Nog een sub/laag topic

Gestart door RalphH, februari 21, 2011, 21:20:08

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Ah, duidelijk. Je zit op 1/4 van de achterwand. Daar heb je volgens de theorie bij een lengte van 5.9 meter te maken met een dip bij 58 hz. Dat is de tweede-orde staande golf, bij 1 lambda. Als je wanden niet perfect rigide zijn (niet van een dikke laag beton), komt deze frequentie vaak wat lager te liggen, doordat de wanden meebuigen en de energie vertraagd afgeven. Je zag al dat het probleem minder wordt als je naar voren gaat. Ik zou daarom de bank iets naar voren of achteren plaatsen. Vervolgens kun je verder experimenteren met de plaatsing van de sub. In de huidige opstelling van de bank, zou het ook moeten helpen de sub naast de bank te plaatsen.

EDIT: In de breedte zit je wel in het midden. Daar zou je met de opstelling met één van de subs tegen de zijwanden of in de hoeken juist een dip rond 40 hz verwachten. Het blijft dus huilen met de pet op. Ik weet wel een goede oplossing voor je probleem, maar helaas is die niet gratis: meer subwoofers! Dit hoeven geen dure exemplaren te zijn, zo lang ze maar tot pak 'm beet 40 hz komen. Daar onder treedt je room-gain in en je hebt al een sub die voldoende diep doorloopt. Met een stuk of twee of drie van deze subs er bij zou je een uitmuntende laagweergave moeten kunnen krijgen: http://www.correct.nl/artikel.php?MODE=Zoek&ARTNR=275351
Dutch & Dutch

RalphH

Citaat van: bmateijsen op maart  2, 2011, 12:03:29
Zet je x-over eens op 60 hrz. En de subwoofer mag ook naar de andere hoek achter je...

Duidelijk een betere curve in ieder geval ;)

Is inderdaad een stuk beter! Had m wel al achter gezet maar nog niet echt in de hoek (op de plaats van de surround) Scheelt flink. Hij valt nu enkel nog weg na 25 hz, daar ging ie aanvankelijk nog door.
Hieronder nog een meting op 60Hz:

En nog een meting crossover 100hz met de gordijnen dicht --> grotere dip op 171Hz:

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

@Keyzer
De sub staat nu linksachter in de hoek, dat maakt het geheel wel al wat beter. Heb de surrounds wat naar voren moeten schuiven nu, zometeen de boel weer eens opnieuw iop- en inmeten en dan kijken hoe het klinkt. Was over de soundbubble wel erg tevreden, maar wellicht heeft het verplaatsen geen invloed gehad.
Een 2e sub laat ik voorlopig wel even achterwege. Wellicht is het voor het perfect maken ooit nog een oplossing, eerst maar eens zo verder.

En dan natuurlijk even luisteren. Al dat meten is geweldig mooi, maar ik heb dan vlug de neiging om er in door te schieten en dan te vergeten dat het uiteindelijk om de luisterervaring gaat ;D.
Ik ga dus zo lekker Yello en Wintersun eens in het laadje mikken en daarna een stukje film met wat aantrekkelijk laag. Het is nog niet perfect, maar moet al een stuk beter zijn!

Heren hartelijk dank voor de tips en meedenken!! Deze wordt zeker nog vervolgd maar ik ben blij dat er uiteindelijk toch al verbetering met schuiven te behalen was.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

yorkie13

dat ziet er al een stuk beter uit, ik zou eerst eens een filmpje kijken met de subwoofer op deze plaats

dipje bij 171 hz merk je niet echt denk ik.

RalphH

Citaat van: RA SUBS op maart  2, 2011, 13:04:47
dat ziet er al een stuk beter uit, ik zou eerst eens een filmpje kijken met de subwoofer op deze plaats

dipje bij 171 hz merk je niet echt denk ik.

Ben ik zometeen van plan  :)

Martijn M

Dat gaat al de goede kant op, zeg! In dit geval zie je wel duidelijk dat de theorie van staande golven (functie van de afmetingen van de ruimte) niet altijd perfect opgaat. De sub mag overigens nog steeds wel iets luider gezet worden. Een dB'tje of vijf lijkt me niks te veel.
Dutch & Dutch

bmateijsen

Citaat van: RalphH op maart  2, 2011, 12:53:20
Is inderdaad een stuk beter! Had m wel al achter gezet maar nog niet echt in de hoek (op de plaats van de surround) Scheelt flink. Hij valt nu enkel nog weg na 25 hz, daar ging ie aanvankelijk nog door.
Hieronder nog een meting op 60Hz:

En nog een meting crossover 100hz met de gordijnen dicht --> grotere dip op 171Hz:

Ik denk dat deze subwoofer niet heel veel lager gaat dan 25 hrz, daarna is het gewoon room-gain. Die dip op 171 hrz, zal denk ik luisterplek afhankelijk zijn, maar gezien het smalbandige karakter zou ik mij daar nu niet al te druk over maken.

RalphH

Nou, de eerste stukjes geluid geluisterd en het is een hele verbetering! :pompom: :pompom: :pompom:

Transformers, het stukje in het woestijnstadje, klinkt veel voller, de inslagen komen nu tenminste kamer in waar het voorheen (overdreven) plok geluidjes waren.
Muziek klinkt in zijn geheel een stuk groter het laag op sommige punten enkel iets te aanwezig.
Yello (cd via pc --> foobar) heeft weer laag.
Een stukje metal (wintersun, mp3) was wat minder, laag te irritant aanwezig (basgitaar).
Bij Apocalyptica (cd via pc) komt het diepe laag van de chello ff lekkerder over.
Sonata Arctica (cd via pc) klinkt ook zoals ik m nog niet gehoord heb, enkel hier ook links en rechts weer wat pieken in het laag van de basgitaar/drum.
Denk dat ik hier toch voor de high pass moet gaan. De speakers op large/source direct en dan laten overlappen door de sub, is het wat beter te controleren. Heb deze kabel momenteel enkel onder het huis liggen en krijg m niet door de pijp :).  Antimode is wellicht ook een oplossing om de pieken er uit te halen.

Ikke heel blij in iedergeval met het resultaat van vandaag.

Martijn M

Fijn om dat te lezen! Houd er wel rekening mee dat het laag nu misschien te veel aanwezig lijkt doordat je een groot gat in de frequentieresponse gewend bent. Verder zou de grote piek op 80 hz je parten kunnen spelen.
Dutch & Dutch

RalphH

Citaat van: keyser op maart  2, 2011, 15:19:28
Fijn om dat te lezen! Houd er wel rekening mee dat het laag nu misschien te veel aanwezig lijkt doordat je een groot gat in de frequentieresponse gewend bent. Verder zou de grote piek op 80 hz je parten kunnen spelen.

D'r zit wel ergens een piekje toch denk ik, net iets te wapperende/drukkende bas op bepaalde tonen en die wordt hinderlijk bij snelle double bass en basgitaar.
Maar momenteel nog totaal geen room treatment(op kleedje en gordijnen na), dus het kan enkel vooruit. Moet ook nog een keer ergens een fatsoenlijk statief regelen zodat ik goed op de luisterplek kan meten zonder de bank te moeten verschuiven. Ding is ook nogal een groot object in de kamer en vlugge meting met de bank op zijn plek lijkt toch net een iets ander resultaat te geven.

yorkie13

bij het meten de bank juist laten staan, immers bij het film kijken staat hij er ook !

De dempende factor van de bank zal zeker de piek van 80 hz niet veroorzaken.

RalphH

Ik weet dat de bank had moeten blijven staan, maar had geen fatsoenlijk statief waarmee ik de meter op de luisterplek kon hangen. Had wat geimproviseerd met de driepoot van een laserwaterpas en die kreeg ik op de bank niet goed gepositioneerd. Was ff de enige manier, maar gaf een vrij goed beeld denk ik.
Maar ik ga nog wel ff op zoek naar iets wat ik wel makkelijk op kan stellen met de bank op zijn plek.

bertor

Dat is al een hele verbetering zo! Als je nog een keer gaat meten, meet dan iets verder door, tot 5 kHz ofzo (niet te hard want dan sloop je je tweeters). Dan kun je het laag beter op het mid afstellen. Ik denk dat keyser gelijk heeft dat er wel een paar dB bij kan.

RalphH

Citaat van: bertor op maart  2, 2011, 23:47:13
Dat is al een hele verbetering zo! Als je nog een keer gaat meten, meet dan iets verder door, tot 5 kHz ofzo (niet te hard want dan sloop je je tweeters). Dan kun je het laag beter op het mid afstellen. Ik denk dat keyser gelijk heeft dat er wel een paar dB bij kan.

Misschien dat ik deze week nog een metinkje kan doen. Als ik de sub inmeet staat ie nu al een db of 3 harder dan hoort trouwens. Harder is zeker met muziek veel te overheersend. Maaaaar, ook nu weer, meten=weten.
Toch maar kijken of ik vanavond nog wat kan fixen.

frankp

Hoop dat je het niet erg vindt dat ik je topic een klein beetje kaap, maar wil toch even aan de experts vragen wat
ze van mijn metingen vinden.
Heb nu op 1 plaats gemeten en het lijkt er in ieder geval op dat de sub te zacht staat en dat er een flinke dip zit bij
33Hz en bij 85Hz.
Crossover staat op 80Hz.

RalphH

Geen probleem hoor.
Als je je crossover hoger zet, heb je die dip bij 85 dan nog?

In mijn geval deed plaatsing al heeeel veel, heb je de sub al eens door de kamer gesleept?
Had je eerdere post ff gemist, zie dat je al aan het slepen bent geweest  :)

Hij gaat trouwens wel laag door zeg...

RalphH

Waarom heb je niet op de luisterplek gemeten trouwens, of vergis ik me?

frankp

Dit is gemeten vanaf de luisterplek.
De opmerking in de tekening heeft te maken met de plaatsing van de sub. Ben nu ondertussen aan het slepen
en meten. Hij stond dus bij de eerste meting aan de linkerkant van de rechter front. Ben 'm nu aan het meten
terwijl de sub aan de rechterkant van de linkerfront staat.
Ik hoop dat ik inderdaad een plekje vind waar ie goed tot z'n recht komt.

Met de x-over op 100Hz zit de dip er nog steeds zo rond de 89 Hz. Heb er nu tevens een dip bij rond de 55 Hz, bij plaatsing
bij de linker front.

RalphH

Citaat van: frankp op maart  5, 2011, 15:51:53
Dit is gemeten vanaf de luisterplek.
De opmerking in de tekening heeft te maken met de plaatsing van de sub. Ben nu ondertussen aan het slepen
en meten. Hij stond dus bij de eerste meting aan de linkerkant van de rechter front. Ben 'm nu aan het meten
terwijl de sub aan de rechterkant van de linkerfront staat.
Ik hoop dat ik inderdaad een plekje vind waar ie goed tot z'n recht komt.

Met de x-over op 100Hz zit de dip er nog steeds zo rond de 89 Hz. Heb er nu tevens een dip bij rond de 55 Hz, bij plaatsing
bij de linker front.

Ah, plaats van de sub, ikke snap.
Blijft verbazingwekkend hoeveel plaatsing uitmaakt.

Ghosty J

even een testje gedaan met de standaard velo mic gelevert bij mijn spl serie eens kijken wat de geleerde zeggen van mijn config.
testje is gedaan via de laptop met een standaard kabeltje er tussen. iemand nog tips voor een andere mic?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

bmateijsen

Citaat van: Ghosty J op maart  5, 2011, 17:37:26
even een testje gedaan met de standaard velo mic gelevert bij mijn spl serie eens kijken wat de geleerde zeggen van mijn config.
testje is gedaan via de laptop met een standaard kabeltje er tussen. iemand nog tips voor een andere mic?

dB meter?

Ghosty J

heb een voltcraft sl 100 db meter. staat de sub te hard?

Citaat van: bmateijsen op maart  5, 2011, 17:37:59
dB meter?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

frankp

Ik kan er niet meer dan dit van maken:

Even een (domme) vraag:
Ik heb nu getest met de sub voor de luisterplek, maar wil nu met de sub achter de luisterplek gaan testen.
Nou kan ik met mijn subkabel niet zo ver komen, maar heb nog wel een audiokabel liggen die langer is met tulpstekkers (rood/wit). Kan
ik die gebruiken om te testen?

RalphH

Volgens mij niet, wel met een digitale interlink.

Martijn M

frankp, je kunt elke willekeurige kabel met tulpstekkers gebruiken.

Even over alle metingen in 't algemeen: wat wil men dat de 'experts' er van zeggen?
Over het algemeen kan er nog wel wat verbeterd worden als je één sub zonder EQ toepast. Een nette karakteristiek is dan eerder uitzondering dan regel.

Shorty, je gebruikt een verticale schaal van 240 dB. Dat is praktisch gezien helemaal niet zinvol. Een verticale verdeling tot zo'n 60 dB is geschikter. Het resultaat is overigens niet heel netjes, er van uitgaande dat hier EQ bij is toegepast. Heb je de EQ toegepast voor dezelfde positie als waar je hebt gemeten?
Dutch & Dutch