd-spelers, dacs, kabels en versterkers
en hierdoor er luisterervaringen onstaan waarbij luisteraar 1, set A  beter vind klinken met klassiek en set B
beter vind met rock, dat in tegenstelling tot luisteraar 2, die een geheel eigen mening is toegedaan.
Verder zijn er luisteraars die geheel geen onderscheid horen

Van Zomereng als ik een vraag stel kan ik geen denkfout maken. Ik zou het overigens prettig vinden als je niet voor mij gaat bepalen wat ik dan wel/niet verkeerd doe. Geef je mening, prima maar zeg niet omdat je het er niet mee eens ben, dat ik dan een denkfout maak.

Als een speaker bijzonder goed is met rock (en er zou sprake zijn van match) dan moet ook de versterker meer gevoelig zijn voor rock...anders is de match toch niet goed ? Ik lees namelijk dat ook versterkers een eigen signatuur meekrijgen evenals cd spelers...maar dat is dan, qua insteek, een andere signatuur als bij speakers ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: VANZOMERENG on June  3, 2012, 11:31:38
Hans,

Ook jij heb vele wisselingen in je set ondergaan

Kan je me verklaren of deze wisselingen het gevolg zijn van:
1. je ultieme zoektocht naar een set die alle muziek, binnen je budgetmogelijkheden zo perfect mogelijk weergeeft (lees: neutraal)

of

2. je ultieme zoektocht naar een set die je gewoon het fijnste vindt klinken

Of drie.....gewoon voor de leuk. Ik was nu eenmaal doosjes geil en wilde graag veel proberen en als dat dit dan binnen de financiële mogelijkheden lag...prima. Ik ben nooit echt op zoek geweest naar het ultieme geluid of verbetering. Qua speakers dan wel....Ik denk dat ik nu mijn speaker wel gevonden heb.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 11:29:47
Ik voel dat het eindeloos gaat worden, zeker als er argumenten komen als: Anderen horen het dus is het zo.


Hans, deze discussie is niet veel anders als vele andere discussies hiero

De meeste discussies hier zijn eindeloos omdat:
- pure feiten/wetenschap vaak botsten met eigen ervaringen en smaak
- we (de meesten hiero) maar gewone stervelingen en ervaringsdeskundigen zijn met alle beperkingen van dien
   maar veelal toch de pretenties hebben "kleine wetenschappers" te zijn

Dit forum is voor 90% gewoon een bezigheidstherapie en/of komt voor uit internetverslaving   ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 11:35:38
Van Zomereng als ik een vraag stel kan ik geen denkfout maken. Ik zou het overigens prettig vinden als je niet voor mij gaat bepalen wat ik dan wel/niet verkeerd doe. Geef je mening, prima maar zeg niet omdat je het er niet mee eens ben, dat ik dan een denkfout maak.

Als een speaker bijzonder goed is met rock (en er zou sprake zijn van match) dan moet ook de versterker meer gevoelig zijn voor rock...anders is de match toch niet goed ? Ik lees namelijk dat ook versterkers een eigen signatuur meekrijgen evenals cd spelers...maar dat is dan, qua insteek, een andere signatuur als bij speakers ?

Gr Hans

Hans, sorry voor mijn verkeerde interpretatie m.b.t "denkfout"
maar ook hier stel je weer een vraag met een zinsnede  (ik citeer) "dan moet ook de versterker meer gevoelig zijn voor rock"

Hierop weer mijn reactie, "hardware moet en/of heeft geen voorkeuren" --> dit is puur zoals een luisteraar dit wel of niet ervaart
en hoe fabrikanten hierop commercieel wel/niet gebruik van maken !
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Huh ?

Je stelt het ligt aan de luisteraar en vervolgens hoe de fabrikant hierop inspeelt. De laatste kan dit alleen maar door zijn ontwerp aan te passen en dus keuzes te maken (welke dan dus niet de mijne zijn als dit ten koste gaat van het niet alles weer kunnen geven op hetzelfde niveau).

En nogmaals niets subjectievers dan een luisteraar, met of zonder drank, donker of licht, hoofdpijn geen hoofdpijn, man of vrouw etc, etc.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 10:32:26

Wat maakt klassiek dan zo anders dan rock ? Als er iets dynamisch kan zijn dan is dat klassiek..misschien nog wel meer dan rock.

Gr Hans

1. objectief -->  technisch geen verschil  stroom = stroom, spanning = spanning, bit = bit
2. subjectief -->verschillen in luisterbeleving   
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Joh ?

Welk punt wil je nu maken ? Dat SF wel goed met rock kan maar dat het in de beleving van de luisteraar niet zo is ????

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: chansig on June  3, 2012, 11:53:14
Huh ?

Je stelt het ligt aan de luisteraar en vervolgens hoe de fabrikant hierop inspeelt. De laatste kan dit alleen maar door zijn ontwerp aan te passen en dus keuzes te maken (welke dan dus niet de mijne zijn als dit ten koste gaat van het niet alles weer kunnen geven op hetzelfde niveau).

En nogmaals niets subjectievers dan een luisteraar, met of zonder drank, donker of licht, hoofdpijn geen hoofdpijn, man of vrouw etc, etc.

Gr Hans

Vanwaar die verontwaarding Hans....
Ik meen alles al gezegd te hebben hiero...

Er zijn fabrikanten die keuzes maken en/of ontwerpen aanpassen en
fabrikanten die trouw blijven aan hun roots/traditie etc...
Dit is niet uniek binnen de hifi-werled maar geldt voor alle branches

Maar raken we niet off-topic en begon deze discussie niet met "Bestaat er een perfecte set"
en hierin verschillen we volgens mij niet van mening.....

In een eerdere quote gaf jij aan;  ik heb een perfecte set alleen denken vele anderen daar anders over
en ik zij, dat op basis van smaak (klanksignaturen) er geen perfecte set kan bestaan

Volgens mij, komt dit op hetzelfde neer toch  :eh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Nee...ik heb niet geschreven dat ik de perfecte set heb... ;)

En waar wij het over hebben is over een speakers met alle soorten van muziek uit de voeten moet kunnen en wanneer dat het geval is vind ik het een goede speaker anders niet. En daar verschillen we dus schijnbaar van mening over. Ik wil graag mijn cd's van Massive attack, Trijntje, Soulfly, The Smiths etc ten alle tijde kunnen draaien zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Jij toch ook ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.