2 kanaals geluid via ATI HDMI

Started by DD2, June 19, 2010, 09:46:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DD2

Via mijn ATI 5700 krijg ik maar op 2 kanalen geluid (optie voor 5.1 onder sound is er simpelweg niet). gezocht op AIT forum en daar staat dat je de Realtek driver voor HDMI moet gebruiken...  helaas heb ik daarmee hetzelfde resultaat.

heb nu een ASUS HDMI kaart besteld http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=QY0Ud4MG0DMfXNiQ&templete=2  omdat ik las dat de HDMI out sowieso donwsampled naar DVD kwaliteit.. maar ik ben wel benieuwd of iemand de 5 kanalen aan de praat heeft gekregen op een verglijkbare ATI kaart.. en wat daar voor nodig was.


RalphH

Moet gewoon klikerdeklik werken. Heb je de hdmi uitgang gebruikt of een genderchanger van dvi naar hdmi? Met omvormertje werkt alleen een officieel ATI ding, iets anders geeft idd enkel stereo.
Krijg je in het sound menu ook geen surround in het speakertestje?
Wellicht nog een onboard driver + software geinstalleerd? De-installeer even al het realtek spul van je pc. Ati driver uit Catalyst werkt prima. Realtek driver heeft last van de "silent stream bug".
Downsampling doet de 5xxx serie niet. De 4xxx was inderdaat ietwat beperkt vanwege het ontbreken van PAP. Een HDAV heb je dus eigenlijk niet meer nodig...Met de Ati zit je alleen qua afspelen van blu ray geloof ik voor HD geluid wel vast aan Total Media Theatre van Arcsoft.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

marcel1970

Wel OS gebruik je? in windows 7 werkt het hier perfect met de catalist ati drivers, in windows xp moest ik audio drivers van ati nog apart erbij downloaden.
iig geen realtek drivers gebruiken en misschien de onboard souncard disablen in de bios.
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

DD2

Wat betreft de HDAV ik lees allemaal positieve verhalen over de goede S/N ratio etc.. hopenlijk haalt dat nog wat uit. zo niet dan heb ik pech.. :P

Ik gebruik Windows 7..   Ik gebruik geen omvormer maar rechtstreeks de HDMI uitgang, in het menu met de speakertest zie ook alleen de stereo optie.  Enkel de ATI driver maakt geen verschil helaas.
onboard soundcard staat ook uit.

RalphH

#4
raar.
Weet je zeker dat er niets aan software/drivers van de onboard dwars zit? Ik heb bij mij eens de fout gemaakt software voor het onboard ding te installeren en die ging door de instellingen van de 5700 heen fietsen.

Wat ook nog kan zijn, is dat er met je versterker settings iets niet lekker communiceert. Hier zijn patches voor, heeft met de EDID info te maken.
Denk eigenlijk dat het zoiets is. Check deze link even http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1224697 , eerste pagina en probleem in het topic. Fixed in Catalyst 10.4 lijkt het.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DD2

Heb de laatste versie van de Catalyst erop staan. Audio driver staat in de Bios uitgeschakeld.

Heb overigens alle onderdelen van Asus ook, moederbord, videokaart en straks de Xonar..   mag toch wel hopen dat dat goed werkt met elkaar.  ::)

RalphH

Zal wel geen probleem zijn.

Mocht je van de hobby en puzzel zijn  ;D, check dan toch ook nog even die link over het EDID probleem, hier staat ook een lijst met versterkers waarbij het probleem zich voor doet.
Overigens een handig forum mbt alles wat met HTPC's te maken heeft.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

OMD

hangt er toevallig ook nog een analoog kabeltje aan je computer? Zo ja dan moet je even rechtermuisknop op het speakertje rechtsonder en dan afspeelapparaten en de juiste selecteren.

Misschien is het voor jou wel een dom antwoord omdat je dat allang bekeken hebt maar ik heb het vaker meegemaakt  :D

DD2

Heb momenteel even geen versterker meer staan om te testen.. :(  Xonar inmiddels wel in huis. Leuke kaart ook, kwaliteit valt zeker niet tegen m.i.  krijg hier echter ook maar weer 2 speakers te zien  (rechstreeks de beamer aangesloten, geen goede teste dus).  Even wachten tot volgende week.

alvast dank voor de tips!