Monitor Audio RX6 vs. Tannoy Signature Revolution DC6T

Started by pietr, June 14, 2010, 09:28:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

De MA geen laag? Op welke versterker heb je dat geprobeerd en in welke ruimte?

Stefan S.

De MA RS6 was voor mij echt dé boombox van 2008-2009  :D

Stefan S.

Oh ja, mocht je een bassweergave waarderen, dan kun je het beste een versterker kopen met een loudness functie ;)

pietr

Quote from: reMC on June 16, 2010, 22:45:57
De MA geen laag? Op welke versterker heb je dat geprobeerd en in welke ruimte?

Sony STB-DR940 QS. Ik heb het hele surround- en subwoofergebeuren uitgeschakeld in de software en de voorspeakers op large gezet. Verder kom ik ergens iets tegen over het instellen van de crossover (is dit de juiste term?), maar in stereo is dit niet van toepassing volgens mij.

Mijn kamer: tegelvloer, twee tapijten, twee leren tweezitsbanken, eethoek met vier stoelen, gordijnen (meestal open), glasgordijnen (altijd maar voor 1/3 gesloten).

Wat doe ik fout? Nog onvoldoende ingespeeld? Iets anders?

Quote from: Stefan S. on June 16, 2010, 22:52:10
Oh ja, mocht je een bassweergave waarderen, dan kun je het beste een versterker kopen met een loudness functie ;)

Die zit niet op de PM7003 en PM8003 en da's eigenlijk jammer, want bij laag volume klinkt dat wel goed.

daxie

Quote from: pietr on June 16, 2010, 23:16:16
Die zit niet op de PM7003 en PM8003 en da's eigenlijk jammer, want bij laag volume klinkt dat wel goed.

Grapjas :)

Stefan S.

Quote from: pietr on June 16, 2010, 23:16:16
Die zit niet op de PM7003 en PM8003 en da's eigenlijk jammer, want bij laag volume klinkt dat wel goed.

Ik deel absoluut je mening, want bij een laag volume en trancemuziek staat bij mij de loudnessfunctie gewoon aan, heerlijk  ;D

reMC

Quote from: pietr on June 16, 2010, 23:16:16
Sony STB-DR940 QS. Ik heb het hele surround- en subwoofergebeuren uitgeschakeld in de software en de voorspeakers op large gezet. Verder kom ik ergens iets tegen over het instellen van de crossover (is dit de juiste term?), maar in stereo is dit niet van toepassing volgens mij.

Ik heb de Sony ook gehad en hoewel laagweergave niet z'n sterkste punt is, komt er wel wat laag uit... Je crossover is alleen van toepassing als je speakers op 'small' staan, dus dat is het inderdaad niet.

Quote from: pietr on June 16, 2010, 23:16:16
Wat doe ik fout? Nog onvoldoende ingespeeld? Iets anders?

Is mij nog onduidelijk, maar het kan een akoestiek probleem zijn als ik het zo lees.

Als je wilt kun je een keer langskomen met je speakers (wij hebben zowel Marantz als Tannoy staan). Anders vind ik het heel moeilijk om je te adviseren en ik wil niet dat je ineens een Magnat koopt omdat daar meer laag uitkomt ;)

tiptop

Jouw speakers, Pietr, staan niet echt bekend om hun slanke laagweergave!

Ze kunnen behoorlijk veel weergeven. Inspelen heeft wel een grote invloed, maar je zou wel meteen moeten horen dat ze voldoende laag kunnen weergeven. Nee, het zijn geen boomboxen, maar als het in de muziek zit, zal je het zeker terug horen.

Ze geven wel redelijk correcte laagweergave (voor het soort LS en prijsniveau). Zeker tov veel concurentie. Daarbij kan het soms lijken of die anderen meer laag weer geven, maar dat is eigenlijk helemaal niet het soort laag waar je op zit te wachten als muziekliefhebber
Met een Marantz PM7003 er op kan ik me niet voorstellen dat je dan nog laag te kort komt. En loudness is daar op echt niet nodig ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pietr

Het moet ook zeker geen boombox worden, iets wat ik wel verwacht van die Magnat zuilen. Dat geluid vond ik 20 jaar geleden best leuk (had toen Magnat Monitor C: een soort discobox). In de reviews wordt gesproken over voldoende laag en tijdens het luisteren naar de MA in de winkel vond ik het laag ook voldoende.

Ik ben nu op zoek naar een PM7003, op MP alleen het exemplaar dat ik gisteren niet durfde mee te nemen (ivm licht kraken van de potmeter van het volume).

Stefan S.

Quote from: tiptop on June 17, 2010, 10:50:39
Met een Marantz PM7003 er op kan ik me niet voorstellen dat je dan nog laag te kort komt. En loudness is daar op echt niet nodig ;)

Leuk neergezet, echter op laag volume komt er zonder een loudnessfunctie absoluut geen laag uit deze luidsprekers (de meeste niet)  :P

pietr

Quote from: Stefan S. on June 17, 2010, 14:26:47
Leuk neergezet, echter op laag volume komt er zonder een loudnessfunctie absoluut geen laag uit deze luidsprekers (de meeste niet)  :P

Dat zal het zijn. Ik hoorde gisteren bij Sense of Music een paar speakers, machtig gewoon. Ook bij laag volume een heerlijk, natuurlijk geluid, met een prachtig laag. Ze waren wel € 18000,-. Ik heb maar niet meer gevraagd of dat per stuk of per paar is.

S@m



tiptop

Quote from: Stefan S. on June 17, 2010, 14:26:47
Leuk neergezet, echter op laag volume komt er zonder een loudnessfunctie absoluut geen laag uit deze luidsprekers (de meeste niet)  :P
Ligt helemaal aan je versterker en wat je gewend bent natuurlijk. Ik kon hier ook prima op laag volume een volwassen geluid hebben. Uiteraard ervaar je meer laag(druk) als je het volume opschroeft. Ik heb loudness altijd alleen maar irritant en uit verhouding beschouwd.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

OMD

Ik heb sinds vandaag de RX6 maar ik ben juist erg tevreden over het laag.

Ik kom van Elac FS207A zuilen en die staan bekend om een hele bak laagweergave. De RX6 is veel meer gecontroleerd en plaats het laag veel beter in de kamer, echter als je het zo wilt noemen.

pietr

Die Elacs heb ik ook gehoord. Ze klonken in eerste instantie wel aardig. Daarna beluisterde ik de RX6 en volgens de verkoper was het alsof er een gordijn voor de MA RX6 hing  ;D. Vervolgens nog enkele speakers beluisterd en weer klonken de Focal Chorus 826V speakers errug goed in mijn oren. Maar ja: niet wit en (te) groot.

Ik moet wel zeggen dat ik de Monitor Audio's in de winkel met een wat hoger volume heb beluisterd, dat scheelt ook een slok op een borrel vergeleken met de stand van de volumeknop thuis.

Ergo: de RX6 geeft een mooi stukje geluid, in mijn ogen met wat te weinig laag. De Focal 826V is natuurlijk al weer enkele honderden euro's duurder, dus niet helemaal vergelijkbaar qua prijs.

tiptop

Quote from: pietr on June 18, 2010, 20:00:43
Die Elacs heb ik ook gehoord. Ze klonken in eerste instantie wel aardig. Daarna beluisterde ik de RX6 en volgens de verkoper was het alsof er een gordijn voor de MA RX6 hing  ;D. Vervolgens nog enkele speakers beluisterd en weer klonken de Focal Chorus 826V speakers errug goed in mijn oren. Maar ja: niet wit en (te) groot.

Ik moet wel zeggen dat ik de Monitor Audio's in de winkel met een wat hoger volume heb beluisterd, dat scheelt ook een slok op een borrel vergeleken met de stand van de volumeknop thuis.

Ergo: de RX5 geeft een mooi stukje geluid, in mijn ogen met wat te weinig laag. De Focal 826V is natuurlijk al weer enkele honderden euro's duurder, dus niet helemaal vergelijkbaar qua prijs.
RX6 bedoel je ;). Daarnaast waren de exemplaren in de winkel waarschijnlijk al een stuk ingespeeld. Des te beter de versterker, des te beter hoor je dat terug in de RX6. Dat is ook een valkuil voor veel mensen. Als je hele dure LS op een goedkope versterker zet hoor je ook niet terug dat ze duur zijn, totdat je een duurdere (lees betere) versterker erop zet. Maar dan zegt iedereen; "Ja, logisch". Dat is hier ook het geval. De goedkopere vallen in de eerste instantie meer op dan, maar uiteindelijk kom je na een jaar er achter dat ze toch meer beperkingen hebben. De MA is hoort echt bij de top in zijn prijsklasse. Evenals de Aurum Cantus Leisure II en de Usher 520 of X919. (allen monitoren)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pietr

Ja, ik bedoel de RX6, ik heb steeds RX5 in mijn hoofd zitten  :blush:.

Bedankt voor je gefundeerde antwoord. Stelt me weer wat gerust. Ik nog op zoek naar een andere versterker. Ik zit te denken aan:
-Marantz PM7003;
-Marantz SR5023;
- TEAC Reference 600.

Ik heb de speakers nu nog aangesloten op de Sony STR-DB940 QS receiver, toch ook geen instapmodel. Maar het kan dus beter?

tiptop

Dat kan zeker beter.

De PM7003 is het mooist uit het rijtje. Kijk ook eens 2e hands of in de uitverkoop naar nog een maatje groter ;) In juli begint bij de meeste winkels de uitverkoop.
Marantz is oa een merk waar van veel in de uitverkoop gaat. Misschien kan je wel een mooie PM15S1 of 2 regelen voor de prijs van een pm7003. Ik heb er in de 2e hand al een paar voorbij zien komen een paar maanden terug. Erg mooi gebouwd en past heel mooi bij de MA's.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pietr

Is zo'n PM15S1 geen overkill bij een CD5003? En de TEAC Reference 600?

S@m

Quote from: pietr on June 19, 2010, 14:32:02
Is zo'n PM15S1 geen overkill bij een CD5003? En de TEAC Reference 600?

Ach, een mooie versterker is dan een blijvertje en geeft je in de toekomst mogelijkheid tot een upgrade van de bron. Je cd5003 is leuk, maar er zal nog een wereld voor je open gaan... ;)

pietr

Btw: ik heb een CD5003 in de kleur zwart. PM15S1 valt dus af.

tiptop

Quote from: pietr on June 19, 2010, 22:25:12
Btw: ik heb een CD5003 in de kleur zwart. PM15S1 valt dus af.
Jammer. kan je toch echt beter de pm15 kopen en de cd-speler op korte termijn inruilen. geeft een hoop meer winst. En de versterker is geen overkill, maar een investering in de toekomst. Hoef je die voorlopig niet meer te upgraden, zoals S@M al aan gaf. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pietr

Het topic gaat (ging) over o.a. de Monitor Audio RX6: ik vind dat ze te weinig laag weergeven. Vanmiddag bij een kennis langs geweest, die heeft laatst zo'n Philips setje gekocht met buizenversterker (mcd-909). Ziet er leuk uit. Hij is lyrisch over het geluid. Dus... ikke luisteren. Toen ik thuis kwam meteen weer de RX6'en aan het werk gezet en toen hoorde ik meteen dat ik zeker geen mcd-909 ga kopen. Dan klinken de MA speakers toch echt wel beter.

Hoe kan ik eigenlijk bepalen met mijn ongeoefende oren dat er genoeg laag uit mijn speakers komt? Misschien ben ik wel teveel boem-boem bas gewend vanuit het verleden.

Voor wat betreft de PM15S1: het is vandaag wel vaderdag, maar dat wil niet zeggen dat ik nu de kleur van de spullen mag kiezen. We hadden de afgelopen 8 jaar Sony in het zilver. Vrouw zegt: de komende spullen zijn in het zwart!

En nu we het toch over van alles en nog wat hebben:
Wie kan mij ervan overtuigen dat ik met mijn ongeoefende oren het verschil hoor tussen de PM7003 en de stereo receiver SR5023? Om maar te zwijgen van het horen van het verschil tussen de PM7003 en de PM15S1.

Xander32

Hetgeen jij wel of niet zal horen kan niemand jou garanderen: dat kan alleen jijzelf gaan ervaren door zelf voor aanschaf te gaan luisteren 8).
En indien je op voorhand sceptisch bent betreft de verschillen tussen versterkers (dat meen ik tussen de regels door te kunnen lezen) kan je veel beter naar een alles in 1 setje gaan. Dan hou je ook nog een hoop tijd en euri`s over ;).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT