Problemen BENQ 8700 geen 720p over component en fanlawaai HELP!

Started by robbie12345, August 10, 2010, 15:52:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbie12345

Beste allemaal,

Op aanraden van mij heeft mijn broer onlangs een Benq 8700 overgenomen van een forumgenoot.

Hij draaide op deze projector 576i via een composite kabel, aangezien hij een oude dvd speler had die alleen een scart en composite uitgang had.
Nu heeft hij op aanraden van mij een Blue-ray speler van Sony gekocht en een component kabel. We hebben samen de Blue-ray speler aangesloten deze gaf meteen beeld (576i over component). Zodra ik de Blue-Ray speler op 576p of hoger zette (720p) viel het beeld weg en werd er gezocht naar signaal.

Om zeker te zijn dat het aan de projector ligt heb ik de setup die ik thuis gebruik met een xbox360 en component kabel aangesloten op zijn projector, wat hetzelfde resultaat oplevert.
Hierna heb ik geprobeerd om van de hmdi uitgang naar de DVI ingang van de projector te gaan, dit gaat ook niet. De projector heeft namelijk een DVI-I ingang en er zijn alleen converters van HDMI naar DVI-D te krijgen volgens mij. Ik heb zo'n converter geprobeerd, maar de projector geeft dan aan dat hij geen DVI-D ondersteunt.

De 5 BNC connectoren kan ik volgens mij ook alleen maar met een analoog signaal gebruiken volgens mij ivm H en V frenquencies....
Mijn broer is niet echt een technisch persoon en wil daarom ook geen HTPC gebruiken maar gewoon de standalone blue-ray speler die hij nieuw heeft gekocht.
De vorige eigenaar geeft aan dat hij de component ingang nooit heeft gebruikt maar altijd gebruik heeft gemaakt van een HTPC over bnc en dvi......
Ik ben eigenlijk ten einde raad, is er iets mis met de projector of moet ik nog iets anders doen om een progressive signaal over component mogelijk te maken op deze projector?

Daarnaast spint de fan van de projector ook heel vaak up en down, dit gebeurt ongeveer na 30 minuten film kijken. Het geluid is even hard als het afkoelen na het uitzetten. We hebben contact gehad met BENQ over dit probleem, omdat hier een firmware upgrade voor zou zijn, BENQ heeft aangegeven hier niets over te weten, terwijl dit wel op diverse fora als oplossing wordt gegeven....
Nu heb ik zelf op internet de firmware gevonden en instructies om de rs232 kabel te maken om de firmware up te loaden. Ik heb dit alleen nog niet gedaan omdat ik bang ben dat de firmware misschien alleen voor bijvoorbeeld de Amerikaanse variant is en ik hier dus meer schade mee kan doen dan oplossen...

We hebben eigenlijk een beetje spijt van de aankoop. Ik heb zelf via het forum een Epson TW600, Epson TW200, Panasonic PT-AE900, Infocus x1, Barco Data 800 en Sony 1252 gekocht die allemaal perfect werkten. Nu raad ik mijn broer iets aan en er zitten meteen 2 problemen aan, waardoor ik me een beetje lullig voel op dit moment.

Hopenlijk kan iemand helpen!
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Nahpets

Ik heb hem zelf ook  :P

Volgens mij doet de 8700 alleen interlaced over component, 720p wordt op die aansluiting niet ondersteund. 720p heb ik nu aangesloten via DVI (en in het verleden via VGA->5*BNC).

Ik heb de 8700 ook wel aangesloten gehad vanaf HDMI met een DVI converter, ging ook goed.

Het enige echte probleem dat ik qua aansluiten heb gehad is een (Non-HDCP) videokaart in een PC naar de 8700. Dat heb ik toen opgelost met een HDFury, niet ideaal, maar het werkte wel.

In welke regio zit je? Ik heb anders wel een (aantal) HDMI->DVI adapter en een HDFUry die je zou kunnen proberen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Als je 3 RCA->BNC adapters hebt liggen kun je nog proberen om het (progressive) component signaal op de BNC connectoren te zetten.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

robbie12345

Hoi Nahpets,

bedankt voor je reactie!
Balen dat 720p niet wordt ondersteund op de gewone component ingang! Wat voor HDMI - DVI converter heb je gebruikt dan? Ik kon nergens een HDMI - DVI-I converter vinden en DVI-D ondersteunt hij volgens mij niet toch?? Dit kreeg ik iig niet aan de praat....

Wij wonen in Zuid-Limburg ik ben benieuwd
Groet rob

ps: heb jij ook last gehad van het lawaai probleem??
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

robbie12345

Quote from: Nahpets on August 10, 2010, 16:38:44
Als je 3 RCA->BNC adapters hebt liggen kun je nog proberen om het (progressive) component signaal op de BNC connectoren te zetten.

werkt dit zonder de H en V te gebruiken???
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Quote from: robbie12345 on August 10, 2010, 16:40:33
Wat voor HDMI - DVI converter heb je gebruikt dan? Ik kon nergens een HDMI - DVI-I converter vinden en DVI-D ondersteunt hij volgens mij niet toch?? Dit kreeg ik iig niet aan de praat....

Uhhhh, zo eentje met gaatjes........., geen idee wat voor een soort. Heb 5 van die dingen liggen of zo.

Quote from: robbie12345 on August 10, 2010, 16:40:33
Wij wonen in Zuid-Limburg

Oei, dat is een eind buiten de ontwikkelde wereld  >:D

Quote from: robbie12345 on August 10, 2010, 16:40:33
ps: heb jij ook last gehad van het lawaai probleem??

Ik woon bij Schiphol, ik ben al blij als ik wat anders hoor als de vliegtuigen.  :sarcasm:

Nee zonder gein, de 8700 is zeker geen stille projector.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

robbie12345

Quote from: Nahpets on August 10, 2010, 16:55:56
Uhhhh, zo eentje met gaatjes........., geen idee wat voor een soort. Heb 5 van die dingen liggen of zo.

Oei, dat is een eind buiten de ontwikkelde wereld  >:D

Ik woon bij Schiphol, ik ben al blij als ik wat anders hoor als de vliegtuigen.  :sarcasm:

Nee zonder gein, de 8700 is zeker geen stille projector.
Hahaha nou ja, in ieder geval al bedankt! De BNC adapters hebben hun werk gedaan! Erg chill hij draait nu op 720p.
Wat betreftf het geluid, het is gewoon enorm storend mijn voormalige epson tw600 enhuidige pana PT AE900 zijn beduidend stiller. Vooral het spinnen en stoppen en spinnen en stoppen is erg vervelend!

Gr. Rob
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Nahpets

Quote from: robbie12345 on August 10, 2010, 20:33:39
Vooral het spinnen en stoppen en spinnen en stoppen is erg vervelend!

Daar heb ik geen last van (lees: die van mij doet dat niet).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Ro

Gaat dit over mijn vorige projector? Ik laatst een 8700 via het forum verkocht.

Hdmi-uit, met verloop naar DVI-in op de projector heeft bij altijd gedraaid op 720p. Zowel vanaf een htpc als vanaf verschillende media spelers. De projector zou dit dus aan moeten kunnen.

De fan maakt inderdaad meer lawaai dan de nieuwere generatie projectoren en het toerental loopt wel eens op en dan weer terug, maar helemaal stoppen doet de fan nooit. Volgens mij heb ik inderdaad wel eens iets over een firmware fix gelezen, maar ik heb dat zelf nooit toegepast.

edit: hier een link waar wel over een fix voor het fan lawaai wordt gesproken http://www.avsforum.com/avs-vb/archive/index.php/t-379540.html
Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920

riwi

Quote from: robbie12345 on August 10, 2010, 16:45:35
werkt dit zonder de H en V te gebruiken???

Ja zo heb ik het ook altijd gehad. Je _moet_ de BNC aansluitingen gebruiken voor component progressive. 3 is voldoende. Bij component heb je geen sync. Dat is alleen voor RGB signalen met evt losse sync op H en/of V. Simpele connector adapters zijn wel te krijgen voor een euro per stuk ongeveer.

HDMI -> DVI met 720p moet ook gewoon werken. Er zijn alleen wel wat issues kwa HDCP tussen de benq en sommige bronapparaten. Ik kreeg destijds plots geen beeld meer uit mijn PS3 via HDMI->DVI naar de Benq terwijl dat daarvoor wel had gewerkt.

De firmware fanfix zat in 1.04 volgens mij. Da's al een hele oude. Dus vrijwel alle benq die later zijn uitgeleverd hebben dat al. Ik heb op mijn harddisk nog fw 1.04 staan inc de instructie om een kabel te maken en de procedure uit te voeren. Latere FW zijn niet te downloaden (dat ik ooit heb kunnen vinden). Ook na aandringen bij benq ivm mijn PS3 probleem wilden ze geen nieuwere FW mailen, ook niet aan ITC. Ik heb hem toen verkocht, omdat ie het prima deed, alleen niet met mijn ps3.

robbie12345

@Ro,
We hebben de projector van Mradem gekocht ook via dit forum, we hebben overigens inderdaad al aan de praat, de RCA-BNC pluggen werken inderdaad perfect.

@Riwi.
Zou jij mij die firmware kunnen mailen, dan p.m. ik je even mijn mail adres. Zou heel erg fijn zijn!

In ieder geval bedankt allemaal voor jullie goeie hulp.


Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

riwi


Ik heb hem je gemailed de firmware 1.04

Voor andere gegadigden/meelezers : hier staat ie nu ook : http://www.xs4all.nl/~etmriwi/forum/benq_pe8700_firmware_200403.zip
't is een zipfile van 4 MB.
Er moet een kabel gemaakt worden voor DB9 naar RJ11. Daar is een instructie voor.
Ook zit er een powerpoint slideshow in met hoe je de flashtool moet installeren en hoe je de firmware van de benq moet upgraden.

Ik heb de kabel niet meer hier. Toen ik de benq weg heb gedaan is de kabel weg gegooid.

Succes.

Nahpets

Volgens mij heb ik jouw oude 8700, daar zal deze FW dan dus ws al op staan?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

riwi

Quote from: Nahpets on August 16, 2010, 14:47:09
Volgens mij heb ik jouw oude 8700, daar zal deze FW dan dus ws al op staan?

Als jij de mijne hebt dan staat ie er al op ja. Ik kreeg geen nieuwere te pakken van benq destijds.
Voor de fanfix had ik af en toe het toggelen met fanspeed. Daarna deed ie dat niet meer en bleef het toerental gewoon constant.
Jouw benq is ook de pe8700 en niet de pe8700+.
Ik zou niet zomaar een 'nieuwere' 8700+ firmware in de 8700 zetten. Misschien werkt het wel, maar misschien ook niet. Dat zou ook de reden kunnen zijn geweest dat benq mij geen nieuwere wilde sturen, maar dat hebben ze niet gecommuniceerd. Het enige wat ze zeiden was : stuur de projector maar op.

Nahpets

Ik heb geen echte problemen met de Benq (afgezien dat hij geen HD doet, maar dat kan ik hem niet zo kwalijk nemen  :P) en was dus ook niet van plan er een andere FW op te zetten. Was meer benieuwd of er überhaupt nog iets aan ontwikkeling van FW was gedaan.

Jij had toch een filter voor de lens gezet? Zo ja, ben ik behoorlijk zeker er van dit dit de oude van jou is.

Zo niet, niet.  :bigsmile:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

riwi

Quote from: Nahpets on August 16, 2010, 15:11:59
Jij had toch een filter voor de lens gezet? Zo ja, ben ik behoorlijk zeker er van dit dit de oude van jou is.

Ja dat had ik. Met calibratie van Rob Dingen een glazen rood filter dat ik met wat tack in de lensopening kon klemmen.


Mooi dat mijn 8700 nog steeds naar tevredenheid draait :)
Ik heb met de eerste lamp 1300-1400 uur gedraaid geloof ik, ongeveer, en met de tweede maar een paar honderd.

Nahpets

Die lamp zit er nog steeds in. Zal nu zo'n 1000 uur op de teller hebben (weet het niet helemaal zeker aangezien de lamptimer zichzelf gerest heeft).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

riwi

Quote from: Nahpets on August 16, 2010, 15:19:08
Die lamp zit er nog steeds in. Zal nu zo'n 1000 uur op de teller hebben (weet het niet helemaal zeker aangezien de lamptimer zichzelf gerest heeft).

Netjes. Toen ik hem had heeft de teller zich ook gereset bij de eerste lamp na +- 1100 uur. Toen Frank de lamp vervang na 1400 stond er dus een lager tellerstand van 300. Frank gaf aan dat de 8700 zichzelf wel vaker resette. Op zich geen probleem, maar wel lastig als je wil bijhouden hoeveel hij gedraaid heeft.

robbie12345

Hoi jongens,

vandaag even de kabel in elkaar geknutseld een oude pc met een com poort gezocht en het geheel aangesloten. Verliep vrij eventless. Firmware upgrade ging ook perfect.
De beamer hangt nu weer en mijn broer gaat vanavond film kijken, kan jullie dus morgen vertellen of alle problemen opgelost zijn, maar ik verwacht van wel!
Bedankt allemaal :clapping:
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

robbie12345

Probleem is inderdaad verholpen, hij heeft gisteravond de hele avond film gekeken zonder spinnen.
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

riwi

Quote from: robbie12345 on August 17, 2010, 09:31:05
Probleem is inderdaad verholpen, hij heeft gisteravond de hele avond film gekeken zonder spinnen.

Daar ben ik blij om. Welke firmware stond er nu eerst op dan? Was dat de 1.02?

Fijne projector he, de benq 8700, ik heb eigenlijk een beetje spijt dat ik hem weg gedaan heb ;)