The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

lynch1979

Quote from: Dynky on January 10, 2015, 22:28:41
had ik (echt) niet bij stilgestaan. :blush:

maar de "creator" van dit is Jerry...en die heeft hem zo gedoopt, om overduidelijke redenen  ;)

;)

Ik ben echt benieuwd naar je bevindingen.

rovinggecko

Nice, leuke dual mono custom voeding voor de ncore's zo te zien.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

damn, wat is dit toch een leuke hobby.

gisterenavond na wat overpeinzingen (en m'n recente ervaringen na het verplaatsen vd speakers) ook maar eens aan de gang gegaan met de standhoogte vd 40.1.
ze stonden op zelfbouw stands die net zo hoog waren als de Custom Design exemplaren, waarop ze hier ook zijn ingeregeld en waarop eea echt wel goed klonk, al was (en ben) ik nog steeds niet helemaal 100% tevreden met de weergave vh laag.

dus...aan het meten gegaan en dan op zoek naar iets in huis wat ff dienst kon doen als tijdelijke basis.

uitgekomen bij 2 (lege) stevige plastic opbergdozen van de Zweedse gigant, waardoor de tweeter nog steeds zo'n 2cm boven m'n oren uit komt, maar da's een pak lager dan voorheen (verschil tussen beide opstellingen is ongeveer 20cm)

fwiw: dit lijken zeer bizar grote verschillen, maar mijn zitpositie is dan ook extreem laag, met een (h)oorhoogte van slechts +-75cm  8)

de reden waarom ik dit deed, was in de eerste plaats niet om de tweeter lager te krijgen, maar wel om het laag wat (zonder DSP) te temmen tgv een gereduceerde floor bounce.

dan is het des te leuker om daarna vast te stellen dat er ook iets meer definite in het mid/hoog is, maar eigenlijk is dat lang niet zo opvallend als ik had verwacht (20cm hoogteverschil, remember ;))...maar het laag is absoluut wat strakker omlijnd, beter gedefinieerd ahw.
het is nog niet zo strak als ik het ooit heb gehad met de S-HL5 en afzonderlijke sub(s), maar het komt imo wel erg in de buurt, dus ik ben weer wat blijer met de prestaties vd huidige set  :pompom:

nu maar eens bekijken wat ik kan verzinnen qua DIY stand, want die 2 opbergdozen blijven er natuurlijk niet onder zitten  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Haha, leuke hobby is het hè!?

Gezien jouw twee rechterhanden zal de nieuwe stand vast heel mooi zijn. Heb je ook nog geprobeerd te spelen met de plaatsing van de luidsprekers om het laag beter te krijgen of lever je dan teveel op andere gebieden in?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

met de plaatsing as such heb ik nu niets gedaan, ze staan weer op exact dezelfde plaats als waar ik een maandje geleden beland was, na m'n uitgebreide "schuifsessie"  ;D

maar da's misschien wat voor later, als ze weer op wat stevigere stands staan...nu is dat niet zo prettig met die opbergdozen en kastjes van 38kg/stuk  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Dat vergat ik inderdaad. Ik til haast niks zelf, omdat het door mijn knieën gaan net wat lastiger is. ;D Je mag me ook gewoon lui noemen hoor. :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on February  7, 2015, 16:09:24
Dat vergat ik inderdaad. Ik til haast niks zelf, omdat het door mijn knieën gaan net wat lastiger is. ;D Je mag me ook gewoon lui noemen hoor. :smile:

Lui..... LoL.... ;D

Bas Akkerman

Quote from: bmateijsen on February  7, 2015, 16:22:29
Lui..... LoL.... ;D
Ik kan echt heel lui zijn, geloof me. Al is dat inderdaad wel vaak ontspanning van mijn drukke bezigheden. Daarom ben ik ook zo ontzettend blij met mijn set, dat is een van die heerlijke dingen waarmee ik kan ontspannen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

vandaag maar even de handjes laten wapperen en stands gemaakt voor de 40.1
extreem laag (regelbaar tussen 8 en 11cm), maw perfect voor mijn luister-/zithoogte 8)

ziet er imo niet slecht uit voor een paar uurtjes werk...en klinkt minstens zo goed als de opbergdozen  ;D


nog puur natuur


in de olie en voorzien van spikes

 
voor de oplettende kijker; in de reflectie op de achterkant zie je de voorganger nog in het hoekje staan     
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Dynky on February  8, 2015, 19:16:43
...en klinkt minstens zo goed als de opbergdozen  ;D

kleine correctie; dit klinkt ge-wel-dig strak, een duidelijke verbetering in het laag
ben er erg blij mee  O0
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mitch--

Goeie ontwikkelingen Dirk! :) Is je versterker al klaar??
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

R


Dirk

Quote from: Mitch-- on February  8, 2015, 21:33:31
Goeie ontwikkelingen Dirk! :) Is je versterker al klaar??
klaar...op z'n houtje touwtje plankje is hij klaar ja  :D

de alu behuizingen liggen hier al enkel weken in een hoekje als bouwpakket te wachten, maar ik vind gewoon de tijd niet om eraan te beginnen.
en de nCore doet het ook gewoon zo goed, dat ik er wat tegenop kijk om hem af te koppelen om te demonteren om in te bouwen (wat al gauw enkele weken cq weekends zal gaan duren)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: R on February  8, 2015, 21:34:27
Mooi zeg!
thnx!
ben er zelf ook wel tevreden van, m'n woodskills zijn blijkbaar in de loop der jaren toch een tikkeltje toegenomen  ;D
qua uiterlijk matchen ze imo goed bij de speakers.

het eucalyptus is natuurlijk niet de meest evidente afwerking om iets mee te gaan matchen, maar dit valt me qua combinatie irl echt mee...beter dan ik vooraf verwacht had  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Bizar! Ze staan bijna op de grond! :)  Mooi dat het weer een verbetering heeft gegeven!

jvanhambelgium

Quote from: Dynky on February  8, 2015, 21:37:01
klaar...op z'n houtje touwtje plankje is hij klaar ja  :D

de alu behuizingen liggen hier al enkel weken in een hoekje als bouwpakket te wachten, maar ik vind gewoon de tijd niet om eraan te beginnen.
en de nCore doet het ook gewoon zo goed, dat ik er wat tegenop kijk om hem af te koppelen om te demonteren om in te bouwen (wat al gauw enkele weken cq weekends zal gaan duren)


De bekabeling kan nog wel een stukje beter  :colgate:
Het is van groot belang bij deze nCore modules dat de interne bekabeling intense twisting mag hebben (zo lees ik in de whitepapers)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dirk

Quote from: jvanhambelgium on February  9, 2015, 10:17:44

De bekabeling kan nog wel een stukje beter  :colgate:
Het is van groot belang bij deze nCore modules dat de interne bekabeling intense twisting mag hebben (zo lees ik in de whitepapers)
dat komt wel goed
feit dat de voeding straks in z'n eigen aparte behuizing(en) komt helpt natuurlijk ook een hele hoop vwb deze stoor-invloeden.
in ieder geval is de amp nu muisstil, dus ook al zien de kabels er misschien wat wanordelijk uit, Jerry kennende is het wslk een zeer geordende chaos  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

vandaag even wat bezig geweest met the wheel of steel

1) originele PSU buiten de DT gebracht, zonder verdere aanpassingen of wijzigingen (mogelijk volgt dat later nog)
2) nieuwe bearing geplaatst (Mike New bearing)
3) ander draaiplateau geplaatst (Mike New ETP platter)
resultaat van de eerste ingreep was eerlijk gezegd de grootste, duidelijk nog meer definitie bij goede opnames en gewoon een veel stillere background. leuk als je weet dat deze "upgrade" zo goed als kosteloos is (kost je enkel een kastje om eea veilig in te bouwen, dat moet hier nog gebeuren btw ;))
de bearing voelt veel solider en degelijker aan dan de originele, maar of die ook zo'n invloed heeft durf ik niet te beweren, daarvoor zou je echt moeten gaan A/B'en, maar dat kan ik dus niet.
de platter is er in de eerste plaats gekomen omwille vd looks en op dat vlak voldoet hij alvast 100%  8)  of hier duidelijke geluidswinst mee wordt behaalt durf ik evenals bij de bearing niet te beweren, al klinkt hij imo zeker niet minder dan de originele platter. 

en omdat één plaatje meer zegt dan 1000 woorden...

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

yep, fijn testplaatje  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Keer op keer blijkt een voeding los van de apparatuur weer een verbetering. Blijf dat opvallend vinden en zoals je zegt, vaak een gratis trucje.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Matthias

Ik haak ook even aan aangezien ik, zoals je wellicht nog weet, ook met een 1200 draai. Deze tweaks intrigeren mij al tijden, met name de voeding en het lager. Heb je ook gedacht over de Sound Hi Fi variant? De Mike New variant is bijna zo duur als destijds een nieuwe 1200, wel een mooie stukje vakwerk, dat zeker.
En hoe heb jij de voeding naar buiten gehaald?
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Dirk

Quote from: Matthias on February 13, 2015, 21:30:55
Ik haak ook even aan aangezien ik, zoals je wellicht nog weet, ook met een 1200 draai. Deze tweaks intrigeren mij al tijden, met name de voeding en het lager. Heb je ook gedacht over de Sound Hi Fi variant? De Mike New variant is bijna zo duur als destijds een nieuwe 1200, wel een mooie stukje vakwerk, dat zeker.
En hoe heb jij de voeding naar buiten gehaald?
ik heb de bearing van Timestep ook bekeken (en hun andere mods), net als enkele andere kandidaten voor het lager (oa Applied Fidelity), maar als je de foto's van die exemplaren naast elkaar ziet, dan had ik toch veruit het beste gevoel (onder meer omwille van idd het vakwerk wat er van af straalt) bij die van Mike, wat nu in de praktijk dus ook erg goed bevalt.
als je de originele trouwens echt naast die van Mike New ziet (en dat gewicht voelt!), dan moet het haast wel beter klinken...echt niet normaal dat verschil :blink:

vwb het naar buiten brengen van de voeding, dat staat exact uitgelegd in deze link: http://theartofsound.net/forum/showthread.php?22954-A-quick-visual-guide-to-externalising-PSU-from-your-Technics-SL-1200
op AoS vind je trouwens nog veeel meer informatie betreffende het zelf modificeren vd SL1200, dus kijk uit waar je aan begint ;)

btw; als je redeneert dat die onderdelen (bijna) net zo duur zijn als een hele SL1200 (heeft ge)kost, dan kan je er imo beter niet aan beginnen. ;D  dat is nl inderdaad wel zo, maar het hele doel is (in mijn geval althans) wel om je SL1200 nou net tot een hoger niveau te tillen, zonder daarbij bedragen uit te geven die je de dag van vandaag aan een moderne DT zou spenderen om datzelfde niveau te bereiken.
een 2e persoonlijke reden waarom ik niet zo snel naar moderne equivalenten van "high-end" signature kijk, is dat geen van allen beschikt over een pitch control.  iets wat voor de meesten wslk onbegrijpelijk is, maar bij bepaalde muziekstijlen (waarvan ik ook graag wat op vinyl beluister) is die pitch gewoon een onmisbaar iets 8)

maar samengevat; als je het meeste bang for your buck wil, dan moet je absoluut beginnen met de voeding.  wanneer je een beetje handig bent met een soldeerbout is daar volgens mij veruit de meeste winst te halen voor een relatief kleine investering.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Matthias

Dank voor je uitgebreide reactie.
Die voeding ga ik te zijner tijd zeker proberen, als ik het zo lees moet het wel de moeite waard zijn. Dan ook maar eens een betere voedingskit vinden en de soldeerbout opwarmen.

Wat betreft de bijbehorende prijzen, alles wat in je budget past en een verbetering geeft is in principe de moeite waard. Maar die afweging is bij iedereen anders natuurlijk. Aan de arm, een OL Onyx, heb ik daarentegen wel een dergelijk bedrag uitgegeven omdat die in mijn persoonlijke beleving wel een flinke winst moest opleveren.

Wat dat betreft is de 1200 wel een erg fijne draaitafel. robuust en no-nonsense en in mijn ogen het beste wat je voor dat bedrag kan vinden.
En ik kan nog wel even vooruit, heb er nog twee in de berging staan. Dus als je nog eens wil vergelijken met een niet gemodificeerd exemplaar...  ;D

Ik heb trouwens ook nog een setje techniboots op de plank liggen, mocht je die eens willen uitproberen. Ik heb er nu van die isonoe onder zitten.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Dirk

vandaag de Linn ADSM naar een nieuwe eigenaar gebracht die er erg mee in z'n nopjes was.

maar aansluitend toch ook weer wat leuks in huis gehaald, in de vorm van m'n allereerste setje zelfbouw speakers die eindelijk klaar waren...de ultraplatte (8cm dun!) en one of a kind (want niet op basis van een bestaand ontwerp) surround speakers

en ze klinken ge-wel-dig goed  :pompom:





gebruikte drivers: Seas Excel T25CF001 & Scan Speak 15W8424G00  (in 2,5-weg bezetting)

met dank aan Ed van het ZBA-forum en Ruud van Speakerland  :worship:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea