Emotiva UMC-1 Ervaringen

Gestart door Flavio, augustus 18, 2010, 20:20:20

Vorige topic - Volgende topic

Flavio

Wat zijn de ervaringen van forumleden met de Emotiva UMC-1.
Gezien de firmware perikelen ben ik nog steeds een beetje huiverig om er een te bestellen.

Ik heb in principe een simpel systeem met slechts 2 bronnen, een Humax 5000 HDTV tuner en een Dune HD Prime 3.0 voor BD, DVD en media.
Muziek stream ik alleen maar. Beeldscherm is een Pioneer 60" plasma.
Heeft iemand hier een UMC-1 met dezelfde bron(nen) met eventuele problemen?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

audiosurfer

Ben hier toch ook wel erg benieuwd naar. Wil zelf graag de over naar voor eind en heb UMC al een tijdje op het oog. Maar de nog geplande nieuwe Marantz staat is toch wel erg mooi...
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

Flavio

Citaat van: Palmsurfer op augustus 19, 2010, 08:25:24
Ben hier toch ook wel erg benieuwd naar. Wil zelf graag de over naar voor eind en heb UMC al een tijdje op het oog. Maar de nog geplande nieuwe Marantz staat is toch wel erg mooi...

De Marantz AV7500 is voor mij ook een optie maar ik vrees dat die snel €1.000 meer zal kosten dan de Emotiva en daarvoor koop ik dan liever een nieuwe subwoofer!
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20

mausie

ik ben ook wel benieuwd, zeker als ik zie dat je ongeveer de zelfde situatie als ik heb ;)

met een umc-1 zou ik even verder kunnen door de denon als versterker te gebruiken. Kan ik later wel eens een mooie eindbak erbij halen.
Zou een leuke optie kunnen zijn om ook van HD audio te kunnen genieten. (de dune heb ik nog maar net en werkt nog even voor geen meter... maar schijnt analoog uit niet echt goed te zijn, geen instel mogelijkheden etc, dus waardeloos)
Pioneer LX5090 - Denon AVR3802 - Squeezebox Duet - Dune Prime 3.0 - Boston Acoustics A25 - Velodyne SPL-1200 ultra - Humax 5000

audiosurfer

Citaat van: Flavio op augustus 19, 2010, 08:28:26
De Marantz AV7500 is voor mij ook een optie maar ik vrees dat die snel €1.000 meer zal kosten dan de Emotiva en daarvoor koop ik dan liever een nieuwe subwoofer!

Precies de reden dat ik zo benieuwd ben naar ervaringen met dit apparaat. Jammer dat de Marantz wel zo veel mooier is en 2 maal sub out heeft, dat is me bijna 1000 euro waard...
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g

Nooff

Citaat van: Palmsurfer op augustus 19, 2010, 10:59:32
Precies de reden dat ik zo benieuwd ben naar ervaringen met dit apparaat. Jammer dat de Marantz wel zo veel mooier is en 2 maal sub out heeft, dat is me bijna 1000 euro waard...
Dat heeft de UMC-1 ook, 1x unbalanced en 1x balanced sub-out.

audiosurfer

Zijn die ook gelijktijdig te gebruiken?
Dat maakt voor mij een erg groot verschil als dat inderdaad zo is!

audiosurfer

Even nagekeken, je kan ze inderdaad tegelijk gebruiken, geen aparte correctie dan natuurlijk, maar twee dezelfde uitgangen!

rbormans

Citaat van: Palmsurfer op augustus 19, 2010, 13:20:26
Even nagekeken, je kan ze inderdaad tegelijk gebruiken, geen aparte correctie dan natuurlijk, maar twee dezelfde uitgangen!
Wat is het verschil met een Y kabel op 1 uitgang ?

audiosurfer

Geen! Maar dat heb ik ook liever niet...

Flavio

Citaat van: Palmsurfer op augustus 19, 2010, 14:30:55
Geen! Maar dat heb ik ook liever niet...

Waarom niet? Een dubbele uitgang is toch niks anders dan een interne Y-splitter?

Nooff

Citaat van: Flavio op augustus 19, 2010, 18:04:18
Waarom niet? Een dubbele uitgang is toch niks anders dan een interne Y-splitter?
In het geval van de UMC-1 niet, daarbij is de balanced sub out ook echt gebalanceerd en niet gedeeld met de RCA volgens mij. De UMC-1 heeft ook een hoger voltage beschikbaar voor de pre-outs.

clockwork

Mijn ervaringen met de UMC-1

Allereerst is de geluidskwaliteit (zowel stereo als surround) uitstekend. Het beste dat ik ooit gehoord heb. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nooit de Lexicons, Classe's van deze wereld  etc  geluisterd heb. Wel de duurdere Pioneer receivers (LX81/82), Denons en Onkyo's. Hiervoor had ik een Onkyo PR-SC885 en een Arcam AVR300. De UMC is naar mijn mening wel degelijk beter dan deze twee. Met de Onkyo heb ik een A-B vergelijking gedaan.  De DolbyVolume mogelijkheid is een verrijking.

Voordelen:
-   Geluidskwaliteit
-   Video kwaliteit
-   DolbyVolume
-    Erg veel instellingsmogelijkheden per bron
-   Compacter dan de Onkyo

Dan de nadelen:
-   EmoQ is m.i. minder goed dan Audessey. Je kunt maar 1 luisterpositie instellen. Voordeel is wel weer dat je de EQ daarna handmatig kunt aanpassen en per bron kunt selecteren.
-   Display toont alleen welke bron wordt beluisterd, en de daarbij behorende video en audio input. Geen audio formaat.(EDIT: je kunt dit toch instellen met de "Status" knop)
-   De blauwe band rond de volumeknop is niet uit te schakelen (alleen in de laagste dimstand, maar dan zie je het display ook niet meer)
-   Geen XLR aansluitingen
-   Geen hoofdtelefoon aansluiting
-   Geen phono ingang
-   Maar 1 HDMI uitgang

De issues: over het algemeen werkt de UMC goed. Ik bedien hem met de Harmony 885 AB. Wel handshake issues met mijn Homecast Satelliet decoder. Deze slaat regelmatig op tilt. Ik krijg dan een paars beeld zonder geluid. Ik moet dan de decoder volledig resetten naar de fabrieksinstellingen.  Ik heb dit tot de firmware update komt, opgelost door de tweede hdmi ingang op mijn tv te gebruiken voor video en de optische ingang op de umc voor de audio.  
Mijn goedkope mediaspeler (Zyxel DMA-2500) en de Pioneer BD speler werken vrijwel probleemloos. Een heel enkele keer geen audio maar dat los je op door de bron even aan en uit te zetten.
Er is geen verschil waarneembaar tussen de 3 DolbyVolume niveau's (low-mid-High.  
Al met al ben ik erg tevreden. Ik wacht vol smart op de nieuwe firmware.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Onno1

Ik krijg toch zeker wel een slecht gevoel van alle negatieve kritieken op internet.
Mn over de bass management zijn zer veel opmerkingen (geen stereo zonder sub), etc en die emo eq blijkt helemaal niet te werken.
Maar hij is in geluid beter dan de pio lx82? Weet je dat zeker? dat is een zeer goede receiver.

Nooff

Citaat van: Onno1 op augustus 20, 2010, 00:39:24
Ik krijg toch zeker wel een slecht gevoel van alle negatieve kritieken op internet.
Mn over de bass management zijn zer veel opmerkingen (geen stereo zonder sub), etc en die emo eq blijkt helemaal niet te werken.
Maar hij is in geluid beter dan de pio lx82? Weet je dat zeker? dat is een zeer goede receiver.
Ja dat is hij, de LX82 is een goede Receiver maar de geluidskwaliteit van de UMC-1 ligt echt op een hoger niveau. Overigens werkt bass management wel, maar op een andere manier zoals de mensen gewend zijn, tenminste dat is hoe ik het lees. Stereo zonder sub is wel mogelijk, maar niet op de "Stereo" functie, maar in "Direct" modus.

clockwork

Citaat van: Onno1 op augustus 20, 2010, 00:39:24

Dat slechte gevoel is echt niet nodig. Ik heb ook eerst lang afgewacht vanwege het vele commentaar. Moet zeggen dat er ook erg veel 'gezeur' bij zit. Denk dat Emotiva dat over zichzelf afroept door het community gevoel te creeeren. Hierdoor denken kopers dat ze inspraak hebben in de ontwikkeling van de apparatuur en dat is natuurlijk niet zo.

Volgens mij is het ook mogelijk om aparte EmoQ instellingen aan te maken per bron. Ik moet nog uitzoeken of het hiermee mogelijk is om de sub bij stereo uit te zetten en de fronts op large te zetten. De EmoQ werkt overigens wel goed bij mij. De afstanden zaten redelijk in de buurt en in de EQ-instellingen zaten geen rare uitschieters. Ik heb wel de microfoon van mijn Onkyo gebruikt. Die van Emotiva werkte niet.  :hmmm:

En ik vond de Emotiva combinatie die ik nu heb inderdaad beter dan de LX82. Ik was begin dit jaar echt van plan om deze aan te schaffen en ben met de centen brandend in mijn zak gaan luisteren. De Pio sprak me erg aan vanwege de looks, de specs en de goede match (ten minste volgens Pioneer zelf, maar dat zal wel het 'wc-eend' effect zijn) met mijn speakers. Heb dus ook uitgebreid geluisterd naar deze combi. Ik vond de Pio inerdaad erg goed, maar helaas kreeg ik niet het Wow-gevoel. Dat is natuurlijk allemaal mijn persoonlijke mening.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Dutch-E

Ik ben sinds mei ook een gelukkige eigenaar van de UMC-1.

Buiten het feit dat het optisch een hele strakke set is: XPA5 & UMC1, is ook de geluidskwaliteit  strak te noemen. Een hele zuivere, natuurlijke klank...het klinkt nooit "wollig".

De enige problemen waar ik tegenaan loop zijn:

- Multi channel Stereo (wordt verholpen met de nieuwe firmware die elk ogenblik kan uitkomen)
- Bij luisteren naar muziek vanaf mijn Mede8er of PS3 "locked" de UMC1 de audiobron niet. Dat betekent dat bij start van elke(!) track een seconde of 2 vertraging zit met als gevolg dat de eerste 2 seconden wegvallen.
Dit vind ik onacceptabel voor een audio/video processor... of ie nou Eur 100,- is of 5000,-....
Ik heb geen enkel idee of dit met de volgende update verholpen is. Ik lees daar ook niet zoveel over op het Emotiva forum.

Verder geen problemen en doet ie het prima....

Groet

Flavio

Zijn er specifieke problemen bekend met de UMC-1 i.c.m. de Dune Prime en/of de Humax 5000?

Nooff

Citaat van: Dutch-E op augustus 20, 2010, 13:00:20
Bij luisteren naar muziek vanaf mijn Mede8er of PS3 "locked" de UMC1 de audiobron niet. Dat betekent dat bij start van elke(!) track een seconde of 2 vertraging zit met als gevolg dat de eerste 2 seconden wegvallen.
Dit vind ik onacceptabel voor een audio/video processor... of ie nou Eur 100,- is of 5000,-....
Ik heb geen enkel idee of dit met de volgende update verholpen is. Ik lees daar ook niet zoveel over op het Emotiva forum.

Wordt niet verholpen, dat is het nadeel van "on the fly" kunnen switchen. Je zult er dus mee moeten leren leven.

Dutch-E

Citaat van: Nooff op augustus 20, 2010, 15:18:32
Wordt niet verholpen, dat is het nadeel van "on the fly" kunnen switchen. Je zult er dus mee moeten leren leven.

Kun je iets meer uitleggen?

Ik kan het niet volgen? Het apparaat is toch mede om muziek mee te luisteren? Hoe kan het dan zo zijn dat het apparaat niet onthoudt welke signaal binnenkomt? Een simpele PCM stream in dit geval?

Heel bijzonder en vooral balen. Ik weet niet of ik er op termijn "mee leven" kan...

Is het hardware/software matig onmogelijk om hier iets op te verzinnen??

evilniek

CiteerEQ-instellingen zaten geen rare uitschieters. Ik heb wel de microfoon van mijn Onkyo gebruikt. Die van Emotiva werkte niet.

Als je een andere mic gebruikt ben je niet echt slim bezig denk ik. De mic van je onkyo is niet gekalibreerd voor de UMC-1, en zal daardoor nooit een accuraat meetresultaat geven. Op deze manier kun je het beter laten om Emo-Q te gebruiken.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Nooff

Citaat van: Dutch-E op augustus 20, 2010, 16:49:26
Kun je iets meer uitleggen?

Ik kan het niet volgen? Het apparaat is toch mede om muziek mee te luisteren? Hoe kan het dan zo zijn dat het apparaat niet onthoudt welke signaal binnenkomt? Een simpele PCM stream in dit geval?

Heel bijzonder en vooral balen. Ik weet niet of ik er op termijn "mee leven" kan...

Is het hardware/software matig onmogelijk om hier iets op te verzinnen??

Jawel..

De UMC-1 beschikt over een chip die "on the fly" geluidsformaten kan switchen. Emotiva heeft in dit geval hiervoor gekozen, omdat zij geloven dat audio via HDMI in staat moet zijn tijdens het afspelen te switchen naar een ander geluidsformaat. Er schijnen films uit te komen die efficiënter gebruik gaan maken van de ruimte op de schijf. Dat wil zeggen, je luistert straks naar een film die een DTS HD-MA track heeft waarbij dialoog in Dolby Digital afgespeeld wordt en explosies in DTS HD-MA worden weergegeven, slechts als voorbeeld. Hoe ze er bij komen weet ik niet, maar het schijnt dat vooral televisieprogramma's in de VS al veelvoudig switchen tussen geluidsformaten.

Wil je geen seconde van je muziek missen, dan moet je analoog uit gaan sturen, dan is er ook geen vertraging. De UMC-1 laat gelijk de handshake vallen zodra er geen geluid meer doorgegeven wordt. De oudere type chips maken nog gebruik van een "lock" totdat er een ander signaal binnen komt. De chip in de UMC-1 kan niet worden aangepast omdat het een hardware matige vorm betreft. Ze hebben wel de handshake korter gemaakt, maar voor zover ik weet kan deze niet nog korten worden afgesteld.

Nooff

Citaat van: evilniek op augustus 20, 2010, 17:54:45
Als je een andere mic gebruikt ben je niet echt slim bezig denk ik. De mic van je onkyo is niet gekalibreerd voor de UMC-1, en zal daardoor nooit een accuraat meetresultaat geven. Op deze manier kun je het beter laten om Emo-Q te gebruiken.
Is exact dezelfde goedkope microfoon. Ik geloof overigens ook niet dat deze microfoons gecalibreerd zijn voor welk apparaat dan ook, het is gewoon een simpel ding van 5 euro.

Flavio

Citaat van: Nooff op augustus 20, 2010, 17:58:18
Is exact dezelfde goedkope microfoon. Ik geloof overigens ook niet dat deze microfoons gecalibreerd zijn voor welk apparaat dan ook, het is gewoon een simpel ding van 5 euro.

Het is niet de microfoon die wordt gecalibreerd maar de processor die wordt gecalibreerd op de karakteristiek van de bijgeleverde microfoon.

Nooff

Citaat van: Flavio op augustus 20, 2010, 18:06:47
Het is niet de microfoon die wordt gecalibreerd maar de processor die wordt gecalibreerd op de karakteristiek van de bijgeleverde microfoon.
Dat zou betekenen dat je nooit een betere microfoon zou kunnen gebruiken, wat simpelweg niet waar is lijkt me. Dan zou het op zijn minst ook vreemd zijn dat de bijgeleverde mic niet werkt en die van de Onkyo wel. Beide microfoons zijn van de zelfde ontwikkelaar.