Nog een sub/laag topic

Gestart door RalphH, februari 21, 2011, 21:20:08

Vorige topic - Volgende topic

RalphH

In onze onlangs afgebouwde HT had ik al geconcludeerd dat er hier en daar voor zowel muziek als film wat met het laag niet helemaal snor zat. Heb dit ook in mij topic vermeld en daar ook wat reacties op gekregen.
Ondanks dat er op dit mooie forum al veel over getypt is, wilde ik toch nog eens alles op een rijtje zetten mbt mijn situatie. Dus bij deze nog een extra topic geopend.

Probleem:
Voor zover ik kan constateren, zegt in onze ruimte het laag ergens tussen de 40 en 50 Hz: "Weetje, maak dat laag maar lekker zelf." :nopompom:
Bij stereo(muziek) mis ik de grootsheid, een basgitaar die aanwezig dient te zijn, de bassdrum, het algehele plaatje wordt wat plat.
Bij film ontbreken net die klappen.

Wat en hoe heb ik getest (let wel, niets gemeten)?
Om te beginnen ben ik met een stukje Yello op en de sub uit, met de fronts gaan slepen. Waar ik die dingen ook neerzetten in een halve cirkel (r= 50) tov de plek waar ze stonden, probleem verdween niet. Langs de muren een redelijk strak laag, wat op de luisterplek wegviel tot iets vrij zieligs.
Vervolgens eens gaan kijken wat ik met de sub (BK xxls400) nog kon vogelen. Het gisteren gearriveerde DVE blauwe schijfje in het laadje gedaan om te kijken of er iets bruikbaars opstond en jawel. Er staat buiten een paar mooie sweep testjes ook een sub fase testje op wat voor wat langere tijd test tonen van 30, 40, 50, 60, 70 en 80 Hz afspeelt.
Bij de 40 valt laag al wat af maar bij 50 is het nagenoeg helemaal foetsie op de luisterplek. Door de kamer heenlopend wordt het dan van redelijk tot goed tot een flinke piek (teveel gok ik) ergens tegen de muur.

Duidelijk! Laat ik maar eens met de sub gaan slepen dan. Links, rechts, tussen de fronts, achter de fronts, minimale verschillen en nog steeds die dip ergens van 45 tot 55 Hz.
Van ellende maar aan de fase knop gaan draaien, maar dat haalde verder niets uit.

Hoe verder?
Bass traps? Antimode? Whatmore...?
De laatste biedt in iedergeval geen oplossing voor het probleem met stereo waar mijn fronts het eigenlijk wel alleen af zouden moeten kunnen.
De eerste zou ik enkel in hoeken kwijt kunnen, de bank staat met zijn rug naar de tuindeuren toe...

Momenteel is er dus vooral ergernis en is echt genieten lastig omdat je weet dat er wat mist. Ik wil graag een oplossing, maar budget is een issue. Weet niet of dit te combineren is, maar ik hoop het wel  ;D.

Wat info over de kamer is hier te vinden. Pagina 1 heeft een fotootje en wat verder naar beneden de afmetingen van de ruimte.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Het kan niet zo zijn dat in de ruimte er geen enkele plek is waar de subwoofer een correct laag geeft. ;)
Het is een kwestie van de juiste luisterplek + juiste subwooferplek vinden.

Groet,

Bjorn

yorkie13

Lastig , maar wat gebeurd er als je de subwoofer als test eens op zijn kant legt, dus dat deze dan Frontfiring is.

Je kan dan de center op de subwoofer plaatsen, eventueel met rubber ontkoppeling ertussen.

De subwoofer zou dan precies in het midden tussen de fronts en onder de center staan.

Is eenvoudig te testen en zou best eens kunnen werken.

Let op : wel even een matje onder de subwoofer om deze te beschermen tegen beschadigingen.

yorkie13

Is dus helaas puur de ruimte, ofwel een aardig probleem
in onderstaande link met roommode calculator de L X  B X H  , zijnde 6,1 x 4,24 x 2,4 m ingevuld

http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

Kijk maar eens bij 39,9 en 48,8 hz roommodes.

RalphH

Citaat van: bmateijsen op februari 21, 2011, 21:24:12
Het kan niet zo zijn dat in de ruimte er geen enkele plek is waar de subwoofer een correct laag geeft. ;)
Leek mij ook niet...

Sub op zijn kant in 't midden kan ik zeker nog wel ff proberen. Wordt dan morgen, genoeg gesleept vandaag.

Van de room-mode calculator wordt je niet heel blij. Bovenstaande lijkt dan ook niet veel nut te hebben.
Wat me wel opvalt is dat bij de calculator het gebied zeg tussen de 35 en 50 Hz ueberhaupt wel lastig lijkt te zijn. Heb wat met de getalletjes zitten rommelen, maar blijven veel witte vlekjes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

RalphH

Nog een editje wat betreft de ruimte...Er zit iets voor de helft naar achter, een versmalling in de ruimte. Komt door de uitbouw, de kamer gaat dan van 4,40 naar 4,20.
Kan zomaar ook nog invloed hebben..

yorkie13

Je zou ook eens moeten meten in je eigen ruimte, dus grafisch zichtbaar maken wat je probleem is.

Je kan dan denken aan RoomEqWizzard icm met een laptop en DB meter.........

Meten is weten, maar je hebt onder de 55 hz gewoon een behoorlijk probleem.

RalphH

'k Heb een dB meteretje met een (tulp) outputje. Weet niet of dat voldoet, maar ik zal eens in de materie duiken.
Dankje voor de suggestie!

RalphH

Nog niets gemeten, maar wel een beetje naar het fenomeen broadbanders, basstraps enzo zitten goegelen..
Zat me wat af te vragen, zou het als testje nuttig zijn om de koof boven het scherm en langs de wanden eens vol te proppen met steen/glaswol (meen gelezen te hebben dat dit geschikt is voor demping in lage frequenties)? Puur om te kijken of het iets doet, of is dat totaal zinloos?

yorkie13

Je zal eerst moeten meten, en dan een plan van aanpak moeten hebben.

Zomaar demping gaan aanbrengen zal weinig nut hebben, en het kan zelfs zo zijn dat je ook andere frequenties gaat aanpakken
die al wel goed zijn

ik heb je ook een PM gestuurd

RalphH

Lukraak dempen was ook puur als testje bedoeld om te kijken of er een verandering plaats vindt in het laag gedrag van de ruimte. Aangezien glas/steenwol niet zo prijzig is, kun je nog eens makkelijk zoiets testen.
Wat betreft het meten:
Volgende week heb ik hoogstwaarschijnlijk een vriend van me over de vloer die apparatuur heeft om een RTA meting te doen. Hij zit in de car-audio en dacht wel 1 en ander in een mooi meet rapportje te kunnen krijgen.

An sich sta ik wel open tov de antimode, enkel deze werkt dan enkel op de sub en niet op de mains en om de capaciteit daarvan niet te gebruiken en alles met de sub te corrigeren vind ik ook zonde.
Heb je terug ge-PM'ed

RalphH

Omdat ik toch niets beters te doen had, toch de sub op iets meer plaatsen getest, o.a. nog eens op de luisterplek gezet en een 50Hz toon afgespeeld. Al kruipend door de kamer kwam bij deze tfrequentie achter de bank tegen de linker surround het """beste""" uit. Houdt enkel nog steeds niet over.

Gisteren REW laaggeladen en begonnen aan het doornemen van de manual  :).
Alle hardware (dB meter, kabeltjes, pc met in en uitgangen) zijn in huis aanwezig, dus in principe kan ik vooruit. Hoop in het weekend de kans te krijgen om zelf al een metinkje te doen.

daxie

Citaat van: RalphH op februari 25, 2011, 14:17:55
Omdat ik toch niets beters te doen had, toch de sub op iets meer plaatsen getest, o.a. nog eens op de luisterplek gezet en een 50Hz toon afgespeeld. Al kruipend door de kamer kwam bij deze tfrequentie achter de bank tegen de linker surround het """beste""" uit. Houdt enkel nog steeds niet over.

Gisteren REW laaggeladen en begonnen aan het doornemen van de manual  :).
Alle hardware (dB meter, kabeltjes, pc met in en uitgangen) zijn in huis aanwezig, dus in principe kan ik vooruit. Hoop in het weekend de kans te krijgen om zelf al een metinkje te doen.

50Hz is dan ook geen sublaag...
En het beste resultaat voor 1 frequentie is geen garantie dat het op de andere frequenties ook goed doet..

Werk je dus maar wat sneller door die manual :)

RalphH

Misschien geen sub laag, maar wel subwoofer laag ;D. Fronts stonden op small en kantelfrequentie op 80Hz.
Of hebben we het nu alletwee over iets anders.

Dit testje had ik overigens enkel gedaan om te kijken of er ergens een plek in de kamer was waar het issue voor enkel 50Hz ueberhaupt door plaatsing op te lossen was.

Manual komt goed  ;)

yorkie13

en de positie midden onder de center al getest ?

probeer eens afwisselend 30, 40 en 50 hz.

RalphH

Op zijn kant nog niet inderdaad, wel vlak. Stom, doe ik vanavond nog.

daxie

Citaat van: RalphH op februari 25, 2011, 15:49:10
Op zijn kant nog niet inderdaad, wel vlak. Stom, doe ik vanavond nog.

Ik zou er niet te veel tijd meer in steken.
Als je elke plaats apart elke frequentie moet meten, is onbegonnen werk.

Krijg de metingen met REW onder de knie, gaat veel sneller en geeft veel meer informatie.

RalphH

Als test vindt ik m wel even interessant en het is zo gebeurd. Daarna "vlug" met REW aan de gang.

RalphH

Net eerste REW metinkje gedaan.
Bevestigt wel wat ik op gehoor gevonden dacht te hebben, dipje nog iets groter zelfs.

Deze zegt ook genoeg

Dip hier het grootst op 40Hz waar ik m op 50 had gehoord. Voor de meting de bank helaas iets naar voren moeten plaatsen, heeft wellicht wat invloed gehad.

't Hoog ziet er ook niet helemaal/helemaal niet lekker, uit wat de grafiek precies betekent moet ik nog uitzoeken. Laag is even eerste concern.

bmateijsen

De subwoofer staat in de eerste plaats te zacht ;). Waar ligt het x-over in de receiver?

RalphH

Kun je uitleggen waarom de sub te zacht staat?
Ik heb m afgesteld op het volume van de mains met een ruis en in rew was het niveau hetzelfde.

Crossover staat momenteel op 80Hz.

yorkie13

een meting van de xxls400 DF in mijn ruimte  , 15 tot 90 hz
deze staat expres niet in een hoek, naast linker front luidspreker
en antimode in bypass.

ruimte is 5 x 6 m met 20 m2 aangrenzende ruimte.

RalphH

Ziet er wel even anders uit Ralf!

Ik heb morgen heel de dag de tijd om hier mee aan de slag te gaan, dan doe ik de test over een klein bereik en zal ik de kantelfrequentie boven de 100Hz zetten.
Volgens deze meting staat de sub nu inderdaad te zacht (was gister wat te laat, drong niet helemaal door).

bmateijsen

De overgang bij 80 hrz is inderdaad prima, maar daarna verliest de subwoofer alleen maar output..

Citaat van: RalphH op februari 28, 2011, 22:24:42
Kun je uitleggen waarom de sub te zacht staat?
Ik heb m afgesteld op het volume van de mains met een ruis en in rew was het niveau hetzelfde.

Crossover staat momenteel op 80Hz.

bmateijsen

Citaat van: RalphH op maart  1, 2011, 07:10:42
Ziet er wel even anders uit Ralf!

Ik heb morgen heel de dag de tijd om hier mee aan de slag te gaan, dan doe ik de test over een klein bereik en zal ik de kantelfrequentie boven de 100Hz zetten.
Volgens deze meting staat de sub nu inderdaad te zacht (was gister wat te laat, drong niet helemaal door).

Ook die van Ralf staat feitelijk te zacht...