Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Pinda13

#500
Quote from: Kingpin on January 12, 2016, 11:55:24
Dat is nu net het probleem, krijg jij deze speaker goed uitgestald in een woonkamer van 4x5,5, ik ben bang van niet.
Heb je al eens verdiept in de plaatsing van AP. Het zijn narrow bafle speakers die echt ' vrij' opgesteld moeten worden wil je alle potentie eruit halen.
Oftewel in de breedte wegzetten.
Bij een luisterafstand van 2,5m zouden de speakers al 3 meter uit elkaar moeten staan, houd daar rekening mee (factor 1,2).

suc6

Klopt, hier ben ik van op de hoogte. De tempo 6 heb ik 1 meter van achtermuur en vrij van zij muren. Ik zat er 4 meter vanaf en de 6 stond 2,40 uit elkaar (heb groter geprobeerd maar kwam niet te goede van stereobeeld). Ik weet dat ze lastig te plaatsen zijn, maar als je dat eenmaal goed hebt, dat ze je belonen!;)

Eigenlijk is de woonkamer 9x5,5, maar ik heb een trappenkast daarin, dus de ruimte in de breedte die wordt gebruikt is 4x5,5m met daarbij dat er dus een stuk van 5x4,5m bij aanzit. (ja wat lastig te omschrijven) Daarbij komt de keuken er nog achteraan.

Ik ga er eens verder naar kijken en zoeken. Misschien toch de tempo 25?

" no loss of fine detail "

Brammus

Je kunt ook altijd een paar Yara's kopen Carl. 😉 Laatst hadden we het er nog over toch? Vandaar dat ik mijn lang gekoesterde Tempo droom maar heb laten varen. Ik kan ze gewoonweg de ruimte niet geven hier.

De Yara's hebben mijn laag probleem voor eens en altijd opgelost. En met mijn ogen dicht zie ik toch niet hoe ze er uit zien.

Gr. Bram.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Pinda13

Quote from: Brammus on January 12, 2016, 12:07:56
Je kunt ook altijd een paar Yara's kopen Carl. 😉 Laatst hadden we het er nog over toch? Vandaar dat ik mijn lang gekoesterde Tempo droom maar heb laten varen. Ik kan ze gewoonweg de ruimte niet geven hier.

De Yara's hebben mijn laag probleem voor eens en altijd opgelost. En met mijn ogen dicht zie ik toch niet hoe ze er uit zien.

Gr. Bram.

tempo's deden het hier fantastisch, was meer de upgrade drang om ''verder'' te willen. Maar misschien is dit helemaal niet nodig, wel leuk om dan naar de tempo 25 te kijken evt.

Ga maar eens naar een audiozaak om beetje indruk te krijgen en goed te luisteren
" no loss of fine detail "

Sopper

Quote from: Pinda13 on January 12, 2016, 12:09:42
tempo's deden het hier fantastisch, was meer de upgrade drang om ''verder'' te willen. Maar misschien is dit helemaal niet nodig, wel leuk om dan naar de tempo 25 te kijken evt.

Ga maar eens naar een audiozaak om beetje indruk te krijgen en goed te luisteren

Upgrade virus leidt niet altijd tot beter geluid en tevredenheid...  ;)
Mijn Tannoy TD8 deden het eigenlijk beter dan de TD10 die ik nu heb... ruimte niet groot genoeg, blijkt achteraf.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Pinda13

Quote from: Sopper on January 12, 2016, 12:12:07
Upgrade virus leidt niet altijd tot beter geluid en tevredenheid...  ;)
Mijn Tannoy TD8 deden het eigenlijk beter dan de TD10 die ik nu heb... ruimte niet groot genoeg, blijkt achteraf.

Ghehe, ik ben dan wel weer zo'n type die dan achteraf denkt: uhh  :nopompom:
Lastige keuze, zo blijkt wel weer.
" no loss of fine detail "

Brammus

#505
Ik ben laatst naar een paar Sitara 25's weesten luisteren bij een Particulier. Deze deed ze weg vanwege teveel laag. Huiskamer was wel maar 3,5 meter diep op de luisterplek.

Thuisgekomen gelijk mijn Yara's aangezwengeld en ik moet zeggen. Die dien het zo slecht nog niet in vergelijking met de Sitara's 25.

Geef mij maar een softdome ipv die nieuwe tweeter.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Brammus

En ik kan mijn bankstel gewoon tegen de muur laten staan. Ook wel prettig. [emoji2]
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Pinda13

Quote from: Brammus on January 12, 2016, 12:22:31
En ik kan mijn bankstel gewoon tegen de muur laten staan. Ook wel prettig. [emoji2]

Haha ja dat heb ik hier niet, dat kon ook niet met de akoestiek hierzo. De softdome is inderdaag wel top tweeter. Zit gewoon te veel verschil in de types en nieuwe tweet en mid. Ik ga eens vergelijken! bedankt in ieder geval.
" no loss of fine detail "

Kerkhoffd

Voor wat het waard is vond ik de stap van Tempo VI naar Virgo 25 (Plus in mijn geval) een serieus grote stap voorwaarts. De Tempo was juist lastiger te plaatsen in een ruimte zoals die van mij dan de Virgo. De baspoort aan de onderzijde van de Virgo is hierbij m.i. juist een voordeel. Je vrije opstelling en de ruimte tot een meter uit de achterwand zijn prima randvoorwaarden lijkt me om een goed resultaat te kunnen bereiken. Met de Virgo's is die afstand van 1m tot de achterwand misschien niet eens nodig en nog wel te verkleinen als dat beter zou uitpakken.

Maar goed. Zelf luisteren en uitproberen is altijd de beste (enige) weg. Mijn luisterruimte is weliswaar redelijk vergelijkbaar (Kamer en suite. Voorste gedeelte is 4x4,5 waar de set staat), maar dat is geen garantie dat het bij jou ook de beste route is. Ik zou het echter wel serieus overwegen om de verschillen tussen high-end serie naar Referenz serie zelf te gaan horen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Snowmaster

#509
Heb hier net de laatste pagina's gelezen en ben op zoek naar wat ervaringen en gedachten.
De situatie :
Heb een Yara set voor HT en heb sinds de verbouwing weergaveproblemen. Kom in de verste verte niet meer aan mijn ruimtelijkheid en 3D bubble. Dit moet haast aan de akoestiek liggen. Heb daarnaast uit "gein" mijn Denon 4306 weggedaan voor een nieuwere Denon 4000.
Dit laatste was niet zo verstandig achteraf. De 4000 is zuiverder en nieuwer maar laat zo veel liggen tov 4306 in ruimtelijkheid, plaatsing en power.

De vraag :
Wie heeft ervaring met aanpassen van de filters bij AP?  Waarin zit dan de vooruitgang?
Wie heeft het hoog wel eens vervangen ?  Want dit is mij eigenlijk te warm.

Denon en AP zijn imo ook geen topmatch. Met welke receiver speelt een AP (Yara) top?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kerkhoffd

Zou je graag van advies dienen, maar geen ervaring mee.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Brammus

Quote from: Snowmaster on January 12, 2016, 20:09:51
Heb hier net de laatste pagina's gelezen en ben op zoek naar wat ervaringen en gedachten.
De situatie :
Heb een Yara set voor HT en heb sinds de verbouwing weergaveproblemen. Kom in de verste verte niet meer aan mijn ruimtelijkheid en 3D bubble. Dit moet haast aan de akoestiek liggen. Heb daarnaast uit "gein" mijn Denon 4306 weggedaan voor een nieuwere Denon 4000.
Dit laatste was niet zo verstandig achteraf. De 4000 is zuiverder en nieuwer maar laat zo veel liggen tov 4306 in ruimtelijkheid, plaatsing en power.

De vraag :
Wie heeft ervaring met aanpassen van de filters bij AP?  Waarin zit dan de vooruitgang?
Wie heeft het hoog wel eens vervangen ?  Want dit is mij eigenlijk te warm.

Denon en AP zijn imo ook geen topmatch. Met welke receiver speelt een AP (Yara) top?
Onlangs heb ik mijn 5.1 set de deur uitgedaan om me op stereo te gaan richten.

Zodoende speel ik nu nog in stereo met de Yara's en een Anthem mrx 710.

Omdat ik altijd zeer gecharmeerd ben geweest van de Tempo's, maar altijd boven budget, heb ik op de gok een setje Yara's gekocht om eens te proberen. Deze bevallen echter zo goed dat ik mijn 10 keer zo dure 5.1 set verkocht heb. Nu merk ik pas dat ik altijd gewoon veel te grote speakers voor mijn ruimte heb gehad.

Wat betreft ruimtelijkheid heb ik niks te klagen maar ik verwacht, zeker in stereo, dat dit meer de speakers/plaatsing als de reciever zijn imo.

Wanneer ik Amused to Death van Roger Waters draai dan is het net alsof mijn dipoles er nog hangen. En bij Eric Clapton Unplugged kan ik ieder instrument zo aanwijzen.

De reciever staat toevallig te koop omdat ik het zonde vind om hem alleen voor stereo te gebruiken. Dus mocht je interesse hebben dan kun je een PM sturen.

Gr. Bram.



Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Snowmaster

Hey Brammus,

Proef ik nu dat jij zegt dat de Yara's een goede match zijn met de Anthem?  Goed of zeer goed?

Je schrijft dat je de afzonderlijke instrumenten kunt aanwijzen en het gevoel hebt dat je dipoles er nog zijn. Maak mij gek.....dat is precies wat ik kwijt ben.  Probleem : ik weet de oorzaak niet.
Woonkamer is bijna identiek maar meubels compleet anders en mijn "diffuse" wanden zijn nu glad.

Maar matched Anthem duidelijk beter met Yara dan Denon?  Wie heeft hier ervaring mee?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Brammus

Ik heb geen vergelijk maar ik heb de Yara's van forumlid Sjaudio gekocht en toen ik daar was om ze te luisteren had hij ze alleen aangesloten op een relatief goedkope yamaha geïntegreerde versterker. En dat klonk in mijn oren ook zeer goed. In stereo wel te verstaan.

Kan jouw nieuwe reciever wel 5x4ohm speakers aan? Dat trekt nogal wat stroom. Zelfs voor de Anthem met een zeer dikke ringkerntrafo word dit niets eens geadviseerd.

Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Snowmaster

Center en surrounds zijn 8 ohm, maar je zegt wel iets goeds. Het voelt al die tijd alsof de oude set up meer stroom kreeg.
Ik vergelijk het telkens met een oude Ferrari op vakantie gaan of met een nieuwe Golf GTI. Op de Duitse snelweg is die Golf heerlijk en comfortabel, maar in de Dolomieten en langs de kust wil je die oude Ferrari.

Maar....jouw 710 laat mij niet los. Jammer van de 2 ab's die je mist. Dat maakt verkoop niet gemakkelijker. Is de rest wel compleet?  Handleiding, doos, inmeetmicrofoon etc.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Brammus

Quote from: Snowmaster on January 12, 2016, 22:38:50
Center en surrounds zijn 8 ohm, maar je zegt wel iets goeds. Het voelt al die tijd alsof de oude set up meer stroom kreeg.
Ik vergelijk het telkens met een oude Ferrari op vakantie gaan of met een nieuwe Golf GTI. Op de Duitse snelweg is die Golf heerlijk en comfortabel, maar in de Dolomieten en langs de kust wil je die oude Ferrari.

Maar....jouw 710 laat mij niet los. Jammer van de 2 ab's die je mist. Dat maakt verkoop niet gemakkelijker. Is de rest wel compleet?  Handleiding, doos, inmeetmicrofoon etc.
Zullen we dit even via PM voortzetten?
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Didge70

Quote from: Pinda13 on January 12, 2016, 12:09:42
tempo's deden het hier fantastisch, was meer de upgrade drang om ''verder'' te willen. Maar misschien is dit helemaal niet nodig, wel leuk om dan naar de tempo 25 te kijken evt.

Ga maar eens naar een audiozaak om beetje indruk te krijgen en goed te luisteren

Ga misschien ook eens luisteren naar de nieuwe Audio Physic Avanti 30th anniversary. Ik heb deze gekocht en uitvoerig vergeleken  met de Tempo 25 Plus. De nieuwe Avanti gaat verder dan de Tempo 25 Plus voor niet veel meer geld. De nieuwe Avanti is sneller, gedetailleerder, geeft meer nuances, gaat diep in het laag met veel details maar is minder vet/wollig in het laag dan de Tempo 25 Plus, die speelt meer naar voren en geweldiger maar minder evenwichtig. Dit is enkel mijn mening maar natuurlijk.

Bij mij staan de luidsprekers in een ruimte van 4m op 4m30, 2m50 uit elkaar en 80cm van de achterwand en ik luister op een afstand van ongeveer 2m30m en het laag is niet te veel.

audiotechneut

Ik heb een paar jaar met Tempo 2 gedraaid. Mooie luidsprekers met een goed uitgevoerde metal-dome tweeter. Door de poort aan de voorzijde ook makkelijk plaatsbaar. Door die positieve ervaring laatst Scorpio's gekocht. Dat is wel een heel ander verhaal. Totaal 9 luidspreker units per kast. Mooi hoog en midden maar erg veel laag. Dit komt er aan alle kanten uit. Voor, achter, onder en beide zijkanten! Qua plaatsing erg lastig en als je het optimum gevonden hebt dan is er nog teveel laag. Ze speelde in de lengterichting van de kamer en deze meet 11x5meter. Houten vloer en hier en daar wat demping. Uiteindelijk toch maar afscheid genomen van de Scorpio's. (Speel nu met Sonus Faber Concerto Grand Piano)
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

denoontje

Ik heb ook ooit tempo en Scorpio op demo gehad. Tempo geen laag en scorpios bluezen je qua laag bijna letterlijk de kamer uit. En onze kamer is 4x10

Brammus

Toch is dit mij bij meerdere luistersessies bij Hobo hifi vroeger nooit tegengevallen.

Daar was de kamer wel wat breder (ong 8x15) maar het is ook maar net waar je luisterpositie zich bevind. Een meter naar achter of naar voren kan al een heel groot verschil maken wat het laag betreft is mijn ervaring. De verkoper daar duwde ook altijd de bank wat naar voor of naar achter nadat hij had geprobeerd in te schatten of je van veel of weinig bas houdt. Om nog maar niet te spreken over een luisterpositie tegen een muur, dit zorgt helemaal voor een overdaad aan laag. En voor veel mensen is dit in een normale huiskamer toch al gauw het geval.

Ik houd het voorlopig bij mijn oude Yara's. Zeker voor het geld waarvoor ik ze heb gekocht lach ik mijn wormvormig aanhangsel uit mijn broek. Met een luisterpositie die zich in de praktijk gewoon tegen de muur bevind heb ik meer dan voldoende laag. Ik heb ook nog een tijdje met een sub erbij gespeeld maar die voegde alleen bij electronische muziek wat toe. Bij andere muziek ook wel maar dan is het verschil er meer één van op de eerste of de vijfde rij zitten zo klinkt het. Een contrabas staat dan echt te spelen voor je neus. Terwijl hij anders meer opgaat in het geheel.

Ga ik voor mijn salontafel zitten dan klinkt alles nog beter omdat ik dan mijn kamer minder hoor. Betere verhouding luidspreker/luisterplek zoals hiervoor al meerdere malen aangegeven. Soms doe ik het wel wanneer ik serieus ga luisteren maar het is natuurlijk niet altijd handig om een stoel midden in de huiskamer te zetten.

Blijft wel leuk een beetje expirimenteren zo, maar een stel Tempo's gaan het hier in mijn ruimte van 5x4 niet beter doen ben ik bang.

Zouden Avanti's het beter doen dan zou ik die graag eens bij iemand beluisteren [emoji5]

Gr. Bram.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Brammus

Leuk zo'n auto edit trouwens, wormvormig aanhangsel lol. [emoji23]
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Pinda13

Beste AP liefhebbers, de kogel is door de kerk en ik ben zaterdag ochtend direct om 7u in de auto gestapt om richting omgeving Wuppertal te rijden. 9:30u stond ik in de kamer van deze meneer om de Audio Physic Avanti 5 met nieuwste tweet en mid's te luisteren. Deze dhr had ze aangesloten op een moon evolution 700I en dat klonk bijzonder lekker!! Helaas was deze ruimte in zijn akoestiek van bar slechte omstandigheden dat het echt véél beter kon. En dat beloofde wat!!

Na 5 minuten wist ik het wel en wou ik 1 ding: wil ze thuis bij mij horen :inlove: . Deze dhr was de eerste eigenaar en had letterlijk alles bewaard, tot zelfs de papieren ''bescherm'' stukjes voor de wbt plug achterop en de viltjes voor de HHCT II tweet. Maar man wat een gewicht, 42kg per stuk! Gelukkig was hij bereid mij een handje te helpen, ik was immers alleen ;).

Na 1,5uur zaten de Avanti's in mijn auto en na lange rit thuis gekomen: uitpakken en eens een 24bit er doorheen drukken.  (zal iets sneller gaan :P zal in mijn showcase meer vertellen!)

Eerste indruk: wat een ruimtelijk geheel en zuiver!! Bij klassieke muziek hoor je bijv dat het een flink orkest is van rond de 40 man oid. Ook de stemmen/hoog is echt gigantisch helder, zonder ook maar schel te worden. Totaal anders dan de Tempo 6. Dat is wel meteen duidelijk tov de softdome tweeter.

Ik merk dat deze beauty's wel flink wat power lusten, ze trekken mijn versterker helemaal leeg (dit hoor je op 1 of andere manier ook:P).

Wat betreft het laag: ik ben het eens met Kerkhoffd, doordat de basspoort naar onderen staat is het heel anders en zijn ze makkelijker te plaatsen. De tempo had veel meer boeming laag dan deze avanti. Avanti laag is veel strakker en wordt je minder moe van. Dit was met tempo echt zoeken naar juiste opstelling. Wel heb ik de VCF 2 voet vervangen voor soundcare spikes, zoals gedacht is het dan net iets minder aanwezig op onze stenen vloer. Maar door de ruimte om de speakers heen is het laag zeker niet teveel aanwezig.

Nadeel: Nog niet gevonden, misschien wel 1; een slecht opgenomen plaatje is mega lelijk en je gaat ''echte'' muziek meer waarderen! Dus tja is dit een negatief punt? Dacht het niet :P

Binnenkort foto in showcase.
:pompom:


" no loss of fine detail "

Kerkhoffd

Gefeliciteerd! Leuk dat je dezelfde ervaring hebt als ik. Lekker genieten van je nieuwe aanwinsten.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Brammus

Goed om te horen dat je er blij mee bent Carl. Ik kijk vol verwachting uit naar de showcase.

Op welke amp draaien ze nu? Want ik voel een nieuwe aankomen [emoji5]

Gr. Bram.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Kingpin

Gefeliciteerd, erg mooie speaker.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack