uitleg waarom er topics gesplits worden

Started by advr, March 1, 2011, 06:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr

EDIT BY ADMIN
We hebben deze week een kleine test gedaan om wat grotere topics te gaan splitsen om zo de performance te verbeteren.


Quote from: Ghosty J on February 28, 2011, 22:17:21
Link naar deel I => http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43112.0

Het zal aan mij liggen maar heb ik iets gemist waarom er een deel II is ontstaan. ???

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Inderdaad, mij ook niet duidelijk. Dit komt de overzichtelijkheid niet echt ten goede. En het HT topic is zelfs anderhalf maal zo lang, maar is nog steeds netjes 1 topic. ???


Voor de snelheid van het forum heeft dit echt geen gevolgen. Je browser gaat niet alle 923 pagina's in één keer laden. Voor de leesbaarheid heeft het echter wel grote gevolgen... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Quote from: Audiofiel on March  1, 2011, 07:56:47
Inderdaad, mij ook niet duidelijk. Dit komt de overzichtelijkheid niet echt ten goede. En het HT topic is zelfs anderhalf maal zo lang, maar is nog steeds netjes 1 topic. ???

Voor de snelheid van het forum heeft dit echt geen gevolgen. Je browser gaat niet alle 923 pagina's in één keer laden. Voor de leesbaarheid heeft het echter wel grote gevolgen... :-\

Ben blij dat ik niet de enige ben ;D

We zullen de uitleg wel krijgen. Maar van mij mogen ze het terugdraaien...

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Ghosty J

De server moet bij ieder topic alles gaan verdelen in 25 berichten per pagina. Dus meer server load. grote pagina's zoals tweakers doen al een poosje max 45 /55 pagina's per topic.
we gaan nu eerst testen op de meest gelezen topics van meer als 60 pagina's
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

advr

Duidelijk!

Ik dacht dat ik een of andere discussie gemist had of zo ;D ;D

Succes met testen/uitproberen.

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

Quote from: Ghosty J on March  1, 2011, 10:07:24
De server moet bij ieder topic alles gaan verdelen in 25 berichten per pagina. Dus meer server load. grote pagina's zoals tweakers doen al een poosje max 45 /55 pagina's per topic.
we gaan nu eerst testen op de meest gelezen topics van meer als 60 pagina's
Er veranderd niets hoor als je deze rubriek in 2 delen splitst, de server zal bij deze nieuwe rubriek ook gewoon bij een request de content voor deze pagina (25 berichten) moeten ophalen en niet van de hele thread om vervolgens de laatste 25 berichten te laten zien.
Het betreft alleen maar text, de plaatjes worden meestal gedownlinked dus qua serverload zit er geen verschil in als je deze rubriek gaat splitsen. Anders zou ik eens kijken naar MyBB of VBulletin.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Audia

Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

Ghosty J

ook als een topic 366 pagina's groot is ? deel I is dus 366 pagina's groot. sommige hebben de nieuwe berichten boven aan de andere onderaan. dus iedere keer moet de server dat berekenen.

Waarom zijn er meerdere fora die topics splitsen bv vanaf pag 55 zal wel een reden hebben.

Quote from: Kingpin on March  1, 2011, 10:36:28
Er veranderd niets hoor als je deze rubriek in 2 delen splitst, de server zal bij deze nieuwe rubriek ook gewoon bij een request de content voor deze pagina (25 berichten) moeten ophalen en niet van de hele thread om vervolgens de laatste 25 berichten te laten zien.
Het betreft alleen maar text, de plaatjes worden meestal gedownlinked dus qua serverload zit er geen verschil in als je deze rubriek gaat splitsen. Anders zou ik eens kijken naar MyBB of VBulletin.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Nahpets

Is het niet handiger hier een apart topic voor af te splitsen.

Ik ben er in ieder geval wel blij mee.

Topics waar ik jaren geleden 1 keer in gereageerd heb komen elke keer naar voren als ik 'Show new replies to your posts' indruk. Een gedeelte daarvan zal ik nu niet meer krijgen aangezien het 'oude' topic geen updates meer krijgt.

:pompom:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Post!

Quote from: Ghosty J on March  1, 2011, 15:47:29
ook als een topic 366 pagina's groot is ? deel I is dus 366 pagina's groot. sommige hebben de nieuwe berichten boven aan de andere onderaan. dus iedere keer moet de server dat berekenen.

Waarom zijn er meerdere fora die topics splitsen bv vanaf pag 55 zal wel een reden hebben.


Dat andere fora dat opdelen heeft te maken met overzichtelijkheid.
Normaal zal de software aan de hand van het pagina nummer het aantal reacties laten zien.

Stel dat een thread 25 replies per pagina laat zien en het is 3 pagina's lang.
Dan zal de software op pagina 2 echt niet 25 + 25 replies laten zien, maar alleen de 25 replies van pagina 2.
Het maakt voor de server daarom niks uit of je in een klein topic zit of een grote, de database (en dus server) zoekt naar 25 items (replies) in de database

Kingpin

Quote from: Ghosty J on March  1, 2011, 15:47:29
ook als een topic 366 pagina's groot is ? deel I is dus 366 pagina's groot. sommige hebben de nieuwe berichten boven aan de andere onderaan. dus iedere keer moet de server dat berekenen.

Waarom zijn er meerdere fora die topics splitsen bv vanaf pag 55 zal wel een reden hebben.

Het is echt maar een kleine query om dit te displayen en geloof me dat vreet haast geen performance.
Het is namelijk niet zo dat de query het hele topic hoeft op te halen/displayen, deze gaat eerst op zoek naar bv de laatste/eerste 25 berichten (afhankelijk van de query die de member heeft ingesteld ASC/DESC).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

fugazi_2009

Het is wel degelijk een advies van de SMF community:

Quote
Cap the length of your threads This is one of those things that ought to be a setting - even vBulletin is known for choking on large threads, look up rpg.net's motivational poster history. Large threads mean there is a large result set for further instructions in the query to prune from, and if a thread is too disproportionally large, even browsing the thread will result in using table scans instead of the index - a very bad situation indeed.

30k is what I use for Elliquiy, and Ben uses 25k for Red and White Kop. Keep in mind, though, that we are both running finely tuned dedicated servers with two hard disks, two cores, and 4gb of RAM. You may want to cap thread length closer to 1k posts.

This also has the effect of making individual threads less overwhelming.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Post!

Het lijkt me toch echt een bug van SMF,

De beste man zegt in de quote dat Vbulletin er ook last van heeft. Nou ken ik een forum dat threads heeft van 350 pagina's lang en dat loopt gewoon goed.
Geen vertraging en / of vastlopers. Dus dat lijkt me sterk. En ja, het is een forum drukker bezocht dan HTforum :)

Enigste wat ik mij kan voorstellen dat vertragend werkt is dat iemand een thread view heeft van 1000 replies op 1 pagina ipv 15 of 25 per pagina.
Maar dat is dan weer uit te schakelen :)

fugazi_2009

Quote from: Post! on March 14, 2011, 09:36:32
Het lijkt me toch echt een bug van SMF,

De beste man zegt in de quote dat Vbulletin er ook last van heeft. Nou ken ik een forum dat threads heeft van 350 pagina's lang en dat loopt gewoon goed.
Geen vertraging en / of vastlopers. Dus dat lijkt me sterk. En ja, het is een forum drukker bezocht dan HTforum :)

Enigste wat ik mij kan voorstellen dat vertragend werkt is dat iemand een thread view heeft van 1000 replies op 1 pagina ipv 15 of 25 per pagina.
Maar dat is dan weer uit te schakelen :)

Volgens mij loopt het op zich hier ook nog wel goed en er zijn hier threads die ruim over de 900 pagina's gaan. En op 1 zo'n thread zal inderdaad niet het forum tot stand komen. Maar een forum tunen is een optelsom van een hoop factoren (op die pagina waar ik bovenstaande quote vandaan haalde, werden al gauw een stuk of 20 dingen genoemd) en dit is er dus gewoon 1 van.

Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one