Marantz SR14 in hongerstaking

Started by xlr8, April 18, 2011, 14:39:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xlr8

Helaas heeft mijn (on)trouwe SR14 een tijdje terug de spreekwoordelijke geest gegeven.... vermoedelijk eindtrappen of relais daarvan defect, gewoon tijdens het muziek luisteren wat getik te horen en klik!! ...einde oefening  :music:
De versterker schakelt wel in en geeft alle functies weer op het display maar de "klik" wat je normaal hoort na een paar seconden zodat de eindversterker dmv relais wordt ingeschakeld blijft uit, compleet mute dus  :nopompom:

Ik weet dat Marantz nou niet de beste soldeerverbindingen herbergt binnen haar Premium series maar goed, ik blijf trouw en zoek naar een mooie SR12, geen "huishouden apparaat" maar in mint conditie optisch én technisch.

Wat mag dit regulier nu nog een beetje kosten ?  

Tevens: Wat is een goed adres (liefst in het zuidelijk Limburg) voor een reparatie te wagen aan de SR14 ?? en is het nog de moeite waard ?

Last but not least: wat brengt een SR14 nog op voor de knutselaar / hobbyist ?  'kheb er destijds bijna 9 mille voor gedokt  :(  

genesis

Een SR-14 voor een 'knutselaar', dan mag je blij zijn dat de Marantz 300 euro opbrengt...............

Genesis
Carpe Diem

sr7000

Vervelend zeg! SR14's zijn mooie apparaten: vooral in stereo. Repareren gaat waarschijnlijk iets van 200 euro kosten. En op ebay brengt een werkende sr14 nog ongeveer 450 tot 600 euro op. Sr12's zijn vrij zeldzaam, en doen volgens mij nog rond de 1000 euro. Ik ben trouwens niet bekend met reparatie mogelijkheden in het zuiden. (woon zelf in Groningen)

xlr8

De SR14 is idd een van de weinige HT receivers die een behoorlijk stuk meekan binnen de zogeheten hi-end versterkers, 'kheb er heel wat naast gehad maar dat ding bleef op ongekende hoogte... mjah, wat is high-end ? da's relatief en zeer persoonlijk (smaak)gebonden.

Gemiddeld 200 euro?  nou ok, alsie daarmee weer 10 jaar kan meegaan  :inlove:

Quote from: genesis on April 18, 2011, 15:16:08
Een SR-14 voor een 'knutselaar', dan mag je blij zijn dat de Marantz 300 euro opbrengt...............

Genesis

AUW! dat doet pijn... maar wel de realiteit mss  :nopompom:
De twijfel is repareren of verkopen en weer eens wat anders kopen, indien die SR12's spaarzaam zijn op de markt wordt het moeilijk  :confused:

Het gekke is dat alles werkt behalve de speakers blijven mute, als ik 'm laat repareren en het is enkel een relais o.i.d. is ikke natuurlijk weer een happy bunny  :happy:
Probleem is de tijd wat je erin moet steken, verzenden naar een goede betrouwbare reparateur is een dilemma daar het ding iets van 27 kg schoon aan de haak weegt en TNT zich er geen breuk aan tilt.
Speciaal vervoer/koerier gaat weer gepaard met flinke transport kosten....

Ik probeer 'm van de week eens open te maken, mss heb ik geluk en is er een draadje los of zie een zwart geblakerd onderdeel wat op zicht de wens van de gedachte is  :-X   


genesis

DE SR-12 is zeldzaam tot niet verkrijgbaar, wie hem heeft doet hem niet weg en wie hem wel weg doet haald de advertenties op het internet niet eens omdat er dan iemand uit de 'vriendenkring'  hem wel overneemt. ;)

Genesis
Carpe Diem

SB MARANTZ

Na het verhaaltje gelezen te hebben hoop ik voor je dat het inderdaad de eindtrap is.
Als dat tikken , ploppen is zijn het dc pulsjes maar die moeten toch wel behoorlijk hard geweest zijn, in de vorm van een paar Vdc anders schakeld de versterker echt niet in protect modus.

Quote

Ik weet dat Marantz nou niet de beste soldeerverbindingen herbergt binnen haar Premium series maar goed, ik blijf trouw en zoek naar een mooie SR12, geen "huishouden apparaat" maar in mint conditie optisch én technisch.



Die soldeerverbindingen waren prima de eerste paar jaar.
Laat ik je wat meer info geven wat voor ALLE apparaten geld:

Voor pak hem beet 1978 waren de pcb's en soldeereilanden veel robuuster.

Je kunt je voorstellen dat de pootjes van de componenten toendertijd in de tin verzopen en ook makkelijk 20 a 30 jaar goed vast bleven zitten.

Sinds 2004 of 6 even uit mijn hoofd staan de componenten niet alleen met veel minder tin vast maar is het ook nog eens loodvrij wat feitelijk betekend dat de verbinding nog sneller scheurt met soms desastreuze gevolgen, een opgeblazen eindtrap bv.

Dit soort dingen kun je voorkomen door je apparaat eens in de 2 jaar even na te laten kijken door een goede technicus.

Op zich is de premium reeks best aardig, ik ken ze allemaal.

Dus, de eindversterker kan ik repareren daar deze discreet opgebouwd is.
Mocht het in een andere sectie zitten gaat het over.

Ik doe pertinent geen SMD en IC pcb's.











Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

sr7000

Zou mooi zijn, als hij te repareren zou zijn. :pompom:
En anders....
Er staan momenteel een paar sr-14's op hifi.nl...dus als je wil......

xlr8

'kweet nog niet wat te doen ermee, met een 2e hands erbij kopen heb ik wel veel onderdelen  :D

@ SB Marantz:  zie PM  :)

Richi

Als je een SR-12 gaat kopen, zal je teleurgesteld zijn over de stereo weergave. Ik heb mijn SR-12 indertijd vergeleken met een SR-14 en die klonk echt veel beter. Er is nog ergens op dit forum een topic over dat vergelijk.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

sr7000

Quote from: Richi on April 18, 2011, 21:31:56
Als je een SR-12 gaat kopen, zal je teleurgesteld zijn over de stereo weergave. Ik heb mijn SR-12 indertijd vergeleken met een SR-14 en die klonk echt veel beter. Er is nog ergens op dit forum een topic over dat vergelijk.
De ps-17 beviel jou het beste toch?

Richi

Ja, uitstekend. De Pure Direct mode van de PS-17 omzeilt alle digitale processing en dat is bij de SR-12 niet het geval. En dat verschil hoor je. Ik had de PS-17 nooit weg moeten doen voor de SR-12 zonder eerst te luisteren.  :confused: Dat was geen slimme actie.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

xlr8

Kijk, dit is weer bruikbare info :)

Helaas kan ik het topic niet terugvinden maar geeft stof tot nadenken. Het liefst wil ik de SR14 weer in orde hebben daar deze niet (meer) te evenaren is in vergelijk met het huidige aanbod.
Tevens heb ik een bod gekregen van 250 euro om 'm te verkopen in de staat waar de reciever zich in bevind... tsjah, wat moet je daar me :confused:   

De helpende hand SB MARANTZ kijkt momenteel even of hij n.a.v. aangeleverde info een prognose kan doen vwb de reparatie kosten  8)

Richi

Ik dacht dat er één topic van was, maar blijkbaar heb ik me vergist. Een shooutout met de SR-14 vind je hier:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24882.0

En een shootout met de SR-12 vind je hier:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25699.0

In beide shootouts speelde een Jungson mee en dat was de linking pin tussen de twee.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

xlr8

WOW ! gaaf leesvoer weer  :clapping:  thanx Richi  :worship:

Overigens wordt de SR14 van het weekend goed ingepakt en gaat deze maandag op transport naar SB MARANTZ... iets in me zegt dat het weer goed gaat komen met mijn champagne gold muziek vertalertje  ;D
Ondertussen m'n voorlopertje Sony STR-DB930 QS aangesloten en moet zeggen dat dat ding daterend uit 1999 het echt helemaal niet slecht doet, verbazendwekkend goed zelfs  :omg:   

SB MARANTZ

#14
Met de receiver in de weer geweest en het e.e.a. vast kunnen stellen, de eindtrap is defect.

Power Tr's / 10 en 220 Ohm / drivers defect / + V/spanning pcb trace doorgebrand.

Een paar foto's om een indruk te krijgen:








Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Richi

Zo, dat ziet er niet goed uit. Is dat nog te repareren of betreft het hier een total loss?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

xlr8

Daar ik nog altijd goede hoop heb en SB MARANTZ als zeer kundig betitel ga ik er wel vanuit dat in feite alles te repareren is.... enkel is de vraag hoe ver je er in gaat en of dan nog allemaal evenredig in kosten is....  :)   

SB MARANTZ

Quote from: Richi on April 28, 2011, 09:52:22
Zo, dat ziet er niet goed uit. Is dat nog te repareren of betreft het hier een total loss?


De pcb traces zijn al hersteld.
Powertransistoren en drivers vervangen.
Alle slechte soldeerverbindingen opgesoldeerd.
Verder alle in dit soort gevallen verdachte componentjes zoals emitter R's en klein signaal Tr's doorgemeten.

Rest nog de 10 en 220 Ohm R's.

Dan de boel weer monteren,aansluiten en proefrit maken.

Dit zal in de komende dagen gebeuren.

Uiteraard bekijken we de andere helft van de eindtrap ook even op slijtage verschijnselen en even globaal wat metingen verrichten.

Komt wel goed denk ik............ O0
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]


SB MARANTZ

Altijd leuk om te lezen dat er bij conditie ''als nieuw'' bij staat.

Wanneer je de eindversterker sectie gaat bekijken kom je van een koude kermis thuis.

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

erik s.

Quote from: SB MARANTZ on April 28, 2011, 10:54:57
Altijd leuk om te lezen dat er bij conditie ''als nieuw'' bij staat.

Wanneer je de eindversterker sectie gaat bekijken kom je van een koude kermis thuis.


hij heet niet voor niets "plukker"..... :D
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Richi

Nou XLR8, daar kom je goed mee weg!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

xlr8

Ik hoop het  ;D  'kben iig blij dat er iemand met vernuft aan werkt  8)