usher vervanging tweeter berylium of diamond

Started by spvanderpluijm, February 26, 2011, 17:45:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

moet je je usher speaker laten modificeren als je een andere tweeter erin plaatst

ja
10 (62.5%)
nee
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

spvanderpluijm

Als de tweeter van usher wilt veranderen in berylium of diamond zul je toch echt je speakers moeten laten modificeren wil je het echt goed laten klinken

Xander32

... komt zo opeens uit de lucht vallen deze reactie ...

:crazy:


Enne: graag een onderbouwing van betreffende reactie.


Sander.

Quote from: spvanderpluijm on February 26, 2011, 17:45:30
Als de tweeter van usher wilt veranderen in berylium of diamond zul je toch echt je speakers moeten laten modificeren wil je het echt goed laten klinken
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

spvanderpluijm

Quote from: Xander32 on February 26, 2011, 17:53:50
... komt zo opeens uit de lucht vallen deze reactie ...

:crazy:


Enne: graag een onderbouwing van betreffende reactie.


Sander.

ik draai al jaren met met ushers maar had toch altijd het idee dat er iets niet klopte met het geluids beeld naar de verandering met een berylium tweeter. nu ook met een dmd tweeter. Nu heb ik iemand ontmoet die zijn speakers dezelfde die ik heb (usher 6371) laten modificeren. Dit is nu een speaker die vele malen beter klinkt en klopt dan het originele concept

Former member 78

Jij heb dus het eerste type tweeter, dus oorspronkelijk geen Be of DMD?

Maar een nieuw filter laten bouwen oid, dat lees je wel vaker.
Ook zijn er upgrade ''kits'' voor Usher, dacht alleen voor de Be modellen uit de Dancer lijn.
Maar dan gaat het wel over €3000,- + als ik mij niet vergis.

Ik heb van mijn Dancer Be nu dus een DMD ''gemaakt'', maar ik mis qua beeld oid niks :)

Xander32

Ok, een ervaringsdeskundige.

Kan je ook aangeven wat er precies volgens jou niet klopt(e) na het omwisselen van de tweeters?

Sander.
Quote from: spvanderpluijm on February 26, 2011, 18:15:08
ik draai al jaren met met ushers maar had toch altijd het idee dat er iets niet klopte met het geluids beeld naar de verandering met een berylium tweeter. nu ook met een dmd tweeter. Nu heb ik iemand ontmoet die zijn speakers dezelfde die ik heb (usher 6371) laten modificeren. Dit is nu een speaker die vele malen beter klinkt en klopt dan het originele concept
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

spvanderpluijm

Quote from: Xander32 on February 26, 2011, 19:20:27
Ok, een ervaringsdeskundige.

Kan je ook aangeven wat er precies volgens jou niet klopt(e) na het omwisselen van de tweeters?

Sander.

dat  kun je wel stellen. ik heb nu de dmd tweeter erin zitten en voorheen de berylium. wat is nu het geval de dmd tweeter is 4 ohm en het filter is 8 ohm. dus het filter moet altijd aangepast worden. verder moet je kijken naar het aantal db wat gelijk moet zijn aan je mid en laag om een homogene sound te krijgen.
verder is het raadzaam om alle componenten van het filter in de klikko te gooien en deze te vervangen door goede componenten. ook is het zo dat de spoel die erin zit veel te klein is, dus moet deze ook vervangen worden. voor deze modificatie ben je zeker geen 3000 euro kwijt, maar speel je menig duurdere speaker weg

Xander32

Thanks voor het delen van je ervaringen/mening  :thumbs-up:.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij aan de info/ervaring komt betreftde opbouw van het orginele filter.


Sander.
Quote from: spvanderpluijm on February 26, 2011, 19:59:24
dat  kun je wel stellen. ik heb nu de dmd tweeter erin zitten en voorheen de berylium. wat is nu het geval de dmd tweeter is 4 ohm en het filter is 8 ohm. dus het filter moet altijd aangepast worden. verder moet je kijken naar het aantal db wat gelijk moet zijn aan je mid en laag om een homogene sound te krijgen.
verder is het raadzaam om alle componenten van het filter in de klikko te gooien en deze te vervangen door goede componenten. ook is het zo dat de spoel die erin zit veel te klein is, dus moet deze ook vervangen worden. voor deze modificatie ben je zeker geen 3000 euro kwijt, maar speel je menig duurdere speaker weg
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

spvanderpluijm

Quote from: Xander32 on February 26, 2011, 20:04:41
Thanks voor het delen van je ervaringen/mening  :thumbs-up:.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij aan de info/ervaring komt betreftde opbouw van het orginele filter.


Sander.

het filter of het ontwerp is prima, maar de waardes kloppen niet. zelf de waardes van een set usher speakers is niet gelijk. ze klinken niet identiek. er is veel te winnen in het aanpassen van je filter mits het door een techneut gebeurd, anders wordt een één groot fiasco natuurlijk. ook in jouw speakers valt een hoop te verbeteren. ik heb zelf de 6371 met dmd tweeter. zij worden deze week gemodificeerd. bij een ander heb ik deze modificatie al gehoord met de beryliums erin en dat klonkt fenomenaal goed. niet te vergelijken met de fabrieksversie


Xander32

Heb je ook een adres en eventuele prijzen betreft de modificaties (via pm) ¿

B.v.d.,

Sander.
Quote from: spvanderpluijm on February 26, 2011, 20:15:42
het filter of het ontwerp is prima, maar de waardes kloppen niet. zelf de waardes van een set usher speakers is niet gelijk. ze klinken niet identiek. er is veel te winnen in het aanpassen van je filter mits het door een techneut gebeurd, anders wordt een één groot fiasco natuurlijk. ook in jouw speakers valt een hoop te verbeteren. ik heb zelf de 6371 met dmd tweeter. zij worden deze week gemodificeerd. bij een ander heb ik deze modificatie al gehoord met de beryliums erin en dat klonkt fenomenaal goed. niet te vergelijken met de fabrieksversie


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

spvanderpluijm

Quote from: Xander32 on February 26, 2011, 20:17:41
Heb je ook een adres en eventuele prijzen betreft de modificaties (via pm) ¿

B.v.d.,

Sander.
hoi Sander
moet ik even navragen of hij daar tijd en interesse in heeft.
ben jij gewoon lid van deze site of ben je beheerder van deze site?

Xander32

De eerste optie  ;).

Quote from: dre73 on February 26, 2011, 20:20:06
kun je wat metingen posten?

:withstupid:

Sander.
Quote from: spvanderpluijm on February 26, 2011, 20:23:59
hoi Sander
moet ik even navragen of hij daar tijd en interesse in heeft.
ben jij gewoon lid van deze site of ben je beheerder van deze site?

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

spvanderpluijm

Quote from: Xander32 on February 26, 2011, 20:26:47
De eerste optie  ;).

:withstupid:

Sander.

ik ben hier niet de techneut. ik kan je geen metingen geven.
dat laat ik aan de techneut over

dre73

als er een filter aanpassing gedaan is zijn er ook metingen gedaan.....
dus ik ben nieuwsgierig naar de metingen aan beide tweeters,als je zou willen vragen of ze beschikbaar zijn ben ik je er dankbaar!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

spvanderpluijm

Quote from: dre73 on February 26, 2011, 20:45:53
als er een filter aanpassing gedaan is zijn er ook metingen gedaan.....
dus ik ben nieuwsgierig naar de metingen aan beide tweeters,als je zou willen vragen of ze beschikbaar zijn ben ik je er dankbaar!

wat ik wel wel is dat mijn dmd tweeter is gemeten. de tweeter geeft aan dat hij 91 db is. nu was er geen curve beschikbaar bij usher of bij de dealer. uit de meting die hij bij mijn tweeter heeft gedaan blijkt dat ze allebij 4ohm p/st zijn

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Miracle.

De filtermaterialen die Usher gebruikt zijn (voor zover ik tot nu toe gezien heb) van een 10% kwaliteit.
Die kunnen dus 10% afwijking hebben van de specificaties.

Een tweeter vervangen is niet altijd zomaar even de tweeter los solderen (of in het ergste geval de stekkertjes los trekken) en de nieuwe tweeter plaatsen.

Wanneer je van een 8Ohm unit naar een 4Ohm unit gaat moet je minimaal een ohmwaarde aanpassing in het filter doen.

In het geval van deze Ushers moet je ook nog een verandering in het L-pad maken, omdat de originele, BE én DMD tweeters allemaal een andere DB_waarde hebben.

Dat het filter van iedere Usher voor verbetering vatbaar is is net zo waar als dat dat voor iedere andere commerciële speaker is.

Zelfs aan een filter in een Revel,  Von Schweikert, Zingali, Wilson, enz. speaker is nog wat te verbeteren.
Het blijven commerciële producten, die voor een bepaald budget gemaakt worden.

Een 100% compromis loze speaker is (voor haast iedereen) onbetaalbaar, en commerciëel gewoon niet haalbaar.

Mvg. Miracle.

johan79

Quote from: Miracle. on February 26, 2011, 23:19:00
De filtermaterialen die Usher gebruikt zijn (voor zover ik tot nu toe gezien heb) van een 10% kwaliteit.
Die kunnen dus 10% afwijking hebben van de specificaties.

Hey Michel,

Is deze 10% nou veel of weinig in speakerland?

Musical Fidelity KW550 - Marantz NA-7004 - Usher Dancer BE-8571mkII

Miracle.

Quote from: johan79 on February 27, 2011, 00:15:52
Hey Michel,

Is deze 10% nou veel of weinig in speakerland?


10% is in de gemiddelde speaker heel normaal.
In duurdere speakers (+€10.000,-) word vaak nog 5% gebruikt.
Lager dan dat is helaas nog zelfdzaam, en vaak alleen te vinden in gemodde of DIY speakers.

Peerless Monster

Niemand bekend met mijn ex succes story van dome tweeters naar BE tweeter... Doorgemeten en al ....
Camiel geef eens even bijstand, want een ongenuanceerde uitspraak moet wel de kop worden ingedrukt... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ajbeefde

Waarom zou deze uitspraak ongenuanceerd zijn en niet op waarheid berusten?

Omdat het bij toeval Usher betreft welke de hemel ingeschreven worden door een aantal personen?
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Xander32

Hoi Michel,

Dank je voor jouw onderstaande reactie; ik was erg benieuwd naar de nieuwe dmd-tweeter van Usher, mede omdat aangegeven wordt dat het een behoorlijke upgrade betreft t.o.v. de BE-tweeter en het plug & play zou zijn. Maar na jouw reply sta ik daar nu wel wat anders in.
Zeer zeker ga ik de komende tijd een aantal keren luisteren naar Usher`s welke uitgerust zijn met de dmd-tweeter. Maar indien het een grote upgrade blijkt, is het allicht wijs om t.z.t over te gaan tot inruil van de speakers i.p.v. alleen de tweeters.
Quote from: Miracle. on February 26, 2011, 23:19:00
De filtermaterialen die Usher gebruikt zijn (voor zover ik tot nu toe gezien heb) van een 10% kwaliteit.
Die kunnen dus 10% afwijking hebben van de specificaties.

Een tweeter vervangen is niet altijd zomaar even de tweeter los solderen (of in het ergste geval de stekkertjes los trekken) en de nieuwe tweeter plaatsen.

Wanneer je van een 8Ohm unit naar een 4Ohm unit gaat moet je minimaal een ohmwaarde aanpassing in het filter doen.

In het geval van deze Ushers moet je ook nog een verandering in het L-pad maken, omdat de originele, BE én DMD tweeters allemaal een andere DB_waarde hebben.

Dat het filter van iedere Usher voor verbetering vatbaar is is net zo waar als dat dat voor iedere andere commerciële speaker is.

Zelfs aan een filter in een Revel,  Von Schweikert, Zingali, Wilson, enz. speaker is nog wat te verbeteren.
Het blijven commerciële producten, die voor een bepaald budget gemaakt worden.

Een 100% compromis loze speaker is (voor haast iedereen) onbetaalbaar, en commerciëel gewoon niet haalbaar.

Mvg. Miracle.

Dank je voor deze inhoudelijke bijdrage.
Quote from: ajbeefde on February 27, 2011, 07:47:59
Waarom zou deze uitspraak ongenuanceerd zijn en niet op waarheid berusten?

Omdat het bij toeval Usher betreft welke de hemel ingeschreven worden door een aantal personen?


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Er spelen hier enkele zaken door elkaar. Het omwisselen van een BE tweeter naar DMD tweeter kan ongestraft, aangezien ze gelijke waardes hebben. (op de tweeter staan de waardes, deze doorgeven en je krijgt exact dezelfde waardes terug in de vorm van DMD tweeter., als vb: 89 db en 0,3)

Deze tweeters kunnen natuurlijk alleen ongestraft vervangen worden met een speaker die van "nature" al een BE tweeter hebben zoals de dancer line.

De TS heeft geen dancer serie maar heeft toch zijn dome tweeter klakkeloos vervangen door een BE tweeter, het blijkt dat dat bij de 6 serie dus niet klakkeloos kan. (vlgs. hem, ik geloof hem dan daar ook in) maar je kunt dus niet generaliseren wat hier dus wel gebeurt.

Vls de importeur, wenw, vlgs. Usher. vlgs de USA importeur kan bij de Dancer serie waar al een BE tweeter standaard inzit dus ongestraft de BE tweeter vervangen worden door de DND tweeter. Ik twijfel daar dus niet aan, en na luisterproeven bij Arjan thuis al helemaal niet.
De stelling van de topicstarter zal kloppen maar is niet van toepassing op de Dancer serie waar deze upgrade juist voor bedoeld is
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

En zo blijven er steeds elkaar tegenstrijdige berichten binnenkomen. Ik moet gewoon zelf gaan luisteren en navragen ;).

Sander.
Quote from: frank2 on February 27, 2011, 09:14:51
Er spelen hier enkele zaken door elkaar. Het omwisselen van een BE tweeter naar DMD tweeter kan ongestraft, aangezien ze gelijke waardes hebben. (op de tweeter staan de waardes, deze doorgeven en je krijgt exact dezelfde waardes terug in de vorm van DMD tweeter., als vb: 89 db en 0,3)

Deze tweeters kunnen natuurlijk alleen ongestraft vervangen worden met een speaker die van "nature" al een BE tweeter hebben zoals de dancer line.

De TS heeft geen dancer serie maar heeft toch zijn dome tweeter klakkeloos vervangen door een BE tweeter, het blijkt dat dat bij de 6 serie dus niet klakkeloos kan. (vlgs. hem, ik geloof hem dan daar ook in) maar je kunt dus niet generaliseren wat hier dus wel gebeurt.

Vls de importeur, wenw, vlgs. Usher. vlgs de USA importeur kan bij de Dancer serie waar al een BE tweeter standaard inzit dus ongestraft de BE tweeter vervangen worden door de DND tweeter. Ik twijfel daar dus niet aan, en na luisterproeven bij Arjan thuis al helemaal niet.
De stelling van de topicstarter zal kloppen maar is niet van toepassing op de Dancer serie waar deze upgrade juist voor bedoeld is
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT