Nieuwe mastersub + plaastingsgevoeligheid.

Started by SiR-ROUND, September 21, 2003, 20:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

 ;D Met behulp van Robert de sub op een betere plek gekregen, zodat er op de luisterplek genoten kan worden van de laagste toon uit de keel van T-rex bij Jurrassic park...  8)

:D

Alleen The Haunting, creecking pipes was iets te veel van het goede. Flubberen!!!

:(

Nu verdenk ik de ruimte van het probleem. De sub zou theoretisch geen moeite moeten hebben met de 6x9xca.3m ruimte... Maar... Ik lek aan alle kanten. De zolder is niet helemaal dicht, dus wil ik hetzelfde level krijgen als de surrounds, dan moet de module op de sub op 3/4 staan. Klopt het als ik aanneem dat ik een te grote excursie van de woofer veroorzaak als ik eigenlijk een 2 x zo grote ruimte probeer te vullen? Zo ja, dan moet het probleem over zijn wanneer ik de zolder afsluitbaar maak dmv een deur...?

Verder nog een raar iets ontdekt. Ik probeerde de sub in fase gelijk te krijgen met de fronts, daar zit een mooie stand voor op de Yamaha DSPA1. Lfe out naar sub + fronts... Blijkt dat de stand helemaal niet werkt! Lfe naar sub en lfe naars fronts geeft de bas op de juiste speaker, maar de stand both, nada, alleen de sub werkt... Zal wel aan de Yammie liggen, maar is er een alternatief behalve op het gehoor om toch de sub en fronts in fase te krijgen?

Ja, redelijke beginnersvragen, maar ik heb nooit eerder dit soort problemen gehad omdat de vorige ruimte niet kritisch was en altijd basssss gaf...

::)




Major_Ton

Hoi Sir!

Ik heb even je website bekeken en neem aan dat je nogsteeds de Strata II hebt?
Zowiezo denk ik dat je lek naar de zolder weinig tot geen invloed heeft op de kracht van je subwoofer. Als ik mijn kamer deur plus ramen openzet, hoor ik ook nauwelijks verschil.
Wat je Fase betreft. Ik neem aan dat je een fase schakelaar op je sub hebt? Als je (downfire) sub binnen de luidsprekers staan kan je fase beter op 0 graden setten en daar buiten kan de sub beter op 180 graden fase staan. Dit is in feite niks anders dan de plus en min pool om te draaien, waardoor de unit de andere kant op reageerd.

Als ik mijn subwoofer, frontfire en evenwijdig aan de frontspeakers neerleg en vervolgens de subwoofer uit fase (180 graden) aansluit hoor ik nagenoeg geen bass meer, omdat de geluidsgolfen tegen elkaar worden opgeheven. Daar hebben we dus GEEN subwoofer voor en dus sluiten wij de draadjes maar weer in fase aan ;D

Je LFE + Main functie op je Yammy houdt in dat als je deze functie inschakeld je de bas van je frontspeaker ook nog eens naar de subwoofer stuurd om zo een betere spreiding te genereren. Het heeft dus weinig met je Fase stand te maken. Zelf vind ik deze optie iets teveel van het goede en heb mijn sub op alleen LFE staan.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

SiR-ROUND

Nope, nieuwe mastersub:

http://www.dddac.de/op04.htm

Ik denk niet dat ik op de stand both mijn mainslaag ook naar de sub stuur... Daar heb je de small functie voor op de versterker... Das bassmanagement.

:)




Major_Ton

Ahaaaaaaaa!!!

Een 12" Eton unit! Wow!  8) Dat wil ik ook wel! ;D ;D

Een erg goede keuze al zeg ik het zelf! Maargoed, Ik zeg niet dat je met LFE + Main je front speakers ontlast in het laag. De bass van je main speakers, worden dus zowel naar de front speakers als naar de sub gestuurd. Dit voor een bredere spreiding van de bassen.

Het klinkt eigenwijs, maar je kan het testen als je het filter van je subwoofer weghaald. Je zal merken dat in de LFE + Main stand er een signaal van 20Hz tot 20.000Hz wordt gestuurd naar de subwoofer.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

SiR-ROUND

Hmmm... Ik moet eens intensief in het manual kijken, maar het kopje op de versterker heet lfe... Dan keuze uit sub, main of both...

Dan ga ik ervan uit dat op de stand both het op zowel de sub als mains gaat bassen... Zodat ik excact de fase van de sub kan regelen...


Maar goed, op stand both doen de fronts nix...

::)

Het zou kunnen verklaren waarom dat dus niet werkt...

Mijn sub is een lfe sub, dus hij staat helemaal open qua bandbreedte... Filterbypass...

20.000hz naar een subwoofer doet mij wat onzinnig aan...

???

Major_Ton

20.000Hz naar een sub is ook onzinnig, maar het gebeurt wel. Tenminste op mijn Denon receiver, waar ik voor LFE uit 2 standen kan kiezen:
LFE en LFE + Main.

In geen van beide gevallen kan ik het LFE signaal ook naar de fronts sturen, hoe graag ik dit ook zou willen.
Mijn subwoofer is "passief" en d.m.v. een gewone eindversterker op de subwoofer uitgang van mijn receiver aangesloten. Geen enkel filter is dus aanwezig. En als de main speakers op LARGE staan en de optie LFE + Main is geselecteerd, krijgt mijn subwoofer vanuit het front signaal, 20 to 20.000Hz voor z'n rekening. Normaal gebruik je hier je filter op je actieve versterker voor om dit weg te filteren.

Dat zal dan bij jouw Yammy wel anders zijn? Maar op de Both stand doen de fronts helemaal niks?

Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

DrBoom

Let wel, als je je knopje op Both zet, MOETEN de fronts ook nog eens op large ingesteld staan hé, anders doet het nog niks ;)
Wat ik me ook net bedenk, er staat bij mij niet LFE out, maar Bass out bij die keuze. Dus toch maar even in de manual nalezen hoe dat nu juist zit.

SiR-ROUND

Okay...

Wat ik dacht klopt... bass moet naar de fronts en sub gaan met de stand both...

::)

Zou ik ze nou echt niet op large hebben staan?

::) Volgende x maar weer triplechecken...

Maareh, anderen nog gedachten over de inhoud van de ruimte?

BijgGoede subs wordt ook vaak de m3 genoemd waarvoor hij geschikt is, dwz dus dat er een max. aan de te vullen ruimte zit en dat lijkt me natuurkundig ook heel logisch... Vandaar dat grote concerten ook met kilo/megawatts werken?






Spacebass

QuoteVandaar dat grote concerten ook met kilo/megawatts werken?

Da's om indruk te maken op het publiek en de pers...in het eggie kijk je naar geluidsdruk en spreiding :)

Dus oa hoeveel DB bij de zaalmengtafel en in welke mate bereikt het geluid ook het publiek dat niet rechtstreeks in de vuurlinie voor het podium staat.

Als je panelen hebt die meetrillen op een bepaalde frequentie, wordt je die frequentie energie ontnomen, maar dat wil niet zeggen dat het ineenstort op de luisterplek...kan juist zijn voordelen hebben.

Maar het is idd niet raar dat een 15" niet een hele ruimte kan vullen van 162 kub...misschien moet je er wel een tweede bij plaatsen.

Goedkoopst is wellicht "trilplaatjes" onder je bank voor het LFE erbij....

Je kan zoals je ook zelf al zei de ruimte verkleinen zodat het laag niet verdwijnt maar de ruimte zelf ook iets terug geeft.

SiR-ROUND

Hmmm...

Tis een 12" volgens mij en hij zou toch probleemloos boven de 100dB moeten kunnen...

Arghhh!!!

Spacebass

Mja in welk gebied dan...die 100 dB zal vast op 1 meter zijn toch?

Het zijn nou juist die pieken die lekker vrij moeten kunnen bewegen, dus een beetje headroom kan geen kwaad...

Als je het karakter vergelijkt met het laag wat je bij mij hoorde (The Haunting) , kan je daar iets meer over vertellen hoe dat is in vergelijking met deze subwoofer?

Major_Ton

Mensen,

Denk eens na. Als je thuis zit te luisteren met alle deuren en ramen dicht en je vrouw/vriendin doet de deur open om een kopje thee te brengen, verdwijnt je bass toch ook niet? Ik denk dat je eerder de plaats van de subwoofer moet veranderen. Ik ben met mijn zelfbouw sub ook een behoorlijke tijd bezig geweest om de (volgens mij) goede plek te vinden. En dan kan het op dezelfde plek nog heel veel uitmaken of de sub front of down firing wordt neergezet. Laat staan je Fase schakeling...

Ik weet zeker dat met de juiste plaatsing, die Eton unit in staat is het hele huis te laten rammelen! Mijn sub heeft een 10" unit in een 65 liter kast en deze stond eerst in een erg grote woonkamer die met gemak gevuld werd met overweldigende bassen. Dus ik ben er heilig van overtuigd dat de Eton sub, die een stuk groter is, dat ook kan.

Waar ik wel aan zou twijfelen is je Sub-versterker. Mijn sub werd eerst aangestuurd door een Hypex HS-200 module en wist daarmee mijn sub zonder problemen te laten klippen.
Nu hangt er een losse eindversterker aan van 220 Watt op 8 Ohm en ik ben van alle problemen verlost. Een geweldige controle en echt een strak laag heb ik nu. Geen unit die meer overstuurd wordt met Star Wars en geen rare ploppen meer, omdat de Hypex module het niet meer kan trekken.

Wie weet ligt hier ook een deel van je probleem.

Succes en Gr.


Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Spacebass

QuoteDenk eens na.

Dat proberen we...het spijt mij dat we dat niet volgens jouw maatstaven doen ;D
(Just kiddin', met een beetje passie is altijd goed ;) )

De grootte van de ruimte en de gebruikte wand materialen spelen wel degelijk een rol in de acoustiek. Je kan met 1 Eton echt Ahoy niet vullen met bas (kort door de bocht, ik weet het ;) )
Nee zonder gekheid, misschien heb jij wel voordeel gehad van je ruimte...soms werkt een ruimte enorm tegen je op je uitgezochte luisterplek.
Je hebt dus natuurlijk gelijk dat het een simpel "plaatsingsprobleem" kan zijn. Maar uitgaande van Robert en SiR-ROUND neem ik aan dat zij wel goed gezocht hebben.

Kortom, is het echt geen kwestie van een achterwand plaatsen en of de zit-bank verplaatsen ???


Bart_M

Hey Sir,

Heb ik hiervan een bouwtopic gemist met allerlei mooie plaatjes? :)

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Hmmm, de ruimte is nog kaal, maar wel akoustisch verantwoord...

De fase zou alleen uit mogen maken bij bas tov de fronts...

De plek leek ons redelijk goed, getest vanaf de luisterpositie.

De versterker is een Thommessen 2.5 die het wel moet redden. Het is ook meer over-excursie waar ik last van heb... Wat wil zeggen dat ik te hard moet uitsturen om een beetje level te krijgen op de luisterplek.

Sven, mijn ruimte is geen normale rechthoekige box, dat speelt denk ik ook mee.
Het is een zolder met eigenlijk geen tegenover elkaar staande muren... Verder dus hout wat allemaal mee kan geven en misschien wel meer absorbeert dan reflecteert...

Een achterwand of bank wil ik niet... De open ruimte doet juist wonderen voor de akoustiek van de surrounds...

QuoteAls je het karakter vergelijkt met het laag wat je bij mij hoorde (The Haunting) , kan je daar iets meer over vertellen hoe dat is in vergelijking met deze subwoofer?

Ik weet niet meer hoe het bij jou klonk... :-[

Ik weet wel dat ik dit laag nog nooit eerder ervaren heb... De energie in de laagste toon is enorm... Waardoor je bij bv de brul van Trex echt een stompje in je maag krijgt wanneer hij stopt met brullen... Echt snel en droog...

Gisteren even met muziek verder getest, nou, ik wist niet dat die cd's nog dat stukje laag erbij hadden... ;D

Hmmm... De Eton heeft ook geen grote uitslag, maar nu bij mij gaat ie behoorlijk ver zonder veel druk... Hmmmm...

Zou de kast lekken? Ik heb geen afdichting onder de wooferrrand gedaan, hij zit er "kaal" op...




SiR-ROUND


Bart_M

Aha, het is dus een 100% replica?

Als de kast lekt, dan hoor je die wel fluiten hoor. Check ff voor de zekerheid door hem in bad te leggen. Zie je bubbels, dan weet je genoeg.

Grtn,
Bart

Major_Ton

Hoi Sir,

Over de acoustiek van je kamer kan ik je natuurlijk weinig vertellen. Ik ben er immers nooit geweest. Het enige wat ik probeer aan te geven is dat lekkage naar een andere ruimte vrijwel geen invloed heeft op je bass-response in je luister ruimte.
Verder zal je zolder (net zoals bij mij) met de schuine wanden meer voordelen hebben dan een rechthoekige kamer. Mijn ervaring is wel dat op een zolder je de setup beter in de breedte kan plaatsen dan in de lengte. Alleen qua indeling en ruimte is dit minder ideaal natuurlijk.
Zijn er wel andere plaatsen in de luister ruimte waar de bass goed klinkt? Of is het overal weinig?

Heb je al eens gemeten wat het rendement van je subwoofer is? Het zou kunnen dat de kast toch niet goed gebouwd is en dat je op de lage frequenties de woofer extreem moet belasten om er geluid uit te persen.

Ik zou trouwens wel een afdichtrand onder de wooferplaatsen, ander heb je gegarandeerd een lichte lek. Dit vanwege het ademende MDF.

Verder blijft het een apart verhaal. Dat de Eton een zaal als Ahoy niet kan vullen lijkt mij duidelijk ;D Maar een zolder en zelfs een grote woonkamer zou moeten lukken!


Gr. Sven

Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Spacebass

QuoteIk weet wel dat ik dit laag nog nooit eerder ervaren heb... De energie in de laagste toon is enorm... Waardoor je bij bv de brul van Trex echt een stompje in je maag krijgt wanneer hij stopt met brullen... Echt snel en droog...

heb je hem wel met een Db meter al afgeregeld?

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je er iets teveel van verwacht..

J.A.F._Doorhof

@major_ton

De lek naar een andere ruimte is wel degelijk aanwezig.
Als iemand de deur open doet naar je HT ruimte zul je wel degelijk een verandering in je bas waarnemen en niet zo zuinig.

Je moet je kamer zien als een drukkamer.
De bas is daar het meest gevoelige voor, als je een deur open zet dan zul je zeker een verandering merken aan bas.

Hetzelfde geldt voor mensen met een L-vormige woonkamer die de sub gaan bepalen, die moeten rekening houden met de TOTALE kamer oppervlakte, niet het gedeelte waar ze zitten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Major_Ton

Hoi Frank,

Interessant wat je zegt en opzich wel logisch, kijkende naar het drukkamer principe. Maar hoe komt het dan dat ik thuis geen verschil ervaar? Zou het kunnen vanwege de aanwezige overdruk die ik heb, dat het daarom minder (eigenlijk niks) uitmaakt?

Het zou toch vervelend zijn als ik hier wat loop te verkondigen wat niet waar is.
Ik ga weer testen vanavond ;D

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

dddac

#21
Hi SIR !

Zag dat je er een topic van gemaakt hebt !

3 opmerkingen van mijn kant:

1. Ben natuurlijk bevooroordeeld, maar de bouw van de subwoofer is echt lucht dicht genoeg om dit soort verhalen niet te veroorzaken en de SW2.5 kan de konus met alle plezier dwars door de achterplaat jagen, dus de power handling zit wel snor

2. Voor dat je huis of de sub wegdoet  ;D even logisch denken: Zijn er plekken te vinden waar je op de luister ruimte de bas krijgt die je er van verwacht ??? Ja? dan heb je bewijs dat de SUB het dus wel degelijk kan, maar dat de plaatsing je gewoon parten speelt. Nu moet ben je er dus aan om een compromis te zoeken mbt plaatsing en basweergave...  :-[ tis niet anders.

3. De maximale geluidsruk op 1 meter is (uiteraard) een functie van de frequentie en is als volgt:

20Hz                 98dB
30Hz               103dB
50HZ               108dB
100Hz             112dB

Kijk, dit is een gesloten systeem met high end achtige impuls response en dito drooge bas. Als je er meer laag / lucht uit wil halen, kan dat zonder meer. Dan ga je over op bas releflex. Voor een heimkino is dat zelfs, gelet op het effectlaag soms wenselijk.... maar goed ieder zijn meug natuurlijk

Stel je zet er een pijp in van 10cm diameter en 15-20cm lengte  dan haal je ineens bij 30Hz 108dB... vanaf 40Hz 110dB. Hoe langer de pijp, hoe meer druk bij 20Hz. 103dB is haalbaar !!

Ook hier blijft natuurlijk het plaatsing verhaal geldig, een pijpje in je kast lost dat niet op !!


mvg,

doede

jaco

Ik denk dat Sir zijn luisterruimte nie dicht genoeg is.. Ik merkte ook in mijn vorige dedicated luisterruimte dat mijn 2 stukd 18" woofers veel meer druk veroorzaakten dan in mij huidige woonkamer.
De ruimte is qua afmetingen amper anders, en de opstelling is vrijwel gelijk. Echter ik heb nu een grootte open keuken, en dan door de gang naar de garage onder mijn huis, en naar boven naar de verdieping. Dus ik heb een acoustisch colume wat makkelijk 3 x mijn kamer is.
Ik merk wel degelijk verschil. Of het nu minder plezierig is kan ik niet zeggen. Rustige bas heeft ook wel wat. In ider geval hebben de buren er ook geen last van, dat is al iets..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SiR-ROUND

Mensen bedankt, ik kon ff niet van me laten horen, want ik zit in Eerbeek... Klusje...

Maar goed de verslaving brengt je tot grote hoogten zeg maar en dus toch iemands PC en internet kunnen kapen...

Het idee van last van de lekkende ruimte kreeg ik al bij mijn oude REL, deze kon met 80 W prima de 4x3 in Utrecht vullen. Grotere ruimte betekent nou eenmaal dat je meer druk moet kunnen opbouwen voor hetzelfde resultaat...

De sub staat redelijk goed. Getest vanaf de luisterpositie wat de beste responce gaf en het laag is heerlijk... De versterker staat echter op 3/4 open... Nou lijkt het me een redelijke headroom op zich, maar kennelijk is het voor de woofer te veel zo... Als ik op zachter volume speel, is het laag echt erg mooi en voel je het zelfs nog, maar je gaat natuurlijk uit van oorlogssterkte op je surrounds... Bij bv The Haunting trekt de woofer het niet...

Het lijkt me dus dat de woofer/versterker verhouding prima is. De versterker kan de woofer aan. Mijn uiteindelijke rendement op de luisterpositie is dus waarschijnlijk het probleem, vandaar de lek theorie.

Ik ben blij dat Frank dit onderbouwt, dat stelt me in ieder geval gerust.

Ik denk niet dt ik te veel verwacht van de sub, het is een geweldig ding waar zeer goed over nagedacht is door dddac. Zijn ruimte waar de sub in stond is ook niet klein te noemen.

Okay, elk stukje winst aan plaatsing en responce zal helpen, aangezien dan het volumeknopje op de module weer wat lager kan...

Maar kom op, 100dB geluidsdruk moet toch genoeg zijn?

Misschien zit er onbewust nog iets mis met de basslift qua kastcorrectie? Hij staat nu op de aangeraden stand van 25-30...

Ik kan met een sweep kijken welke freq de flubber veroorzaakt...

Overigens kan het ook zijn dat de DTS track van the Haunting misschien te hard afgemixed is ondanks dat het systeem gecalibreerd is..

Ik heb de reg 1, kan iemand dit beamen?

Ehhh... Verder wel een ingeving gehad over de fasetest, ik kan natuurlijk met een testdvd de fase tussen twee speakers aansturen, als ik nu even de ene front loskoppel en die naar de sub routeer heb ik toch mijn fasecheck...

;)

Verdere input over de sub is welkom!

Dank!  :D

Spacebass

QuoteIk denk niet dt ik te veel verwacht van de sub, het is een geweldig ding waar zeer goed over nagedacht is door dddac. Zijn ruimte waar de sub in stond is ook niet klein te noemen.

:P Dat kan verkeerd uitgelegd worden  ;D

Mijn vraag was niet zo bedoeld als jij het opschreef  :)

Ik bedoel dat je soms, vooral met het laag, in het begin ff "heftig" wil "pompen" om te kijken wat hij in jouw ruimte kan. Een onbewuste "Headroom check" zeg maar.
Terwijl hij in bedrijf een stuk minder "hard" zal staan.

Uit jouw worden proef ik dat nu ook een beetje.

Misschien toch eens nadenken over het plaatsen van een achterwand ivm redelijk lekdicht maken van de ruimte (trapgat)

Ach met al de hulp zal het vast goedkomen...kweet dat Robert je vast een handje zal geven  ;)