welke subwoofer? (SVS of BK)

Started by schuege, October 13, 2010, 08:33:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

schuege

Hallo,

Ik heb mij onlangs een Marantz receiver gekocht, de SR5004. De bedoeling is dat ik een stereo opzet ga bekomen. Vloerstaanders vind mijn vrouw te groot, dus ik ga waarschijnlijk voor de 685 van B&W op stands van Dynaudio (stand1).

Momenteel heb ik de 685 nog niet, ik heb tijdelijke luidsprekers van Sony aangesloten (SS-NX1).



Dit zijn de luidsprekers van mijn vroegere stereo. Omdat ik op termijn pas de definitieve boekplankluidsprekers ga aanschaffen ben ik eerst op zoek naar een subwoofer.

We hebben een redelijk open huis vanbinnen, dus geen aparte ruimtes, alles is zowat met elkaar verbonden. Hieronder enkele foto's, de ruimte waar de speakers en sub komen te staan (TV-hoek) is redelijk hoog. Daarom kom ik hier even om wat advies te vragen ivm een goede sub.




Omdat ik (liefst) in hetzelfde merk wil blijven had ik gedacht aan de volgende modellen:

B&W ASW610 (495 euro nieuw)
B&W ASW610XP (795 euro nieuw)
SVS SB12 Veel positieve reacties over gelezen, heeft iemand een idee van de nieuwprijs van dit model?

Zoals duidelijk zoek ik dus een "compacte" subwoofer, mijn voorkeur gaat uit naar de ASW610 (prijsbewust) maar de vraag is, gaat deze sub krachtig genoeg zijn voor zo een open ruimte?
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

yorkie13

Al eens de BK xxls400 in de selectie mee genomen ?

S@m

Gordijnen en een vloerkleed zijn al besteld..?

schuege

Quote from: S@m on October 13, 2010, 08:49:28
Gordijnen en een vloerkleed zijn al besteld..?

De gordijnen hangen al in tussentijd, de foto is al iets ouder. Ondertussen is er ook al geverfd ;-)

Vloerkleed zal er niet gaan komen, we hebben namelijk vloerverwarming, is niet de ideale combinatie.
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

S@m


schuege

Quote from: RA SUBS on October 13, 2010, 08:44:54
Al eens de BK xxls400 in de selectie mee genomen ?

Ik vind dat deze er nogal "sec" uitziet. Liefst zou ik ook een subwoofer willen met Front Firing
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

cardas49

#6
Van de xxls400 is ook een frontfiring versie beschikbaar.
De ASW610 kan volgens mij niet zo diep en hard als een xxls400, maar is wel wat kleiner.
Waarom wil je bij hetzelfde merk blijven?
Hele mooie ruimte heb je daar, ik zou er lekker de 2ehands 500w monolith uit de marktsectie in stoppen.
Je hebt het budget, nu nog even de vrouw overtuigen ;D
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Ejorne

Ik zou er, gezien de grote ruimte, een redelijk forse sub neerzetten.

Is zelfbouw een optie?

schuege

Quote from: Ejorne on October 13, 2010, 09:43:46
Ik zou er, gezien de grote ruimte, een redelijk forse sub neerzetten.

Is zelfbouw een optie?

Neen, is niet echt een optie. Ik heb pas het huis gebouw en er zijn nog genoeg dingen die ik zoiezo nog moet afwerken ;-)

Ik heb niet echt de tijd om nu nog zelf een sub te bouwen  :-\
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

Ejorne

Zet dan in ieder geval de xxls400 frontfire op je lijstje,  zeker wanneer je budget een beetje bij de twee B&W modellen die je noemde moet blijven. Ook de sub van XTZ schijnt erg goede prijs/kwaliteit te hebben in deze prijsklasse. Kan je budget nog een (behoorlijk) stukje omhoog dan kun je onder andere ook een mooie Velodyne overwegen.

schuege

De keuze gaat momenteel tussen de volgende subs:

BK XXls400 (515 euro nieuw)
SVS SB12 Plus (550 euro, 3 jaar oud, goede staat)

Welke geniet jullie voorkeur?

Groetjes
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

cardas49

Wat geniet jouw voorkeur?  :)
Ga lekker luisteren, heel erg veel zullen ze elkaar denk ik niet ontlopen. Het zijn beide mooie subs voor het geld.
Wellicht is de xxls400 iets beter (lees: subtieler) met muziek, en geeft de SVS net iets meer druk dan de xxls400 op 20 Hz.
Maar nu ga ik af op gegeneraliseerde eigenschappen van SVS en BK. Zelf beoordelen is beter.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

B.

Het heeft geen enkel nut om met de subwoofer bij hetzelfde merk te blijven als de overige speakers. Wat vaak gezegd wordt is dat de klankkleur en snelheid gelijk blijft bij het toepassen van gelijke merken, is een fabeltje.

In jouw geval zou ik voor een gesloten subwoofer gaan, aangezien de subwoofer de kleine B&W's aanzienlijk moet aanvullen. Bij muziekweergave heb je dan liever een gesloten subwoofer omdat deze in de lage regionen minder steil afvalt. Daarnaast is een gesloten subwoofer makkelijker te integreren in zowel de ruimte als speakers.

Een XXLS400 frontfiring zou in deze ruimte mijn keuze zijn. Wel raad ik je aan om er een Antimode bij aan te schaffen, gezien de ruimte redelijk hard en leeg lijkt (veel grote ramen, harde muren, etc.).