Meridian G68

Started by rbormans, September 10, 2010, 23:14:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rbormans

Ik heb vandaag een (2de handse) G68 (XXV - balanced) ontvangen.
Helaas krijg ik maar 1 kanaal werkende (het centerkanaal).  
Ik meen toch alles goed te hebben geconfigureerd, en dat tijdens transport de front en surround balanced uitgangen het plots begeven hebben lijkt me ook sterk.

Iemand een dergelijk euvel al tegengekomen ?

Ik heb al volgende zaken geprobeerd:
- nieuwe installatie met enkel fronts --> geen geluid
- nieuwe installatie met 5 speakers --> enkel center
- kanalen gewisseld op EV ---> ander speaker werkt (maar dus de center uitgang van de G68)
- Meridian config vanuit Windows XP en vanuit Windows 7

Alle tips welkom  :confused:

edit: subject veranderd - probleem opgelost

rbormans

mm, heb even de sides left/right ook geactiveerd en daar mijn rears aan gehangen (ik heb 5.1)
die doen het wel, en de sub ook
aangezien de balanced uitgangen in 2 blokken zijn verdeeld (L/R/SL/SR en C/Sub/SideL/SideR) waarvan het 2de blok werkt, vrees ik dat tijdens het transport dat eerste blok het begeven heeft

vtuinen

Nog geen ervaring met de G-serie maar heb een boel info voor de 500 serie gehaald vanaf het meridian forum http://www.meridianunplugged.com. Volgens mij ben je daar al lid   :D ? Wellicht daar je vraag ook maar eens posten
Equipment check my avatar

rbormans

Quote from: vtuinen on September 11, 2010, 11:55:45
Nog geen ervaring met de G-serie maar heb een boel info voor de 500 serie gehaald vanaf het meridian forum http://www.meridianunplugged.com. Volgens mij ben je daar al lid   :D ? Wellicht daar je vraag ook maar eens posten
klopt, maar eens een post aan wagen daar ;)

ik hou wel van wat hobbyen, maar ik hoop dat het softwarematig op te lossen is
ben nu even de firmware aan het inladen

rbormans

Heb het advies maar even opgevolgd: linkje

Ben benieuwd, maar vrees dat het een service center zal worden.
Gelukkig heb ik de 568.2 nog :)

Robbo

Had de vorige eigenaar DSP speakers ?     Maw heb je de 'type' wel goed staan?

Behalve de stappen die doorlopen worden met MConfig, kun je door op het icon van het apparaat zelf, met de rechter muis knop nog 'properties' opvragen.

Zoek naar 'type' en zorg dat dit op 'multi channel analog' (oid) staat. 


Ander test is om de calibratie mode te starten.    In standby stand hou de rechter toets (More) op het front panel even in, en kies dan Calibration.  Met cursor toetsten op de AB kun je dan elk kanaal een testtoon laten weergeven.    Als je het Mconfig programma goed doorlopen bent, had je dit ook daar tegen moeten komen.


Als eens de kabels gewisseld op de amp ?   (om uit te sluiten of de amp of kabels het niet is).

rbormans

Bedankt voor de tips !

Type staat idd op 0, wat 7.1 All analogue, movie sub zou moeten vertegenwoordigen.
Ik krijg dus ook geen calibratie test tonen (enkel op de sub).

Vreemd genoeg krijg ik wel radio over de center. Ik heb al de kabels gewisseld met het center output kanaal, en dan werken al de speakers (een voor een weliswaar). Als ik overplug naar de 568.2 werken de speakers ook gewoon (al zijn daar enkel de L/R/C balanced).

Is er een manier om een volledige factory reset te doen, want ik heb ook een vermoeden dat hij om een of andere reden toch denkt dat het DSP speakers zijn (ik vermoed dat die een andere uitgang gebruiken).

riwi

#7
pagina 26 ?  Is niet een harde reset maar ze zeggen dat als je een andere config kiest je hem als het ware reset. Waarschijnlijk heb je dit dus al gedaan.

http://www.meridian-audio.cz/manual/meridian-g68.pdf

Type 0 lijkt me het beste voor je. Staat ie nu op Type 5 ?

rbormans

#8
Quote from: riwi on September 11, 2010, 20:17:11
pagina 26 ?  Is niet een harde reset maar ze zeggen dat als je een andere config kiest je hem als het ware reset. Waarschijnlijk heb je dit dus al gedaan.
http://www.meridian-audio.cz/manual/meridian-g68.pdf
Type 0 lijkt me het beste voor je. Staat ie nu op Type 5 ?
yep, dat noemen ze retypen
staat idd nu op type 0 (en type 1 ook al geprobeeerd)
wel fijn dat je het even hebt opgezocht, als niet Meridian eigenaar  :worship:

riwi

#9
Quote from: Raf (B) on September 11, 2010, 20:23:17
wel fijn dat je het even hebt opgezocht, als niet Meridian eigenaar  :worship:

Ik vind het altijd leuk om te weten hoe een ander apparaat werkt en wat er allemaal in te stellen is.
Ziet er behoorlijk complex uit zo'n G68.

Kan er nog iets mis zijn met je balanced XLR kabels? Ongeaard of juist geaard stopcontact geprobeerd?

rbormans

Quote from: riwi on September 11, 2010, 20:27:43
Ik vind het altijd leuk om te weten hoe een ander apparaat werkt en wat er allemaal in te stellen is.
Ziet er behoorlijk complex uit zo'n G68.
De basis is eigenlijk erg eenvoudig en met software visueel in te stellen. De echte puntjes op de i zal wel wat expertise vereisen die ik niet heb, maar daarvoor is het een stuk hobby.

Quote from: riwi on September 11, 2010, 20:27:43
Kan er nog iets mis zijn met je balanced XLR kabels?
nee, daarvoor heb ik al de kabels in het ene kanaal dat werkt gestoken, en elke LS deed het (dus ook elke kabel en elk kanaal van de Chord).

Heb met de verkoper trouwens afgesproken dat als ik er deze week niet uitkom ik de unit terugstuur. Hij gaat dan bij zijn dealer de unit opnieuw laten servicen (heeft nogal wat Meridian gear en een goede relatie). Op dat vlak zit het wel goed dus.  Maar als het een config error blijkt te zijn is dat wel erg zonde dan, want het is een UK apparaat. Maar goed, risico van de 2de hands markt.

Feit dat de center werkt op radio maar niet in de calibratie stap doet mij nog hopen dat het een software issue is.

riwi

Als je alles al gereset (ge-retyped) heb dan is het niet een simpele config error.
Ik denk dan dat je met je eerdere idee over de verdeling van de XLR outputs op het juiste pad zit, helaas.

Hopelijk krijg je het snel werkend allemaal.

Had je niets op de cinch aansluitingen van de Chord aangesloten? Dat mag namelijk niet van Chord (XLR en Cinch tegelijk gebruiken).

rbormans

Quote from: riwi on September 11, 2010, 20:51:06
Had je niets op de cinch aansluitingen van de Chord aangesloten? Dat mag namelijk niet van Chord (XLR en Cinch tegelijk gebruiken).
nee, ik heb proper gewisseld (alle apparaten  uit)
de 568.2 staat nu terug aangekoppeld, ook geen straf

rbormans

Op advies van het Meridian forum de unit opengelegd.
Wat een prachtige binnenkant heeft die Meridian  :worship:

Hoewel ik niets los zag hangen heb ik elke print een keer stevig aangedrukt ... en de G68 werkt sindsdien vlekkeloos

Basis config gedaan en opgeladen (sources, afstanden, calibratie met dbmeter)... de fancy dingen zoals room correction mogen even wachten want nu

... een film  :coffee:

Bedankt voor het meedenken !

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

riwi


jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

rbormans

Net een film gekeken.

Heerlijk, toch een groot verschil met de 568.2 en dat op een basisconfig... al zal de opluchting van het succes na een weekend "prutsen" ook wel meespelen.

Even de unit gewoon worden op de DTS/DD cores, en dan op naar een HD621.

Quote from: Nahpets on September 12, 2010, 19:30:44
Oef!
Quote from: riwi on September 12, 2010, 19:56:30
excellent :)
Quote from: jaco on September 12, 2010, 20:31:08
Mooi man, veel plezier ermee  :headbanging:
Txs voor de support !

vtuinen

Equipment check my avatar

rbormans

Quote from: vtuinen on September 12, 2010, 23:49:03
en nu de 568 in de verkoop  ? ;D
nee, ik heb het overwogen maar ik vrees dat een unit zonder hdmi en 5.1/MHR input tegenwoordig zo unpopulair is geworden dat ik hem beter aanhoud als reserve of in een andere ruimte inzet

mogelijks als dac voor mijn SB3 classic in de werkkamer  :)

jaco

Quote from: Raf (B) on September 12, 2010, 21:33:03
Even de unit gewoon worden op de DTS/DD cores, en dan op naar een HD621.
Dan zul je nog een keer schrikken van de toename van de kwaliteit van het geluid. (mits goede mix op een blu ray)
Verder doet de HD-621 aan appodizing (filtering) voor 44.1 en 48 Khz bronnen volgens mij.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

rbormans

Quote from: jaco on September 13, 2010, 07:40:52
Dan zul je nog een keer schrikken van de toename van de kwaliteit van het geluid. (mits goede mix op een blu ray)
Verder doet de HD-621 aan appodizing (filtering) voor 44.1 en 48 Khz bronnen volgens mij.
Ik neem aan dat je er eentje hebt.
Heb je ook 2 outputs nodig (TV/Projector). Vind het nog altijd een beetje zonde dat er nog een splitter achter moet.

rbormans

#22
Helaas is het een jaarlijks wederkerend probleem. Ik had enkele apparaten van plaats gewisseld in het rack, en de G68 geeft sinsdien weer enorm gekraak op de L/R kanalen.

Ik zal de Meridian maar eens inleveren voor revisie.

Heb inmiddels de 568.2 maar weer in het rack geplaatst