Probleem met bewegende beelden

Started by BjornGS, November 4, 2010, 08:36:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BjornGS

Hoi ik ben Bjorn en lees al even mee hier.

Ik heb een Nikon D3100 met een nikon 18-200 lens.
Ik ben nog even aan het worstelen met de instellingen.

Waar ik het meeste problemen mee heb is indoor met snelle bewegingen te shooten.
Kan iemand mij tips geven.
Flits mag ik niet gebruiken.
Iso heb ik op 200 staan sluitertijd op 1/1000

J.A.F._Doorhof

Wat is je probleem ?

Heb je last van beweginsonscherpte ?
Heb je last van überhaupt onscherpte ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BjornGS

Inderdaad het bekende bewegingonscherpte.

mikekiwi

#3
Indoor met een niet-lichtsterke 18-200= ISO opschroeven! Check de exif van de "mislukte"  foto's eens en dan zie je waarschijnlijk sluitertijden van 1/60s of langer. En dat is niet handig, je zult toch zeker richting 1/125 of 1/250s moeten om de beweging goed te pakken.
Alternatief is een lichtsterke (f2/f2.8 ) lens erbij te nemen, dan kan je de ISO op 200/400 zetten (afhankelijk van de snelheid van de beweging) en dat scheelt weer wat ruis...

svmnb

#4
Quote from: BjornGS on November  4, 2010, 08:36:34
Hoi ik ben Bjorn en lees al even mee hier.

Ik heb een Nikon D3100 met een nikon 18-200 lens.
Ik ben nog even aan het worstelen met de instellingen.

Waar ik het meeste problemen mee heb is indoor met snelle bewegingen te shooten.
Kan iemand mij tips geven.
Flits mag ik niet gebruiken.
Iso heb ik op 200 staan sluitertijd op 1/1000

Als je met 1/1000s onscherpte hebt, zal dat niet aan beweging liggen. Ik denk eerder aan onscherpte doordat je vermoedelijk op volle diafragmaopening moet werken bij zo'n sluitertijd/iso combinatie.

Afhankelijk van de grootte van de uiteindelijke prints, zou ik iso 800 of 1600 proberen en zorgen dat je minstens een volle stop kunt diafragmeren. Dergelijke zoomobjectieven presteren nl. niet best op volle opening.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

VlisChris

Voor we gaan gokken: plaats eens een voorbeeld?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.