Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on May 28, 2012, 10:57:34
Dat is juist jouw kracht - deze maakt dat jij jouw ervaren van muziek zo beeldend in woorden kan vatten ;).
Misschien ook wel zo, maar soms zou ik het ook wel uit willen kunnen zetten. ;)

Quote from: Perfectionist on May 28, 2012, 11:21:14
Niet vervelend bedoelt en je koopt een luidspreker vooral hoe die klinkt, maar ze zouden eens flink wat moeten investeren in de design afdeling bij Harbeth..  :D

ik begreep dat SF of AP al klankmatig is afgevallen, jammer voor het oog....
Geluid gaat inderdaad voor uiterlijk. Zoals wel vaker gezegd heb ik daar ook Linda in mee. Ze ziet zo hier de Magnepans staan. Hoewel, vanochtend zei ze weer dat ze de Wilson Audio's zo lelijk vond.
De Harbeths zijn inderdaad niet mooi, maar in de inrichting ga ik zeker de nodige energie steken. Ook daar willen we allebei het één en ander op de schop gooien.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Quote from: Bas Akkerman on May 28, 2012, 11:48:44
Hoewel, vanochtend zei ze weer dat ze de Wilson Audio's zo lelijk vond.

Gelukkig is het budget dan ook niet toereikend... ;D

Bas Akkerman

Quote from: S@m on May 28, 2012, 12:15:20
Gelukkig is het budget dan ook niet toereikend... ;D
Nou, met het tempo waarmee ik beslissingen neem... ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

erik s.

Quote from: Bas Akkerman on May 28, 2012, 13:30:01
Nou, met het tempo waarmee ik beslissingen neem... ;D
precies, ik krijg over ca 14 dagen een setje Wilson Sophia binnen...  :pompom:
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Quote from: erik s. on May 28, 2012, 13:33:19
precies, ik krijg over ca 14 dagen een setje Wilson Sophia binnen...  :pompom:
Haha, mij een beetje nieuwsgierig maken. Nee, ik ben nu aan het eind van mijn zoektocht en heb twee prima kandidaatsets. Net zoals de Spectral laten de Wilsons ook gewoonweg teveel horen en mijn cd-collectie is daar niet erg geschikt voor.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Willy de Woofer

Net zoals de Spectral laten de Wilsons ook gewoonweg teveel horen en mijn cd-collectie is daar niet erg geschikt voor.
[/quote]
Wil je dan niet horen wat er op je cd's staat?
Ik juist wel, anders worden goede opnames onjuist weergegeven.
In slechte opnames ben ik niet geinteresseerd.

S@m

Quote from: erik s. on May 28, 2012, 13:33:19
precies, ik krijg over ca 14 dagen een setje Wilson Sophia binnen...  :pompom:

Laat Joris het maar niet horen... 8)

erik s.

ik snap de visie van Bas wel. des te beter de set, des te minder van je muziek collectie je nog kan draaien.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Quote from: Willy de Woofer on May 28, 2012, 13:47:52
Net zoals de Spectral laten de Wilsons ook gewoonweg teveel horen en mijn cd-collectie is daar niet erg geschikt voor.

Wil je dan niet horen wat er op je cd's staat?
Ik juist wel, anders worden goede opnames onjuist weergegeven.
In slechte opnames ben ik niet geinteresseerd.
Tsja, dat is echt een dilemma, geloof me. Het liefst zou ik alleen muziek luisteren die goed is opgenomen of willen dat alle muziek goed is opgenomen. De waarheid is echter dat ik intens kan genieten van slecht opgenomen muziek, althans de muzikale boodschap erachter. Een goed opgenomen stuk hoeft me niet per se te boeien. Ik luister dus naar muziek, niet naar de opname. Ook al doen mijn luisterverslagen heel anders vermoeden.
Hoe "beter" de set, hoe duidelijker de opnamekwaliteit wordt. Geheel neutraal en "eerlijk" zijn de kandidaatsets niet, maar in die twee sets heb ik een mooie balans van detail en muzikaliteit gevonden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik soms niet enorm baal van muziek die echt wat met me doet (Nirvana, Amy Winehouse, maar ook Ne me quite pas en What a wonderful world bijvoorbeeld) maar (bewust!) zo ontzettend slecht is opgenomen/afgemixt.

Quote from: erik s. on May 28, 2012, 13:49:24
ik snap de visie van Bas wel. des te beter de set, des te minder van je muziek collectie je nog kan draaien.
Precies! Althans als je, zoals ik, meer naar de muziek dan naar de techniek wil luisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eric_audio

Quote from: erik s. on May 28, 2012, 13:49:24
ik snap de visie van Bas wel. des te beter de set, des te minder van je muziek collectie je nog kan draaien.

Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er zullen best een paar CD's afvallen, maar het merendeel kan je gewoon blijven luisteren, en van genieten. Met een goede set haal je er alles uit wat er in zit, en dat is bij de ene CD meer dan bij de andere.

Ik heb heel wat demo's gehoord met dure sets (combi's Spectral+Avalon, Spectral+Magico, Soulution+Magico, Audio Research+Wilson, Linn+Linn), en daar werden echt niet alleen audiofiele CD's gedraaid. Welke set je ook koopt, het blijft om de muziek gaan. Als dat voorop staat, is een betere set geen belemmering maar juist een beter venster op de werkelijkheid.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

erik s.

zal per collectie natuurlijk flink verschillen.
helaas is de opname/mix van vele "pop" albums zo beroerd, dat het op een set die wat meer laat horen ongenietbaar wordt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Quote from: eric_audio on May 28, 2012, 14:24:03
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er zullen best een paar CD's afvallen, maar het merendeel kan je gewoon blijven luisteren, en van genieten. Met een goede set haal je er alles uit wat er in zit, en dat is bij de ene CD meer dan bij de andere.

Ik heb heel wat demo's gehoord met dure sets (combi's Spectral+Avalon, Spectral+Magico, Soulution+Magico, Audio Research+Wilson, Linn+Linn), en daar werden echt niet alleen audiofiele CD's gedraaid. Welke set je ook koopt, het blijft om de muziek gaan. Als dat voorop staat, is een betere set geen belemmering maar juist een beter venster op de werkelijkheid.
Ik denk dat dat ook vooral met de keten voor de luidspreker te maken heeft, als ik bijvoorbeeld terug denk aan een Akurate (?) van Linn. Die keten moet meegroeien maar dan moet je wel dieper in de buidel tasten. Want hoe beter de luidspreker, hoe groter de verschillen in de keten ervoor duidelijk worden. Terwijl die verschillen zelf weer kleiner worden naar mate het duurder wordt. De balans tussen detailweergave en tegelijkertijd muzikaliteit vind ik in ieder geval echt geen sinecure! Synergie blijft het toverwoord.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m


eric_audio

Quote from: Bas Akkerman on May 28, 2012, 14:38:08
Ik denk dat dat ook vooral met de keten voor de luidspreker te maken heeft, als ik bijvoorbeeld terug denk aan een Akurate (?) van Linn. Die keten moet meegroeien maar dan moet je wel dieper in de buidel tasten. Want hoe beter de luidspreker, hoe groter de verschillen in de keten ervoor duidelijk worden. Terwijl die verschillen zelf weer kleiner worden naar mate het duurder wordt. De balans tussen detailweergave en tegelijkertijd muzikaliteit vind ik in ieder geval echt geen sinecure! Synergie blijft het toverwoord.

Dat ben ik met je eens. En dat matchen is erg belangrijk. Maar dat vind ik zelf geen reden om maar voor een (iets) mindere set te gaan, omdat een betere set de tekortkomingen van opname's beter laat horen. Dat het budget beperkingen met zich brengt is evident. Ik denk dat het binnen jouw budget niet makkelijk is een betere set te vinden dan die BB&G je aanbiedt. Misschien wel technisch beter, maar niet muzikaler.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

denonke

Quote from: Bas Akkerman on May 28, 2012, 14:06:57
Tsja, dat is echt een dilemma, geloof me. Het liefst zou ik alleen muziek luisteren die goed is opgenomen of willen dat alle muziek goed is opgenomen. De waarheid is echter dat ik intens kan genieten van slecht opgenomen muziek, althans de muzikale boodschap erachter. Een goed opgenomen stuk hoeft me niet per se te boeien. Ik luister dus naar muziek, niet naar de opname. Ook al doen mijn luisterverslagen heel anders vermoeden.
Hoe "beter" de set, hoe duidelijker de opnamekwaliteit wordt. Geheel neutraal en "eerlijk" zijn de kandidaatsets niet, maar in die twee sets heb ik een mooie balans van detail en muzikaliteit gevonden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik soms niet enorm baal van muziek die echt wat met me doet (Nirvana, Amy Winehouse, maar ook Ne me quite pas en What a wonderful world bijvoorbeeld) maar (bewust!) zo ontzettend slecht is opgenomen/afgemixt.
Precies! Althans als je, zoals ik, meer naar de muziek dan naar de techniek wil luisteren.

Misschien toch nog een beetje olie op't vuur gooien ;)  Proac D18 + Sugden A21a series 2,  héééél musikaal....en toch "vergevend"....

Xander32

Quote from: denonke on May 28, 2012, 16:18:02
Misschien toch nog een beetje olie op't vuur gooien ;)  Proac D18 + Sugden A21a series 2,  héééél musikaal....en toch "vergevend"....
... ik denk niet dat je hiermee Bas nog enigzins triggered 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Quote from: eric_audio on May 28, 2012, 15:57:13
Dat ben ik met je eens. En dat matchen is erg belangrijk. Maar dat vind ik zelf geen reden om maar voor een (iets) mindere set te gaan, omdat een betere set de tekortkomingen van opname's beter laat horen. Dat het budget beperkingen met zich brengt is evident. Ik denk dat het binnen jouw budget niet makkelijk is een betere set te vinden dan die BB&G je aanbiedt. Misschien wel technisch beter, maar niet muzikaler.
Slechte opnames zijn voor mij geen reden geweest om naar een "slechtere" set te gaan die meer vergevingsgezind is. Sterker, ik heb een hoop sets niet gekozen, omdat ze te vergevingsgezind waren en teveel een eigen kleur hadden.

Ik weet simpelweg niet of het mogelijk is om met high-end apparatuur de muzikale boodschap van slechte opnames weer te geven. Daarvoor heb ik te weinig gehoord. Wat ik wel aan high-end heb gehoord, werd mij snel te analytisch. Toch lijkt me het mogelijk een muzikale high-end set samen te stellen, mits je zorgt voor synergie. Maar mocht dat niet lukken, dan zou ik persoonlijk voor een "mindere" set gaan die wel muzikaal is dan een "betere" set die analytisch is. Een set moet in dienst staan van muziek, niet andersom. Zeker de Resolution Audio-set doet dat mijn inziens erg goed!

Quote from: denonke on May 28, 2012, 16:18:02
Misschien toch nog een beetje olie op't vuur gooien ;)  Proac D18 + Sugden A21a series 2,  héééél musikaal....en toch "vergevend"....
De Proac ken ik niet, maar de Sugden vond ik dus juist (jawel) te analytisch. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eric_audio

Niet dat ik vaak naar Sugden geluisterd heb, maar in mijn herinnering niet (te) analytisch. Zo zie je, smaken verschillen...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: Bas Akkerman on May 28, 2012, 17:54:06
Ik weet simpelweg niet of het mogelijk is om met high-end apparatuur de muzikale boodschap van slechte opnames weer te geven. Daarvoor heb ik te weinig gehoord. Wat ik wel aan high-end heb gehoord, werd mij snel te analytisch. Toch lijkt me het mogelijk een muzikale high-end set samen te stellen, mits je zorgt voor synergie.

Ook in de high-end heb je merken die naar het analytische neigen, en aan de andere kant merken die erg muzikaal zijn. Ik denk wel dat vanwege de hoge kwaliteit van de individuele componenten nauwkeurig matchen en synergie wel eens nog belangrijker zouden kunnen zijn. Maar om bij "jouw" dealer BB&G te blijven, die leveren ook high-end merken. En (hoewel ik die combi nooit gehoord heb) ik denk dat een set van VTL met Wilson Audio (beide geleverd door BB&G) best eens heel muzikaal zou kunnen zijn.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

denonke


De Proac ken ik niet, maar de Sugden vond ik dus juist (jawel) te analytisch. ;)
[/quote]

Nooit te laat om Proac te leren kennen.... zeker de moeite waard en de combinatie met Sugden klinkt hemels  :angel:

paaj

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Dirk

Quote from: eric_audio on May 28, 2012, 18:06:37
Maar om bij "jouw" dealer BB&G te blijven, die leveren ook high-end merken. En (hoewel ik die combi nooit gehoord heb) ik denk dat een set van VTL met Wilson Audio (beide geleverd door BB&G) best eens heel muzikaal zou kunnen zijn.
heb bij hen al eens een "setje" mogen aanhoren wat bestond uit Linn+VTL+WA...wat waanzinnig muzikaal klonk, maar ook waanzinnig veel duurder was dan Bas' budget  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

De set van BB&G komt met de DD18 en Linn-streamer al behoorlijk boven budget, dat is echt wel de grens. Wie weet in de toekomst ooit eens een van de genoemde merken. Ik heb toen heel even naar een Meridian-VTL-Wilson Audio geluisterd. De set was nog koud, maar ik vond het wel levensecht en tegelijkertijd te analytisch.
Ook nu moet ik weer zeggen dat de Resolution Audio-set high-end benadert, de Harbeth is wat dat betreft de zwakste schakel. Want bij terugschakelen van bovengenoemde set naar de Resolution Audio-set werd het beeld eigenlijk alleen compacter. Maar dezelfde echtheid, diepte, gemak en vanzelfsprekenheid bleef. Zelfs met nog wat meer klankrijkheid en dat vond ik wel opmerkelijk. Echt high-end in het klein (om de verwachting van een M&G bij mij nog maar eens te vergroten ;))!

Eric, ik denk eerlijk ook juist dat je, door de vergrootglas die meer high-end apparatuur vaak is, nog beter moet matchen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eric_audio

Ja, dat had ik idd ook al gezegd. Hoe higher-end de componenten, des te belangrijker matchen wordt. En overigens is Resolution Audio ook al behoorlijk high-end. Ik denk dat je met jouw set (als het deze gaat worden) heel mooi in een value for money sweet spot zit. Daarboven wordt het al snel exponentieel duurder.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Streamz

..en niet per definitie beter. Ja, wellicht in absolute termen, maar de vraag is of het voor de desbetreffende luisteraar beter wordt. Zeker met niet perfect opgenomen muziek ga je tegen een plafond aanlopen. Niet erg, scheelt weer in de kosten.