High-end streaming: de beste streaming opties?

Started by Teejoo, July 25, 2010, 17:27:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik ben me sinds een tijd aan het verdiepen in het streamen van mijn CD-collectie (500+). Om er in elk geval gevoel voor te krijgen en een eerste ervaring op te doen heb ik een Apple TV gekocht. Deze is geflashed met atvFlash en uitgebreid met een 1,5TB schijf. Ik bedien hem met mijn Pronto TSU-9600 voorzien van Prontotunes. Aangesloten is hij optisch (geluid) en via HDMI (beeld) op mijn Classe SSP-800. Ik heb het inmiddels enkele dagen draaien. Hieronder mijn eerste indruk (gekopierd uit mijn eigen topic):
knip -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Het rippen gaat perfect met dbPoweramp. Echt een aanrader. Herkend tot nu toe al mijn CD's, hoewel sommige exemplaren blijkbaar maar 3-4 keer door anderen geript zijn. Maar dat is genoeg en valt me zeker niet tegen.
  • De atvFlash hack werkt ook erg goed en gemakkelijk. Hierdoor zonder enig probleem de capaciteit kunnen uitbreiden met 1,5TB
  • Het basisidee van streaming: erg goed! Je hebt echt je hele muziekcollectie in de hand, waardoor je vanzelf sneller zaken weer eens gaat beluisteren. Het is gewoon een erg relaxte manier om door je CD verzameling te bladeren, terwijl je naar andere muziek aan het luisteren bent.
  • Dit gaat redelijk goed via Prontotunes, maar zodra je dit ziet wil je eigenlijk meer... Als je op je tvscherm ziet hoe gelikt het uit kan zien, dan wil je eigenlijk ook in de hand. Maar dan moet je toch naar een iPod touch, of wellicht nog beter een iPad gaan kijken. Je bent dan wel weer met 2 apparaten aan het werken. Van de andere kant kun je dan wel echt goed bladeren door je collectie
  • Tenslotte de geluidskwaliteit... Op zich vind ik een Apple TV niet verkeerd klinken, en ik ben ervan overtuigd dat velen de geluidskwaliteit als erg goed zullen ervaren. En dat is het op ook, zeker voor dat geld. Ik mis echter toch nog wat t.o.v. de originele CD afgespeeld via mijn Sony Es speler als loopwerk. Het klinkt gewoon iets anders. En met anders bedoel ik dat ik 'de lucht' in de opname mis met de Apple TV. Dus eigenlijk de 'ruimtelijkheid' tussen de instrumenten/geluiden/zang, als er dus even niets te horen is. Het is er wel, maar minder. Ik ben hier gewoon erg gevoelig voor maar ik merk dus wel verschil. De vraag is natuurlijk waaraan het ligt, de decoding naar PCM door de Apple TV, anders aangesloten (optisch vs coaxiaal), de digitale uitgang van de Apple TV of het Apple lossles gebeuren. De vraag is dan natuurlijk hoe een meer high-end streamer als een Linn DS dit zou doen.

Ik ben dus erg overtuigd van het idee, maar heb nog niet het gevoel dat ik nu het maximale qua geluidskwaliteit eruit haal. Voordeel van de Apple TV is wel dat hij een erg mooie interface heeft, die hij ook nog eens via de HDMI output kan laten zien. Ik ga in elk geval door met het lossless rippen van mijn collectie.  

knip ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb dit topic geopend om te inventariseren welke high end oplossingen er nu op de markt zijn, of komen.

Eisen:

  • Belangrijke is dat ze een kwalitatief hoogwaardige digitale uitgang hebben, omdat ik ze digitaal op de SSP-800 wil aansluiten.
  • Snelle en soepele bediening, bij voorkeur via Pronto of in combinatie met iPod touch / iPad
  • Bedieningsinterface grafisch aantrekkelijk
  • Voorkeur voor Apple lossless


Zelf kom ik niet verder dan de Linn Majik DS. Het wordt tijd dat de andere high-end fabrikanten ook eens overstag gaan. Wie weet er nog meer of heeft geruchten gehoord over toekomstige spelers.

Edit: inmiddels zijn de volgende interessante mogelijkheden aan bod gekomen:

  • Linn Majik DS
  • Meridian MS600 en Ensemble
  • Logitech Transporter


aMUSEd

Waarom beperk je je tot 'streaming'?
De term 'streaming media' is volgens mij niet erg eenduidig. Ik weet zelf even geen goede verzamelterm voor de muziekbron.

bmateijsen

Naast de Majik DS, kan je de Naim route nog in gaan.. Naim HDX of Naim Unitiserve.

Groet,

Bjorn

Staaled

MDS, en aan de horizon gloort niets.

Ik heb het al eerder vermeld , maar toch:
acht de kans groot dat je MDS analoog prefereert.
Plus dat je HiRes studio masters kunt spelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

Quote from: aMUSEd on July 25, 2010, 18:03:25
Waarom beperk je je tot 'streaming'?
De term 'streaming media' is volgens mij niet erg eenduidig. Ik weet zelf even geen goede verzamelterm voor de muziekbron.

Hoe bedoel je beperken? Met streamen bedoel ik vanaf een (netwerk) harddisc lossles opgenomen audio tracks afspelen.

Teejoo

Quote from: Hipster on July 25, 2010, 18:15:14
MDS, en aan de horizon gloort niets.

Ik heb het al eerder vermeld , maar toch:
acht de kans groot dat je MDS analoog prefereert.
Plus dat je HiRes studio masters kunt spelen.
Maar waarom zou ik de Linn DS analoog prefereren, als ik het signaal daarna ga digitaliseren ivm bass-management etc? (Ik had trouwens even niet door wat je met MDS bedoelde...heb zelfs zitten googelen  :-X)

Edit: wat gebeurt er met die studiomasters aan de digitale uitgang? Hoe worden die uitgegeven?

Raphie

Teejoo, pak een willekeurige speler met digitaal uit en sluit deze aan op je processor, dan gebruik je de DAC van je Pré en heb je optimale kwaliteit
een alternatief is om een "high-end" speler te pakken en deze analoog aan de sluiten. Via spdif zal deze namelijk EXACT gelijk klinken aan een Dune, Apple TV, Squeezebox etc.....
JBL PRX Power!

Teejoo

Quote from: Raphie on July 25, 2010, 18:23:23
Teejoo, pak een willekeurige speler met digitaal uit en sluit deze aan op je processor, dan gebruik je de DAC van je Pré en heb je optimale kwaliteit
een alternatief is om een "high-end" speler te pakken en deze analoog aan de sluiten. Via spdif zal deze namelijk EXACT gelijk klinken aan een Dune, Apple TV, Squeezebox etc.....
Dat heb ik nu toch ook? Ik hoor alleen verschil tussen de Apple TV en de originele CD, beide digitaal aangesloten. Ik kan me wel goed voorstellen dat Linn bijvoorbeeld veel meer aandacht heeft voor de digitale uitgang dan de Apple TV.

Raphie

heb je je oppo al geprobeerd? deze kan ook streamen
JBL PRX Power!

Teejoo

Nee, maar volgens mij voldoet dat niet aan mijn wenslijstje? Vooral qua gebruikersinterface op de AB. Je moet wel echt kunnen bladeren op een attratieve manier.

Raphie

je hebt toch een OPPO? gaat toch puur ff om het vergelijk, interface is van later zorg, eerst maar eens luisteren naar wat je hoort en zoekt?
JBL PRX Power!

erik s.

Quote from: Raphie on July 25, 2010, 18:23:23
Teejoo, pak een willekeurige speler met digitaal uit en sluit deze aan op je processor, dan gebruik je de DAC van je Pré en heb je optimale kwaliteit
een alternatief is om een "high-end" speler te pakken en deze analoog aan de sluiten. Via spdif zal deze namelijk EXACT gelijk klinken aan een Dune, Apple TV, Squeezebox etc.....
dat is helaas niet helemaal het geval door zaken als jitter etc.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raphie

Eens, zijn wel wat verschillen, maar biju lange na niet zo groot als de keuze van DAC e.d.
JBL PRX Power!

Teejoo

Quote from: Raphie on July 25, 2010, 18:29:59
je hebt toch een OPPO? gaat toch puur ff om het vergelijk, interface is van later zorg, eerst maar eens luisteren naar wat je hoort en zoekt?
Nee hoor, ik heb geen Oppo. Ik heb een apple TV, en daar merk ik dus wel een verschil. Vandaar dat ik nu zoek naar een high-end versie.

Ik wil gewoon gelijkwaardig kunnen streamen aan de CD weergave via een Classé CD speler.

Raphie

begrijp ik, heb niet ergens een Pc die je ook even kan aansluiten ter vergelijk
heb je op je itunes de volume correctie wel uitstaan? zijn zo veel oorzaken die het geluid kunnen beinvloeden.
rip je naar 320? of FLAC?
JBL PRX Power!

AbZ

#15
.

blue-eyes

Quote from: erik s. on July 25, 2010, 18:31:38
dat is helaas niet helemaal het geval door zaken als jitter etc.

Gelukkig is de pre van Teejoo een van de PRE's met meetbaar de allerlaagste jitterwaardes in audioland.
Dat geeft een goed uitgangspunt. Toch?


Een beetje laptop heeft een dig. uit. Goede tip van Raphie, een snelle test is zo gedaan!

p.s. Flac is niet handig, mocht je eventueel toch bij een Oppo uitkomen :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

AbZ

#17
.

blue-eyes

Quote from: AbZ on July 25, 2010, 19:06:51
Bedankt voor deze p.s. !  (Helemaal over het hoofd gezien -- pff, overwoog aanschaf van Oppo)

Ik heb je zin 3 maal gelezen, weet nog steeds niet of het serieus is of een grap ;)
Ik kan iig geen FLAC's via de Oppo afspelen, maar dat kan ook aan de NAS liggen. Ik heb geen idee. Ik heb maar MP3's gemaakt van de K3 cd's, handig voor Oma.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

AbZ

#19
.

blue-eyes

Niet zo snel, kan ook mijn beperking zijn he. IK kreeg het niet voor elkaar. (mijn test: een nummer als FLAC, MP3 en WMA geript, via de NAS gaf de Oppo alleen de MP3 goed weer).


Ontopic maar weer ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Even reagerend op de bovenstaande reacties:

Ik rip op dit moment in Apple lossless, omdat ik om te beginnen een optimale integratie wilde hebben met de Apple TV. Daarbij kan ik altijd indien nodig met dbPoweramp Apple lossless omzetten naar Flac. Ik wil niet met Waf gaan werken omdat ik juist wil gaan werken met metadata en hoesjes. Met WAV heeft streamen in mijn beleving niet veel nut, dan is het nog aantrekkelijker om voor de CD kast te staan.

Ik heb verder alle volumeregelingen etc uitstaan. De Apple TV klinkt zeker niet slecht, maar ik hoor dus wel verschil zoals ik al eerder heb omschreven. Omdat de verschillen voor mij in de orde van verschillende verbindingen (optisch, coax, HDMI) liggen heb ik ook het idee dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Ik moet nog erges een optische kabel uithalen, zodat ik beide optisch kan laten binnenkomen bij de SSP-800.

Maar zijn er dan behalve de Linns en Naim HDX geen alternatieven? Naim spreekt me op de een of andere manier niet aan. Linn is mijn eerste hifi liefde  :wub:

Ik zou het zo mooi vinden als Classé met iets dergelijks komt. Ik verwacht alleen niet dat dit er snel komt, aangezien ze zich primair richten op versterking. De SSP-800 is al heel wat qua techniek. Het ziet er echter zoveel mooier uit in mijn Classé toren, waar een dezer weken nog een CA-2200 bij gaat komen.


aMUSEd

Quote from: Teejoo on July 25, 2010, 18:18:31
Hoe bedoel je beperken? Met streamen bedoel ik vanaf een (netwerk) harddisc lossles opgenomen audio tracks afspelen.
Nu ik jouw reactie lees begin ik te twijfelen aan de definitie van streamen die ik ooit heb gehoord.
Ik dacht dat 'streamen' het afspelen van muziekbestanden is die op internet staan waarbij je de content niet werkelijk download maar alleen afspeelt.
Maar goed, iedereen begrijpt blijkbaar wat je bedoelt dus vergeet m'n post aub  ;)

AbZ

#23
.

aMUSEd

Quote from: AbZ on July 25, 2010, 21:51:45
Met een server binnenshuis gaat het ook via het net.  Maakt dus idd geen verschil.
Internet, thuisnetwerk is wat anders. Maar genoeg zo, carry on.