Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Roeru117

Ik speel hier met een paar Dynaudio Contour 20i en sind kort een SVS SB4000. Dit is een erg mooie combinatie en de SB4000 speelt heel erg mooi mee. Mijn versterker heeft als voordeel dat deze Dirac Live aan boord heeft en daar is  de subwoofer goed mee in te stellen. Ik snap dat deze boven budget is, maar onderschat niet wat een goede subwoofer aan de beleving toevoegd. Je kunt ook kijken naar de tweedehands markt, want daar komen ook mooie modellen voorbij voor hele leuke prijzen.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Xander32

Het plafond zit op 4 meter, dat is hoog en geeft al met al een best forse ruimte om te vullen met bas. Of de Dyn monitoren, al dan niet met subwoofer die op een plezierige wijze met bas gaan vullen is maar de vraag.

Ik zou starten met het meten, meten wat de huidige set doet in de ruimte.

Gevoelsmatig komt de set van relatief compacte Dyn monitoren, die steevast potente versterking kunnen waarderen, een prima maar niet zeer potente versterker in een redelijk forse ruimte niet als ideaal over. Door het meten kan je inzichtelijk krijgen wat deze set doet in jouw ruimte. De uitkomst zou ik dan als vertrekpunt nemen voor eventuele wijzigingen/ aanvullingen van de set.


Dat meten en het juist interpreteren van de metingen, daarmee kan er wellicht een forumlid met verstand van zaken helpen?


Een sub toevoegen is voorts ook geen sinecure, om die naadloos te integreren. Dat lukt maar heel weinig echt goed, lees; op dien wijze dat je de sub niet separaat mee hoort spelen. Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar speakers die beter matchen met jouw ruimte en jouw voorkeur.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Ik zou de versterker inruilen op een Lyngdorf 1120  ;D
Vraag maar eens om een demo.........

Nikolai

Wat een fijne reacties, dank allemaal! Genoeg te overwegen.

Robert, dank voor je suggesties voor subs, ik vond de Arendal er goed uitzien for what it's worth, goed te weten dat ze solide zijn. Ik zie dat ze een vrij gulle proefperiode aanbieden, zou interessant zijn om thuis uit te proberen.

Tabcam, ik heb gister een beetje geschoven en een grotere toe in geprobeerd, ik had het idee wat meer bas te ervaren maar ten koste van de weidsheid van het beeld. Ik zal hier nog meer mee gaan spelen de komende tijd. Je opmerking om niet te snel iets aan de speaker toe te schrijven klinkt logisch.
Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat wat ik zoek uit de speakerplaatsing/ruimte te halen zou zijn. Maar ik pretendeer het niet te weten, dus dank voor je advies, ik ga er mee spelen.

B-art, nog één voor op 't lijstje, dank.

Richi, dank voor je opmerking over de Sub 6, als geld geen issue zou zijn zou het al een uitgemaakte zaak zijn. M'n versterker heeft een sub out al bracht de opmerking van Dura me wel aan het twijfelen of deze versterker überhaupt de speakers wel aan kan, of het daar niet aan ligt.

Dura, de amp is idd niet in dezelfde klasse als de speakers, ik mazzelde met de Contours op Marktplaats.
Het lastige is dat ik deze amp zou moeten verkopen om een andere te proberen :)
Waar zou jij naar kijken qua versterker?

Roeru117, ik kijk idd ook zeker op MP, als er goed voor is gezorgd heb ik geen enkel probleem met tweedehands. Fijn om te horen dat die combi veel toevoegt!

Xander32, precies wat ik probeerde te vermijden door het probleem weg te kopen! Grappen daargelaten, dank voor je bedachtzame advies. Ik kijk er een beetje tegenop omdat ik geen idee van meten heb.
Het is inderdaad best een forse ruimte en de amp is misschien niet sterk genoeg. Ik heb ook niet een vriend met een betere versterker die ik even kan lenen om het verschil te horen.
Meten dus, ik ga me inlezen.

Ik lees veel over de uitdaging om een sub goed te laten meespelen, ik vind de Contours alleen zo mooi dat ik nog niet klaar ben om al andere speakers te overwegen. Dank je wel voor de opmerkingen!
Mac Mini - Thorens TD145 - Musical Fidelity V90 LPS - Cambrigde Audio CXA81 - Dynaudio Contour 20

addesmo

De Dynaudio Contour 20 staan wel bekend om een stevige niet heel droge bas. Veel mensen stoppen dan ook de poort dicht met de bijgeleverde foam pluggen. Mijnervaring is dat met een versterker die room correctie heeft dit geniaal is op te lossen. Vandaar mijn advies die kant op.

sschot

Misschien geen vriend, maar mogelijk een forum genoot in de buurt, die zou kunnen willen meten en/of een amp mee willen brengen, als alternatief idee.....
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Ik zou ook eens kijken of je kan experimenteren met verschillende versterkers. In Het stereophilereview staat de zoektocht naar goede bas en goed geluid op alle niveaus beschreven. De PrinaLuna Prologue buizenversterker deed het beter dan een 'zwaardere' Bel Canto REF500S.

Quote from: sschot on March 24, 2023, 20:51:54Misschien geen vriend, maar mogelijk een forum genoot in de buurt, die zou kunnen willen meten en/of een amp mee willen brengen, als alternatief idee.....
We dachten hetzelfde. Is het wel handig om een indicatie te hebben waar Nikolai in het land woont :angel: .
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

De Contours zijn er ook als zuilen 😉
Maar ik zou eerst proberen helder te krijgen wat de speakers doen in jouw ruimte middels het meten.

Wellicht kan je hier op het forum een oproep doen? Indien je een beetje centraal woont zou het goed moeten komen.

Quote from: Nikolai on March 24, 2023, 19:49:07Wat een fijne reacties, dank allemaal! Genoeg te overwegen.

Robert, dank voor je suggesties voor subs, ik vond de Arendal er goed uitzien for what it's worth, goed te weten dat ze solide zijn. Ik zie dat ze een vrij gulle proefperiode aanbieden, zou interessant zijn om thuis uit te proberen.

Tabcam, ik heb gister een beetje geschoven en een grotere toe in geprobeerd, ik had het idee wat meer bas te ervaren maar ten koste van de weidsheid van het beeld. Ik zal hier nog meer mee gaan spelen de komende tijd. Je opmerking om niet te snel iets aan de speaker toe te schrijven klinkt logisch.
Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat wat ik zoek uit de speakerplaatsing/ruimte te halen zou zijn. Maar ik pretendeer het niet te weten, dus dank voor je advies, ik ga er mee spelen.

B-art, nog één voor op 't lijstje, dank.

Richi, dank voor je opmerking over de Sub 6, als geld geen issue zou zijn zou het al een uitgemaakte zaak zijn. M'n versterker heeft een sub out al bracht de opmerking van Dura me wel aan het twijfelen of deze versterker überhaupt de speakers wel aan kan, of het daar niet aan ligt.

Dura, de amp is idd niet in dezelfde klasse als de speakers, ik mazzelde met de Contours op Marktplaats.
Het lastige is dat ik deze amp zou moeten verkopen om een andere te proberen :)
Waar zou jij naar kijken qua versterker?

Roeru117, ik kijk idd ook zeker op MP, als er goed voor is gezorgd heb ik geen enkel probleem met tweedehands. Fijn om te horen dat die combi veel toevoegt!

Xander32, precies wat ik probeerde te vermijden door het probleem weg te kopen! Grappen daargelaten, dank voor je bedachtzame advies. Ik kijk er een beetje tegenop omdat ik geen idee van meten heb.
Het is inderdaad best een forse ruimte en de amp is misschien niet sterk genoeg. Ik heb ook niet een vriend met een betere versterker die ik even kan lenen om het verschil te horen.
Meten dus, ik ga me inlezen.

Ik lees veel over de uitdaging om een sub goed te laten meespelen, ik vind de Contours alleen zo mooi dat ik nog niet klaar ben om al andere speakers te overwegen. Dank je wel voor de opmerkingen!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robert

Quote from: Nikolai on March 24, 2023, 19:49:07Robert, dank voor je suggesties voor subs, ik vond de Arendal er goed uitzien for what it's worth, goed te weten dat ze solide zijn. Ik zie dat ze een vrij gulle proefperiode aanbieden, zou interessant zijn om thuis uit te proberen.

De Arendal 1961 Subwoofer 1S is door het side-firing design smaller dan de meeste subwoofers.
Side-firing zou niet uit mogen maken, want lage frequenties zijn toch omnidirectioneel.
Naast de proefperiode van 60 dagen is het retourneren ook kosteloos en bieden ze 10 jaar garantie waarvan 5 jaar op de plate amp.
De plate amp is toch één van de meest onbetrouwbare onderdelen in dit audio wereldje en dan is 5 jaar toch wel prettig.
Daarnaast is de group delay zeer laag waardoor een zeer goede time-domain prestatie zorgt voor een snel, strak en punchy laag.

Zie de review op Audioholics:
https://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/arendal-1961-1s-1v

Ik heb ook nog even mijn verzameling audio bladen nagekeken en zowel de Dynaudio Contour 20 als de Cambridge Audio CXA81 zijn getest door het Duitse Audio.
Uit hun metingen blijkt het volgende:
- Het -6dB punt ligt op 40Hz
- Maximaal 103dB volume (SPL)
- 4 ohm met een gevoeligheid van 79dB

Audio geeft altijd een "Audio Kennzahl" aan luidsprekers en versterkers en die moeten matchen voor het maximale SPL.
Hierbij moet de luidspreker een gelijke of kleinere score hebben als de versterker.
In dit geval krijgt de Contour 20 een score van 80 en de CXA81 een score van 59.
Hieruit zou blijken dat de CXA81 tekort komt om het maximale uit de Contour 20 te halen.

Een gevoeligheid van 79dB is ook zeer laag en verre van efficiënt.
Maar Dynaudio luidsprekers staan ook niet bekend om hun hoge gevoeligheid.

Heb je ook al eens geprobeerd om de Contour 20 dichter tegen de achtermuur te zetten?
Van 1 meter naar bv. 50-75cm, puur om te proberen of je in dat geval wat meer kunt profiteren van de room gain in het laag.
Je levert dan misschien wel wat in op diepte van de soundstage en de kans op een aangedikt laag, maar dat is een kwestie van proberen.

Ook is het de vraag of je kunt schuiven met je luisterpositie.
Meestal is op 1/3 zitten van de lengte van de ruimte (vanaf de achtermuur) een goede uitgangspositie.
Je hebt altijd te maken met room modes en je wilt niet op een piek of een dal zitten, maar dit geldt voor zowel de luisterpositie als de luidsprekers.

HuubF

Ik heb ook 20i's gehad. Ze begonnen hier pas echt goed te klinken met een PrimaLuna versterker. Die Dynaudio's zijn erg gevoelig voor waar je ze mee aanstuurt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Roeru117

Ik heb ze hier zelf aangesloten op een NAD M33 en dat gaat prima. Hiervoor had ik de Contour 30 en die waren wel wat makkelijker aan te sturen dan de 20i. Dat scheelde rustig 5% in het volume, maar persoonlijk vind ik de 20i wel een stuk mooier klinken.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

marcush

Hier kun je lezen dat de Contour 20 vrij makkelijk is aan te sturen.

Stereophile review

De route van andere versterkers is natuurlijk een mogelijke weg naar Rome, maar het advies om eerst te meten lijkt me een heel verstandig advies.

Overigens, bij o.a. SVS en Paradigm heb je relatief goedkope (<1000) subwoofers met dsp via computer of app te optimaliseren.

Deleted User

Ik heb jarenlang met een Dynaudio - Lyngdorf combinatie gespeeld, was er altijd zeer content mee.

Tabcam

Quote from: marcush on March 25, 2023, 09:08:33Hier kun je lezen dat de Contour 20 vrij makkelijk is aan te sturen.

Stereophile review

De route van andere versterkers is natuurlijk een mogelijke weg naar Rome, maar het advies om eerst te meten lijkt me een heel verstandig advies.

Overigens, bij o.a. SVS en Paradigm heb je relatief goedkope (<1000) subwoofers met dsp via computer of app te optimaliseren.
Hoewel ik vertrouwen heb in meten = weten is luisteren minstens zo belangrijk. Ik de ervaring dat wat men in Stereophile opschrijft, weliswaar omfloerst omschreven, vrijwel altijd met mijn ervaringen en die van anderen overeen komen.

Heb je pagina 2 ook gelezen? Daar staat dat het tegen viel om ze goed aan te sturen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

marcush

Quote from: Tabcam on March 25, 2023, 09:28:48Heb je pagina 2 ook gelezen? Daar staat dat het tegen viel om ze goed aan te sturen.

Ik lees dat niet zo, integendeel.


"How could only 22Wpc be making Haden's double bass sound so much bigger and more real?"

"The Contour 20's liked the quality of the Line Magnetic's amplification (22Wpc); they just needed a few more watts.  So I offered them some—but only a few."

"All of my modest in-house amplifiers caused the Dynaudio Contour 20s to deliver extremely satisfying sound—I can only imagine what even better amps might do with them."

Tabcam

Quote from: marcush on March 25, 2023, 18:03:14Ik lees dat niet zo, integendeel.


"How could only 22Wpc be making Haden's double bass sound so much bigger and more real?"

"The Contour 20's liked the quality of the Line Magnetic's amplification (22Wpc); they just needed a few more watts.  So I offered them some—but only a few."

"All of my modest in-house amplifiers caused the Dynaudio Contour 20s to deliver extremely satisfying sound—I can only imagine what even better amps might do with them."
Oops, las het nog terug maarstond ook op pagina 1 :wacko:

Quote from: Stereophile-Review-Contour20Something seemed wrong. Then Steve said, "Digital sounds great, but LPs sound weird—no bass." Familiar recordings—Macy Gray's Stripped (Chesky JD389, HDtracks), the Grateful Dead's American Beauty (LP, Warner Bros. WS 1893)—didn't sound right.

Quote from: Stereophile-Review-Contour20I was using Schiit Audio's Ragnarok integrated amp, which, at 100Wpc, I'd assumed to be of good and sufficient power, but my ears were hearing something different. I couldn't pinpoint what it was, but I was having strange, uncomfortable moments. I began to wonder: Are these speakers that hard to drive?

Quote from: Stereophile-Review-Contour20The next morning, looking to get the system properly dialed in, I inserted Bel Canto Design's REF500S stereo amplifier, which not only has lots of power (400Wpc into 4 ohms at 1% THD) but will drive speaker loads down to 2 ohms (footnote 2). Immediately, the focus and transparency improved and the high frequencies opened up. Still, the system wasn't doing it for me.

Quote from: Stereophile-Review-Contour20In desperation, I began measuring the Dynaudios' in-room response, looking for holes and bumps, and moving the speakers farther apart and farther out from the front wall—ie, the wall behind them—and, finally, closer to the front wall. I'd begun with the Contour 20s about 84" apart, 44" from the front wall to the front of each cabinet, and 76" from my ears. A day later, I'd stuffed the Contour 20s' ports with Dynaudio's foam plugs (supplied), and the cabinets were now 65" apart, 28" from the front wall, and 92" from me. LPs played on both of my turntables were sounding better, and I was beginning to get the idea that these were very good loudspeakers indeed. But I struggled to actually hear the excellence I suspected was there.

Quote from: Stereophile-Review-Contour20On the evening of my seventh day of listening to the Contour 20s, I removed the tiny Bel Canto powerhouse and replaced it with Line Magnetic's LM-518 IA tubed integrated amplifier (22Wpc). I attached the Contour 20s to the LM-518's 4-ohm taps and, gosh-dang me, suddenly I could relax. I played Charlie Haden/Jim Hall, recorded live at the Montreal Jazz Festival in 1990 (CD, Impulse!/Blue Note 002176502), kind of loud, and instantly realized that it was the Bel Canto that had been causing my discomfort. How could only 22Wpc be making Haden's double bass sound so much bigger and more real? How could Hall's guitar have so much more sweet liquidity? New life and color emerged. Folks, I'd just switched from 400Wpc class-D to 22Wpc class-A. How could this happen?

Quote from: Stereophile-Review-Contour20The Contour 20's liked the quality of the Line Magnetic's amplification; they just needed a few more watts.

Daarna komt de PrimaLuna Dialogue. Wat mij betreft een geval van niet-matchende versterker(s), in dit geval lijken buizenversterkers veel beter te passen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

marcush

#1241
Ik lees het eerlijk gezegd niet als een mismatch met genoemde versterkers, maar grotendeels als een mismatch met de ruimte. En ja, blijkbaar was een buizenversterker (met vrij laag vermogen) een betere match. Wat tevens wel aangeeft dat de speaker niet lastig is aan te sturen.

Mediator

Als ik geen Tannoy had zou ik zomaar Dynaudio kunnen hebben. Vroeger vaker erg mooi horen klinken. Het zou dan al snel een vloerstaander zijn geweest van de Contour serie of bij voorkeur de Confidence. Op mijn lijstje zouden dan de merken Pass Labs, Accuphase en Jadis staan. Als je akoestiek niet in orde is zorg dan daar voor. Ik ben zelf geen fan van grijpen naar de DSP om (grote) problemen met je akoestiek op te lossen. Ik ken je luister ruimte niet maar monitoren willen nog wel eens 'leeglopen' in een grotere ruimte. Wat dan kan helpen is om over de breedte te gaan spelen in plaats van de lengte van de luister kamer.

Tabcam

Quote from: marcush on March 26, 2023, 09:27:55Ik lees het eerlijk gezegd niet als een mismatch met genoemde versterkers, maar grotendeels als een mismatch met de ruimte. En ja, blijkbaar was een buizenversterker (met vrij laag vermogen) een betere match. Wat tevens wel aangeeft dat de speaker niet lastig is aan te sturen.
Lees je het toch anders als ik ;D. Ik lees dat hij niks meer aan de port plugs of plaatsing heeft veranderd en dat het in dezeflfde ruimte met andere versterking goed ging. We agree to disagree :angel:.

Ik hoop vooral dat Nikolai iets aan deze uitwisseling heeft!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Nikolai

Quote from: Tabcam on March 26, 2023, 17:51:18Ik hoop vooral dat Nikolai iets aan deze uitwisseling heeft!

Zeker! Ik lees met grote interesse mee.

Ik ga eens kijken of ik in mijn netwerk een meetmicrofoon kan lenen om de situatie op te nemen en op basis daarvan verder te werken.
Mijn denken is al wat verschoven naar aanleiding van de discussie hier, op dit moment denk ik dat ik meer gebaat ben bij het verbeteren van de plaatsing van de speakers en met een versterker met meer vermogen.

Quote from: Robert on March 25, 2023, 00:09:31Audio geeft altijd een "Audio Kennzahl" aan luidsprekers en versterkers en die moeten matchen voor het maximale SPL.
Hierbij moet de luidspreker een gelijke of kleinere score hebben als de versterker.
In dit geval krijgt de Contour 20 een score van 80 en de CXA81 een score van 59.
Hieruit zou blijken dat de CXA81 tekort komt om het maximale uit de Contour 20 te halen.

Dank hiervoor, die waarden liggen wel heel ver uit elkaar.
Ik zie alleen eigenlijk geen enkele (enigszins betaalbare) versterker die een hogere AK heeft dan m'n Contours.
Binnen mijn budget zou ik dan kijken naar een Musical Fidelity m6i, zoals hier gesuggereerd een Lyngdorf TDAi, of misschien toch de Primaluna die hier voorbij kwam. Geen van die versterkers komt helaas boven de AK van 80, wel meer in de buurt dan m'n CXA81.

Quote from: addesmo on March 24, 2023, 19:41:00Ik zou de versterker inruilen op een Lyngdorf 1120  ;D

Dank voor de tip, Roomperfect lijkt me een gemakkelijk te gebruiken technologie. Ben alleen bang dat de 1120 weer niet genoeg vermogen zou hebben (120W bij 4 Ohm), dan misschien beter kijken naar de voorloper de TD 2170 (170W bij 4 Ohm)?

Quote from: Robert on March 25, 2023, 00:09:31Heb je ook al eens geprobeerd om de Contour 20 dichter tegen de achtermuur te zetten?

Ja, dit levert idd wat meer bas op. De Luisterpositie kan ik helaas niet echt veranderen, ik zit op zo'n 2/5 van de ruimte vanaf de achtermuur.

Quote from: Tabcam on March 24, 2023, 21:02:44Is het wel handig om een indicatie te hebben waar Nikolai in het land woont :angel: .

in Amsterdam, mocht er iemand ook hier wonen die het leuk zou vinden om een keer op de koffie te komen.

Quote from: Jazzman on March 25, 2023, 09:22:16Ik heb jarenlang met een Dynaudio - Lyngdorf combinatie gespeeld, was er altijd zeer content mee.

Toevallig een TD2170 met Contours? :)

Wederom genoeg te overwegen! Eerst maar beginnen met meten, dan waarschijnlijk een krachtiger versterker. Een Lyngdorf of een PrimaLuna of toch iets anders, dat is een leuke zoektocht :headbanging:

Dank allemaal voor alle ideëen en suggesties!

Mac Mini - Thorens TD145 - Musical Fidelity V90 LPS - Cambrigde Audio CXA81 - Dynaudio Contour 20

Robert

#1245
Quote from: Nikolai on March 27, 2023, 15:29:50Dank hiervoor, die waarden liggen wel heel ver uit elkaar.
Ik zie alleen eigenlijk geen enkele (enigszins betaalbare) versterker die een hogere AK heeft dan m'n Contours.
Binnen mijn budget zou ik dan kijken naar een Musical Fidelity m6i, zoals hier gesuggereerd een Lyngdorf TDAi, of misschien toch de Primaluna die hier voorbij kwam. Geen van die versterkers komt helaas boven de AK van 80, wel meer in de buurt dan m'n CXA81.

Vergeet niet dat de AK gebaseerd is op het wattage dat nodig is om de luidspreker tot zijn maximaal SPL te laten spelen.
In het geval van de Contour 20 dus 103dB. Dat is natuurlijk zeer luid.
Als je bv. op maximaal 95dB luistert is het vereiste wattage natuurlijk een stuk lager.

Weet je ook hoe luid je luistert? Bij gebrek aan het dB meter zou je ook een iPhone/iPad kunnen gebruiken met de gratis NIOSH Sound Level Meter App.
Die is namelijk vrij nauwkeurig daarmee, omdat de specificaties van de door Apple gebruikte microfoons goed bekend zijn.

Quote from: Nikolai on March 27, 2023, 15:29:50Ja, dit levert idd wat meer bas op. De Luisterpositie kan ik helaas niet echt veranderen, ik zit op zo'n 2/5 van de ruimte vanaf de achtermuur.

Is het laag met die plaatsing van de luidsprekers beter naar wens of nog niet helemaal?

Nikolai

#1246
Dank je Robert, ik had daar geen rekening mee gehouden, ze hoeven idd niet op maximale luidheid te spelen.
Ik ga de app gebruiken om dat even te meten en kom erop terug.

Quote from: Robert on March 27, 2023, 16:22:08Is het laag met die plaatsing van de luidsprekers beter naar wens of nog niet helemaal?


Beter ja, maar nog niet helemaal naar wens. Het lijkt ook alsof ik het 'probleem' veel minder heb bij lichtere mixes met veel ruimte dan bij drukke muziek.  Wat mij deed denken dat het misschien toch echt aan de amp ligt die het allemaal niet bij kan benen en dus niet de kracht heeft om dan ook nog een pompende bas te reproduceren.
Mac Mini - Thorens TD145 - Musical Fidelity V90 LPS - Cambrigde Audio CXA81 - Dynaudio Contour 20

Mediator

Musical Fidelity m6i, zoals hier gesuggereerd een Lyngdorf TDAi

Ik zou niet zo snel kijken naar Musical Fidelity in combinatie met Dynaudio. Het Dynaudio dat ik ken is neutraal en in die zin 'moeilijk'. Een Dynaudio is meer een speaker die doorgeeft wat ervoor hangt. In die zin is de combinatie met de versterking bepalend voor het resultaat. Vandaar mijn eerder lijstje met suggesties.

addesmo

Als je bang bent dat de Lyngdorf te weinig peut heeft kun je hier wel wat vinden. Bijna iedereen is enthousiast en vermogen is genoeg.
https://www.avforums.com/threads/new-lyngdorf-tdai-1120-streaming-amp.2274082/page-265

Deleted User

Citaat van: Jazzman
Ik heb jarenlang met een Dynaudio - Lyngdorf combinatie gespeeld, was er altijd zeer content mee.


Toevallig een TD2170 met Contours? :)


Nee, Lyngdorf DPA-1 voorversterker, SDA-2175 eindversterker op de Dynaudio Confidence C1 mkII..