statiegeld

Started by AbZ, January 17, 2011, 22:06:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AbZ

Quote from: rednax1 on January 18, 2011, 20:07:03
Dit is een klassiek geval van verduistering

Verduistering is het zich opzettelijk wederrechtelijk toeeigenen van een goed dat aan een ander toebehoort welk goed men anders dan als gevolg van een misdrijf onder zich heeft. Het is in Nederland strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht, art. 321-325 en het Wetboek van Strafrecht BES, art. 334-338 en er staat een maximumstraf op van drie jaar of een geldboete van de vijfde categorie.

Dus dat wordt 3 jaar brommen  ;D
Mooi, dan kan ik m'n huis verkopen  :D

Nee, de opzet ligt bij de bouwmarkt.  Ik eigen mij niets toe maar krijg iets in de maag gesplitst.
Bovendien heb ik de lange arm der wet uit eigen beweging op de hoogte gesteld.

MaxxMark

Er moet lijkt mij toch een precedent zijn op dit gebied?

Het is eigenlijk het zelfde als winkelwagentjes volgens mij. Daar gaat 50ct (vroegah een gulden) in wat volgens mij ook als borg beschouwd kan worden.

Het lijkt mij dat er al genoeg zaken geweest zijn over mensen die een dergelijk wagentje mee naar huis nemen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

AbZ

Quote from: MaxxMark on January 18, 2011, 20:37:06
Er moet lijkt mij toch een precedent zijn op dit gebied?

Het is eigenlijk het zelfde als winkelwagentjes volgens mij. Daar gaat 50ct (vroegah een gulden) in wat volgens mij ook als borg beschouwd kan worden.

Het lijkt mij dat er al genoeg zaken geweest zijn over mensen die een dergelijk wagentje mee naar huis nemen.

Die winkelwagentjes worden toch niet geweigerd bij het terugbrengen?
Zulke stupiditeit is wellicht zonder precedent.



Affijn, het was leuk maar kost toch meer tijd/aandacht dan ik dacht.
Overigens wel interessant dat sommigen hier iets misdadigs van proberen te maken.

Ben na >50 replies juridisch echter niet zoveel wijzer geworden.
Morgen maar eens praten met die bouwmarkt.

oplettend luisteraartje

Volgens mij willen ze dat bonnetje zien om te voorkomen dat mensen zo'n karretje jatten en dan weer inleveren tegen 20 euro. Een beetje zoals het aloude kratten achter de winkel 'meenemen' om die vervolgens weer in te wisselen voor statiegeld.
Je maakt het m.i. veel te groot. Gewoon als een volwassen vent overleggen met die lui in die winkel en dan krijg je alsnog je 20 euro. Had je ook gekregen als je niet zo in je wiek was geschoten en het meteen had geprobeerd op te lossen.  ::)

Hanky Panky

Bedoel je met een platenkar nu een aanhangwagentje voor achter de auto?

in dat geval staat de 20 euro op geen enkele wijze in verhouding tot de werkelijke waarde (600 - 1.000 euro?) van zo'n ding. Pas als dat wel het geval zou zijn (een tientje borg voor een paraplu bijv.) dan zou je een punt hebben. Dan mag je aannemen dat men er van uit gaat dat als je de paraplu niet terugbrengt je deze 'koopt'. De eerder genoemde redelijkheid en billijkheid geeft dan als uitkomst dat je redelijkerwijs niet mag verwachten dat je voor 20 euro zo'n aanhanger mag houden. Daar hoef je geen juridisch label aan te hangen, dat omschrijf je zelf al als common sense.

Aan die gedachtengang staat een bitchy behandeling niet in de weg. Sterker nog: als de bouwmarkt aangifte zou doen en jouw gegevens heeft kon het wel eens heel vervelend voor je uitpakken denk ik.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Interficior

#55
Quote from: Hanky Panky on January 18, 2011, 21:21:17
Bedoel je met een platenkar nu een aanhangwagentje voor achter de auto?
http://www.google.nl/images?hl=nl&q=platenkar&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1680&bih=945

Je kunt dus 300 euro winst maken AbZ! Snel die nukkige mevrouw wat handtekeningen laten zetten en dergelijke. :D
Take it or lease it

rednax1

Wat Hanky Panky zegt.

Ik zou het maar snel trachten op te lossen met de bouwmarkt voordat SWAT je huis binnenvalt  :D
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

AbZ

#57
Quote from: oplettend luisteraartje on January 18, 2011, 21:14:59
Volgens mij willen ze dat bonnetje zien om te voorkomen dat mensen zo'n karretje jatten en dan weer inleveren tegen 20 euro. Een beetje zoals het aloude kratten achter de winkel 'meenemen' om die vervolgens weer in te wisselen voor statiegeld.
Het principe is helder maar de realisatie werkt hier averechts.

QuoteJe maakt het m.i. veel te groot. Gewoon als een volwassen vent overleggen met die lui in die winkel en dan krijg je alsnog je 20 euro. Had je ook gekregen als je niet zo in je wiek was geschoten en het meteen had geprobeerd op te lossen.  ::)
Mijn voorstel om het ding weer mee te nemen was half scherts, half bluf.
Ik dacht:  dan ziet ze meteen dat het absurd is.  Ik had totaal niet verwacht dat het gewoon(?) OK zou zijn... 
en daardoor heb ik nu dit karretje staan :blink:   Verder geen slecht humeur mijnerzijds :smile:
Hey, als ik boos zou worden van iedereen die bitchy deed zou ik van dit topic ook al depressief worden.

@HP, het is overigens een rolwagen om grote platen te voet te vervoeren, geen aanhangwagen.

Zoals gezegd (en herhaald) ben ik nooit van plan geweest om hem in bruikleen te houden als het niet deugt
en ik verwacht dat het binnen een dag of twee is opgelost.

Erik

Iemand heeft tijd teveel...
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

AbZ

Quote from: Erik on January 18, 2011, 22:25:42
Iemand heeft tijd teveel...
Anders zou men niet reageren  ;)

Erik

Leuter nog maar lekker drie dagen verder hoe onrechtvaardig arme onschuldige jij wel niet bent behandeld door dat gemene bouwmarkt personeel en dat jij helemaal niks fout hebt gedaan. Jezus breng dat ding toch terug man, had meteen iemand anders erbij geroepen dan was dit 99% meteen diezelfde dag opgelost. Lijkt wel of je zeurt om het zeuren.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

AbZ

Quote from: Erik on January 18, 2011, 22:47:00
Leuter nog maar lekker drie dagen verder hoe onrechtvaardig arme onschuldige jij wel niet bent behandeld door dat gemene bouwmarkt personeel en dat jij helemaal niks fout hebt gedaan. Jezus breng dat ding toch terug man, had meteen iemand anders erbij geroepen dan was dit 99% meteen diezelfde dag opgelost. Lijkt wel of je zeurt om het zeuren.
Haha dus jij hebt tijd teveel.  Ik vroeg me gewoon af hoe dit nu eigenlijk zit.  Tevens eens ff uitproberen hoe zo'n topic zich nou eigenlijk ontwikkelt.  (Interessant hoor, gasten zoals jij die vuilspuiten om het vuilspuiten...)  Ondertussen ben ik gewoon thuis aan het werk.

celerontje

Zucht... zucht... zucht... steek dat karretje in de fik, kunnen we vrolijk verder leven, nou goed? :baaa:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

AbZ

Quote from: celerontje on January 18, 2011, 23:02:36
kunnen we vrolijk verder leven, nou goed? :baaa:
Zal sowieso wel lukken   :D

oplettend luisteraartje

Nou, succes ermee. Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen.

AbZ

Bouwmarkt gebeld.  Bedrijfsleider gesproken.  Hij denkt net zo mechanisch als de 1e dame,
met een toevoeging:  "Er komt ooit een wet dat u geen karretjes meer mag meenemen." 
Zo'n wet is er dus nog niet.

Kar toch maar teruggebracht (5 minuten).  In vertrouwen, want geen ontvangstbewijs gekregen.
Schriftelijke afhandeling zou teveel gedoe worden, net als dit topic.  Het is geen 20 euro waard.

Volgens de bedrijfsleider krijg ik mijn centjes nog wel terug als ik de pintransactie kan bewijzen. 
We zullen zien.  Moet het transactienummer nog opzoeken.

Bedankt voor de reacties hier.  Er zaten ook een paar leuke en soms zelfs zinnige reacties tussen.

Cooldude82

Ongelovelijk, wat een verhaal joh, alsof ze je tussen neus en lippen door ervan betichten, dat je karretjes steelt om statiegeld te vangen, hoe zitten die karren daar vast? en hoe komen ze los? Ik zou met zo'n attitude daar toch wel even een mailtje naar het hoofdkantoor aan wagen, kan toch toch niet? is ludiek genoeg voor Kassa! dit. :D

MaxxMark

Ik vind het maar een raar verhaal om heel eerlijk te zijn.

Als het echt heel horkerig gedrag is geweest (dat maak ik er niet helemaal uit op) dan zou ik uit principe nog een klachtenbrief sturen. Gewoonweg omdat je niet zo met je klanten hoort om te gaan.

Een "Koude Douche" is misschien ook wel een idee voor ze ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

AbZ

Het is ook raar maar niet doelbewust horkerig.  Het is gewoon dom en mechanisch denken.
Die mensen werken daar niet vanwege hun intelligentie of sociale vaardigheden.

Probleem met brieven/klachten e.d. is dat je er zelf een slecht humeur van krijgt,
terwijl ik er nu (wat mijn deel betreft) gewoon vanaf ben.

Die bedrijfsleider bleek overigens iemand te zijn die ik al eerder had gesproken
ivm een DHZ-adviesje.  Daarom gok ik erop dat het nog wel goedkomt.

EJ

Inderdaad, en een klacht naar het hoofdkantoor. Het is altijd leuk dat een bedrijfsleider en plein publiek zijn excuses moet maken. ;)

AbZ

#70
Quote from: EJ on January 19, 2011, 13:32:28
Inderdaad, en een klacht naar het hoofdkantoor. Het is altijd leuk dat een bedrijfsleider en plein publiek zijn excuses moet maken. ;)

Die verleiding is er wel, maar ik kijk eerst of het tzt 'gewoon' goedkomt...

en ik heb die bouwmarkt nog wel vaker nodig, dus een goede verstandhouding is ook wat waard.

Roger Black

Quote from: AbZ on January 19, 2011, 13:00:04
Bouwmarkt gebeld.  Bedrijfsleider gesproken.  Hij denkt net zo mechanisch als de 1e dame,
met een toevoeging:  "Er komt ooit een wet dat u geen karretjes meer mag meenemen." 
Zo'n wet is er dus nog niet.

Volgens de bedrijfsleider krijg ik mijn centjes nog wel terug als ik de pintransactie kan bewijzen. 
We zullen zien.  Moet het transactienummer nog opzoeken.


Ik had het karretje dus ECHT NIET teruggebracht als de bedrijfsleider zo zou reageren, ze mogen blij zijn dat je nog even belt nadat je zo ongelooflijk klant-ontvriendelijk bent afgewezen na een speciale rit naar de bouwinkel om de kar terug te brengen. No Way and Never. Ik zou ook nooit meer een cent uitgeven in deze winkel, hebben niet het recht om te bestaan als er op deze manier met klanten wordt omgegaan welke een vermogen in hun winkel hebben uitgeven.
[allergie]voor onrechtvaardigheid jegens mijn persoon[/allergie]

Maar respect voor je Abz.

CineSmurf

Ik zou (al was het maar voor de sport) eens kijken hoe hoog je de boom in kan komen. Is het een keten? Dan is er wel een hoofdkantoor / regiokantoor. Ergens zit wel iemand met verstand van zaken.

Een andere mogelijkheid is de Pieter Storms methode: Gewoon gaan zitten met een thermoskan koffie en zeggen dat je pas weggaat als je je 20 euro borg terug hebt. Ik geef ze een kwartier.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

oplettend luisteraartje

Het is natuurlijk vervelend als je je bonnetje kwijtraakt en daardoor je geld niet terugkrijgt, maar we hebben het hier niet over een grove schending van de mensenrechten. Je wilt toch niet aanstellen als die narcist van een Pieter Storm...?

AbZ

#74
Quote from: oplettend luisteraartje on January 20, 2011, 08:53:32
Het is natuurlijk vervelend als je je bonnetje kwijtraakt en daardoor je geld niet terugkrijgt, maar we hebben het hier niet over een grove schending van de mensenrechten. Je wilt toch niet aanstellen als die narcist van een Pieter Storm...?
"Bonnetje kwijt, dikke bult" (of zoiets) staat idd niet in de conventie van.

Quote from: CineSmurf on January 20, 2011, 08:35:04
Ik zou (al was het maar voor de sport) eens kijken hoe hoog je de boom in kan komen. Is het een keten? Dan is er wel een hoofdkantoor / regiokantoor. Ergens zit wel iemand met verstand van zaken.
Beetje matten kan soms leuk zijn op het forum maar dat is virtueel, als een videospelletje.  Het gaat toch nergens over.  In het echte leven is het stomvervelend.  En het kan nog gewoon goedkomen.

QuoteEen andere mogelijkheid is de Pieter Storms methode: Gewoon gaan zitten met een thermoskan koffie en zeggen dat je pas weggaat als je je 20 euro borg terug hebt. Ik geef ze een kwartier.
Ik denk niet dat ze het niet eens zouden merken.  Laatst stonden er acht medewerkers over een potje verf te kletsen terwijl er een lange rij bij de onbemande kassa ontstond...