PMC Eigenaren topic

Started by norman, June 1, 2011, 17:06:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

twani

Quote from: cz79 on November 25, 2011, 09:49:54
Ik heb wel een 15s1 maar dat is echt een SA15s1 en geen versterker, de versterking wortd bij mij gedaan door Thule Audio
Verkeerd gekeken inderdaad, is Thule ook niet erg helder?

CZ79

Zeker niet donker, maar ook zeker niet analytisch, wel heel erg muzikaal.
Thule slaagt er imo goed in om weinig toe te voegen en zeker niets weg te laten en de Thule komt dan ook goed tot match met de PMC's, goede stevige bas, hoog is hoog zonder scherp of schel te worden.
Dynamiek en diepte zijn ook erg goed dus al met al vind ik dat het een goede match is, je bent van harte welkom om eens te komen luisteren.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

twani

Dank voor je uitnodiging......ik heb een zwak voor audio apparatuur van de zogeheten "niet mainstream" fabrikanten en daar hoort Thule zeker bij, volgens mij bestaan ze niet eens meer maar dat weet jij zélf vast beter. Densen, Gamuth, Etalon,  mijn eigen Symphonic Line en velen anderen vind ik gaaf, alleen al door "het afwijkende" wat dat ook mag zijn......
Wel jammer dat in dit topic het merk PMC door één verkeerde waarneming in diskrediet word gebracht, heeft natuurlijk niets met PMC te maken maar meer met een slechte match met de akoestiek, de versterking en de verkoper :D 

Groet,
Theo.


CZ79

@Twani, laat me maar weten of je een keer zin hebt om te komen luisteren, niets hoeft alles mag...
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

zoldar

Vandaag naar de nieuwe PMC twenty.23 geluisterd. De dealer had ook mijn huidige speakers staan, Triangle Genese Trio, deze zijn als referentie gebruikt. Ik heb bij deze dealer ook vaak naar andere PMC's geluisterd zoals de FB1i.


PMC twenty.23 (2de van links)




Mooi slanke speaker om te zien. Strakke look. Zijn redelijk lage speakers, komen een beetje klein over tov andere zuil luidsprekers. Ze staan mooi zo, naar achteren kantelend. De mid bass unit is ook kleiner dan je gewend bent te zien.

Het meest opvallende bij PMC's blijft toch die mooie strakke bass. Voor zo'n kleine speaker en driver verwacht je dat niet. Het laag is mooi strak, goed aanwezig, punchy. Gaat ook veel verder door dan je verwacht. Dit geeft een mooi fundament aan alles wat je opzet. Het is niet wollig of boomy en zeker niet "warm". Dit zijn eigenschappen die je verwacht bij PMC en de twenty.23 doet daar nog een klein schepje bovenop, lijkt het. Zo diep gaat het. De kleine driver gaat zich wreken zodra je hard gaat draaien. Dan lijkt er als eerst het laag wat in te boeten. Dan draai je al ruim op ruzie met de buren niveau.

Het meest opvallende komt van de nieuwe tweeter. Het hoog sprankeld nu meer. Is duidelijk meer aanwezig met meer detail en kan hier en daar ook wat venijn laten zien.

In mindere mate geld dat ok voor het midden. Dit is meer open dan ik me herinner van de FB1i. Het geeft je een meer open en frisse blik op de muziek. Geluidsbeeld lijkt ook een fractie breder dan de oude PMC's.

Het droge character van de PMC's is gebleven. Geen kleuring of romantiek te bekennen.

De Triangle's zijn monitors. Triangle gebruikt dezelfde titanium tweeter met een hoorn en dezelfde middentoner als in de Quartet/Lyrr, maar dan met een rubber rolrand . Dit zorgt voor een ultra helder en gedeatileerd hoog en midden. Up front ook. cymbals op delicate sound of thunder hebben nog meer metaal en de inkijk op het stereobeeld is nog makelijker, alles weer een stap transparanter. De soundstage is groter, brede, hoger en met meer diepgang. Stemmen en gitaar licks kennen geen geheimen meer. Keerzijde is dat al dat detail en forwardheid met name sommige vertsterkers wat hard kan worden.
De midden/bass unit doet het prima als middentoner maar komt duidelijk tekort in de bass tov de PMC. Qua bereik valt het nog mee. Het is er wel maar lang niet genoeg om in balans te zijn met dat heerlijke hoog/midden. Sub is een noodzaak bij deze monitor. Er is hier en daar ook meer kast en kleuring te horen.


Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

CZ79

Toch ben ik niet zo gek van die neiuwe serie PMC's, zeker met de Baffle erop vindt ik het gewoon niet mooi, maar goed als ze een neutraal mooi geluid geven dan compenseert dat weer een beetje.

Wat voor andere tweeter zit er in die nieuwe serie PMC's? Kun je de oude tweeter (oude serie PMC) niet vervangen door een zelfde en heb je dan niet hetzelfde?
Ik ben niet zo'n doe-het-zelvert maar dat lijkt me redelijk simpel uit te voeren
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

zoldar

dat lijkt me niet. Ik ben geen DIY wizard maar de tweeters hebben in de andere speakers ongetwijfeld andere freq waarop wordt afgekapt en andere gebieden waarbinnen ze min of meer lineair werken. Eigenlijk weet in niet eens wat ik zojuist heb opgeschreven  :wacko:
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

CZ79

Nou ja als de tweeter vbijvoorbeeld uit de FB1I beter is als degene uit de FB1+, maar verder gelijk qua bereik en kantelfrequentie zou het dan nog steeds een probleem zijn?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

gerardv

Quote from: cz79 on November  2, 2011, 15:31:03
Heeft hier iemand ervaring met het dempen van de woofer, dus woofer eruit en extra demping, ofwel de standaard demping vervangen door 'betere'.
Ik zit namelijk met een klein probleempje en dat is dat de bas tot ca 47Hz aardig dik aangezet wordt, op 33Hz heb ik een piek van +25dB, daarna zakt deze wel weer maar toch is het redelijk hoorbaar in muziekstukken waar veel diepe bas inzit.

Nu heb ik in een ander topic al een en ander uitleg gekregen (EQ, Roomtuning/akoestiekaanpassing etc) maar ik kreeg net door van degene die de luidsprekers verkocht heeft aan mij dat het intern extra dempen nog wel eens een goede optie zou kunnen zijn, vandaar mijn vraag.

PS. de andere opties zijn al geprobeerd (behalve EQ en een sub 'uit fase' plaatsen) en dat haalt allemaal niet zo heel veel uit.


IK heb wel ervaring met het aanbrengen/veranderen van demping, maar niet bij PMC.
Mijn huidige luidsprekers hadden ook een overdaad aan laag in mijn huiskamer. Veel getest met plaatsing etc etc. maar weinig verbetering.
Daarom het probleem aangepakt bij de bron: de luidsprekers.
Meerdere soorten demping geprobeerd; visaton matten, noppenschuim ed.
Nadeel bij het toevoegen van demping bij je bas/mid: het beïnvloed je midden ten nadele vind ik, minder los van de speaker en doffer.

Mijn luidsprekers hebben een baspoort voor en achter. Van de achterste geen last, waarschijnlijk iets hoger afgestemd.
Wel geëxperimenteerd met twaron ipv het standaard aanwezige schuimrubber; wel iets losser/ruimtelijker maar ook meer nasaal en boxy geluid.
Geen winst dus weer standaard gemaakt.

Het onderste deel van de luispreker afgesloten van de rest en apart afgestemd met twaron en verschillende schuimsoorten geprobeerd in de baspoort.
Nu wel een goeie contrôle over het laag en zeer tevreden.
Het geheel is te lezen in mijn set op het marantzforum vanaf reactie 65.   http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3013.60.html

Bij je PMC's zou ik het volgende proberen: bij het uiteinde van de TL experimenteren met het toevoegen van demping in de vorm van twaron en/of schuim.
Hier is de luchtsnelheid het hoogst en heb je de meeste output in het laag.
Achter je basspeaker beïnvloed je ook het midden en doe je minder aan de demping van de basweergave.

Succes met experimenteren.
Groet gerard


Rega Mira3 & Radio3 / Marantz DV6600vm / Monitor Audio RS6 akoestisch aangepast / Nordost Flatline Gold  / Div. diy kabeltjes

CZ79

Ja heb ik ook al aan gedacht maar ik heb ookm een reactie gekregen van PMC in de UK op diezelfde vraag van mij, en die vertelden mij dat ik dat beter niet kon doen aangezien je daarmee de 'lengte' van de transmissielijn verkort waardoor je dus geen volledige kwart golflengte op de resonantiefrequentie meer hebt en dat dit zeker niet voor een verbetering gaat zorgen.

Ik heb nu de luisterpositie aangepast, dus telkens als ik ECHT ga luisteren pak ik een lekkere stoel en zet deze neer daar op de plek waar de bas het best klinkt en de rest nog muzikaler dus daarmee sla ik wtee vliegen in éénm klap. Enige nadeel is dat ik even wat moet schuiven (30 sec werk).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

norman

Zijn er nog meer mensen die de nieuwe twenty range al hebben beluisterd ?
Als ik zo het internet afstruin zou je bijna zeggen dat ze de "oude"  i-serie weg blazen in stage front en helderheid maar wel nog dezelfde strakke bass hebben.

Toch apart voor een speaker die goedkoper is dan de i serie ...
Zal binnenkort zelf ook is de dealer binnen wandelen, maar ben toch wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Ben het overigens wel met cz79 eens dat de speaker met baffle erop stuk minder goed eruit ziet als de i serie, in ieder geval op de foto ... misschien dat het in het echt wel meevalt.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

norman

overigens start post even aangepast met de nieuwe serie :)
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

CZ79

Anders de Baffle er gewoon af laten, als het verder een mooie luidspreker is dan kan er vast wel een mouw aan gepast worden.
Wel mooi model dat deze iets achterover hangt.

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Jumping Jack

Ik denk dat jullie de frontjes bedoelen ipv de baffle?  :police:

Ik heb hoegenaamd geen behoefte om de twenties te beluisteren, mijn signatures klinken geweldig (zeker voor wat ik er maar voor betaald heb  ;):clapping:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

CZ79

Ja we bedoelen frontjes, beetje dom van me....

Ik heb ook een mooie prijs betaald maar toch ben ik altijd benieuwd wat de opvolgers doen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

zoldar

Quote from: norman on December 10, 2011, 18:45:44
Zijn er nog meer mensen die de nieuwe twenty range al hebben beluisterd ?
Als ik zo het internet afstruin zou je bijna zeggen dat ze de "oude"  i-serie weg blazen in stage front en helderheid maar wel nog dezelfde strakke bass hebben.

Toch apart voor een speaker die goedkoper is dan de i serie ...
Zal binnenkort zelf ook is de dealer binnen wandelen, maar ben toch wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Ben het overigens wel met cz79 eens dat de speaker met baffle erop stuk minder goed eruit ziet als de i serie, in ieder geval op de foto ... misschien dat het in het echt wel meevalt.

Wegblazen is misschien wat sterk. Maar het is duidelijk dat je een speaker voor je hebt staan met een ander character. Die extra info en energie in de top end hoeft niet iedereen aan te spreken natuurlijk. 

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

zoldar

 :) kleine wereld  ^-^

Moet die twenty.24 nog gaan luisteren. Ze komen binnenkort binnen in dezelfde winkel waar de Triangles staan. Shoot-out coming up.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

zoldar

Net in de winkel gehoord  :o

Ze gaan mee naar huis voor een thuis demo!  :pompom:
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

CZ79

Snap ik heel goed, mensen met echte smaak kiezen PMC  :angel: :clapping:

Nee hoor grapje maar ik denk wel dat het een merk is wat zich kenmerkt met een groot gebrek aan kleuring en dus een grote neutraliteit met veel overtuigingskracht, je kunt er uren naar luisteren zonder dat ze enigzins gaan vervelen en dat is best wel uniek denk ik (imo).

Maar topppertje, dan ben je dus (als je de juiste keuze maakt) lid van de club en het leukste topic van de wereld en omstreken
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Jumping Jack

Mooi, ben benieuwd of ze gaan blijven  :D

Post zeker ook eens wat foto's als je kan...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

CZ79

Ja die wil ik ook wel eens zien  :clapping: :popcorn:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

norman

Vanmiddag me Emotiva UMC-1 geupgrade naar de nieuwste firmware en net een film gekeken....
Holy crap batman !!!!!

Speelde zonder sub maar heb deze nu ook zeker niet meer nodig, ze hebben het bass management veranderd alles loopt nu correct over de mains.
Nope geen sub meer nodig ;)
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer