The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

katwax

Ze zien er alvast goed uit.
Als ik het goed begrijp moet ik dus nog even wachten om uw kabels terug te brengen  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

als je wat deftigs wil horen wel ja...het staat nog niet (terug) op punt, laat ik het zo zeggen ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on October 13, 2015, 13:39:43
als je wat deftigs wil horen wel ja...het staat nog niet (terug) op punt, laat ik het zo zeggen ;D
Nee op een latje  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

GOOS88

Quote from: Dynky on October 13, 2015, 12:25:22
ze spelen...of eventjes toch ;D

GOOS88 heeft gelijk gekregen met z'n bedenking vwb de afgegeven warmte van deze modules.

ik had de UCD2K's idlv de week al wat laten testdraaien op de Harbets en dat ging allemaal prima, in zoverre dat ik niets abnormaals kon opmerken, los van het feit dat de behuizingen wel merkbaar warmer werden dan deze van de nCores.

vandaag echter, met de OB's voor het eerst aangesloten, bleek dat de 2K modules toch echt wat extra koeling vragen, want de eerste uitval (netjes in protect gaan) was er al bij het derde nummer waarmee ik eea wat beter aan de tand wou voelen.
eerst ging er één kant uit en nog geen 15 seconden later (terwijl ik bij de eerste aan het voelen was hoe warm de kast aanvoelde), gebeurde hetzelfde met het andere kantje...dus dat was snel duidelijk.

een minuutje alles op mute zetten verhielp als vanzelf het probleem (en nu op wat lager volume luisteren helpt ook >:D), maar duidelijk is dat er eea moet aangepast worden aan de opbouw zoals hij nu is.

dat wordt dus nog ff op zoek gaan naar betaalbare heatsinks oftewel koellichamen voor op de beide ucd2K modules.

;D

Genoeg opties in. Hoekprofielen/blokken aan de zijkanten van modules naar bodem. Of dikke alu plaat bovenop de module en verbinden met zijkant behuizing. Maar dat gaat helemaal goed komen lijkt mij.

Je OB's lusten behoorlijk wat power zo te horen  8)

Gaaf project, ziet er strak uit.


* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Dirk

ondertussen (wegens de koelprobs bij de ucd2K die ik morgen probeer op te oplossen) toch maar even terug de PA-bak op het laag gehangen, want zelfs met de behuizing open en een silent fan er bovenop, bleef hij warm lopen, dus ook om de zoveel tijd in protect gaan...wat niet echt lekker luistert.

nu met de DAP er (voorlopig) weer voor draait alles 100% stabiel en zit ik hier te genieten met een grijns tot achter m'n oren, zo lekker klinkt het nu al...dus ik ben iig heel tevreden met m'n bouwsel en het daaruit komende geluid :music:
de nieuwe full range begint ook duidelijk los te komen, wat de cohesie tussen eea dan weer hoorbaar positief beïnvloedt...maw 't kan alleen nog maar beter worden  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

solitaire

Quote from: Dynky on October 12, 2015, 21:13:05
...
vwb de montage van de FR driver, da's louter omdat het imo mooier oogt, maar ik kreeg ook op het buurforum al de reactie dat dit wel eens een hoop ongewenste diffractie kan gaan opleveren, dus dat ga ik morgen ff beluisteren.

als het niet klinkt dan komt die FR gewoon terug op de voorzijde vd baffle gemonteerd, vind ik niet zo'n probleem  ;)

heb Supravox 165LB breedbanders in een zelfde opstelling gehad (achter een ong. 2cm dikke baffle) zonder dat er op metingen en mijn gehoor enig probleem was (maar wellicht bundelen die meer dan jouw drivers ?)


veelbelovende setup zo

jammer van de hitte perikelen (maar da's van tijdelijke aard ga ik maar vanuit)


succes en luisterse



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Dirk

@ soli; wat late reactie van mijn kant (had je post compleet gemist :blush:)

ik merk idd geen enkel probleem met het plaatsen vd driver achter de baffle.
zover ik me heb ingelezen kan dat vooral ook een probleem zijn bij tweeters, maar meestal is het geen probleem bij mid & laag, wat hier dus ook blijkt...ik hoor er iig geen enkel negatief effect van, dus hij blijft zitten zoals hij zit  :D

vandaag aan de gang gegaan met het (proberen) oplossen vh warmteprobleem met wat 4mm aluminium latten die ik hier nog had liggen, met dit als voorlopig resultaat;









de versterkermodule "staat" nu niet langer op de bodem vd kast, maar hangt aan een koelprofiel-constructie die ik dus heb gefabriceerd.
de linker zijkant vd kast doet op die manier dienst als afvoer vd warmte, evenals de aluminium gedeeltes zelf natuurlijk.

terwijl ik dit schrijf blijkt eea echter nog niet voldoende te zijn, want alhoewel de set nu al een dik uur op stevig volume aan het spelen was zonder uitval (in protect gaan vd amp), valt de rechterkant nu toch weer net uit...en gaat na ongeveer 10 seconden weer uit protect, wat zich na x-tijd herhaalt als ik het volume niet heel erg verlaag, dus wslk moet ik hem ff uitzetten om helemaal af te laten koelen  :(
damn, net nu ik hoopte en dacht dat het probleem van de baan was met deze constructie...blijkt het dus nog niet voldoende te zijn. :dontgetit:

eerlijk gezegd denk ik dat ik nu ff ga kijken naar een oplossing met silent fans.
ik heb er hier 2 liggen van een eerder projectje, dus als ik ergens op de voedingsmodule de juiste spanning vandaan kan halen, dan lijkt me dat momenteel de beste (en enige) oplossing, aangezien ik niet van behuizing wil veranderen om nog meer koellichaam kwijt te kunnen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Probeer eens met koelprofielen te werken waarbij de warmte veel beter wordt afgevoerd, mits goed geplaatst.
Zorg dan gelijk dat je warmtegeleidende pasta gebruikt tussen het koellichaam en het te koelen onderdeel.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

ik wou dit toch eerst ff proberen, omdat ik het aluminium hier had liggen en ik niet zo snel profielen vond van de ideale maat (120x120x30mmH) aan imo normale prijzen.

koelpasta is er nu ook gebruikt hoor, het alu gedeelte wordt btw ook serieus heet, dus het doet allemaal zeker wat.
fwiw; op het aluminium in de amp kan ik mijn hand niet meer houden na een uur op hoog volume...wel op de zijkant vd behuizing, maar ook die is nu goed warm, dus het heeft allemaal zeker wel nut gehad, enkel nog niet afdoende zo blijkt.

die fans heb ik in huis en zouden mooi onder de constructie kunnen komen te liggen (goed te zien op de laatste foto...en zowel in de boven- als onderplaat zitten op die plek ook de koelsleuven), enkel kwestie van de juiste spanning te vinden denk ik, maar daar ben ik dus niet zo'n kei in ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Kun je geen groeven frezen in die alu plaatjes die je hebt gebruikt? Met een dremel bv. Zo vergroot je oppervlak.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

kan in theorie, maar als ik het zonder fans wil oplossen moet het koelvermogen van die lichamen meer omhoog (denk ik) dan datgene wat ik met enkele groefjes ga kunnen bereiken.
momenteel lijken me de fans de meest voor de hand liggende oplossing...tenzij ik nog ergens de juiste koellichamen vind aan sympathieke prijzen.

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

#2361
Welke power supply gebruik je?

Quote from: Dynky on October 17, 2015, 17:30:58
die fans heb ik in huis en zouden mooi onder de constructie kunnen komen te liggen (goed te zien op de laatste foto...en zowel in de boven- als onderplaat zitten op die plek ook de koelsleuven), enkel kwestie van de juiste spanning te vinden denk ik, maar daar ben ik dus niet zo'n kei in ;D
Connector J10 pin1=+12V en pin 3,4 of 9 is de ground, die zou je kunnen gebruiken voor je fans, wel even nameten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

een SMPS3KA700
J10 is het zeker niet, da's volgens mijn datasheet de input  ;D

maar er zit wel degelijk een nette 12Vdc op de voeding, alleen is die enkel beschikbaar op zo'n zielig kleine 10 pins connector, waarvan ik er niet meer ff eentje spare heb liggen.
ik ga morgen maar eens eerst ff kijken of ik op dat punt effectief de fan aan de praat krijg...en dan eens goed bestuderen of ik dat ook verantwoord kan aansluiten zonder gebruik te maken van connectors J13, J14 of J15  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Quote from: Dynky on October 17, 2015, 17:59:33
een SMPS3KA700
Ok, die kan je idd rechtstreeks op de ucd2k aansluiten.

Quote
J10 is het zeker niet, da's volgens mijn datasheet de input  ;D
http://www.hypex.nl/component/weblinks/weblink/24-datasheets/11-ucd2koem.html

#4,2 J10/J11: Auxiliary connection
Dat is de 10 pins aux connector.
Zie bij pin1 +12V met note (2)
Note 2: This auxiliary supply only supplies the on-board buffer opamp and can be omitted when this
opamp is bypassed
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

jij bent blijkbaar naar de ampmodule (de ucd2K) aan het kijken, ik naar de voedingsmodule (de SMPS waar je naar vroeg), daarop is J10 wat heel anders ;)
maar resultaat is +-hetzelfde, ook op de ucd is natuurlijk diezelfde 10-pin connector gebruikt, anders was 'ie lastig aan te sluiten :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

GOOS88

Kwam dit tegen, vrij recent topic:

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/279436-ucd2k-overheating.html

De uitgangsspoelen worden blijkbaar ook goed heet. Hypex heeft deze beste man geadviseerd om de spoelen ook van heatsinks te voorzien.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Dirk

#2367
da's misschien wel de moeite om eens goed te bekijken morgen...heb idd al gemerkt dat die spoelen hier ook behoorlijk heet worden (zelf goed gevoeld toen ik een paar dagen terug bij de eerste probs overal ff aan ging voelen, om te vinden waar het nu exact abnormaal heet zou zijn :D)
thnx voor de link!  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Speel je heel erg hard? Of compenseer je heel erg veel? Maakt het veel uit als je een ietsjepietsje minder compenseert in het laag?

Overigens zou het gewoon moeten werken natuurlijk :).

Als je draait, heb je de case dan dicht van boven? Want dan is de airflow rond jouw alu heatsinks minimaal als ik het zo bekijk.

Met een heatsink oplossen wordt lastig in deze maat case denk ik. Idealiter zou je de hitte naar de zijkant brengen en dan aan de buitenkant een heatsink aanbrengen (volgens mij optioneel op de modu cases).

Ik zou inderdaad proberen met silent fans of dat eea oplost, maar dan moet je nog steeds een goede airflow zien te realiseren langs de heatsink die je hebt.

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

jvanhambelgium

Quote from: rovinggecko on October 18, 2015, 11:33:37
Speel je heel erg hard? Of compenseer je heel erg veel? Maakt het veel uit als je een ietsjepietsje minder compenseert in het laag?

Goede vraag, heb jij geen boven/onder/link/rechts buren ofzo ? Ik kan me toch wel voorstellen dat je serieus hard moet spelen om dit soort geintjes voor te hebben met modules die in protectie gaan ? Of is het gewoon eigen aan een OB-concept dat je serieus moet staan blazen om een respectabele SPL netto over te houden ofzo ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dirk

je moet met een OB idd serieus wat vermogen in het laag steken om een bepaalde geluidsdruk te krijgen, da's inherent aan het OB-principe.

maar ik heb intussen ook getest of het wel aan het volume ligt en dat is 100% zeker niet zo...gisteren gingen ze allebei weer in de protect nadat ik ze 3 uur gewoon had aan staan zonder geluid (was ff weg dus geen muziek afgespeeld) en daarna amper een half uurtje gewoon op heel normaal volume tv heb gekeken.
ze stonden trouwens ook al behoorlijk warm toen ik thuiskwam (na die 3 uur "idle" als het ware), dus het probleem lijkt hem echt niet in het feit te zitten wat/hoe ik er mee versterk, maar wel dat ze echt meer warmte produceren dan wat ik momenteel in deze opzet kwijt kan.

fwiw; tijdens die uren had ik er zelfs het front af gelaten, zodat ik makkelijk kon voelen hoe warm eea werd, dus qua airflow waren ze op dat moment nog beter van verse lucht voorzien dan normaal het geval zou zijn.

de makkelijkste optie op dit moment is dat ik eerst de lege ruimte onder de alu platen (te zien op 4e foto) zo goed mogelijk benut om daar nog extra echte koellichamen aan te brengen, die dan onderop die aluminium platen gaan worden bevestigd.
ik heb op m'n werk wel eea wat ik hiervoor kan gebruiken, dus dat wordt (hopelijk) een projectje voor volgend weekend.

als dat nog niet volstaat heb ik imo 3 voor de hand liggende opties;
1) een andere kast, wslk dan iets met koelribben aan de buitenkant
2) met silent fans gaan koelen
3) deze kast behouden en specifiek koellichamen zoeken die me een zo optimaal mogelijke koeling opleveren binnen deze behuizing (kan ook aardig wat gaan kosten heb ik al gemerkt)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Als ik het goed zie op de foto dan heb je jouw heatsink aan de kast vastgemaakt. Maar daardoor zit ie niet tegen het t-stuk van de hypex heatsink aan. Terwijl daar nu juist de meeste hitte vandaan komt.
Misschien eens proberen dat gebogen plaatje er tussen uit te halen? En de Alu strips strak plat op de hypex (met heel dun pasta er tussen).

je zou, in eenzelfde constructie, ook kunnen overwegen om van die alu gaten plaat te proberen (gewoon van de bouwmarkt). Als ik de ventilatie gaten in de case zie dan heb je wel een beetje lucht stroom achter de module en als je geperforeerd aluminium gebruikt dan gaat dat er mooi tussen door.
Eventueel kan je die plaat dan 90 graden omzetten en dan ook nog tegen de zijkant aanschroeven voor extra ventilatie.

Op mijn pluto amps gebruikt ik ook die gatenkaas aluminium en dat werkt prima (voor die hoeveelheid warmte).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

de gebogen plaat die je ziet zit vast op de T-sink van de ucd, dus dat is het eerste en meest rechtstreekse contact.
die plaat zit met z'n kortst geplooide kant aan de zijkant van de behuizing vastgemaakt, wat dus de warmte afvoert naar die hele zijkant van de kast (zijkanten zijn van alu)
bovenop die gebogen plaat heb ik dan nog eens 2x2 alu platen vastgemaakt die de andere kant uit steken (= de enige plek waar er nog ruimte was in de kast ;D) om zo nog wat extra warmte-afvoer te creëren.
alles wat er is toegevoegd wordt ook behoorlijk warm (op de alu platen kan ik als hij in protect gaat echt mijn hand geen 5 seconden meer op houden), maar er wordt dus duidelijk niet genoeg warmte gedissipeerd, daarvoor zal ik schijnbaar toch naar echte koelprofielen met typische ribben moeten grijpen, zodat het koeloppervlak exponentieel toeneemt binnen de beperkte ruimte die ik heb in de kast.

de makkelijkste optie is om nu dergelijke profielen (die ik vanop m'n werk wslk wel kan meenemen) onderop de aluminium uitstekende latten te bevestigen, maar als dat niet volstaat opteer ik er toch voor om de huidige alu constructie te verwijderen en een "op maat gemaakt" koellichaam te plaatsen bovenop de ucd, die dan weer gewoon op de boden van de kast gaat worden bevestigd.

als ik de ucd weer gewoon op de bodem bevestig, rest er nog maximaal 3cm vrije ruimte voor een koellichaam (dan heb ik een halve centimeter speling tussen koellichaam en deksel vd kast), dus da's de eerste en belangrijkste beperkende factor.
maar als ik wat creatief ben en bvb vanaf een groot koelelement van 20x12cm oid vertrek, waarin ik gaten maak voor de doorvoer vd kabels (komende van de SMPS), dan moet zoiets wel volstaan ...hoop ik (wslk dan wel gecombineerd met andere bovenplaten, waarin extra koelsleuven zitten).
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

erik s.

Voor genoeg koeling moet je verwacht ik koelprofielen als zijkant van de kast monteren en de Ucd daar direct tegen aan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Ik zou Jerry gewoon even bellen....en daar advies vragen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.