MG76's Underground *surround speakers opgehangen, scherm klaar + posters*

Started by MG76, August 24, 2010, 19:10:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

1e film om HT in te wijden

Sherlock Holmes A Game of Shadows
4 (9.5%)
The Dark Knight
15 (35.7%)
Dark Knight Rises
7 (16.7%)
HSDD disc van frankp
6 (14.3%)
Tron Legacy
9 (21.4%)
Battleship
1 (2.4%)

Total Members Voted: 42

MG76

Het schiet al lekker op, volgende week het gevelmetselwerk 1e verdieping afronden en dan hopelijk de week erna de vloerplaten 1e verdieping erop!


Former member 78


HTip

Prachtig huis wordt dat :o En leuk dat er weer een HT-kelder bijkomt 8)

Heb je al een plattegrond van je toekomstige HT gemaakt?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Quote from: HTip on October  1, 2010, 07:29:52
Heb je al een plattegrond van je toekomstige HT gemaakt?

Ja ik heb deze schets gemaakt, toevallig dat jij het vraagt aangezien dit op jouw ontwerp is gebaseerd  :worship:

Naar de kleuren etc moet je niet kijken, want daar ben ik nog niet helemaal over uit. Al zal het wel niet in de bioscoop rode kleur worden....


HTip

Quote from: MG76 on October  1, 2010, 19:28:31
Ja ik heb deze schets gemaakt, toevallig dat jij het vraagt aangezien dit op jouw ontwerp is gebaseerd  :worship:

Naar de kleuren etc moet je niet kijken, want daar ben ik nog niet helemaal over uit. Al zal het wel niet in de bioscoop rode kleur worden....

Leuk dat mijn ontwerp jou geïnspireerd heeft. Ga je dan ook hetzelfde doen met de akoestiek?

Jouw kleurstelling zwart/bruin vind ik erg mooi en rustig.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Weer eens een update, is al even geleden.
Helaas ligt de bouw alweer zo'n 3 weken stil door het fijne winterweer  :unhappy:
We hebben in de tussentijd wel de kelder leeggepompt, dus heb alvast met wat plakband op de muur gekeken hoe groot ik het scherm graag wil hebben. (op de foto kun je goed zien tot hoever het water heeft gestaan).
In de kelder zelf komt nog isolatie en een afwerkvloer, dus kan er verder nog steeds weinig doen.

In de tussentijd heb ik nog wel een cineak set hometheater stoelen van een forumgenoot overgenomen. Ook heb ik een Antec fusion 430 HTPC gekocht waarmee ik met MediaPortal of XMBC ga draaien.
Verder ben ik nog bij stassen HIFI geweest om wat receivers te beluisteren. Ik twijfel nog tussen de Onkyo en de Denon, maar aangezien ik nog tijd genoeg heb hoef ik nu toch nog geen keuze te gaan maken.

Mijn handen jeuken om aan de slag te gaan, maar helaas dat het weer nu even niet meewerkt, anders was de ruwbouw al helemaal afgeweest. Nu moet nog de kap gemaakt worden en dan zou eind januari de kozijnen geplaatst worden maar ik weet niet of we dit gaan halen, omdat er ook nog gevoegd moet worden en dat gaat ook niet met dit weer  :unhappy:


Martijnst1990

Zonde van het winterweer inderdaad, maar het begint er al een beetje op te lijken :) Water heeft zeker hoog gestaan zeg!

Leuk om te lezen dat je nu ook voor een HTPC bent gegaan, heb die kast zelf ook en vind hem er erg mooi uitzien. Zet alleen zo gauw ik hem aanzet wel gelijk het display uit, dat vind ik er nogal cheap uitzien en ik zou er toch nooit naar kijken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MG76

Leuk dat je reageert, want destijds hadden we het over een htpc en toen zei je al dat jij die ook een had in een antec fusion kast. Toen ben ik op internet gaan kijken en vond deze er wel mooi uitzien, dacht dat t meer echt zo'n pc desktop uiterlijk had, en was toen al snel om en wilde deze ook graag hebben  :bigsmile:
De htpc komt in een rack aan de achterkant te staan (zie leidingen laatste foto), dus heb dan sowieso geen last van lichtjes etc.

Martijnst1990

Quote from: MG76 on December 18, 2010, 15:19:20
Leuk dat je reageert, want destijds hadden we het over een htpc en toen zei je al dat jij die ook een had in een antec fusion kast. Toen ben ik op internet gaan kijken en vond deze er wel mooi uitzien, dacht dat t meer echt zo'n pc desktop uiterlijk had, en was toen al snel om en wilde deze ook graag hebben  :bigsmile:
De htpc komt in een rack aan de achterkant te staan (zie leidingen laatste foto), dus heb dan sowieso geen last van lichtjes etc.
Klopt ja, weet ik nog :)

Kast is inderdaad erg mooie en zwaar, voelt goed aan. De 2 ingangen op de foto voor de koptelefoon en microfoon geloof ik zijn in het echt ook gewoon zilverkleurig (bij mij in ieder geval), oogt ook alweer wat netter. Ben benieuwd hoe hij je zal bevallen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

sparda

Nja wel balen zo maar voor je het weet beginnen ze er weer aan ;) Zorg je wel even dat je kelder niet onderloopt als het stevig gaat regenen, zou nogal zonde zijn :(


PS: Ga ook eens elders als bij stassen luisteren, 't is maar een tip, mar ik heb al wat verhalen over hun voorbij zien komen op het forum  :nopompom:
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

HTip

Dat was wel een hele hoop water in jullie kelder :o

Scherm wordt lekker groot. Houdt wel rekening met de ruimte voor de speakers en de reflectie die je mogelijk van je scherm gaat krijgen. Ik kan niet zien hoe groot je scherm wordt, maar misschien is een beetje kleiner beter. Mijn scherm is 240cm breed op een muur van 4m breed. Jij hebt 70cm meer breedte (gaat natuurlijk nog wat van door de afwerking), dus groter dan 260cm zou ik niet gaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Quote from: HTip on December 19, 2010, 09:08:33
Dat was wel een hele hoop water in jullie kelder :o

Ja dat water hebben we er destijds expres in laten lopen vanwege de opwaartse druk en dan kon de bronbemaling eraf...

Quote from: HTip on December 19, 2010, 09:08:33

Scherm wordt lekker groot. Houdt wel rekening met de ruimte voor de speakers en de reflectie die je mogelijk van je scherm gaat krijgen. Ik kan niet zien hoe groot je scherm wordt, maar misschien is een beetje kleiner beter. Mijn scherm is 240cm breed op een muur van 4m breed. Jij hebt 70cm meer breedte (gaat natuurlijk nog wat van door de afwerking), dus groter dan 260cm zou ik niet gaan.

In 1e instantie dacht ik alleen maar om het scherm zo groot mogelijk te maken  ;D geplanned stond dus 3 meter, maar misschien dat het beter is om hem iets smaller te maken.
Waarom heb jij gekozen voor een scherm van 240cm breed als ik vragen mag? Als je alleen maar HD materiaal kijkt dan zou het op zich toch wel moeten kunnen of niet?

Als ik 16:9 projecteer op 3 meter breed, dan zou het scherm 169cm hoog moeten worden, dat wordt misschien wel lastiger als je het scherm niet al te laag wil laten beginnen. Zeker omdat er ook nog iets van plafondafwerking komt en er ook een extra verhoogde rij komt.
Maar kan ik dan zonder aparte lens projecteren op 21:9 door masking panelen te plaatsen zodat de schermhoogte 129 cm wordt? Anders gezegd, wat gebeurd er als je 21:9 content afspeelt zonder iets met de zoom oid te doen, komen er dan niet gewoon zwarte balken onder en boven? Of maak ik nu ergens een rekenfout?

HTip

Vanwege de keuze voor 16:9 was 240cm breed het maximaal haalbare. Enerzijds vanwege de ruimte voor de speakers en anderzijds vanwege de hoogte. Er is nog altijd materiaal dat 16:9 wordt getoond en 21:9 met 240cm breed is ook geen straf als je op slechts 330cm afstand zit ;) Zwarte balken ga ik nog iets aan doen in de toekomst (mbv maskingpanelen).

De keuze voor 240cm lag overigens ook in het feit dat het een demoscherm was ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Afstand 1e rij wordt zo'n 4,65 meter, voor de speakers is meer dan ruimte genoeg over, qua hoogte past het nu beter dan bij 300cm breed en dus 169cm hoog.
Ik heb even m'n schets aangepast met een scherm van 270cm breed hoe het er dan uit komt te zien...

Wat zouden jullie doen dan qua grootte vh scherm? Moet je dan ook perse een duurdere projector (lees: 4-5000 euro) aanschaffen om zo groot te projecteren of kan dat ook goedkoper als je het maar helemaal donker kunt maken? Ik wil beginnen met een goedkopere beamer, er moet ook nog wat overblijven om het upgrade virus te stillen  :smile: Huis bouwen en alles wat erbij komt kijken kost al genoeg...

Janbo

Onze ruimtes zijn vrijwel even groot, die van jou is net een krappe 20 cm breder. Hier ervaar ik 2,40 breed redelijk richting maximum. Nog meer wordt onrustig bij een afstand tot de eerste rij van een meter of vier (ping pong effect). Er zit altijd een persoonlijke voorkeur in, maar heel veel verder dan die 2,40 zou ik niet gaan.

Verder heeft je project alles om er iets geweldigs van te maken! Wens je veel geduld  ;) en succes, ga het zeker verder volgen...

HTip

Hoe breder je projecteert, hoe meer licht nodig is van de projector. Ook het contrast is dan erg belangrijk. Dan kom je toch al gauw in de duurdere range (lees: high-end) van de projectoren. Een high-end van vorig jaar kan je nu rond de €4-5000 kopen. Werner (home@themovies) heeft een JVC DLA-RS25 (HD950) te koop voor €4500.

Je speakers moeten denk ik ook de ruimte rondom krijgen. Anders heb je risico op teveel en te directe reflectie. Bassen worden dan wollig. Een scherm van 240cm breed heeft een beelddiagonaal van 280cm (110"). Een scherm van 270cm breed heeft een diagonaal van 310cm :o (122"). Op zich moet dat wel lukken met jouw 1e rij, maar ik denk dat de ruimte de beperkende factor is.

Gebruik deze calculator maar eens en vul jouw waarden in. Dan je vanzelf wat mogelijk is...
http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-HD950BE-projection-calculator-pro.htm

Ik heb even als voorbeeld de HD950 gekozen, maar dat kan voor elke andere natuurlijk ook ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jaco

je moet de oppervlakte van het beeld berekenen, en dan kijken hoe veel meer een stap in de breedte is. De lichtopbrengst van de projector moet je verdelen over deze oppervlakte.

210 breed x ( 0.57 x 210 = 119.7 ) = 2.52 m2
240 breed x ( 0.57 x 240 = 136.8 ) = 3.28 m2
270 breed x ( 0.57 x 270 = 153.9 ) = 4.15 m2
300 breed x ( 0.57 x 300 = 171.0 ) = 5.13 m2

Je hebt bij een 300 cm breed scherm dus 2x zo veel oppervlakte te belichten dan voor een 210 cm breed scherm. Bij een 1.0 gain scherm zou je dan ook 2x zo veel licht nodig hebben

Wel iets om over na te denken, zeker als je 3D zou willen kijken want dan houdt je maar iets van 30% lichtopbrengst over van de 2D mode.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MG76

Ok het 3 meter scherm is dus niet zo'n succes begrijp ik, maar 240 cm vind ik dan weer wel wat te klein, das ongeveer de helft van m'n muur en "maar" 2x zo groot als m'n tv terwijl ik er verder vanaf zit...ik wil wel echt een bioscoop gevoel krijgen  :smile:

Dan zal ik later wel bekijken welke projector tegen die tijd het meest geschikt is, prijzen gaat nu wel heel hard zeker omdat er ook steeeds meer 3d projectoren gaan komen, die sla ik nog maar even over aangezien er toch nog bijna geen 3d-materiaal is.

Weet iemand nog iets over onderstaande? Ik begrijp dat zo'n speciale lens bedoeld is om zonder kwaliteitsverlies te kunnen projecteren en dat je zonder lens dus (licht) mindere kwaliteit hebt?
Maar kan ik dan zonder aparte lens projecteren op 21:9 door masking panelen te plaatsen zodat de schermhoogte 129 cm wordt? Anders gezegd, wat gebeurd er als je 21:9 content afspeelt zonder iets met de zoom oid te doen, komen er dan niet gewoon zwarte balken onder en boven? Of maak ik nu ergens een rekenfout?

HTip

Je maakt geen denkfout. Precies zo wil ik het ook gaan doen. Maskingpanelen als de film zwarte balken heeft. Echter moet je een speler hebben die de ondertiteling kan verschuiven, anders wordt deze geprojecteerd op het maskingpaneel.

Wat je zitpositie betreft, is die vast of kan je daar nog schuiven? Ik denk dat meer dan 4,5m behoorlijk ver is en ik kan me goed voorstellen dat je daarom een breder scherm wil hebben.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Ben bezig met een HTPC met MediaPortal aan het inrichten, dus lijkt me dat je daar zeker wel met ondertiteling kunt schuiven maar zal ik voor de zekerheid eens uitzoeken.

De zitpositie kan ik nog in schuiven, in principe ben ik daar helemaal vrij in. Dus misschien idd beter om wat dichter op t scherm te gaan zitten zodat er achter ook wat meer ruimte vrijkomt voor de speakers.
Vwb de apparatuurkast ga ik deze verzonken wegwerken in de muur dus daar heb ik sowieso geen last van.

HTip

De zitpositie naar voren verschuiven geeft ook de rears meer plaats en kan je de rears beter opstellen.

Ik weet niet of je in de kerstvakantie vrij bent. Anders kom bij mij eens kijken. Ik heb de 1e rij op ca. 3m30 en 2e rij op ca. 4m50 met een scherm van 240cm breed.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jaco

Er zijn in het verleden natuurlijk wel discussies geweest over de beeldmaat / kijkhoek.
Wellicht die eens doorlezen.

Er zijn meerdere standaarden voor de kijkhoek (THX 36 graden, SMPTE 30 graden)

Ook zijn er genoeg links naar calculatoren, bijvoorbeeld: http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancemetric.html
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MG76

Quote from: HTip on December 22, 2010, 06:26:36
De zitpositie naar voren verschuiven geeft ook de rears meer plaats en kan je de rears beter opstellen.

Ik weet niet of je in de kerstvakantie vrij bent. Anders kom bij mij eens kijken. Ik heb de 1e rij op ca. 3m30 en 2e rij op ca. 4m50 met een scherm van 240cm breed.

Bedankt voor t aanbod maar ik ga gewoon werken dus heb geen vrij. Zou anders wel een zware opgave worden als ik jouw HT zou zien, 1 vd mooiste hier op het forum waar de mijne nooit aan zal gaan Tippen  ;)

HTip

Quote from: MG76 on December 24, 2010, 20:12:18
Bedankt voor t aanbod maar ik ga gewoon werken dus heb geen vrij.
Dan komt het gewoon een andere keer ;)

Quote
Zou anders wel een zware opgave worden als ik jouw HT zou zien, 1 vd mooiste hier op het forum waar de mijne nooit aan zal gaan Tippen  ;)
Bedankt voor het mooie compliment :wub: Ik denk overigens dat er diverse HT's hier op het forum mooier zijn dan die van mij en volgens mij wordt ie van jou ook prachtig!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Janbo

Als je naar je eigen theater kijkt, zou dat kijken in de spiegel van neregeb moeten zijn en dan je eigen theater zien  ;D (om EN in de kerstsfeer EN binnen film te blijven.)

MG: dit wordt de allermooiste  ;) ;)