Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

frank2

Quote from: Alco on December 15, 2010, 09:36:59

Het enige wat me minder aanspreekt is 't hoog. het is op zich wel gedetailleerd, maar het is wat ingetogen, voorzichtig. Hierdoor klinken ook bepaalde (zoals dat in HiFi-termen zo mooi heet) 'transiƫnten' iets te zwak.
Dus, bijvoorbeeld bepaalde aanslagen op een akoestisch gitaar, die er uit zouden moeten spatten, klinken wat te liefjes,terughoudend voor mijn gevoel/smaak.  



kan dit niet door jouw set veroorzaakt worden, maw. door jouw luidsprekers? Ik weet wel dat mijn Oppo tuc ook zeer rustig hoog afgeeft en niet dat felle, dus vandaar dat ik denk dat deze DAC erg goed is, ikzelf heb ook een CA en deze ingebouwde dac zal wel net zo zijn als de dacmagic, dus dan moet de dac die je nu hebt wel goed zijn, ben benieuwd of hij beter of netzogoed is als de Oppo+tuc versie dac.
eigenlijk zou je dan eigenlijk een keer hier moeten komen voor een goed vergelijk.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

S@m

Quote from: frank2 on December 15, 2010, 16:50:54
Ik weet wel dat mijn Oppo tuc ook zeer rustig hoog afgeeft en niet dat felle, dus vandaar dat ik denk dat deze DAC erg goed is,

Anderom zou ook kunnen..

frank2

dat denk ik niet. Ik weet dat de CA reciever een kleine boost in het hoog geeft en laag, dus dat zou de dacmagic ook kunnen doen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

S@m


Alco

#54
Quotekan dit niet door jouw set veroorzaakt worden, maw. door jouw luidsprekers?

Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, aangezien die vrij helder en sprankelend klinken in 't hoog.
(en zonder de Metrum dac is 't hoog niet terughoudend, of een aantal jaren geleden toen ik nog een Naim CDX had, toen spetterde het echt uit de(zelfde) speakers)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Nahpets

Quote from: S@m on December 15, 2010, 09:03:33
@ Nahpets, heb je na de 2496 nog een andere DAC aangeschaft of ervaring met andere DAC's die echt veel beter zijn dan de 2496?

Na de Behringer:
Proceed AVP2 (pre/proc/DAC)
Tact RCS2.0S (pre/room correction/DAC)

Allebei beduidend beter, en zeer veel duurder.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

ChrisV

Quote from: Alco on December 15, 2010, 09:36:59

Het enige wat me minder aanspreekt is 't hoog. het is op zich wel gedetailleerd, maar het is wat ingetogen, voorzichtig. Hierdoor klinken ook bepaalde (zoals dat in HiFi-termen zo mooi heet) 'transiƫnten' iets te zwak.
Dus, bijvoorbeeld bepaalde aanslagen op een akoestisch gitaar, die er uit zouden moeten spatten, klinken wat te liefjes,terughoudend voor mijn gevoel/smaak.  


Volgens mij is een wat voorzichtiger hoog vrij typisch voor een NOS dac. Het heeft niet die dynamiek in het hoog die een OS dac kan hebben.

S@m

Quote from: Nahpets on December 15, 2010, 18:32:13
Na de Behringer:
Proceed AVP2 (pre/proc/DAC)
Tact RCS2.0S (pre/room correction/DAC)

Allebei beduidend beter, en zeer veel duurder.

Waar naar z'n geld...

aMUSEd

Quote from: ChrisV on December 16, 2010, 09:15:50
Volgens mij is een wat voorzichtiger hoog vrij typisch voor een NOS dac. Het heeft niet die dynamiek in het hoog die een OS dac kan hebben.
Ik weet niet wat het algemene beeld is maar er zijn uitzonderingen.

escarabajo

Mijn pa heeft het dac nu ook al een weekje in gebruik {quad}.Daarvoor had hij een benchmark dat door soundevolution was gemodificeerd,maar  met de perikellen van soundevolution op het einde is het dac nooit weergekeer na een reparatie.Hij was al een tijdje op zoek naar een ander soundevolution dac 2e hands,maar nu is hij  daar niet meer zo zeker van.
Hij denk wel dat er een aantal verbeteringen mogenlijk zijn aan het dac,zoals de voeding.Tips en ervaringen van alle andere mogelijke modificaties betrefende het etrum dac zijn welkom.
Hier ook een  link  in de set waar hij het dacje gebruik,het is  onzichtbaar achteraan geplaatst,gebruikt alleen de coax
http://my.hifi.nl/index.php?user=100

Alco

#60
De Benchmark (DAC1) had ik ook eerst in gedachten, maar aangezien die 3x duurder was, en door 't gebrek aan dealers eerst uitproberen geen optie was, ben ik voor de Metrum dac gegaan.
(al vermoed ik dat de Benchmark meer my cup o' tea zou zijn geweest)

Mijn 1e keuze is eigenlijk deze: http://www.teddypardo.com/products/DACs/TeddyDAC.html
("The TeddyDAC comes with a 14 day satisfy or refund policy, and a 5 year warranty."
(maar die is alleen via creditcard, paypal, oid te bestellen :unsure: )

Ik kijk 't nog even aan met Metrum dac. Ik sluit niet uit dat ie in 't nieuwe jaar in de verkoop gaat.
Het middengebied is fantastisch met de Metrum dac, maar het hoog is mij net iets te smoooth.
Ik weet niet of ik daar mee kan leven op lange duur.


Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Wijx wondere wereld

benchmark dac-1 is std niet zo interessant. Met mod is het een topper.

Laat ik nu net de SE gemodificeerde versie hebben  :tongue2:
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Wijx wondere wereld

Quote from: escarabajo on December 23, 2010, 11:53:57

Hier ook een  link  in de set waar hij het dacje gebruik,het is  onzichtbaar achteraan geplaatst,gebruikt alleen de coax
http://my.hifi.nl/index.php?user=100

wat een gave set  :pompom:
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Alco

#63
Ik geloofde nooit zo in 't inspelen van HiFi apparatuur, maar 't begint er nu toch op te lijken dat 't bestaat...

Tot gisteren was ik nog enigszins terughoudend in m'n enthousiasme, m.b.t. de Metrum dac, tot gisteravond.

Nadat alle kerstdrukte en familiebezoek achter de rug was, wou ik s'avonds nog ff wat muziek luisteren.
Al vrij vlot viel me op dat de hoogweergave anders was, dan tot nu 't geval was.
Eerst dacht ik nog dat 't toeval of verbeelding was, maar na verschillende tracks van verschillende muziek viel me toch op dat 't hoog weer wat meer terug was van weggeweest... het sprankelde opeens meer en de kleinste details vielen op. Weg was 't ietwat gesluierde, verdoezelende hoog. De beschrijving op de site van Metrum noemt met name de erg goede impulsweergave van deze dac, terwijl dat juist een punt was die mij tot nu toe tegen viel.

Vanmorgen en vanmiddag heb ik echter weer wat beluisterd, en alles klonk even fraai.
Dit is toch wel een erg mooi 'kerstkadootje' vond ik zelf. Ik kan 't niet verklaren, maar dat maakt me niet uit.

I love happy endings.  :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

escarabajo

Heb het dacje nu een 2tal weken.Nog niet voledig ingespeeld  maar toch.Veel muziek voor een relatief bedrag.Heb al jaren powerstation 75 op mijn sacd speler staan.Dacht eens proberen met de metrum;zal wel niet zoveel verschil maken,maar wat een verschil,nog meer diepte,breedte,hoogte in het geluidsbeeld.Stemmen komen meer naar voor ed.Eigenlijk een grotere percentuele  verbetering t.o.v. mijn sacd-speler.Dit wekt mijn vermoeden op dat de bijgeleverde voeding ondermaats is  en dat de metrum zeker beter verdiend.Heb er een apart topic over geopend
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107839.0

Dus heren sponsors,suggestise,als er al 244 wachtende zijn op dit dac.......

Alco

Ik heb vernomen dat de levertijd van de dac inmiddels al is opgelopen tot zo'n 8 a 10 weken! :o
...en dat de prijs m.i.v. 01-01-2011 verhoogd wordt! (weet niet hoeveel)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Roksan

Gisteren ook eentje besteld. Nu nog 8 tot 10 weken geduld hebben. Hopelijk wordt het wachten beloond. Wat ik hier tot nu toe lees, klinkt deze DAC precies naar hetgeen ik op zoek ben. Mooi gedetailleerd rustig hoog en mooie natuurlijke vocalen (ben benieuwd hoe de Celtic Woman hierop gaat klinken).
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

RCduck7

Quote from: Roksan on December 31, 2010, 07:33:14
Gisteren ook eentje besteld. Nu nog 8 tot 10 weken geduld hebben.

Ik ook gisteren. ;D De Quad versie.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Sailor Jan

De prijslijst staat vandaag al op 275 Euro voor de Duo en 345 voor de Quad.

:eh:
Wees lief voor jezelf

Alco

Zo zeg,...da's een flinke prijsstijging. :huh2:  Al is die dan nog steeds niet duur, maar toch...

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bergsman

De oude prijzen waren introductieprijzen, begrijp ik van een vriend die recent besteld heeft. De duo heeft nu ook standaard het muting circuit aan boord.


Groeten,

Jan

Roksan

Quote from: Sailor Jan on December 31, 2010, 16:46:35
De prijslijst staat vandaag al op 275 Euro voor de Duo en 345 voor de Quad.

:eh:

Zo dan heb ik mazzel gehad. Gisteren nog besteld en 295 euro betaald voor de Quad.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Alco

#72
Zojuist ff 'n kiekje gemaakt van m'n daccie:  8)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

S@m

#73
Ik ben nieuwsgieriger naar de binnenkant ... :smile:

Edit. als ik dan gewoon even google



Ziet er netjes uit.

aks01

#74
Ik heb de Metrum dac binnen  ::)

De afmetingen van de Metrum dac zijn de dezelfde als die van de V-Dac.