bi-wire -> geen power meer

Started by vanadium, October 16, 2003, 11:37:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanadium

Als ik mijn  luidsprekers yamaha ns-200 bi-wire aansluit op mijn reciever marantz SR7200, via a-b, valt alle power/dynamiek weg. Ik gebruik dezelfde kabel dus daar kan het niet aan liggen.

wat zou een eventuele oplossing zijn?

garmtz

Hoe heb je het PRECIES gedaan? Met 1 kabel kun je namelijk niet bi-wiren. Dat zegt de naam al: bi = dubbel, wire = kabel.

bmateijsen

Volgens mij bedoelt hij speakers A en B... maar ja.. volgens mij zijn deze niet beide te gebruiken, het is of A of B, niet en...

Groet Bjorn

vanadium

idd via speaker a & b en natuurlijk dubbele kabels gebruikt. op diverse handleidingen die ik op het net vond wordt aangegeven dat dit via de A & B speaker geen probleem is

garmtz

Denk ik ook, speakerselector A/B. Het is op zich geen probleem om 1 kabel op A en 1 op B aan te sluiten, het is alleen onnodig.

Heb je het linkje tussen het hoog en laag wel weggehaald?

vanadium

yep, linkje tussen hoog en laag is weg

Tuijnis

#6
Hi,

Heb je speakeropties A en B beide ingeschakeld?

Gr.
Michael.

garmtz

Misschien moet je gewoon weer naar je oude situatie gaan als het niet bevalt? ??? Het kan zijn dat door er door meer controle ook minder vervorming is en dat kan wel eens geïnterpreteerd worden als 'geen power meer', terwijl het geluid juist zuiverder is. Maargoed, dat kan ik vanaf een afstand niet inschatten.

eduard

Meestal is het zo bij versterkers met een A/B keuze dat wanneer ze beide gelijkertijd gebruikt worden het , het vermogen perkanaal afneemt. Het zijn namelijk meestal geen 4kanaals versterkers. A en B gebruiken voor bi-wire is een mijn ogen niet een goed optie. Ook is dit geen bi-wire maar bi-ampen

Martin_M

Voor de zekerheid zou ik beide kabels gewoon even aan de A-aansluiting zetten.
Mis je dan nog dynamiek dan lijkt het me dat de kabel voor de lage frequenties niet goed kontakt maakt. Of moet die kabel nog inspelen o.i.d.?

Anders zou ik het ook niet weten.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Quote from: eduard on October 16, 2003, 16:49:10
Meestal is het zo bij versterkers met een A/B keuze dat wanneer ze beide gelijkertijd gebruikt worden het , het vermogen perkanaal afneemt. Het zijn namelijk meestal geen 4kanaals versterkers. A en B gebruiken voor bi-wire is een mijn ogen niet een goed optie. Ook is dit geen bi-wire maar bi-ampen

A en B staan gewoon parallel inderdaad. Of je ze nou aan 1 terminal hangt of twee, het maakt voor het vermogen niets uit. De versterker blijft 2-kanaals.

robbie V

Weet je zeker dat de kabels goed in fase aangesloten zijn, plus op plus en min op min beide identiek?

robin

waarom in godsnaam op speaker aansluiting a en B. Dat hoeft echt niet. gewoon beide draden op A aansluiten. Simpel toch. De dynamiek zal dan weer tevoorschijn komen!

Robin

Point7

Quote from: robin on October 17, 2003, 15:29:59
waarom in godsnaam op speaker aansluiting a en B. Dat hoeft echt niet. gewoon beide draden op A aansluiten. Simpel toch. De dynamiek zal dan weer tevoorschijn komen!
Robin

Enige reden dat je zowel A als B aansluit (in het geval van Biwire op een 2 kanaals amp) is het feit dat je de draad gemakkelijker in de speakeraansluitingen kan krijgen. Zeker als je nogal dikke kabels neemt.

Ik weet eigenlijk niet wat de impedantie wordt als je A+B gebruikt op een Bi-Wire speaker van 8 Ohm.
Wordt dit dan niet 4 Ohm (en dus meer vervorming en warmte) ?
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

vanadium

heb alles op de A speaker be-wire aangesloten en idd is de dynamiek terug. Maar ben nog steeds benieuwd hoe dat kan, luidsprekers zijn 6 Ohm. De`handleiding van de reciever vermeldt: "Wanneer A en B tergelijkertijd worden gebruikt dan moeten de luidsprekers een impedantie van 12 tot 16 ohm hebben."

Zou dit het zijn? of worden mijn luidsprekers ook 12 Ohm (2 x 6)

Point7

Quote from: vanadium on October 18, 2003, 18:36:16
heb alles op de A speaker be-wire aangesloten en idd  is de dynamiek terug.  Maar ben nog steeds benieuwd hoe dat kan, luidsprekers zijn 6 Ohm. De`handleiding van de reciever vermeldt: "Wanneer A en B tergelijkertijd worden gebruikt dan moeten de luidsprekers een impedantie van 12 tot 16 ohm hebben."
Zou dit het zijn? of worden mijn luidsprekers ook 12 Ohm  (2 x 6)

De receiver zal volgens mij eerder 3 Ohm zien. 2x6 Ohm parallel geeft 3 ipv 12.
Daarom dat ze zeggen dat je best 12 tot 16 Ohm gebruikt.
2 x 12 Ohm // = 6 Ohm en 2 x 16 Ohm // = 8 Ohm.

Misschien heeft het dus te maken met het feit dat de versterker te grote stromen trekt waardoor de voeding te zwak wordt om alle power (dynamiek) te geven.

Dat is mijn theorie. Kan ook fout zijn. ;-)
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

garmtz

Toch uitermate vreemd dat het nu is opgelost. Intern staan A en B op dezelfde uitgang en alleen is dus de uitgang gesplitst, niet het signaal. Nouja, in ieder geval opgelost...

tbusquet

Het is heel simpel, veel versterks gaan in het geval van een A+B schakeling de A en B uitgangen in serie zetten. Dit kan je ook controleren door single-wire je speakers op de B aan te sluiten en te kijken of je geluid hebt. In dat geval staan ze in serie. Tevens kan het bij bi-wire ook zo zijn dat je door parrallel aan sluiten van je speakers op je versterker (dat doe je in principe) je een lagere impendantie krijgt.