Ram upgrade MacBook Pro 13 inch 2010

Started by WMC, January 9, 2011, 20:06:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WMC

Ik heb een 2.4 GHz 2010 MacBook Pro met 4 Gig ram geheugen. Het valt me echter op dat de prijs van geheugen de afgelopen tijd een vrije val heeft gemaakt, voor 85-90 euro heb je tegenwoordig al 2x4 Gig ram. Zou de overstap van 4 naar 8 Gig een duidelijke verbetering zijn? Ik ervaar de laptop overigens zeker niet als langzaam, maar gezien de lage prijs is een upgrade misschien wel interessant als dit ook daadwerkelijk helpt in de performance.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

EJ

Wat doe je met de laptop?

De kans is vrij groot dat je het verschil tussen 4GB en 8GB niet zo erg gaat merken, als die 8GB er ueberhaupt in past. Unix en derivaten gaat erg goed met geheugen om.

WMC

Van verslag werk met TeXShop tot Matlab-Simulink simulaties en foto bewerking met Lightroom 3.

Ik zie overigens dat het snellere PC10600 goedkoper is dan het langzamere PC8500. Natuurlijk is de processor bus snelheid nog steeds 1067 MHzz (PC8500), maar zou PC10600 er dan ook ik werken?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

musje83

#3
Upgraden zal geen zin hebben. Niet alleen ondersteunt de MBP 13,3" officieel niet meer dan 4gb, je zult in combinatie met de relatief verouderde hardware weinig verschil merken. De processor zal m.a.w. geen baat hebben bij meer ram.

Ga je naar de Core i5 -- i7 series PC's en Mac's, dan heb je baat bij 6, 8 of zelfs 16gb geheugen.

Antwoord op je vraag m.b.t. de snelheden: Ja, dat zou moeten werken. Apple maakt gebruik van standaard PC hardware en de chipset in de MBP zal het geheugen dan ook aanspreken op de laagst mogelijke snelheid.

Stel, je hebt nu 2x2gb PC8500 en je vervangt er één door PC10600, dan zullen ze allebei op 1067mhz draaien. Heeft dus geen nut ;)

J.A.F._Doorhof

In de MBP i7 was de stap van 4GB naar 8GB goed te merken, maar ik doe er redelijk intensief werk mee.
Van de 13" zou ik het zo niet weten of het kan, sorry.

Als je goedkoop maar wel compatible geheugen wilt mail Annewiek dan even op itctd@itccomp.nl ik draai in alle Macs met dat geheugen en het scheelt in vergelijk met Apple vaak de helft tot bij een macpro een veelvoud.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WMC

Laten we hopen dat het een veelvoud is, aangezien Apple 540 euro vraagt voor 8 gig ram.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

denoontje

Frank

Dat is goed om te weten
Hou ik even in mijn achterhoofd nav mac foto topic

leveren jullie zelf mac´s?

pharaoh

Quote from: musje83 on January  9, 2011, 23:58:37
Upgraden zal geen zin hebben. Niet alleen ondersteunt de MBP 13,3" officieel niet meer dan 4gb, je zult in combinatie met de relatief verouderde hardware weinig verschil merken. De processor zal m.a.w. geen baat hebben bij meer ram.

Wat een onzin zeg, de MBP's vanaf 2009 ondersteunen gegarandeerd tot en met max 8GB!
En het ligt eraan wat je gaat doen, maar de meest dramatische verbetering, in termen van sneller starten en kortere toegangstijden tot bv foto's, gaat een ssd geven en niet je geheugen verdubbeling.


edit: tot en met max 8GB
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

J.A.F._Doorhof

Sorry zag je vraag nu pas.
ITC levert zowel Mac als pc, Mac sinds een jaar of drie.
Maar misschien beter ook allerhande kaarten en uitbreidingen zoals esata kaarten, geheugen, videoupgrades etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: pharaoh on February 26, 2011, 21:05:05
Wat een onzin zeg, de MBP's vanaf 2009 ondersteunen gegarandeerd tot max 8GB!
En het ligt eraan wat je gaat doen, maar de meest dramatische verbetering, in termen van sneller starten en kortere toegangstijden tot bv foto's, gaat een ssd geven en niet je geheugen verdubbeling.

Mee eens het toevoegen van een ssd is de beste manier om een wat oudere macbook of macbook pro nieuw leven in te blazen, gebruik zelf een 2009 macbook pro 15" (2.4ghz) en ipv een nieuwe kopen heb ik er een 256Gig SSD ingezet en het verschil is aanzienlijk.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CloggySpete

Quote from: WMC on January  9, 2011, 20:06:34
Ik heb een 2.4 GHz 2010 MacBook Pro met 4 Gig ram geheugen. Het valt me echter op dat de prijs van geheugen de afgelopen tijd een vrije val heeft gemaakt, voor 85-90 euro heb je tegenwoordig al 2x4 Gig ram. Zou de overstap van 4 naar 8 Gig een duidelijke verbetering zijn? Ik ervaar de laptop overigens zeker niet als langzaam, maar gezien de lage prijs is een upgrade misschien wel interessant als dit ook daadwerkelijk helpt in de performance.

Je gaat het merken. Ik heb een 15.4 inch. Ik heb het geheugen ge-upgrade naar 8 Gb, gekocht bij een non-sponsor (had ik geweten dat sponsoren dit leveren, was ik daar natuurlijk te rade gegaan) en een 640 Gb hdd (7200 rpm).

Ik heb echt gemerkt dat er een snelheidsverbetering is. Ik heb nogal wat tabbladen openstaan in Chrome en vele instances. Allemaal dingen die ik nog moet doen of wil bekijken. Ik wil niet overal een bookmark van maken. Ik merk, met het geheugen, dat er (natuurlijk) nu veel minder wordt geswapped met de hdd. Hou wel in de gaten dat als je een grotere hdd met meer rpm wil, er meer geluidsproductie is (bij mij in ieder geval wel, ik geef voorlopig even de hdd de schuld, zal binnenkort eens bij een Apple winkel binnenstappen.

Audiofiel

Quote from: musje83 on January  9, 2011, 23:58:37
Upgraden zal geen zin hebben. Niet alleen ondersteunt de MBP 13,3" officieel niet meer dan 4gb

Dat is onjuist. Deze 2010 13,3" MBP ondersteunt officieel 8Gb, net als het 2009 model overigens.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.