Welke versterker voor mijn Monitor Audio RX6?

Started by pietr, June 22, 2010, 21:41:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietr

Ik ben op zoek naar een versterker die mijn MA RX6 goed kan aansturen.

Ik heb een huiskamer met weinig dempende zaken (enkel twee karpetten en glasgordijn), tegelvloer, harde muren, leren banken etc. Ik vind dat mijn speakers te weinig laag laten horen, zeker op een lager volume klinkt alles als eenheidsworst. Het is allemaal nogal vlak.

Ik wil evt. de Marantz PM7003 kopen, want dat schijnt goed te matchen met MA. Op Whathifi.com lees ik dat de NAD C355BEE (vier van de vijf sterren gehaald) soms (te) veel laag produceert. Wie heeft daar ervaring mee?

Wie kan mij wat gegevens geven over middenklasse versterkers van Marantz, NAD, Arcam, Onkyo, Rotel, Cambridge Audio. Liefst een versterker die ook bij laag volume geen eenheidsworst produceert.

Op welke zaken moet ik letten?
Gescheiden circuits (ik heb het gelezen, maar weet niet wat het is)?
Ringkerntrafo?
Minimaal 2x80 W @ 8 Ohm?
...

Liefst niet duurder dan € 600,-.

aMUSEd

Let niet op technische aspecten en tests. Het beste dat je kunt doen is om verschillende versterkers te beluisteren.
Wanneer er een match is probeer dan de winnaar thuis in de eigen luisterruimte te beluisteren.

pietr

Natuurlijk is het de bedoeling om de versterkers aan het werk te zien en te horen. Ik zie de antwoorden op mijn post hier als 'huiswerk doen' om zo beter beslagen ten ijs te komen.

aMUSEd

Ja, dat snap ik, maar wat ik probeer te zeggen is dat niemand voor jou kan bepalen wat goed bij jou past.
Mijn bericht is een reactie op:
Quote from: pietr on June 22, 2010, 21:41:43
Op welke zaken moet ik letten?
Gescheiden circuits (ik heb het gelezen, maar weet niet wat het is)?
Ringkerntrafo?
Minimaal 2x80 W @ 8 Ohm?

Wil je eigenlijk nieuw of 2ehands kopen?

pietr

Ik wil een nieuwe kopen. Op MP zijn bijna geen versterkers te vinden van de laatste series.

Ik houd van een mooie spreiding van laag-midden-hoog bij laag volume. Nu heb ik de speakers nog aangesloten op een Sony STR-DB940 QS surround receiver en ik heb het idee dat het beter moet kunnen. Een mooi laag dus, zonder dat het boem-boem wordt.

Ik luister graag naar singer-songwriter, Nederlandstalige luisterliedjes, akoestisch.

aMUSEd

Een snelle scan via google leert dat RX6 eigenaren gelukkig zijn met de merken die je noemt (verrassing  ;)).
Je zou een winkel kunnen zoeken die de RX6 heeft staan en een aantal van de merken hebben staan die je noemt.

pietr

Quote from: aMUSEd on June 22, 2010, 23:29:20
Een snelle scan via google leert dat RX6 eigenaren gelukkig zijn met de merken die je noemt (verrassing  ;)).
Je zou een winkel kunnen zoeken die de RX6 heeft staan en een aantal van de merken hebben staan die je noemt.
Bedankt voor het meedenken/meezoeken.

Kun jij me ook vertellen of NAD wat prominenter is in het laag?

Stefan S.

Persoonlijk lijkt mij nog steeds de Marantz PM6003 een gelukkig huwelijk. Op een wat hoger volume luister je zonder loudness en op laag volume met loudness (die je zelf ook nog kunt finetunen met de knop "bass"). Ik weet dat het "hier vloeken in de kerk is" op dit forum, aangezien dit tegen het audiofiele geloof is  :P. De Marantz kost je ongeveer de helf van je gestelde budget, dus heb je mooi geld over voor software  ;)

S@m

Quote from: pietr on June 23, 2010, 08:26:36
Bedankt voor het meedenken/meezoeken.

Kun jij me ook vertellen of NAD wat prominenter is in het laag?

Piet, ik denk toch echt dat je 'probleem' ergens anders ligt. Je zoekt een versterker prominent in het laag. Je CD5003 is al een cd speler die enorm kleurt in het laag, hierbij een versterker die hetzelfde doet geeft wel een erg vertekenend beeld van de werkelijkheid.

Zorg dat je luidsprekers optimaal zijn en ga op zoek naar een set die minimaal kleurt oftewel een 'natuurlijke' weergave heeft. Hier zal je het langst van genieten. Joni Mitchell die klinkt als Tom Waits gaat echt snel vervelen hoor... ;)

Denon Focal

Eens met S@m, de MA's zijn op zich niet slecht in het laag en als er een ander probleem is zou de versterker aanpassen wel eens een foute keuze kunnen zijn. heb je al geexperimenteerd met de plaatsing van je speakers? NAD en MA is een combi die ik niet vaak tegenkom.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

pietr

Quote from: S@m on June 23, 2010, 09:02:41Joni Mitchell die klinkt als Tom Waits gaat echt snel vervelen hoor... ;)
;D

pietr

Welke versterkers van de merken Marantz, NAD, Arcam, Onkyo, Rotel, Cambridge Audio, zorgen voor voldoende dynamiek bij echt laag volume? Zeg maar, 's avonds laat als de kinderen te bed liggen en ik een glas rode wijn binnen handbereik heb?

S@m

Geen enkele.

Imo zal iedere goede, neutrale (natuurlijke Garmtz  ;)) versterker op laag volume minder laten horen. Dit is volgens mij een gegeven en daarom is 'loudness' bedacht. +6 dB (100 Hz)

Zorg dus voor een versterker met een loudness knop...

pietr

Ik heb onder andere de Marantz PM6003 op het oog. Bij Whathifi (voor wat het waard is) heeft ie 5 sterren in zijn categorie. Verder zit er loudness op. Hij heeft 2x60 W at 8 Ohm.

Nu mijn vraag: zijn mijn speakers makkelijk aan te sturen? Dus: heb ik aan het vermogen van de PM6003 genoeg of is deze versterker eigenlijk een klasse te laag en moet ik kijken naar de PM7003 of NAD C326BEE / C355BEE?

Mijn speakers: Monitor Audio RX6:
Type luidspreker   passief
Principe   2½-weg, bassreflex
Frequentiebereik   38 - 35.000 Hz
Wisselfrequentie(s)    700 / 2.700 Hz
Belastbaarheid   40 - 125 watt
Gevoeligheid   90 dB
Nominale impedantie   6 ohm

Stefan S.

De Marantz PM6003 is meer dan voldoende, tenzij je een dag op discovolume wilt draaien  ;)

pietr

Quote from: Stefan S. on June 25, 2010, 17:47:00
De Marantz PM6003 is meer dan voldoende, tenzij je een dag op discovolume wilt draaien  ;)
Nee, dat was vroeger zo. Mijn twee oudste zonen zitten nu in die fase.

Ik wil dit weten omdat ik las dat een lichte versterker kan zorgen voor clippen. Verder nog gelezen dat de PM7003 juist weinig laag weergeeft en dat wil ik graag hebben, zeker als er geen loudness op zit zoals bij de PM7003.

Ik twijfel nog, maar wil snel gaan kopen, want mijn (verkochte) receiver wordt binnenkort afgekoppeld.

Heb interesse in Marantz PM6003 / PM7003, NAD C326BEE / C355BEE, Cambridge Audio 550. Of graag een goede tip uit dezelfde prijscategorie.

S@m

Quote from: pietr on June 25, 2010, 18:19:11
Nee, dat was vroeger zo. Mijn twee oudste zonen zitten nu in die fase.

Ik wil dit weten omdat ik las dat een lichte versterker kan zorgen voor clippen. Verder nog gelezen dat de PM7003 juist weinig laag weergeeft en dat wil ik graag hebben, zeker als er geen loudness op zit zoals bij de PM7003.

Ik twijfel nog, maar wil snel gaan kopen, want mijn (verkochte) receiver wordt binnenkort afgekoppeld.

Heb interesse in Marantz PM6003 / PM7003, NAD C326BEE / C355BEE, Cambridge Audio 550. Of graag een goede tip uit dezelfde prijscategorie.

Je wilt een overdreven laag dus in jouw specifieke geval lijkt de 6003 (met loudness en zelfde look als je cd speler) de beste keuze...

pietr

Nou, nee. Bij overdreven laag denk ik aan disco en kermismuziek. Ik wil iets meer laag dan dat er nu uit komt. Hopelijk lukt dat als ik een versterker heb, in plaats van de Sony receiver die er nu staat aangekoppeld.

Dus: ik heb interesse in Marantz PM6003 / PM7003, NAD C326BEE / C355BEE, Cambridge Audio 550. Of graag een goede tip uit dezelfde prijscategorie.i

yorkie13

arcam doet het ook goed met monitor audio

pietr

Ik ben vanmorgen wezen luisteren. Ik kon schakelen tussen verschillende versterkers. In tegenstelling tot de verkoper kon ik eigenlijk geen verschillen horen tussen de versterkers. Ik heb geluisterd naar:
-Marnantz PM7003;
-Marantz SR5023;
-Cambridge Audio 550;
-Cambridge Audio 650;
-Rotel SA 04;
-Rotel SA 05;
-NAD C355BEE;
-NAD 725 receiver.

Ook nog even een Advance Acoustic gehoord. Daar zag ik aan de meters dat er minder dan 1 Watt uitgestuurd werd op een redelijk volume. Dat zou dus betekenen dat een versterker van 40 Watt al volstaat.

Als ik toch geen verschil hoor, kan ik net zo goed de SR5023 nemen, die is het goedkoopst en heeft al een receiver aan boord. De verkoper wist subtiele verschillen waar te nemen. Hij had het over laid-back, geluid tussen de speakers en geluid frontaal voor de speakers.

Ik heb ook nog geschakeld tussen speakers. Mijn speakers waren er niet, wel de MA RX8. Ik moet zeggen dat de Canton Chrono 509 (dacht ik) erg helder, fris, zuiver klonken. Als ik daarna schakelde naar de RX8, klonken die, hoe zal ik het omschrijven, warmer (doffer?). Eigenlijk lijken de Cantons in eerste instantie mooier, maar ik heb in de huiskamer weinig dempende materialen. Dan zal Canton wellicht te schel overkomen.

De hamvraag: welke versterker?

S@m

Piet, wie gaat er straks naar de versterker luisteren....?

pietr

Quote from: S@m on June 26, 2010, 21:01:32
Piet, wie gaat er straks naar de versterker luisteren....?
Voornamelijk Piet zelf ;D. Als echte Hollander zeg ik: SR5023. 'Luisterend' naar mijn verstand (waarschijnlijk gevoed door veel marketingpraat en adviezen op internet) wil ik de PM7003 kopen. Qua design neig ik naar een Rotel. Zoals ik mezelf ken wordt het waarschijnlijk de PM7003. Echter... ik ben wispelturiger dan het weer in Nederland. Ik vind dat het niet een louter rationele beslissing hoeft te zijn. Het oog wil ook wat.

Roksan

Mocht je budget met 80 euro op te rekken zijn, is een Marantz PM 8003 misschien ook een optie? Deze is (in het zilver) te koop voor 679 euro.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

pietr

Ik heb al een cd-speler in het zwart. Na 9 jaar gaan we over van zilver naar zwart, dat is dus geen optie. Verder hoor ik eigenlijk geen verschil tussen de beluisterde versterkers. Moet ik dan een PM8003 nemen op basis van de specificaties en marketingpraat? Ik neig naar een PM6003, hoewel het verschil met een PM7003 maar 100 euro is. De PM7003 heeft wel meer inhoud. Van de andere kant: van 45 W naar 70 W is eigenlijk ook niet heel veel.

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO