Dune Center + NAS : Films (M2TS) van > +-40Gig stotteren en geluid valt weg

Started by kohns, October 17, 2010, 09:02:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kohns

Ik heb reeds lang een Dune Center met interne harddisk en alle filmen spelen goed af vanop de interne disk.
Ik heb mij kortlings een NAS (Synology 1010+) gekocht en die op mijn gigabit netwerk (HP 1810G gigaswitch + CAT7 shielded ready bekabeling) gezet.

BR films zoals AVATAR, LOTR van > 40Gig beginnen soms te stotteren en het geluid valt weg.
Steek ik dezelfde disk intern dan spelen ze goed af.
Als ik naar de netwerk stats kijk van tijdens het streamen dan kom ik nooit boven de +- 7Mbps wat ruim onde de maximum throughput is.
De Dune Center heeft geen gigabit nic en mijn geteste max throughput is 1O-12Mbps.

Iemand daar nog ervaring mee?

Ik heb zowel NFS als SMB als UPnP getest.
Jumbo frames staan af op zowel NAS, Switch en uiteraard Dune.
Ik heb ook eens getest van mijn NAS en switch poorten allemaal te blokeren op 10Mbps maar dat hielp ook niet.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Meeuwtje

Dit probleem had ik ook met de Prime 1.0. Heb laatst toch maar een nieuwe dune base 3.0 gekocht, sindsdien geen problemen meer met bluray's vanaf de Nas. Alles draait goed, ook de grotere films.

Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

kohns

Dus het ligt aan de Dune Center die dat niet aankan ?
Ik heb even de infobalk (blauwe kader links boven met streaming details) aangezet op het moment dat hij hapert en dan zie ik idd buffer errors.
Wel raar en moeilijk te aanvaarden dat voor een toestel van zoveel geld dat nog geen 2 jaar oud is.
Wat vooral raar is is dat hij geen buffer errors heeft als hij van interne disk speelt of van de BR zelf.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

jowi

Quote from: kohns on October 18, 2010, 07:59:41
Dus het ligt aan de Dune Center die dat niet aankan ?
Nee. Ligt aan het netwerk, of aan de NAS. Probeer NFS te enablen op de NAS.
Readtest vanaf de Dune (bestand -> info -> read test) moet 8MB/s zijn of meer, liefst 10 a 11MB/s.

Meeuwtje

Bij mij lag het dus niet aan het netwerk. Maar volgens mij aan de RJ45 aansluiting van de Dune of netwerkkaart van de Dune. Het is toch raar dat de 1.0 het niet doet (7mb/s) en de dune 3.0 wel, en allebei in hetzelfde netwerk.
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

jowi

Quote from: Meeuwtje on October 18, 2010, 10:16:07
Bij mij lag het dus niet aan het netwerk. Maar volgens mij aan de RJ45 aansluiting van de Dune of netwerkkaart van de Dune. Het is toch raar dat de 1.0 het niet doet (7mb/s) en de dune 3.0 wel, en allebei in hetzelfde netwerk.
Wel NFS gebruiken natuurlijk... kortom, het ligt aan je netwerk. NIET aan de Dune.

Meeuwtje

Quote from: jowi on October 18, 2010, 10:22:43
Wel NFS gebruiken natuurlijk... kortom, het ligt aan je netwerk. NIET aan de Dune.
Dat heb ik ook gedaan zowel met NFS als met SMB gekeken en getest. Kortom ligt wel aan de DUNE bij mij.
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

jowi

Zeer onwaarschijnlijk. Als ie 7MB/s haalt bewijst het dat alles op de Dune gewoon werkt, het is alleen net niet snel genoeg. Je netwerk dus... kan haast niet anders. De netwerkkaart in de Dune doet het domweg WEL of doet het NIET. Niet ergens half ertussen.

papaleo

Dat ze het wel od niet helemaal doen is niet helemaal waar want;
Wat het ook kan zijn is de Gb kaart deze is weleens,tijdens de assemblage, er niet goed in gezet en dan met name de contacten,de stekker zit scheef en niet goed vast met de witte-lijmkit.
Je zou deze stekker/contacten voorzichtig los/schoon kunnen maken en weer opnieuw de stekker kunnen vast zetten,bij mij was dit het probleem welke jij omschrijft.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jowi

Quote from: papaleo on October 18, 2010, 17:19:34
Wat het ook kan zijn is de Gb kaart deze is weleens,tijdens de assemblage, er niet goed in gezet en dan met name de contacten,de stekker zit scheef en niet goed vast met de witte-lijmkit.
Je zou deze stekker/contacten voorzichtig los/schoon kunnen maken en weer opnieuw de stekker kunnen vast zetten,bij mij was dit het probleem welke jij omschrijft.
Als de gigabit kaart los zit doet ie gewoon niks. Ik had dat probleem destijds ook.
Met een losse of brakke stekker is het niet zo dat ie langzamer wordt, hij doet gewoon NIKS meer.

papaleo

In theorie wel ,maar in de praktijk was het bij mij zo dat het beeld steeds stoTterde/haperde
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jowi

Quote from: papaleo on October 18, 2010, 17:28:19
In theorie wel ,maar in de praktijk was het bij mij zo dat het beeld steeds stoTterde/haperde
Apart, maar dan nog is het simpel te testen door de andere aansluiting te gebruiken.

papaleo

Quote from: jowi on October 18, 2010, 17:29:31
Apart, maar dan nog is het simpel te testen door de andere aansluiting te gebruiken.

Yep,dat is zo.... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

kohns

Ik heb geen gig netwaarkt in mijn Dune zitten maar de gewone 10/100.
Als ik de netwerk stekker uit mijn dune haal en in mijn laptop steek (die ook 10/100 kaartje heeft) dan heb ik 12 Mbs read/write naar mijn NAS.
Dus dat is 5Mbs sneller dan als ik mijn dune die grote bestanden laat streamen.
Zoals hierboven beschreven haal ik tijdens het streamen van deze bestanden 7Mbs en niet meer terwijl ik weet dat mijn laptop kan lezen/schrijven aan 12Mbs vanuit dezelfde stekker.
Dus ligt volgens mij toch ergens aan de Dune hoor.  Of hij een probleem met de NIC of een probleem met de buffer van de Dune.  De Dune geeft tijdens het streamen van die moeilijke pasages (geluid valt weg) buffer errors.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

neptune

die 1010+ is een beest van een powerhouse , zou dit makkelijk aan moeten kunnen iig.
zet hier iets neer

jowi

Quote from: kohns on October 18, 2010, 18:43:20
Ik heb geen gig netwaarkt in mijn Dune zitten maar de gewone 10/100.
Als ik de netwerk stekker uit mijn dune haal en in mijn laptop steek (die ook 10/100 kaartje heeft) dan heb ik 12 Mbs read/write naar mijn NAS.
Dus dat is 5Mbs sneller dan als ik mijn dune die grote bestanden laat streamen.
Zoals hierboven beschreven haal ik tijdens het streamen van deze bestanden 7Mbs en niet meer terwijl ik weet dat mijn laptop kan lezen/schrijven aan 12Mbs vanuit dezelfde stekker.
Dus ligt volgens mij toch ergens aan de Dune hoor.  Of hij een probleem met de NIC of een probleem met de buffer van de Dune.  De Dune geeft tijdens het streamen van die moeilijke pasages (geluid valt weg) buffer errors.
Nog steeds is dat wat te makkelijk gedacht. Je laptop zal wellicht beter om kunnen gaan met datgene de NAS over het netwerk aanbied. Kan bijvoorbeeld zijn dat als je jumboframes aan of uit zet op de NAS, de Dune het ineens wel snapt en voluit kan gaan terwijl de laptop daar in beide gevallen geen moeite mee heeft. Ligt dat dan aan de Dune? Beetje wel, beetje niet. Je kan namelijk niets in- of afstellen aan de Dune, wél aan je netwerk...

kohns

Ik ben dan ook zeker dat het totaal niet aan mijn NAS ligt.
Als ik er mijn andere PCs op aansluit via Gigabit NIC dan haal ik idd makkelijk snelheden boven de 100Mbps.
Echt het probleem ligt volgens mij aan de NIC of Dune zelf.
Zal eens zien of ik een van de komende dagen de Dune kan open vijzen en eens zien of de NIC er goed inzit...
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

jowi

Quote from: kohns on October 18, 2010, 19:16:30
Ik ben dan ook zeker dat het totaal niet aan mijn NAS ligt.
Als ik er mijn andere PCs op aansluit via Gigabit NIC dan haal ik idd makkelijk snelheden boven de 100Mbps.
Echt het probleem ligt volgens mij aan de NIC of Dune zelf.
Zal eens zien of ik een van de komende dagen de Dune kan open vijzen en eens zien of de NIC er goed inzit...
*zucht* ach laat ook maar... het wil er gewoon niet in.

kohns

Quote from: jowi on October 18, 2010, 19:15:19
Nog steeds is dat wat te makkelijk gedacht. Je laptop zal wellicht beter om kunnen gaan met datgene de NAS over het netwerk aanbied. Kan bijvoorbeeld zijn dat als je jumboframes aan of uit zet op de NAS, de Dune het ineens wel snapt en voluit kan gaan terwijl de laptop daar in beide gevallen geen moeite mee heeft. Ligt dat dan aan de Dune? Beetje wel, beetje niet. Je kan namelijk niets in- of afstellen aan de Dune, wél aan je netwerk...

Zoals eerder geschreven heb ik reeds zitten spelen met jumboframes aan of af te zetten (natuurlijk tegelijk op NAS & SWITCH / op de Dune is er zelf geen setting om het aan/uit te zetten).
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

DaMenaCe

Ik had een soortgelijk probleem. Ik heb een Windows 2008 Server met een 6TB raid5. Ook mijn dune stotterde met Avatar, Beyonce, Shakira blu-rays.
Ik heb het opgelost door een 2e netwerkkaart te plaatsen in mijn server, en direct een kabel van mijn dune naar de server te plaatsen.
Nu spelen de blu-rays met een bitrate van 30-50Mbps goed af.

Mijn advies aan jou om het even te testen (ook als heb je een gigabit switch ertussen) :
De dune direct aansluiten aan de NAS server. Zorg ervoor dat ze beide statische ip adressen hebben, tenzij de NAS server ook een DHCP server is.
Succes, en ik hoop dat het werkt..

Edit:
Blijkbaar heb je dit al geprobeerd.. jammer.

jowi

Goeie... switches en routers etc willen ook nog wel voor problemen zorgen, daar heeft Frank Doorhof destijds ook aardig wat mee lopen stoeien kan ik me herinneren. Die kunnen het effect van jumboframes aan/uit etc. ook wel weer teniet doen. Maar ja krijg je natuurlijk wéér het verhaal 'maar mijn laptop doet het wel goed'. Nou dan kijk je toch lekker op je laptop... :D

kohns

Quote from: DaMenaCe on October 18, 2010, 19:20:58
Ik had een soortgelijk probleem. Ik heb een Windows 2008 Server met een 6TB raid5. Ook mijn dune stotterde met Avatar, Beyonce, Shakira blu-rays.
Ik heb het opgelost door een 2e netwerkkaart te plaatsen in mijn server, en direct een kabel van mijn dune naar de server te plaatsen.
Nu spelen de blu-rays met een bitrate van 30-50Mbps goed af.

Mijn advies aan jou om het even te testen (ook als heb je een gigabit switch ertussen) :
De dune direct aansluiten aan de NAS server. Zorg ervoor dat ze beide statische ip adressen hebben, tenzij de NAS server ook een DHCP server is.
Succes, en ik hoop dat het werkt..

Edit:
Blijkbaar heb je dit al geprobeerd.. jammer.

Bedankt voor de tip.  Zal idd ook eens testen met directe aansluiting via cross netwerk cable.  
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

DaMenaCe

Quote from: kohns on October 18, 2010, 19:25:01
Bedankt voor de tip.  Zal idd ook eens testen met directe aansluiting via cross netwerk cable.  

Volgens mij kan het ook prima met een straight kabel. Hier ook een straightkabel gebruikt. Succes in ieder geval!

kohns

 :crazy:   DOORBRAAK  !!!    :crazy:

Dune geeft gekke stats:
- SMB   Info>Readtest op M2TS file   = altijd gemiddelde van 8MB/s voor Avatar
- NFS geeft de ene keer
      Info>Readtest op M2TS file  = gemiddeld van 3.4MB/s voor Avatar
 en de andere keer
      Info>Readtest op M2TS file = gemiddeld 8MB/s voor Avatar

Ik heb bovenstaan wel 10 maal getest op zowel SMB als NFS. SMB is stabiel. NFS schommelt altijd.

En nu wat nog gekker is.

Als ik de M2TS file afspeel via NFS speelt hij opeens zonder stotteren of geluidverlies af aan gemiddelde van 4.1MB/s volgens Dune infoschermpje.
Speel ik dezelfde film via NFS af door de BR folder direct af te spelen dan stottert hij wel en krijg ik volgens Dune infoschermpje buffer errors.

Via SMB stottert hij in beide gevallen: zowel als ik op de BR folder 'Afspelen' selecteer en als ik eerst 'Open' selecteer en dan naar de M2TS navigeer en hem direct af te spelen.
Alhoewel dat in eerdere tests hierboven is gebleken dat SMB een stabielere throughput heeft.

Let ook op de maximum bitrate van SLECHTS 4.1MB/s die nodig is om via NFS de film zonder stotteren af te spelen.  Dat is dus ruim onder de snelheid van de read test eerder gedaan via de dune (INFO > read test) van 8MB/s.  Alhoewel dat mijn andere computers sneller kunnen lezen via dezelfde netwerk kabel (namelijk 12MB/s) is 8MB/s dus meer dan voldoende om BR af te spelen.
Dit in combinatie met de buffer errors die ik krijg als ik de films normaal afspeel blijkt dus wel op een probleem met de Dune te wijzen.
Dat de Dune geen hogere netwerk snelheid aankan (niets boven 8MB/s) is 1 zaak maar dat is blijkbaar niet nodig voor 1080P + Full HDDTS af te spelen.  

In ieder geval heb ik nu een manier gevonden om BR films af te spelen via mijn nas zonder stotteren of wegvallend geluid : via NFS en ipv op de film via de folder af te spelen gewoon de folder openen, dan navigeren naar BDMV/STREAM en de file *.m2ts openen.   :pompom:
Ik verlies dan wel de menu structuur en kan zo ook niet van chapter naar chapter springen maar goed... dat vind ik niet zo belangerijk



B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Meeuwtje

Quote from: kohns on October 18, 2010, 20:43:51
:crazy:   DOORBRAAK  !!!    :crazy:

Dune geeft gekke stats:
- SMB   Info>Readtest op M2TS file   = altijd gemiddelde van 8MB/s voor Avatar
- NFS geeft de ene keer
      Info>Readtest op M2TS file  = gemiddeld van 3.4MB/s voor Avatar
 en de andere keer
      Info>Readtest op M2TS file = gemiddeld 8MB/s voor Avatar

Ik heb bovenstaan wel 10 maal getest op zowel SMB als NFS. SMB is stabiel. NFS schommelt altijd.

En nu wat nog gekker is.

Als ik de M2TS file afspeel via NFS speelt hij opeens zonder stotteren of geluidverlies af aan gemiddelde van 4.1MB/s volgens Dune infoschermpje.
Speel ik dezelfde film via NFS af door de BR folder direct af te spelen dan stottert hij wel en krijg ik volgens Dune infoschermpje buffer errors.

Via SMB stottert hij in beide gevallen: zowel als ik op de BR folder 'Afspelen' selecteer en als ik eerst 'Open' selecteer en dan naar de M2TS navigeer en hem direct af te spelen.
Alhoewel dat in eerdere tests hierboven is gebleken dat SMB een stabielere throughput heeft.

Let ook op de maximum bitrate van SLECHTS 4.1MB/s die nodig is om via NFS de film zonder stotteren af te spelen.  Dat is dus ruim onder de snelheid van de read test eerder gedaan via de dune (INFO > read test) van 8MB/s.  Alhoewel dat mijn andere computers sneller kunnen lezen via dezelfde netwerk kabel (namelijk 12MB/s) is 8MB/s dus meer dan voldoende om BR af te spelen.
Dit in combinatie met de buffer errors die ik krijg als ik de films normaal afspeel blijkt dus wel op een probleem met de Dune te wijzen.
Dat de Dune geen hogere netwerk snelheid aankan (niets boven 8MB/s) is 1 zaak maar dat is blijkbaar niet nodig voor 1080P + Full HDDTS af te spelen.  

In ieder geval heb ik nu een manier gevonden om BR films af te spelen via mijn nas zonder stotteren of wegvallend geluid : via NFS en ipv op de film via de folder af te spelen gewoon de folder openen, dan navigeren naar BDMV/STREAM en de file *.m2ts openen.   :pompom:
Ik verlies dan wel de menu structuur en kan zo ook niet van chapter naar chapter springen maar goed... dat vind ik niet zo belangerijk





Inderdaad werkte dit wel. Maar het is toch jammer dat je het complete menu moet missen.
Zie ook mijn post http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=82971.msg1775452#msg1775452
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)