Nieuwe mastersub + plaastingsgevoeligheid.

Started by SiR-ROUND, September 21, 2003, 20:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

QuoteIk bedoel dat je soms, vooral met het laag, in het begin ff "heftig" wil "pompen" om te kijken wat hij in jouw ruimte kan. Een onbewuste "Headroom check" zeg maar.
Terwijl hij in bedrijf een stuk minder "hard" zal staan.

Ehhh... nee... Natuurlijk check je of het hard kan, maar, hij is redelijk gecalibreerd en met bv The Haunting gewoon op filmsterkte laten spelen... Dus de surrounds net zo hard als altijd en daarbij dus ook de sub op niveau... Maar goed we hebben de DD track ook getest en dat leek wel of er helemaal geen bass in zat? Dus nog maar eens de instellingen van de niveaus voor DTS en DD nalopen. Ik heb Platinum gebruikt, kloppen die testtonen?

QuoteUit jouw worden proef ik dat nu ook een beetje.

Te veel "hete kip" gegeten? Dan worden de smaakpappillen wat doof...  ;D ;)

QuoteMisschien toch eens nadenken over het plaatsen van een achterwand ivm redelijk lekdicht maken van de ruimte (trapgat)

Trapgat heb ik ook eindelijk een geniaal idee voor gekregen, nl. een schuine deurpost... Moeilijk voor te stellen zo, maar ik zal het eens uittekenen...

;D

QuoteAch met al de hulp zal het vast goedkomen...kweet dat Robert je vast een handje zal geven  

Ja, Robbie is  8)...

Het moet goedkomen, de geluidskwaliteit van de sub is geweldig, het kan gewoon niet dat hij deze ruimte niet zou kunnen vullen...

Jaco, ook bedankt voor je steunende woorden...  :'( snif...  ;D

Spacebass

QuoteTe veel "hete kip" gegeten? Dan worden de smaakpappillen wat doof...  

Nee eigenlijk al heel lang niet meer...hmmm begin wel trek te krijgen  ;D

Dus ik lees het gewoon niet goed  :-[
Je hebt hem gewoon op film niveau beluisterd...

Is zo moeilijk om dat te beoordelen als ik verdorie helamaal aan de andere kant van de wereld woon...

Dus:
luisterplek verkassen heeft geen zin
Luidsprekers staat op een goede positie opgesteld.

Wat je kan proberen is vanaf je sub teruglopen naar je luisterplek, met DB meter in de hand en kijken vanaf welke plek het mis gaat. (alleen sub aan)
Deze positie even markeren en weer verder naar achteren lopen (centrum van je looppad blijft je normale zitpositie). Komt de bas dan ineens wel terug of blijft het qua volume te zacht?
probeer dit eens staand te doen en op "zithoogte".
is wat raar maar je hebt ook geen normaal dak dus rariteiten kunnen voor komen.

(ik neem aan dat je de fase met de fornts al gecheked hebt)

SiR-ROUND

Quoteluisterplek verkassen heeft geen zin
Luidsprekers staat op een goede positie opgesteld.

Ik neem aan van wel... We hebben het beiden geconstateerd(Robbie & me), dat de beste responceplek vanaf de luisterpositie links of rechts van de fronts zat.

Het vreemd eis alleen dat het nog net iets beter klinkt als je staat... Dus de responce van de sub klinkt beter op iets hoger dan de luisterplek... Over rariteiten gesproken.

Ik weet niet hoe gevoelig de plaasting kan zijn qua centimeters verschil, maar we hebben de sub dus ongeveer goed staan. Uiteindlijk wil ik wel tweaken door de sub op wieltjes exact te plaatsen, maar dat mag niet mijn overhead kosten zoals nu.

De fase heb ik nog niet geregeld, maar dat is op zich ook niet nodig voor het lfe probleem. De testtonen en sub zijn afgeregeld op lfe only qua niveau.

;D

Thanx!

Spacebass

Ahhhh dan heb je hetzelfde als velen van ons  ;D

Dan heb je kans dat je precies in een node zit tussen plafond en vloer...
Niet zo makkelijk aangezien je geen plat plafond hebt
Is dus toch een luisterplek plaatsingsprobleem...waarschijnlijk...

Major_Ton

Dat de bassen beter klinken als je gaat staan komt mij bekend voor. Dat heb ik eerst ook gehad op mijn zolder kamer. Ik zat in de lengte van de kamer, zo'n beetje in het midden. Door het puntdak boven mij vielen in het midden van de kamer (waar ik zat) de bassen op zit-hoogte bijna volledig weg. Als ik ging staan of achter in de kamer ging zitten was het weer smullen. Ik heb dit nu opgelost door in de breedte te gaan zitten en mijn opstelling buiten het midden te plaasten. Nu heb ik overal binnen de luisterplek een gelijke response.

Misschien helpt dit je totaal niet of heb je dit allang geprobeerd, maar ik heb het idee dat het probleem dan daar ergens zal liggen.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

VlisChris

als het beter klinkt als je gaat staan doe je toch je stoel/bank/wat dan ook op een ophoging ;D. Gewoon hoger gaan zitten dus ;D.
Mvg,

Christiaan


ps: wat is een node?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

#31
Link op het forum waar je info hierover kan vinden ;)

SiR..misschien kan je een kleine verhoging bouwen met die trilplaten...twee vliegen in een klap ...

SiR_ROUND

Ik geloof toch niet dat ik er ver naast zit qua responce... Het puur de amplitude...

Het is waar dat als je natuurlijk net naast de optimale responce zit je ook net naast een maximale amplitude zit...

Hmmm, probleempje is echter wel dat de zolder even dichtmaken best wat werk is...

::)

En een voorover gekantelde deurpost geeft ook weer de nodige problemen...

Maar, het blijft natuurlijk raar dat het zo veel zou moeten schelen dan... Waarschijnlijk een verlies van ca. 6 dB ofzo...

Versterker trekt het dus wel, aangezien hij de woofer overbelast...

De woofer zelf zou het ook moeten trekken... Kan toch niet anders? 12" moet toch een beetje ruimte kunnen vullen?

Merde! Ik kan momenteel ook nix checken, ik ben niet thuis...

:(

MdB

Quotek kon ff niet van me laten horen, want ik zit in Eerbeek... Klusje...
Papierfabriek ???

Tegenwoordig een gast SiR_ROUND ???
Beter duur dan niet te koop.

SiR-ROUND

Zo, weer thuis...

Kon niet inloggen, geen koekjes...

;D

MrPink

Welkom thuis! Waar is Eerbeek?

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

Dank je...

Eerbeek heb ik achtergelaten natuurlijk...

Kan toch geen plaatsje meenemen silly...

;D

MrPink


MdB

Quote
Quote
ik kon ff niet van me laten horen, want ik zit in Eerbeek... Klusje...

Papierfabriek  ???
Quote

Iets in de papierindustrie :o
Beter duur dan niet te koop.

SiR-ROUND

Een satellietverbindingklusje voor een beurs in Brussel...

Vanuit de fabriek van Drent Graphic machines...

Hele grote printers zeg maar...

;)


SiR-ROUND

Even een update over de sub...

Heel raar, maar er moeten wat eerder geposte dingen herzien worden denk ik...

Ik ben er nog niet helemaal achter maar het lijkt dat de DTS testoon van lfe op de DVD platinum niet overeenkomt met de echte levels... Overigens had ik met het level 10dB omlaag nog steeds storingen bij Creaking pipes... Wel minder maar toch...

En nu komt het, met muziek en DD gaat het wel goed, dus ook de open ruimte heeft minder invloed dan gedacht/gehoopt....

Ik heb bv Pearl Harbor op een behoorlijk niveau gedraaid op DD en er was laag kan ik je vertellen, zonder geflubber...

Zit er misschien in Creaking pipes een resonantie frequentie verborgen voor mijn sub?

Raar... Maar we kunnen in ieder geval weer wat filmpjes doen want ook mijn convergentieprint is weer in orde...

Dank aan Rob, maar eigenlijk deed de print het al weer toen hij hem in zijn projector stopte... Zou het al die tijd dan toch een los pootje op een connector geweest zijn?

::)

Erik

Gefeliciteerd met BG801 eindelijk kunnen we er geen grapjes meer over maken.
Zie dat je meteen je signature aangepast hebt  ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SiR-ROUND

Ja, voordat daar weer grappen over komen...

;D

Eindelijk weer beeld... Kan ik eindelijk gaan tweaken qua focus etc.

8)

Kan hopelijk Robert eindelijk eens een filmpie zien...

Voordat het vriest...

MdB

Beter duur dan niet te koop.

Robert

#44
Quote from: SiR-ROUND on October 12, 2003, 17:04:16
Ja, voordat daar weer grappen over komen...

;D

Eindelijk weer beeld... Kan ik eindelijk gaan tweaken qua focus etc.

8)

Kan hopelijk Robert eindelijk eens een filmpie zien...

Voordat het vriest...

Tja, ik heb vanaf nu 1 week vakantie 8), dus...........

Kunnen we ook kijken hoe MPEG-2 van de schotel en HDTV (als je HT-PC dat trekt en anders mooie dia plaatjes ;D) eruitziet.


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

@Mdb... De zolder is nog maagdelijk van hout en isoleren is een dusdanige grote klus... En daar heb ik nog geen tijd voor gehad + money...

Misschien dat ik deze winter wat kan beginnen...

Robbie, mijn PIII450 gaat dat niet trekken...

Robert

#46
Quote from: SiR-ROUND on October 13, 2003, 19:22:22Robbie, mijn PIII450 gaat dat niet trekken...

Dan blijft MPEG-2 van de schotel over ;D

We zijn alleen nog bij elkaar geweest voor tweaks etc., maar nog nooit voor een relaxed filmpje kijken.

Wanneer kan ik langs komen droppen? Dat groot beeld heeft wat ;D


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND


SiR-ROUND

Okay die doet het dus...

Tja... Relaxed? Tis echt al koud nu... Bovendien zijn er nog steeds bepaalde tonen die de sub niet bevallen... Ik weet niet waar het aan ligt.

Het zit er ff niet in denk ik... Druk enzo. Volgende week naar Hamburg...

Maar we hebben toch een date voor Zaterdag? Wordt een uurtje of 9 dat we ongeveer van huis gaan...

SiR-ROUND

Okay... Weer wat verder...

Met een sinusgenerator gekeken wat de x-over is van de Yammie qua small... ca. 45 Hz... En niet echt stijl te noemen...  :(

EN, gekeken welke freq nu een flubber geeft... Het zit op zich rond de 20 Hz... Maar dan wel met een heel flink volume... Zoals al eerder staat mijn subamp 3/4 open... Aangezien mijn amp meer kan leveren dan de woofer aankan, zou dat best al te veel kunnen zijn, qua excursie... EN, met een zuivere sinus blijkt de plaatsing van de kast toch niet goed te zijn zoals velen al gedacht hebben van jullie... De beste responce zoals hij nu staat is er net iets naast (meer naar de luisterplek toe) en meer richting het dak. Op zich lastig dat de hoogt eook uitmaakt, is dat normaal? Ik weet nu wel dat er meer te doen is voor een sub... In een grotere en moeilijkere ruimte.

We komen er wel. En als uiteindelijk ook de boel gesloten is heb ik max rendement.

Wat zijn jullie ervaringen qua testtonen voor de sub en dan specifiek qua plaasting?

Ik ben nu niet zo zeker meer qua ruis voor dit doeleinde, een lage frequentie in sinusvorm maakt voor mij de plaats veel duidelijker, door de druk op een kleine plek...

Dat wordt weer slepen met dat kreng... Al lang blij dat ie niet zo veel weegt als die van Erik... ;)