wat nodig bij 6 kanaals dvda/sacd

Started by Erik, September 29, 2003, 23:01:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Klopt mijn mijn aanname dat niet elke versterker (vooral oudere) dit aankan?
Naar ik onthouden heb, was de aansluiting niet digitaal, maar 6 x analoog. Dan zou je op je versterker dus ook 6 analoge ingangen speciaal voor sacd/dvda nodig hebben. Klopt dit?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Roland

#1
QuoteNaar ik onthouden heb, was de aansluiting niet digitaal, maar 6 x analoog. Dan zou je op je versterker dus ook 6 analoge ingangen speciaal voor sacd/dvda nodig hebben. Klopt dit?
Ja.
Een 5.1 multichannel analoge input dus. Zonder die 5.1 input kan je maximaal van stereo SACD genieten.

Erik

#2
Bedankt
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jaco

Je moet dan ook nog een SACD /DVD-A speler hebben die time alignment en bass management heeft. Tenminste als die versterker met 5.1 input alleen maar pass through doet bewerkt deze meestal niets aan het signaal.

Of je moet in het midden van je 5 speakers gaan zitten die in een circel opgesteld staan, en 5 redelijk grote speakers hebben, dan werkt het ook het meest juist.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Tevens is het signaal bij SACD niet gelimiteerd tot 20kHZ, dus zou je versterker ook frequenties boven de 20kHz ongemoeit door moeten laten. Dit lees je vaak in de specs van de nieuwere versterkers, dat het signaal pad tot 100kHz doorloopt. of dit in de praktijk ook daadwerkelijk verschil maakt weet ik niet.

Richard

Mandragore

Quote from: jaco on October  1, 2003, 06:12:39
Je moet dan ook nog een SACD /DVD-A speler hebben die time alignment en bass management heeft. Tenminste als die versterker met 5.1 input alleen maar pass through doet bewerkt deze meestal niets aan het signaal.

Of je moet in het midden van je 5 speakers gaan zitten die in een circel opgesteld staan, en 5 redelijk grote speakers hebben, dan werkt het ook het meest juist.

Jaco

Kan iemand inschatten/aangeven of de door mij aan te schaffen combinatie Marantz SR7400 + DV6400 + 7 ITC HT-T Oktaven voldoet aan de hierboven gestelde voorwaarden. Ik kan het niet in de specs terugvinden in de Marantz folder. En in de persberichten staat het ook niet volgens mij. De speakers komen overigens redelijk in een cirkel te staan. Alleen de surrounds staan dichter bij de luisterpositie waardoor het meer een elips lijkt.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

jaco

Als je de 3 voor-speakers maar in een circel zet t.o.v. je luisterpositie, dan zal de soundstage voor wel goed komen.
Achter kun je wel wat smokkelen. Precies in het midden zitten lukt haast niemand.
Verder zijn de meeste mixen -helaas- toch al slecht bij zowel SACD als DVD-A dus echt veel kwaad doet het soms toch al niet meer.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mandragore

Bedankt voor je reactie.

Frank wilde de fronts aan de muur hangen met Vogel VLB 100's en de center komt waarschijnlijk onder in een Spectral M516 meubel. Dus het zal dan geen cirkel worden, tenzij ik stands ga gebruiken, maar dan is het meubel weer te breed zodat de fronts in een te grote hoek t.o.v. de luisterpositie komen te staan.

Verder kan ik niet achterhalen of de Marantz speler de door jou genoemde time alignment en bass management heeft. Van de receiver weet ik ook niet of die alleen pass through is.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

Erik

Quote from: jaco on October  1, 2003, 06:12:39
Je moet dan ook nog een SACD /DVD-A speler hebben die time alignment en bass management heeft. Tenminste als die versterker met 5.1 input alleen maar pass through doet bewerkt deze meestal niets aan het signaal.

Jaco
Hoi Jacco, kun je hier misschien iets dieper op ingaan?
Is dit iets wat je alleen op losse (zowel oude als nieuwe) voor en eind versterkers aantreft of ook op geintegreerde? Passen ze allemaal through? Is die passthrough mode iets wat je zelf kunt kiezen of moet je die wel kiezen om geluid te krijgen.

Zijn SACD /DVD-A speler met time alignment en bass management heel bijzonder of heeft tegenwoordig elk fatsoenlijk modle van 400 euro zoiets?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Stevie

Controleer ook of analoge passthrough ook echt ANALOGE PASSTHROUGH is. Het zal me niet verbazen als legio mid-range processoren wel een 5.1 analoge ingang hebben, maar daarna vrolijk het signaal digitaliseren, verwerken en daarna zelf opnieuw analogiseren (?) om het tenslotte naar de eindtrappen uit te sturen. Daar ga je dan met je schitterende DVD-A of SACD opnamen... Voor niets door een ADC-DAC heen :(
.signature: file not found

jaco

Ik houd de diverse producten niet zo bij, dus je zult het goed na moeten kijken/vragen.

De meeste oude versterkers met een 5.1 ingang hadden volgens mij een echte pass through. Dat is eigenlijk wat relais en een dan door de volume regeling heen. Dat was goedkoper dan een A/D en daarna een D/A bewerking.
Of dit nog steeds op gaat voor nieuwe versterkers weet ik niet. Het lijkt me dat als de fabrikant opgeeft dat het een analoge pass through is, er GEEN A/D en D/A plaatsvindt.
In het kader van uitvoeren van Bass management en Time alignment zul je echter in het algemeen naar het digitale domein willen, en dus A/D doen op de 5.1 input, en D/A voor de volumeregeling. Je mag aannemen dat veel, zo niet alle versterkers die claimen dit te kunnen een A/D en D/A omzetting doen.

Je hebt echter altijd ergens wel een time alignment en bass managment functie nodig als je niet je speaker opstelling in een mooie circel kunt zetten, en beschikt over full range speakers.

- Time alignment zal ervoor zorgen dat luidsprekers die niet op gelijke afstand van de luisterpositie staan zo aangestuurd worden dat de geluiden op hetzelfde moment weergegeven op dezelfde tijd bij je luisterpositie aankomen. Er wordt dus relatief enige vertraging toegepast op de luidsprekers die dicht bij je staan.

- bass management zorgt ervoor dat lagere frequenties die je luidsprekers niet zo goed kunnen weergeven naar een luidspreker gaan die dat wel kan. Dat zal in de meeste gevallen een subwoofer zijn.

Volgens mij beschikken de combi spelers voor SACD en DVD-A vaak wel al over bass management, en meestal voor DVD-A ook voor time alignement. Bij DVD-A is het denk ik simpeler dan bij SACD vanwege het feit dat DVD-A PCM data is, en daar zijn meer oplossingen voor bewerkingen van geluid dan voor DSD data.

Je moet je echter afvragen hoe de bass management en time alignment in spelers werkt. Met wat pech stoppen ze er ook een A/D en D/A trap in (misschien slim verborgen in een IC zodat je het niet eens doorhebt) Hiervoor zou je de service manual moeten hebben, en de databladen van de chips moeten gaan napluizen.

Als je je speakers op 1 rechte lijn langs de muur zet, dan zul je je center iets moeten vertragen. Dat is maar heel weinig natuurlijk omdat de afstand maar een aantal centimer is. Je zou dit daarom misschien wel achterwege kunnen laten.
De achterspeakers zullen een groter probleem worden, want meestal staan die in verhouding misschien op de helft van de afstand van de frontspeakers van de luisterpositie.


Ik heb de ervaring dat als je geen time alignment toepast het geluidsbeeld minder mooi is, en vooral de center lijkt niet echt mooi te intergreren.
Bij Film is vaak ook nog wel te leven met voor-achter onbalans omdat het meestal toch alleen effecten zijn.
Bij multikanaals muziek vindt ik het echter meer storend. Als men een instrument mixed tussen voor en achter, dan zou potentieel de klank en/of de positie van de klank niet meer kloppen omdat het geluid niet (op de juiste tijd) daar terecht komt waar het volgens de mixer zou moeten zijn.

Zorg er dus voor dat je ergens time alignment gaat doen. Dus via fysieke speaker opstelling, of in de speler, of in de versterker. Je moet het ook niet vaker dan 1 maal doen. Mij lijkt het het verstandigst m het in de versterker te doen. Het moet toch al voor PL, DD en DTS, dus waarom niet de analoge input A/D en dan alles gelijk behandelen, alle benodigde acties uit te voeren (Time alginment, Bass Management en Post processing zoals EX, ES etc), en vervolgens weer D/A

Er valt iets voor te zeggen dat je niet extra A/D en D/A doet, maar als je dat zorgvuldig doet, lijkt het met niet verkeerd. Beter is natuurlijk een digitale verbinding van je bron naar je versterker en dan alles zo lang mogelijk digitaal houden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Harry HT

Quote from: jaco on October 29, 2003, 09:05:46

- Time alignment zal ervoor zorgen dat luidsprekers die niet op gelijke afstand van de luisterpositie staan zo aangestuurd worden dat de geluiden op hetzelfde moment weergegeven op dezelfde tijd bij je luisterpositie aankomen. Er wordt dus relatief enige vertraging toegepast op de luidsprekers die dicht bij je staan.

Hoi Jaco,

Kan het instellen niet allemaal wat simpeler, door alleen de afstand van je speakers van de luisterpositie in te voeren.
Of is dit niet voldoende ? :cwm44:
Gegroet,

Harry HT
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

jaco

Ja, maar als je versterker analoge pass through heeft doet het instellen niets meer. Dat gaat alleen op voor bronnen die door de versterker bewerkt (en dus A/D indien nodig)  gedaan worden
Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm