Huiskamer monitors 'window licker'

Started by simsatit, January 23, 2011, 12:12:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simsatit

Het meten is klaar, ik ben nu met het filter bezig, het is mijn eerste filter ooit zelf gemaakt en ik moet zeggen dat het al heel goed klinkt! :music:

Die tweeter geeft enorm veel weer, het is een totaal andere tweeter dan mijn accuton en dat is dan wel weer leuk te ervaren.

Het is dus al een goed klinkend ding maar natuurlijk moet er nog veel gedaan worden om het filter te perfectioneren maar ik ben best trots op wat ik zelf al voor elkaar heb gekregen O0 O0

Printscreen van het filter en de bijbehorende respons uit speakerworkshop:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Interficior

Leuk dat je zelf er een filter uitgekregen hebt! Ik zou echter toch nog wat schuiven, want dit gaat je tweeter slopen als je iets harder draait.
Take it or lease it

simsatit

#27
Thanks!!

Moet het hele zwikkie meer naar beneden?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Bart_M

#28
Quote from: Interficior on February 19, 2011, 19:57:28
Leuk dat je zelf er een filter uitgekregen hebt! Ik zou echter toch nog wat schuiven, want dit gaat je tweeter slopen als je iets harder draait.

Idd, ook zou ik hem ook nog wat dempen, maar dat kan je het beste op het gehoor beoordelen.

Interficior

Quote from: simsatit on February 19, 2011, 19:59:08
Thanks!!

Moet het hele zwikkie meer naar beneden?
Het crossoverpunt staat nu op ongeveer 1,5 kHz. Dit is voor een bandtweeter veels te laag. Als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens eerste orde gefilterd. Nog een beetje sleutelen dus. Kun je ook off-axis simulaties laten zien of werkt dat niet?
Take it or lease it

simsatit

#30
Quote from: Interficior on February 19, 2011, 20:01:11
Het crossoverpunt staat nu op ongeveer 1,5 kHz. Dit is voor een bandtweeter veels te laag. Als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens eerste orde gefilterd. Nog een beetje sleutelen dus. Kun je ook off-axis simulaties laten zien of werkt dat niet?

En dan toch al zo lekker klinken :devil: :D

ik ga er mee aan de slag!

Gracias

Hoe moet ik off-axis simulaties maken?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Interficior

Quote from: simsatit on February 19, 2011, 20:04:46

Hoe moet ik off-axis simulaties maken?
Ik heb werkelijk waar geen idee. :D
Take it or lease it

simsatit

 :o

naja, ik denk off-axis simulaties, dat is het antwoord op al mijn problemen! :pompom:

Quote from: Interficior on February 19, 2011, 20:23:17
Ik heb werkelijk waar geen idee. :D

Ik ben teleurgesteld meneer, teleurgesteld... :nopompom: :nopompom:

ik ga er maar eens een 2de orde tegenaanknallen voor de tweeter, misschien wordt het wat ;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#33
Inmiddels het 3de filter.... :blink:zit al 10 uur naar een schermpie te kijken :blink: :ph34r:

Zo moet de tweeter en het midhoog beter zijn, de tweeter valt wel wat af, ik weet niet of dat een probleem is?
De woofer echter slingert een beetje op tussen de 150 en 500 Hz, ik krijg het er nog niet uit....
Ik heb geen idee hoe het met mijn fase zit, deze LIJKT niet helemaal over elkaar te zitten maar ik weet niet of dit echt zo is, hoe kan ik dit zien?

Ohja en moet die cross over nu nog hoger voor die planar?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

john_doe

Je hebt nu een lowpassfilter op je tweeter gezet met die 210 uH spoel en 1 uF condenstator. Dat lijkt me niet de bedoeling, je wilt helemaal geen lowpass op je tweeter zetten.

Ik zou inderdaad de tweeter op een hogere frequentie filteren (2,5 - 3 kHz) en dan ook een hogere orde. Je hebt nu een eerste orde filter, ik zou minstens een tweede orde filter proberen. Hierbij zet je een condensator in serie met de tweeter en daarachter een spoel parallel aan de tweeter. Op internet zijn verschillende calculatoren te vinden om de waarden van spoel en condensator te berekenen, zie bijv. http://ccs.exl.info/calc_cr.html

Om de tweeter wat te dempen kun je de waarden van de weerstanden in het L-pad van de tweeter aanpassen.

simsatit

#35
Quote from: john_doe on February 20, 2011, 10:38:38
Je hebt nu een lowpassfilter op je tweeter gezet met die 210 uH spoel en 1 uF condenstator. Dat lijkt me niet de bedoeling, je wilt helemaal geen lowpass op je tweeter zetten.

Ik zou inderdaad de tweeter op een hogere frequentie filteren (2,5 - 3 kHz) en dan ook een hogere orde. Je hebt nu een eerste orde filter, ik zou minstens een tweede orde filter proberen. Hierbij zet je een condensator in serie met de tweeter en daarachter een spoel parallel aan de tweeter. Op internet zijn verschillende calculatoren te vinden om de waarden van spoel en condensator te berekenen, zie bijv. http://ccs.exl.info/calc_cr.html

Om de tweeter wat te dempen kun je de waarden van de weerstanden in het L-pad van de tweeter aanpassen.

Inderdaad ik zie het nu, dat krijg je als je 10 uur naar je laptop scherm zit te turen dan ga je domme dingen doen, met speakerworkshop kun je idd ook een bepaalde orde filter aanmaken, ik koos voor low pass bij de tweeter, vraag me niet waarom, nee vraag me niet waarom :blink: :wacko: :-X

Iig thank you sir!

Ik ga er mee aan de slag!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#36
Even omgegooid, dit ga ik eens even inelkaar solderen:

De woofer waardes heb ik wel anders dan de tweeter waardes, ik heb met dat calculatie progje gewerkt, maar die gaven voor woofer en tweeter dezelfde waardes weer.

Is het zo beter, of moeten de verhoudingen wel precies eender zijn met 2de orde filters?

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#37
 Even het filter in elkaar geschroefd ;) ;D

O0 Wow al zou dit al het uiteindelijke resultaat zijn kan ik er 'mee leven', dit is toch wel een hele mooie monitor aan t worden hoor! :music:

Beide drivers zijn echt TOP..
Happy camper :coffee:

Bijgevoegd de Freq response van de windowlicker (mic gericht op de tweeter)

En het fase verloop (tweeter grijs, woofer zwart)

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Filtertje: :hehe:



>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Windowlickers gaan richting completering :pompom:

Filters in de monitors bouwen is gedaan nu.

Ik ben nu bezig met de voetjes van de monitors en het filter, straks de monitors fineer klaar maken, hopelijk vandaag fineren!

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Zijkanten en achterkanten gefineerd, het is perfect gelukt al zeg ik t zelf  ;D
8) 8)

Met kontaktlijm gedaan, een vriend van mij heeft mij geholpen, nu nog de voorkant en speakerdoekje met magneetjes en de pootjes en klaar zijn de Windowlickers!!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#41
Zo de voorkant nu toch ook eindelijk eens van fineer voorzien :)

1 speaker klaar (zover).
Er zitten magneetjes onder het fineer voor een speakerdoekje (speakerdoekje in de maak).
Pootjes zijn nog niet helemaal af, spikes moeten nog in de primer en dan het hele zwikkie in de airbrush (zijdeglans wit).
Over een paar weken mooi lakken, kan beter nu nog niet, kontakt lijm moet helemaal uitgehard zijn.

Fotos:

Volgende week de volgende speaker, blijft toch een boel werk allemaal :o :D
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Denon Focal

Ziet er erg goed en professioneel uit, hoop dat ze net zo mooi klinken als ze eruit zien  :clapping:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

skyfox

Wauw, wat een gaaf project!! De speakers zien er echt heel mooi uit met het fineer erop. Ben benieuwd naar het eindresultaat met de speakerdoekjes.  :pompom:

Keep up the good work!!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

screw

Prachtig werk, kan zien dat je gouden handje's hebt!
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

simsatit

Bedankt voor jullie positieve beoordelingen!!
Het is best wat werk geweest al, ik ben tevreden.
De speakers klinken goed, al denk ik dat het nog iets beter kan maar het is acceptabel, het filter is nu zo dat ze goed meten en de fase ligt mooi over elkaar.
inmiddels speelt het en heb ik de steun ook af, de speakers zweven nu boven de vloer, baspoort is onder vrij.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Maar eens de zwevende constructie gemaakt voor mijn windowlicker monitors, de baspoort die naar beneden gericht is, is mooi vrij zo.
Moet de windowlickers nog lakken en de rechter nog de voorkant van fineren.
Mijn zelfbouw audio meubel ook maar eens beneden gezet, vind het wel mooi staan zo, en het klinkt heel goed zo!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

De sound is voor deze maat monitors echt wel groots te noemen.
Het laag is ook heel mooi de gebruikte woofer doet dat heel goed.
Er is totaal geen kastkleuring daar heb ik erg mijn best op gedaan dmv interne bracing en demping en het gebruikte kast materiaal (berkenmultiplex) en nog extra loodbitumen.
Het hoog is heel open en luchtig de band tweeters geven dat heel mooi weer.
Het enige is natuurlijk de akoestiek en de plaatsing dicht tegen het raam (vandaar windowlicker) daardoor is de plaatsing van stem en instrumenten wat minder als met mijn accuton speakers.
Ik heb nu een Cayin A88t buizenbak op de windowlickers en dat is ook een hele fijne combi moet ik zeggen, wat is die buizensound toch fijn!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

yorkie13

Heb ze eergisteren even kort mogen beluisteren, en zettten zeker een mooi geluid neer.(ophalen Upa-2)

De nieuwe buizenversterker zal daar zeker een groot aandeel in hebben.

De oplossing zo aan de vensterbank vind ik een hele praktische oplossing.

simsatit

#49
Hoi Ralf,
Was leuk je weer te zien inderdaad:)
Hopelijk bevalt de UPA 2 je goed!
Bedankt voor het compliment, ik ben inderdaad ook niet ontevreden zo het staat, neemt toch minder ruimte in als vloerstaanders of monitors op een stand, de pootjes ga ik misschien nog wel in de zelfde kleur lakken als de speakers, vallen ze misschien nog wat minder op.
De Cayin is inderdaad een enorme verbetering tov mijn oude NAD ampje, de sound is gewoon veel opener zeg maar, de NAD is nogal dof, ook de basweergave is meer dan in orde met deze buizenbak, gewoon heel blij mee dus, en de windowlickers zijn zo een amp wel waard haha.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.