Setup Katwax. Luisteren?

Started by katwax, May 28, 2011, 21:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

katwax

Quote from: Rob_Dingen on October 11, 2020, 17:40:23
Dat is wat ik bedoel je hebt veel te zacht gemeten.
RT60 betekend dat hij de tijd meet waneer het geluid op -60dB zit.
Meet maar eens zonder geluid en je zult zien dat de reisvloer van je apparatuur rond de 30/40 dB zit dus je kan maar 30 tot 20dB meten.

Rob
Stond in REW tussen 60db en 75db? Ik denk dat ik mezelf een umik ga aanschaffen, hoewel ik de levels mooi gelijk zet.
Maar de ECM8000 is verbonden met een mengpaneel, dan via externe soundcard. Het rechter kanaal van de soundcard is al defect, krijg geen data als ik dat kanaal gebruik.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

MiniDSP UMIK-1 besteld, dit zou toch handiger moeten werken (gewoon usb in de pc).
Kan dan meteen weten of de andere "meet setup" nog betrouwbaar is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kempenaartjes

Deze wand hebben wij nu en geeft demping. Misschien diffusie?  Visueel mooi, niet duur en het proberen waard:

https://www.style4walls.com/nl/ultralight-benevento-zwart.html

Toch willen we iets meer. Plafond zou onze voorkeur hebben, geeft visueel het meeste rust.

Volgmodus  ;)


DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

ruud2

Quote from: Kempenaartjes on October 12, 2020, 08:29:47
Deze wand hebben wij nu en geeft demping. Misschien diffusie?  Visueel mooi, niet duur en het proberen waard:

https://www.style4walls.com/nl/ultralight-benevento-zwart.html

Toch willen we iets meer. Plafond zou onze voorkeur hebben, geeft visueel het meeste rust.

Volgmodus  ;)

als je een echt mooi akoestisch plafond wilt , zoek even op Eric van Voorst ( R.I.P.)  , hij had een opgespoten plafond structuur, niet goedkoop wel heeeel erg mooi  en draagt echt bij aan een verbetering van de akoestiek.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

Quote from: chansig on October 12, 2020, 10:30:08
Heeft Doorofnight ook.

Gr. Hans

thanks Hans,
hier toch nog even een linkje zo wordt Erik ook niet vergeten:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.0

iets van 40 euro M2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

katwax

Quote from: doorofnight on October 12, 2020, 09:54:56
Ik zie geen absorberende functie?
Inderdaad, diffusie mogelijk wel

Quote from: Kempenaartjes on October 12, 2020, 08:29:47
Deze wand hebben wij nu en geeft demping. Misschien diffusie?  Visueel mooi, niet duur en het proberen waard:

https://www.style4walls.com/nl/ultralight-benevento-zwart.html

Toch willen we iets meer. Plafond zou onze voorkeur hebben, geeft visueel het meeste rust.

Volgmodus  ;)


Als ik mij de foto van in "show je set" goed kan voor de geest halen heb je dit achter je speakers toch?
Wat voor demping ervaar je dan?

Ben in contact met enkele mensen, ga ze ook de tijd geven, het moet niet morgen :)
Ondertussen ga ik zelf nog wel wat testen/inlezen.
Eerst wachten op de umik zodat ik hiermee al kan meten en vergelijken met de huidige meetresultaten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

toetertje

Heb je de RT60 meting op de luisterpositie gedaan?
Ik ben zelf ook een beetje met rew aan het stoeien, maar ik ben nog niet zover gekomen.

katwax

Quote from: toetertje on October 12, 2020, 11:30:14
Heb je de RT60 meting op de luisterpositie gedaan?
Ik ben zelf ook een beetje met rew aan het stoeien, maar ik ben nog niet zover gekomen.
Yep, moest toch meten op vraag :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

toetertje

Quote from: katwax on October 12, 2020, 11:35:43
Yep, moest toch meten op vraag :)

Ik lees niet altijd het hele topic, als ik inhaak.  :)

DofN

Quote from: chansig on October 12, 2020, 10:30:08
Heeft Doorofnight ook.

Gr. Hans

Verwacht geen wonderen van een akoestisch spuitplafond, maar het verbetert bij mij met name de spraakverstaanbaarheid. Ik woon in een appartement van beton, en het was eerst een galmbak alhoewel ik geen bijzonder strakke of lege woonkamer heb want er hangen zware gordijnen, er liggen vloerkleden, er is een boekenkast, er zijn grote stoffen banken.. En toch was de spraakverstaandbaarheid slecht, vooral in de keuken. Die is nu goed.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

kermy

Quote from: doorofnight on October 12, 2020, 11:43:53
Verwacht geen wonderen van een akoestisch spuitplafond, maar het verbetert bij mij met name de spraakverstaanbaarheid. Ik woon in een appartement van beton, en het was eerst een galmbak alhoewel ik geen bijzonder strakke of lege woonkamer heb want er hangen zware gordijnen, er liggen vloerkleden, er is een boekenkast, er zijn grote stoffen banken.. En toch was de spraakverstaandbaarheid slecht, vooral in de keuken. Die is nu goed.



Heel mooi dat je die spraak en zijn verstaanbaarheid aanhaalt. Het is een van die zaken die onmiddellijk opvalt als je in zo'n minimalistisch ingerichte woonkamer zit.

En als spraak al niet goed gaat, wat zou dat dan betekenen voor muziek weergave in zo'n kamer.


Met vriendelijke groet,

Kermy

katwax

Quote from: doorofnight on October 12, 2020, 11:43:53
Verwacht geen wonderen van een akoestisch spuitplafond, maar het verbetert bij mij met name de spraakverstaanbaarheid. Ik woon in een appartement van beton, en het was eerst een galmbak alhoewel ik geen bijzonder strakke of lege woonkamer heb want er hangen zware gordijnen, er liggen vloerkleden, er is een boekenkast, er zijn grote stoffen banken.. En toch was de spraakverstaandbaarheid slecht, vooral in de keuken. Die is nu goed.
Dus werkt vooral op middengebied dan.
Gisteren was ik nog aan het lezen en kwam ik deze video tegen https://youtu.be/shHY7EHY4MA, hierin spreken ze over dat je een plafond kan gebruiken als een basstrap, echter gaat het dan om een verlaagd plafond.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

Als je absorptie aanbrengt in functie van hifi moet je zorgen dat deze resulteert in een evenwichtige nagalmtijd over een zo groot mogelijk deel van het frequentiespectrum, zeker als je het grondig wil (en kan) aanpakken. Alle populaire (en decoratieve) suggesties die meestal gedaan worden zijn ontworpen op spraak en zijn enkel effectief boven de 1kHz. Om ook low mid aan te pakken moet je denken aan absorptie met een dikte van pakweg 10cm en meer! Alternatief zijn panel absorbers, zoals de RPG Modex Plate, die werken zelfs nog in het laag. Ook limb mass absorbers zijn een optie voor het laag.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Kempenaartjes

Quote from: katwax on October 12, 2020, 11:24:24
Inderdaad, diffusie mogelijk wel
Als ik mij de foto van in "show je set" goed kan voor de geest halen heb je dit achter je speakers toch?
Wat voor demping ervaar je dan?

Ben in contact met enkele mensen, ga ze ook de tijd geven, het moet niet morgen :)
Ondertussen ga ik zelf nog wel wat testen/inlezen.
Eerst wachten op de umik zodat ik hiermee al kan meten en vergelijken met de huidige meetresultaten.

De panelen hadden we eigenlijk gekocht vanwege het uiterlijk en betaalbaarheid. Misschien niet absorberend, maar wel dempte het geluid hiermee. Dit was echter niet de doelstelling maar een leuke bijkomende factor.

Een spuitplafond vinden we prijstechnisch te duur. Daarvoor liever een meer dempende vloer zola bijvoorbeeld een pvc-vloer of kurk.
Een plafondeiland zou wel een optie kunnen zijn.

'S-avonds is hier de akoestiek het beste. Gordijnen dicht ;D

Geert (gvc)

Quote from: Kempenaartjes on October 12, 2020, 13:47:39Daarvoor liever een meer dempende vloer zola bijvoorbeeld een pvc-vloer of kurk.
Dat kan mee in het rijtje van decoratieve nutteloze ingrepen zoals ik daarnet al toelichte. Simpelweg een dik tapijt onder de salontafel is veeeeeel effectiever.

Quote from: Kempenaartjes on October 12, 2020, 13:47:39Een plafondeiland zou wel een optie kunnen zijn.
Now we're talking.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: gvc on October 12, 2020, 13:09:17
Als je absorptie aanbrengt in functie van hifi moet je zorgen dat deze resulteert in een evenwichtige nagalmtijd over een zo groot mogelijk deel van het frequentiespectrum, zeker als je het grondig wil (en kan) aanpakken. Alle populaire (en decoratieve) suggesties die meestal gedaan worden zijn ontworpen op spraak en zijn enkel effectief boven de 1kHz. Om ook low mid aan te pakken moet je denken aan absorptie met een dikte van pakweg 10cm en meer! Alternatief zijn panel absorbers, zoals de RPG Modex Plate, die werken zelfs nog in het laag. Ook limb mass absorbers zijn een optie voor het laag.
Ben er mij bewust van dat je moet oppassen aangezien er meer zijn die zich vooral toeleggen op "spraak" akoestiek en hierdoor zou je een inbalans kunnen krijgen. Kreeg vandaag bv van een bepaalde firma terug om te starten met panelen achter mijn speakers -> bij mijn setup heeft dat weinig zin zeker bij breedband absorptie.
Die RPG modex plate gaat inderdaad laag, zal er mij straks is meer over inlezen.

Quote from: Kempenaartjes on October 12, 2020, 13:47:39
De panelen hadden we eigenlijk gekocht vanwege het uiterlijk en betaalbaarheid. Misschien niet absorberend, maar wel dempte het geluid hiermee. Dit was echter niet de doelstelling maar een leuke bijkomende factor.

Een spuitplafond vinden we prijstechnisch te duur. Daarvoor liever een meer dempende vloer zola bijvoorbeeld een pvc-vloer of kurk.
Een plafondeiland zou wel een optie kunnen zijn.

'S-avonds is hier de akoestiek het beste. Gordijnen dicht ;D
Plafondeiland is hier ook toegestaan, maar aangezien Kii aangeeft dat met de BXT je minder invloed hebt van vloer en plafond wil ik toch meer bekijken wat dit zou kunnen aanpakken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

Quote from: katwax on October 12, 2020, 14:36:15
Ben er mij bewust van dat je moet oppassen aangezien er meer zijn die zich vooral toeleggen op "spraak" akoestiek en hierdoor zou je een inbalans kunnen krijgen. Kreeg vandaag bv van een bepaalde firma terug om te starten met panelen achter mijn speakers -> bij mijn setup heeft dat weinig zin zeker bij breedband absorptie.
In jouw geval zou ik idd starten met de muur achter je en het plafond.

Quote from: katwax on October 12, 2020, 14:36:15Die RPG modex plate gaat inderdaad laag, zal er mij straks is meer over inlezen.
Weet dat er 3 types zijn; een breedband en 2 voor het laag met verschillende bandbreedte.

Quote from: katwax on October 12, 2020, 14:36:15Plafondeiland is hier ook toegestaan, maar aangezien Kii aangeeft dat met de BXT je minder invloed hebt van vloer en plafond wil ik toch meer bekijken wat dit zou kunnen aanpakken.
De interpretatie daarvan is dat de BXT hier minder baat bij heeft op vlak van het aanpakken van kamfiltering door eerste reflecties en het activeren van roommodes, maar zo'n plafondeiland gaat wel aardig wat impact hebben op de algemene reverb time. Na een eerste reflectie tegen vloer, zijmuren of muur achteraan gaan de geluidsgolven namelijk alle richtingen uit en passeren ze alsnog het plafond.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: gvc on October 12, 2020, 15:36:40
De interpretatie daarvan is dat de BXT hier minder baat bij heeft op vlak van het aanpakken van kamfiltering door eerste reflecties en het activeren van roommodes, maar zo'n plafondeiland gaat wel aardig wat impact hebben op de algemene reverb time. Na een eerste reflectie tegen vloer, zijmuren of muur achteraan gaan de geluidsgolven namelijk alle richtingen uit en passeren ze alsnog het plafond.
Eens het begint te botsen gaat het alle kanten op, dus zal inderdaad behandelen wel impact hebben.
Dus muur achter luisterpositie en plafond zou al heel veel goeds met zich moeten meebrengen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Om het allemaal wat beter te begrijpen en omdat ik de man zijn naam wel vaker zie voorbij komen heb ik het boek van Toole gekocht (third edition).

Microfoon is ook onderweg zodat ik nieuwe metingen kan doen, want moet eerst zeker zijn dat die betrouwbaar zijn.

Ook al meerdere malen het advies gekregen om de set 90° te draaien, maar door de bouw van de kamer is dat bijna onmogelijk en mijn vrouw wil er ook niet van weten. Mogelijk kan ik het wel is als test doen, maar de vraag is dan met welk doel.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Gewoon om te zien wat het doet en als het beter is en je de boel weer terug moet zetten, je altijd blijft zeggen: Shit waarom moet het nu zo staan en niet zo.

Soort van audio-sm.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Quote from: katwax on October 13, 2020, 23:43:19
Om het allemaal wat beter te begrijpen en omdat ik de man zijn naam wel vaker zie voorbij komen heb ik het boek van Toole gekocht (third edition).

Microfoon is ook onderweg zodat ik nieuwe metingen kan doen, want moet eerst zeker zijn dat die betrouwbaar zijn.

Ook al meerdere malen het advies gekregen om de set 90° te draaien, maar door de bouw van de kamer is dat bijna onmogelijk en mijn vrouw wil er ook niet van weten. Mogelijk kan ik het wel is als test doen, maar de vraag is dan met welk doel.
Waarom zou jij met je huidige opstelling in die kamer de set 90° willen/moeten draaien?  't gaat er imo echt niet beter op worden.
Momenteel heb je geen zijmuren om rekening mee te houden, wat al een groot pluspunt is, en de dagelijkse leefbaarheid is prima, wat ain e andere richting allesbehalve evident wordt.
Enige nadeel vd huidige opstelling is dat je wat te dicht bij de achtermuur zit (hoe ver eigenlijk juist? je PJ zat daar ooit nog tussen, dus zal toch wel meevallen?).
In die afstand kan je desgevallend misschien nog 20-30cm opschuiven + stevige demping ertegen zal een wereld van verschil maken, believe me
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: chansig on October 14, 2020, 07:40:11
Gewoon om te zien wat het doet en als het beter is en je de boel weer terug moet zetten, je altijd blijft zeggen: Shit waarom moet het nu zo staan en niet zo.

Soort van audio-sm.

Gr. Hans
Ik weet hoe dat gaat bij mij die shit, dan ga ik bijven zoeken naar manier om het toch te doen en ik denk dat het in dit geval een zeer zware strijd zal worden -> dus in dit geval misschien gewoon niet doen, al was het maar of vrede in het huishouden te bewaren :)

Quote from: Dirk on October 14, 2020, 08:45:53
Waarom zou jij met je huidige opstelling in die kamer de set 90° willen/moeten draaien?  't gaat er imo echt niet beter op worden.
Momenteel heb je geen zijmuren om rekening mee te houden, wat al een groot pluspunt is, en de dagelijkse leefbaarheid is prima, wat ain e andere richting allesbehalve evident wordt.
Enige nadeel vd huidige opstelling is dat je wat te dicht bij de achtermuur zit (hoe ver eigenlijk juist? je PJ zat daar ooit nog tussen, dus zal toch wel meevallen?).
In die afstand kan je desgevallend misschien nog 20-30cm opschuiven + stevige demping ertegen zal een wereld van verschil maken, believe me
Omdat je dan op de lange zijde zit en er achter je nog meters ruimte zou zijn, dit heeft vooral voor het laag voordeel en is zeer moeilijk (niet) op te lossen met de huidige opstelling.
Afstand tot muur nu is tussen 50cm en 30cm(relax open)

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: katwax on October 14, 2020, 10:43:50
Omdat je dan op de lange zijde zit en er achter je nog meters ruimte zou zijn, dit heeft vooral voor het laag voordeel en is zeer moeilijk (niet) op te lossen met de huidige opstelling.
Afstand tot muur nu is tussen 50cm en 30cm(relax open)
dat het beter zou kunnen klinken in het laag snap ik, maar gezien de indeling van eea en het behoud van praktische leefbaarheid zou ik er niet aan beginnen.
Heb je nu issues in het laag dan?
die afstand is dan nog niet zó slecht, er zijn er die er echt tegen zitten met hun zetel ;)   
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea