Voeding Metrum dac

Gestart door escarabajo, december 25, 2010, 11:19:44

Vorige topic - Volgende topic

escarabajo

Ben al bezitter van een metrum nos quad dac.Zeer tevreden tot nu toe.Alleen het standaard meegeleverde AC-DC 9V adapter doed volgens mij het dac onrecht aan.Ik heb nog een power station 75 van kemp electronics in gebruik.Dacht ga eens met de metrum proberen,maar zal wel geen effect hebben.Tot mijn grote verbazing was ook hier zoals bij de meeste digitale bronnen een grote verbetering,zelfs percentueel groter bij anderedigitale  bronnen.Dit doed mij vermoeden  dat het beter kan met de voeding.Graag sugesties,zoals de pinkie bij het V-Dac,enz...Ik meen ook te weten dat er nog verscheidene leden op hun dacje zitten wachten.
specificaties van het meegeleverde trafootje output 9V,0.5 INPUT 230v 50Hz 11,2W.Aan het einde zit wel een degelijk mini XLR stekkertje.

RCduck7

Ja, suggesties zijn welkom want voor het prijsje van de Metrum dac en er dan zo een kemp powerstation aanhangen van zo een 1200 a 1300 euro lijkt me wat overdreven.
Zo een Kemp powerstation is wel meer dan zo maar even een PSUtje weliswaar.
Als ik het goed begrijp dan gebruik je de meegeleverde PSU van de Metrum op de Kemp en niet enkel de Kemp powerstation op je DAC??
Want ja anders zou het boem patat gedaan zijn met je DAC als hij niet 230V aanvaard maar enkel 9VDC.
Dan is de meegeleverde PSU van de Metrum misschien toch niet zo slecht maar lig het er gewoon aan dat de Kemp powerstation wonderen doet met een (vervuild) net.

Alleszinds hier zijn er ook externe PSU's onderaan de pagina...

http://www.ciaudio.com/products/
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

escarabajo

Heb de powerstation al lang voordat ik de metrum bezat.Gewoon de PSU in de powerstation geplugd uit nieuwschierigheid,maar dan wel beetje verbaasd an het resultaat,dat wel........dus denk ik een beter,zwaardere psu of externe voeding alla pinkie zou met het dac ook niet mistaan.De metrum word een beetje beknot in zijn prestaties omwille van die  meegeleverde psu..

Bergsman

Dag allemaal

Heb de Metrum DAC ook sinds enkele weken. Als elektronicus kon ik het niet laten hier en daar wat te meten als het om de voeding gaat. Allereerst de voedingspanning, die is geen 9Volt DC maar AC. Allereerst heb ik de stroom gemeten welke rond de 300 mA ligt en is pakweg de helft van de capaciteit van de muuradapter oftewel 50% . Als je verder gaat meten in het circuit dan wordt er voor de hoogste spanning die voorkomt in het circuit ( + en - 5Volt ) pakweg 6 Volt weggesnoept door de spanningsregelaars, één en ander betekent dat er van genoemde 50 % nog eens 25% op gaat in warmte. Al met al gebruikt de elektronica maar 25% van de adapter capaciteit. Verder zie ik een partij condensatoren die het niet vreemd zouden doen in een eindtrap en gaat het om zo'n 8000uF. Als je dit afzet tegen het stroomverbruik dan is dit pure overkill en is de voeding dus zeer ruim bemeten. Verder nog iets over een muuradapter. Juist omdat deze zo slecht zijn in het opzicht van rendementsverliezen zijn er ook nog voordelen. De bandbreedte is zo smal dat storingspieken maar moeilijk door de adapter komen, dit in tegenstelling tot een ringkerntafo die gewoon elke piek uit het net doorlaat. Neem daarbij de perfecte interne voeding met hoge capaciteit en de superieure diodes en regelaars die zijn toegepast, dan kan je hier werkelijk niets aan verbeteren. Voor test heb ik nog even een zware ringkern gebruikt van 100VA met dezelfde uitgangsspanning als de muuradapter, ik kan het verschil op mijn Quads niet horen. Ik denk dan ook dat de verschillen ( als ze er zijn) slechts tot uiting komen in een blinde test.

Groeten

Jan

escarabajo

Theoretisch klpot dat allemaal.Maar waarom dan zo een verschil met de powerstation?Was echt niet de enige die het verschil hoorde.Vooral de soundstage werd merkelijk veel breder en dieper.....

Bergsman

Tja

Wellicht ben ik erg nuchter maar zal ik het ook wel toegeven als ik verbetereing hoor. Ik vind wel dat je een test hoort aan te gaan waarbij je niet weet of het filter wel of niet ertussen zit en dat je in zo'n test pas kan zeggen of het effect heeft. Een goed glas wijn en kaarsjes aan in de luisterruimte heeft ook effect op de weergave en is puur psychologisch. Zoals gezegd gebruikt de dac maar 25 % van de energie en is headroom ruim voorhanden. Het condensatorblok kan bij pulsen al kortstondig 10 ampere geven, dat is iets wat alleen in een versterker eindtrap voorkomt maar never nooit in deze dac. De maximale spanning die de dac afgeeft volgens het redbook is 2,82 Volt peak . Als de aangesloten last ( voorversterker) 1kOhm is ( en dat is heel laag) is de maximale stroom die de dac moet leveren 0,0028 Ampere per kanaal. Bij een ingang van 10 kOhm is dat dus 0,00028 Ampere . Al zet je er een trafo op van 1000VA, de dac trekt toch niet meer stroom uit de voeding dan 300 mA en waarvan de helft van het vermogen opgaat in warmte.

Groeten

Jan

RCduck7

Goed dat er een electronicus zoals bergsman zijn ervaring hier meedeeld over dit gegeven, op menig hifi en vooral high end fora mochten die er meer zijn om klaarheid te brengen of zelfs sommigen wakker te schudden.
Aan de andere kant is muziek een complexer gegeven dan bvb een koffiemachine met een betere voeding, de koffie zal daardoor niet lekkerder gaan smaken.
Mijn ervaring tot nu toe is dat er met kwalitatieve bronnen die aan mekaar gewaagd zijn veel minder klankverschil in de muziek te bespeuren is ivg met versterkers, speakers en akoestische aanpassingen van een ruimte, ook synergie van de verschillende componenten speelt een rol.
En één van de ervaringen die me bij blijft tussen 2 verschillende speakers "A" en "B", is dat ze zeer goed klinken met versterker "Y" maar diezelfde speaker "A" totaal niet klinkt met versterker "Z" maar wel goed klinkt met speaker "B".
Weinig met Voodoo te maken maar puur met meettechnische waarden denk ik eerder.

Als Bergmans de voeding van de Metrum ruim bemeten vond voor de DAC zal dit wel zo zijn.
De reden dat escarabajo een verschil hoort zal volgens mij te wijten zijn aan het Kemp powerstation die mooie schone stroom levert aan de metrum voeding, wat de Kemp Powerstation doet zal geen andere opgewaardeerde voeding doen denk ik.
Ikzelf heb al eens met het gedacht gespeeld om de bron en het voorversterker gedeelte van mijn setup op een accu te laten werken, dan heb je zeker geen vervuiling maar dan heb je het nadeel dat de sinusvorm niet zo mooi is dan deze rechtsreeks van het net, toch niet inzake betaalbare oplossingen (verbeter me als ik verkeerd ben).

escarabajo, als ik jou was zou ik goed vasthouden aan die Kemp Powerstation en niet bezwijken voor goedkopere oplossingen zoals filters en dergelijke mocht je dit van plan zijn, dan is het pas zoeken naar een speld in een hooiberg maar deze ervaring is een ander verhaal.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Bergsman

Eigenlijk is het niet relevant of je een zuivere of onzuivere , dan wel een blokgolf naar de gelijkrichters stuurt, uiteindelijk heb je op de condensator bank gelijkspanning staan en die vervolgens gereguleert wordt door de achterliggende circuits. Als we het nu echt over ruis hebben dan zijn het wel de digitale schakelingen in de dac (en dus in iedere dac) die de nodige vervuiling geven, dit is door het hele principe van digitaal naar analoge omzetting altijd aan de orde. Nu zal een ontwerper er alles aan doen om dat goed in bedwang te houden maar, is de mate van storing zoveel meer qua niveau als hetgeen wat door een goede voeding heen zou lekken. Dit even om één en ander te relativeren

Groeten

Jan

escarabajo

Neen die powerstation doe ik zeker niet weg,waarom zou ik.Heb er eigenlijk 2,eentje voedt ook de voorversterker in de set.Wat betreft vervuiling van het net ,dit kan zeer zeker varieren naargelang de plaats waar je woont.En die metingen zijn zeker correct,maar het is zoals een auto,elke auto rijdt de max. van 120 km/h die toegestaan is,maar het is de manier waarop die het verschil maken,zelfde met muziek beleving..
En natuurlijk als iemand het ZELF wil ervaren altijd welkom..........................

jaaptina

Ik heb onlangs een V-DAC aangeschaft. Ook daar schijnt een update van de voeding heel veel uit te maken. Ik heb zelf een op een 7Ah loodaccu gebaseerde voeding gebouwd die wordt gestuurd door een Arduino microcontroller. Als er een muzieksignaal is dan trekt de dac meer stroom en schakeld het systeem op de accu. Als er geen muzieksignaal is wordt de accu bijgeladen. Daarvoor heb ik twee relais ingezet. Het geheel heb ik in een oude Sony cassedeck behuizing ingebouwd. Alleen het front is nog gefotoshopped, dat moet ik nog maken.

Helaas hoor ik niet echt verschil. Aan mijn installatie ligt het niet, want die heeft high-end aspiraties. Ik zou graag mijn V-DAC met deze super-voeding eens vergelijken met de Metrum NOS Dac.

Bergsman

Die accuvoeding is wellicht toepasbaar als je slechts een positieve voeding nodig hebt. De mini dac gebruikt zowel positief als negatief , dus dat worden twee accu's. Maar als dit +/- 12 Volt wordt zullen de regelaars wel lekker warm worden, ik las in de gebruiksaanwijzing dat met gebruik van andere voedingen de garantie vervalt dus is voorzichtigheid wel geboden.

Groeten

Jan