Nieuw concept binnen PC markt, goed of slecht ?

Started by J.A.F._Doorhof, June 1, 2010, 18:13:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Iedereen kent ze ondertussen de PC/Mac discussies, en sommige irriteren zich eraan, andere vinden het leuk om erin te trollen maar ik heb gisteren een interessante "keynote" van microsoft gehoord die me tot dit stukje voerde.

Mensen zien door de bomen het bos niet meer
Probeer op dit moment een notebook of erger een PC te kopen.....
De kans is heel groot dat je simpelweg door de bomen het bos niet meer ziet en de aanbieders op de markt maken het je niet makkelijker.
5 sterren bij website A betekend veel klanten vinden het een goed product.
5 sterren bij website B betekend dat er een snelle processor in zit.
5 sterren bij website C betekend dat de verkoper de voorkeur geeft aan dit product en er dus veel verkocht heeft.

Wat er gaat gebeuren in de PC markt is een verandering welke vanaf heden doorgevoerd gaat worden (leuk detail is dat ITC dit al een een paar jaar doet in de winkel :D).
Mensen krijgen te maken met een stemwijzer.
Je moet als het ware een keuze traject doorlopen en daarna komt er de PC/Notebook uit die bij jou past.
Dus geen gegoochel meer met Cache vs Cache of HDD vs HDD maar een simpele manier om voor een klant een goede keuze te maken.

Uit marktonderzoek blijkt dat de gemiddelde (niet computerkenner) er tot 9 maanden over doet om een nieuwe PC te kopen en uiteindelijk eindigt met iets dat lijkt op wat hij heeft omdat hij/zij het simpelweg niet meer snapt maar toch echt wat nieuws moet.

Daarna volgde wat slides van de bekende PC winkels, rommelig opgesteld, accessoires ergens anders dan bij de PC's die de klanten wilde kopen.
MAW je moet letterlijk op expeditie door een winkel om bij elkaar te sprokkelen wat je nodig hebt.

Volgens Microsoft moet dit veranderen, en wat laten ze als voorbeeld zien..... een slide van de Apple store. :D
Nu kun je hier om lachen maar een punt hebben ze, en een punt waar ik het 100% mee eens ben.
Bij een Apple store is er geen twijfel mogelijk wat je moet hebben, en waar de accessoires daarvoor zijn, maw je loopt naar de notebooks en daar staan de Flybook, de Macbook en de Macbookpro + accessoires.
Wil je een desktop dan staan daar de Mac Mini, de iMacs van klein naar groot en de MacPro.
Ofwel verticale opstellingen ipv een zoektocht door de winkel.

Tot hier kon ik alleen maar bevestigen wat wij al jaren doen, je moet het de klant niet te moeilijk maken, gewoon een goed systeem voor wat hij/zij nodig heeft.
Of er nu een ATI5800XZ of ATI5800ZXY in zit zal 99% van de klanten een zorg wezen. Hoewel wij wel vinden dat die keuze er moet blijven trouwens.

Verder moet er een rating systeem komen waarbij 100 het maximale aantal punten is, en de PC/Notebook dus een rating krijgt waardoor de klant weet aan welke kant van de markt hij zit.
PERSOONLIJK vind ik dat een verkeerd systeem, het probleem is namelijk dat een PC die nu 2010 een rating 87 krijgt en die vervangen word door een PC met een rating 80 in 2012 word vervangen door een VEEL snellere machine terwijl de klant denkt er op achter uit te gaan. Ik zie dan liever in indeling in categorieën.
Wat Microsoft zelf trouwens ook doet in de trend van namen als Let's connect, Let's surf, Let's work, Let's game etc.

Wat heeft dit nu met Apple te maken.
De trend is dat Apple door de jaren heen meer en meer houvast krijgt in de markt, waar je 5 jaar geleden met een Mac nog een beetje als een outcast werd gezien of nerd zie je nu meer en meer mac's opduiken in normale huishoudens.

Ik heb een voorzichtig idee hoe dit komt en de connectie die dit heeft met de Microsoft presentatie.

Zoals gezegd kun je kiezen uit ongeveer 1600 verschillende notebooks, en een veelvoud aan PC's.
De klant doet er gemiddeld 9 maanden over om een ding uit te zoeken.

Bij Apple is dit systeem anders.
De notebooks zijn er in 3 vormen.
De flybook voor de reizigers
De Macbook voor de studenten, surfers etc.
De Macbook pro voor de mensen die kracht nodig hebben.

De Desktops zijn er in 3 vormen.
De Macmini voor huis/tuin en kuiken surf gedrag, email, office etc.
De iMac voor het iets zwaardere werk
De MacPro als "wat je er ook tegen aan gooit hij doet het".

Dan heeft Apple nog sinds kort de :
iPad als nieuwe categorie
En natuurlijk de iPhone

Binnen de series kun je kiezen uit :
CPU, HDD, videokaart, Mat/Glans scherm en dat is het wel zo een beetje.

Dit maakt het voor de klant eigenlijk binnen een minuut duidelijk welke GROEP hij moet hebben, en binnen een paar minuten welke uitvoering.

Gaat dit werken voor de PC markt
Ja/Nee.
Wat wij de afgelopen jaren hebben gedaan is het aantal standaard PC's in folders gedrukt, of wel we doen mee met de grote folders en leveren vanuit daar de PC's die de klant wil.
Dit zijn vaak tijdelijke aanbiedingen voor zeer scherpe prijzen.

Binnen ons eigen assortiment hebben we echter 3-4 series, oplopend van een Surf PC tot een krachtige machine voor games/video/foto en een server.
We merken dat klanten dit over het algemeen zeer fijn vinden en op die manier heel snel een keuze maken.

Nadeel is dat de klant wel soms vraag waar de andere tussen vormen zijn en aankomt met een andere aanbieding die 100.00 goedkoper is maar die bv net tussen PC 1-2 in ligt.
Dan moet je dus weer gaan uitleggen waarom die goedkoper is en waarom wij geen categorie 1.5 hebben tussen 1-2.
Of wel de klant verlaat het pand en zit nog steeds te twijfelen en weet het niet.
En dit is de bittere realiteit, we hebben zeer veel klanten die letterlijk enkele maanden tot soms bijna een jaar lopen te wikken en wegen en continue terug komen met aanbiedingen van internet, reviews etc. en toch weer weg gaan met het idee dat ze nog even rond willen kijken (gelukkig koopt het merendeel uiteindelijk toch bij ons voor de service.)

Bij notebooks word het nog veel moeilijker, feitelijk zijn er tientallen notebooks die allemaal iets missen, net te duur zijn, net niet de snelheid hebben etc.
Klanten horen we ook vaak mopperen over notebooks die ze besteld hebben en die achteraf toch te weinig konden of bv een aansluiting miste, dit is ook de reden waarom wij vaak vooral bij notebooks wat langer de tijd nemen om de klant uit te horen over wat hij/zij wil ipv naar een budget te vragen, dit kost ons ook klanten trouwens omdat we soms te hoog inzetten, echter ik ben van mening dat die klant uiteindelijk een miskoop doet als hij goedkoper koopt. Iemand die bv aangeeft videobewerking te gaan willen doen kan niet voor 399.00 een goed werkende notebook hebben, maar hij schrikt van de 699.00 die wij dan bv aanbieden.

Het verticale plan van aanpak juich ik dan ook toe.
Ik ben alleen heel bang dat het wel een enorme verbetering zal geven maar niet zal gaan werken in de "long run".
Zolang Toshiba, Acer, XXODD, BTO, ASUS etc. etc. ALLEMAAL nagenoeg dezelfde notebooks leveren voor nagenoeg dezelfde prijs krijgt de klant wel een kleine verschuiving naar een keuze van bv 30 notebooks ipv 1600 maar het zijn er nog steeds 30.


Nu wat heeft dit met Apple te maken.
Laat ik voorop stellen dat ik zelf een Apple gebruik (meerdere) en er ZEER enthousiast over ben als prive persoon, laat ik ook stellen dat ITC Apple sinds 2 jaar ook verkoopt.
Maar laat 100% duidelijk zijn dat ik liever zie dat Apple verdwijnt en dat de PC heer en meester is in de verkopen aangezien we op Apple LETTERLIJK geen marge maken, het enige waar je op kan verdienen is aftersales (die bijna niet nodig is) en accessoires (ook geen echte vetpot).

Sinds ik Apple gebruik hoop ik dan ook op een nieuwe wonder Windows versie die me direct de Apple doet verkopen, en weer naar een veel goedkopere PC doet overstappen.
Ondertussen word dat wel steeds moeilijker aangezien pakketten als final cut pro alleen op Mac OS draaien.

Wat echter de realiteit word/is, is dat Apple steeds meer gaat verkopen, volgens mij is de hoofdreden hiervan niet alleen de marketing en de looks/hype factor maar voor een groot gedeelte word dit bepaald door de verticale keuze van de klant.
Elk jaar komt er een update voor de notebooks en iMacs, en dan doe je een upgrade.
Elke 2 jaar komt er een nieuwe Macpro en dan doe je een upgrade.
En dat is het dan.
Komt de nieuwe Mac binnen hang je hem met Firewire aan de oude en 10-20-30-40-50-120 minuten later (afhankelijk van je setup) draai je met exact dezelfde machine door (alleen sneller).

Dit lokt meer en meer mensen heb ik het idee, geen moeilijke keuzes meer.....
Geen blah blah verhalen over verschillende cache geheugens waar 99.9% van de gebruikers niets van zal merken maar die ze wel doen twijfelen om niet 25.00 meer uit te geven.
Software is ondertussen bekend is het probleem niet meer, MacOs en Windows kunnen beide hetzelfde en hebben zelfs voor veel gebruikte toepassingen zoals Photoshop, Office etc. exact dezelfde programma's.

Mijn mening
Ik denk dat het Microsoft initiatief een ENORME boost zal geven in het gemak van de klant, maar dat het aantal opties ENORM terug gebracht moet worden voordat dit echt gaat werken.
Ideaal zou zijn als Asus, Toshiba, Acer etc. gewoon allemaal dezelfde notebook zouden maken met een gelijke prijs waarbij de klant alleen nog voor het merk of vormgeving/kleur hoeft te kiezen.

Of dat gaat gebeuren ?
Ik vrees van niet.

Of over 10 jaar het aantal Mac's gelijk is aan het aantal PC's.
Weet je, veel zullen zeggen nooit, maar ik begin meer en meer te twijfelen.
Elke nieuwe windows versie valt me toch weer tegen, en ik ken heel veel mensen die nog steeds op XP draaien omdat ze zowel vista als 7 niet willen draaien, echter bepaalde hardware word niet meer ondersteund door XP, terwijl bepaalde oudere hardware niet meer word ondersteund door 7.

In het kort gezegd op DIT moment is de PC markt een zooitje.
De vraag is, of Microsoft op tijd is om het tij te keren en een OS uit te brengen dat alle hardware ondersteund en dat niet draait met een registry die vervuild kan worden (of wel een MacOSX achtig OS), en de hardware fabrikanten op 1 lijn kan krijgen zodat er een verticale markt ontstaat waarbij de klant kan kiezen op
CATEGORIE, schermgrote, vormgeving

Als dat lukt dan zie ik een ENORME boost in de PC verkopen, als het nog erger word als nu.....
Dan is dat onmogelijke scenario dat over 10 jaar MAC en PC in balans staat niet eens zo gek denk ik.....

En nogmaals ik zie dat liever niet gebeuren voor ons als PC winkel is dat namelijk een LETTERLIJK HORROR scenario en waarschijnlijk het eind van ons bedrijf en VELE andere.
Tenzij Apple meer gaat toestaan qua prijsmarges.


Hou de discussie netjes en niet in een Apple vs PC topic verzanden.
Ik denk dat dit redelijk baanbrekend is qua concept als het landelijk/wereldwijd word toegepast, zoals gezegd bij ons werkt dit al jaren perfect maar wij zijn maar een klein bedrijfje vergeleken met de grote ketens.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosoforos

Leuk uitgebreid geschreven.
Ik vraag me heel erg af (kan het me eigenlijk echt niet voorstellen) dat dit ooit gaat gebeuren, in ieder geval niet vanuit Microsoft. Wel ben ik het er absoluut mee eens dan teveel keus alleen maar een vloek is voor de gemiddelde consument. Je wil een helder overzicht, en niet verzanden in minuscule details die voor de meesten helemaal niet belangrijk zijn.
Maar wat hier op doordenkend vind ik het wel interessant om te kijken naar wat er nu op de tablet markt gebeurt.
Als we daar ook weer een chaos aan verschillende apparaten krijgen (al redelijk het geval met Android en een paar Windows tablets), dan nemen we dit oude probleem doodleuk mee de toekomst in. Het ziet er naar uit dat dit inderdaad al aan het gebeuren is.

Raphie

héél verhaal Frank, grotendeels wordt het wiel weer opnieuw uitgevonden (of overgeverfd)

er zijn 2 soorten CONSUMENTEN:
- mensen die specsgeil zijn
- mensen die bepaalde dingen met een Pc willen

- De eerste categorie, heeft Tweakers als startpagina, spendeert honderden euro's afschrijving aan het altijd hebben van de laatate chpiset, snelste processor etc.
- De 2e categorie maakt het echt geen drol uit, zij willen emailen, surfen en wat office en "dat ding" moet het gewoon doen. Tevens is de 2e categorie door kennisgebrek ook wel gevoelig voor servicepacks/care packs etc.
Het zal hun worst zijn of ze Apple of Windows kopen.

Klonenboeren zoals ITC doen het goed bij de tweaker categorie en bij de 2e categorie die persoonlijke service waarderen.
Mensen met wat meer budget kopen vaak een A merk PC als Apple of Dell og HP o.i.d. die deze stappen al lang gemaakt hebben.

Het is goed dat MS nu ook de klonenboeren uitlegt dat ze moeten gaan kiezen voor een concept en diffrenatie.
Denk dat de boodschap gisteren wel bij je geland is :)  
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Klopt, ook daar maak ik me zorgen om.

Ik zie dolgraag concurrentie want uiteindelijk worden we daar allemaal beter van.....
hoewel, ik vrees dat dit een oude wijsheid is die niet meer opgaat jammer genoeg.

Neem de XXXXXpad (bedoel eigenlijk de iPad :D)
Dat ding is de enige op de markt.
Iedereen schrijft applicaties voor het apparaat, de programmeurs kennen het ding door en door.
De applicaties lopen niet vast, worden enorm veel verkocht dus kunnen goedkoop aangeboden worden.
Het ding word enorm goed verkocht dus er komen meer apps, en ook meer accessoires.

Neem de XXXXpad die concurrentie krijgt van 3 andere merken.
Programmeurs moeten een keuze maken of conversies doen voor alle platformen.
Conversies is bekend lopen vaak niet zo lekker als een native programma.
Apps moeten duurder worden want er worden er minder verkocht.

Neem de XXXXpad die concurrentie krijgt van 100 andere merken.
De klant weet niet meer wat hij/zij moet kiezen.
De magazines proberen krampachtig mooie magazines te maken maar op de XXXpad van XXX draait het scherm naar een andere resolutie als op de XXXpad van YYY en daardoor ziet het magazine er op sommige niet goed uit en bij sommige XXXpads slaat de app zelfs vast in landscapes.
Programmeurs krijgen zoveel klachten dat ze een keuze gaan maken voor 1 OS en daarmee moet je als klant dus eigenlijk 2 apparaten kopen als het een app is die je echt nodig hebt.

Hoe graag ik ook concurrentie zie, ik ben gewoon heel bang dat als we ECHT vooruit willen gaan in de techniek sector het toch echt moet komen van concurrentie binnen de accessoires en binnen de software.
OF
Apple in dit geval moet gewoon het iPhone/iPad OS open gooien voor de concurrentie...... en om eerlijk te zijn dat gebeurt denk ik niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hanky Panky

Quote from: Nosoforos on June  1, 2010, 18:33:39
Leuk uitgebreid geschreven.
Ik vraag me heel erg af (kan het me eigenlijk echt niet voorstellen) dat dit ooit gaat gebeuren, in ieder geval niet vanuit Microsoft. Wel ben ik het er absoluut mee eens dan teveel keus alleen maar een vloek is voor de gemiddelde consument. Je wil een helder overzicht, en niet verzanden in minuscule details die voor de meesten helemaal niet belangrijk zijn.
Maar wat hier op doordenkend vind ik het wel interessant om te kijken naar wat er nu op de tablet markt gebeurt.
Als we daar ook weer een chaos aan verschillende apparaten krijgen (al redelijk het geval met Android en een paar Windows tablets), dan nemen we dit oude probleem doodleuk mee de toekomst in. Het ziet er naar uit dat dit inderdaad al aan het gebeuren is.


Je vergeet 1 ding en dat is dat Apple een alleenheerser is qua hardware (mag inmiddels duidelijk zijn wat ik daar van vindt) en dat Microsoft ondersteunt wordt door honderden aanbieders van compatible hardware. Die krijg je nooit 1 kant op en dat moet ook niet want dan krijgen we een tweede gevalletje eenheidsworst en dat stagneert de ontwikkeling. De consument bepaalt uiteindelijk de uitkomst.

edit:typo
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raphie

Klopt en daarom is Apple ook succesvol, ze zijn "eigenwijs" maar het werkt wel.
Stiekem is het natuurlijk een gesloten standaard met een ziekelijke neiging om dit zo te houden.

Maar het werkt wel.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

@Raphie,
Die boodschap was in de jaren 90 al bij ons geland toen we aanboden (en ik weet de namen jammer genoeg niet meer) :

een instap PC
De Allience (een wat zwaardere PC)
De Dream Machine (de top machine, ooit door PCM getest als een droommachine voor een droomprijs)

Ook in de PCM werd toen melding gemaakt volgens mij van de aanpak die we hadden door PC's in te delen in groepen voor de gebruiker.
Maar dit is redelijk lang geleden.

Het is een concept dat wij als ITC (en meerdere PC bouwers trouwens) al heel lang voeren.
En ook een logisch concept aangezien het ondoenlijk is om ALLE onderdelen maar op voorraad te nemen, en veel klanten willen toch een PC direct meenemen.
Het is dus bij ons soort bedrijven geboren uit noodzaak als het ware.
We hadden dit dus al in de jaren 90 en tot de dag van vandaag hebben we dit soort keuzes voor de klant.

Het enige dat echt geland is gisteren bij mij is dat het plaatje van Apple vs de PC markt nu ook blijkbaar gebruikt word om mensen te overtuigen dat de PC markt de totaal verkeerde richting in gaat en dat ze echt aan de noodrem moeten gaan trekken.

het indelen in categorieën doen we zelf dus al heel lang, denk maar aan onze Goliath PC's voor HT en nu de streaming servers, bij die PC's werden geen specs gegeven, ze doen gewoon wat ze moeten doen. (natuurlijk staan de onderdelen wel vermeld om het voor klanten vergelijkbaar te maken, maar feitelijk zijn het PC's die zo worden uitgerust als wij ze aanbieden, hoewel we bij de streaming servers weer wel een differentiatie hebben aangebracht als mensen er bv ook mee willen downloaden of hem in een cluster willen plaatsen.)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosoforos

Niemand wordt tegengehouden om voor een grotere uniformiteit te zorgen op een ander platform (zoals Android). Probleem is, als bv Google dat zou doen, dan zouden ze enorm veel hardware makers voor het hoofd stoten. Ditzelfde probleem heeft Microsoft de afgelopen jaren een paar keer gehad.
Er zitten nu eenmaal hele grote voordelen aan je eigen hardware en software zelf maken. Als je ziet wat er nu al voor wildgroei is aan (natuurlijk merendeels inferieure) tablets, dan denk ik dat de situatie qua overzichtelijkheid en gebruiksgemak voor de consument nogal te wensen gaat overlaten.
We moeten dus maar hopen dat Android goed gaat werken op tablets, en dat er snel een zekere uniformiteit zal ontstaan in de benadering waarmee verschillende fabrikanten dit OS toepassen op hun eigen tablet. Zo kan Android een hele nuttige functie vervullen, die ik hem graag zie vervullen - een platform waarop uitgeprobeerd en getest wordt.  

Raphie

maar je ziet het overal in IT
"good" "better" "best" bundles

intel met i3 / i5 / i7
etc..... is de trend van dit moment...
JBL PRX Power!

Hanky Panky

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  1, 2010, 18:49:42
@Raphie,
Die boodschap was in de jaren 90 al bij ons geland toen we aanboden (en ik weet de namen jammer genoeg niet meer) :

een instap PC
De Allience (een wat zwaardere PC)
De Dream Machine (de top machine, ooit door PCM getest als een droommachine voor een droomprijs)

Ook in de PCM werd toen melding gemaakt volgens mij van de aanpak die we hadden door PC's in te delen in groepen voor de gebruiker.
Maar dit is redelijk lang geleden.

Het is een concept dat wij als ITC (en meerdere PC bouwers trouwens) al heel lang voeren.
En ook een logisch concept aangezien het ondoenlijk is om ALLE onderdelen maar op voorraad te nemen, en veel klanten willen toch een PC direct meenemen.
Het is dus bij ons soort bedrijven geboren uit noodzaak als het ware.
We hadden dit dus al in de jaren 90 en tot de dag van vandaag hebben we dit soort keuzes voor de klant.

Het enige dat echt geland is gisteren bij mij is dat het plaatje van Apple vs de PC markt nu ook blijkbaar gebruikt word om mensen te overtuigen dat de PC markt de totaal verkeerde richting in gaat en dat ze echt aan de noodrem moeten gaan trekken.

het indelen in categorieën doen we zelf dus al heel lang, denk maar aan onze Goliath PC's voor HT en nu de streaming servers, bij die PC's werden geen specs gegeven, ze doen gewoon wat ze moeten doen. (natuurlijk staan de onderdelen wel vermeld om het voor klanten vergelijkbaar te maken, maar feitelijk zijn het PC's die zo worden uitgerust als wij ze aanbieden, hoewel we bij de streaming servers weer wel een differentiatie hebben aangebracht als mensen er bv ook mee willen downloaden of hem in een cluster willen plaatsen.)



Je vergeet dat mensen de afgelopen 15-20 jaar gewend zijn geraakt aan het vergelijken van de ingewanden van een pc. Het nerd-neefje of de handige buur wordt om advies gevraagd en die wijst dan de 'beste' aan.
Je moet consumenten dus dwingen om het 'nieuwe denken' bij de aanschaf van een PC te gaan toepassen. Hebben ze ook gezegd hoe ze dat voor elkaar willen krijgen? Immers, zij die dat al doen bekijken deze post hoogstwaarschijnlijk vanachter een Mac  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

Ze hebben alleen aangegeven dat er dus een omslag moet komen en dat wij mee moeten gaan denken.
Tja....
Ik zou DIRECT die 100 punten normering afschaffen maar daar waren ze redelijk stellig in, dat moest blijven.
Ik ben bang dat juist dat voor problemen gaat zorgen want in de PC markt is het bijna elke week wel dat er iets snellers en beters uit komt dus voordat de klant zijn PC ophaalt is hij al van een 95 naar een 87 gezakt en van een 40 naar een 39.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

nu zit je weer op de benchmark gedachte, kijk nou gewoon naar "goed" "beter" "best"
JBL PRX Power!

Nosoforos

Het "nieuwe denken" zit hem meer aan de kant van de aanbieder dan de kant van de consument, denk ik. Als je een winkel binnenkomt waar allerlei specs en gegevens wedijveren om aandacht, ga je daar dus je aandacht op richten en daarin vergelijken. Laat je die simpelweg achterwege, en hanteer je duidelijke, aantrekkelijke begrippen die iedereen snapt, dan focussen mensen op iets heel anders.
Het is een beetje zoals vroeger die megahertz hype van processors, alles draaide opeens zogenaamd om een pc met een processor met een zo hoog en cool mogelijk getalletje. Maar wie kan dat nou echt iets schelen? Zeker aangezien we inmiddels alles wat we willen doen met een pc, wel kunnen doen. Destijds was het vaak echt zo dat je met pc 1 niet kon video-editen maar met pc 2 dan wel.

Hanky Panky

Processor snelheid, harddisk omvang en geheugen zijn referentiepunten voor consumenten.

Het gaat geen makkelijke opgave worden om dat denken om te zetten.

Waarom niet een universele benchmark-test als referentie? Dan is de processor, het geheugen en de videokaart etc niet van belang als je weet dat je met een pc die tussen de 1500 en 1800 scoort video kunt bewerken.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

MaxxMark

Ik las recent ook een artikel dat in deze richting aan het uitleggen was.

Dat artikel (ik heb geen idee meer war dat was) stond dat de MHZ race is ondertussen voorbij, en voor de gemiddelde consument doet het er eigenlijk niet echt toe hoe snel zijn pc is als hij maar doet wat hij wil.

Je krijgt dan alleen maar een keuzen als "wat wil je er mee doen?" en op basis daarvan wordt een basis systeem gekozen.

Daarna kan je dan nog kiezen uit een x aantal uitbreidingen ("Toffere CPU", "Toffere Videokaart","Grotere HDD"). Ook hier weer geen exacte specificatie van wat er dan toffer aan is.


Het probleem waar je gewoonweg mee blijft zitten is (wat al eerder is genoemd) dat je consumenten en computergebruikers hebt.

De consument zal het worst zijn hoe of wat en zal zich in bovengenoemde vorm prima herkennen. Dat een dergelijke methode bij Apple werkt ligt denk ik in het vertrouwen dat Apple uitstraalt (of het vertrouwen dat mensen denken dat Apple heeft). Ook ik ben er bij mijn MacBookPro blind van uit gegaan dat wat er in zit gewoonweg goed is.

De computergebruiker daarentegen zal denk ik altijd blijven kijken naar wat de exacte specs zijn van het systeem. Waarom? Uit nieuwsgierigheid en uit angst een miskoop te doen.

En het is ook gewoon zo dat in 90% van de gevallen er winst valt te behalen als je net even een andere configuratie kiest. Bijvoorbeeld een nieuwer moederbord wat pas net uit is gecombineerd met het geheugen dat door engeltjes is gesoldeerd in combinatie met een cpu-ontlastende geluidskaart. Dit komt gewoonweg doordat de markt ontzettend snel veranderd. Bedrijven kunnen nooit 100% anticiperen op wijzigingen, en zullen voor hun 'prefab systeem' zoals hierboven toch altijd een tijdje getest moeten hebben voordat ze het in het prefab profiel kunnen opnemen. Want je slaat een behoorlijke flater als je perongeluk een geheugenmerk neemt dat net niet lekker stabiel blijft bij het gekozen moederbord.


Ik denk zelf dat het een utopie is om een generiek systeem te creëren waarbij het generieke systeem hetzelfde presteert als een zorgvuldig uitgezocht systeem. Wel acht ik de kans aanwezig dat de verwerkingssnelheid van systemen op een gegeven moment zo hoog zijn dat prestatie geen issue meer zal zijn en dat je puur naar toepassing gaat kijken (kanttekening is de gamesmarkt, ik denk dat die voorlopig nog wel pc's maximaal zullen blijven belasten).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Quote from: Hanky Panky on June  1, 2010, 19:06:41
Waarom niet een universele benchmark-test als referentie? Dan is de processor, het geheugen en de videokaart etc niet van belang als je weet dat je met een pc die tussen de 1500 en 1800 scoort video kunt bewerken.

Je moet nog wel rekening houden met de toepassing. Een goede gamepc hoeft geen goede videobewerkings pc te zijn, en een goede VBWpc hoeft geen goede CAD pc te zijn.

Je zult dan dus per toepassing een rating moeten hebben.

Dergelijke benchmarks heb je eigenlijk al. Denk aan 3dMark en PCMark en dergelijke. Het probleem is een beetje dat het vaak alsnog heel erg hard gaat en dat ratings op een gegeven moment zo extreem zijn dat het alsnog lastig is om te benchmarken. Kijk naar 3dmark, die kreeg opeens scores in de 30000 en hoger. Op een gegeven moment is een systeem zó snel dat het tegen de grenzen van de benchmark aan loopt en je dus een nieuwe benchmark zult moeten maken.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

@Raphie,
Waarom lees je zo slecht ?
Dat zorgt voor enorme problemen en discussies die nergens over gaan.

Eerst geef je aan dat ik het nu blijkbaar bij me land na de "presentatie" terwijl ik al duidelijk aangaf dat wij dit al sinds het begin doen.
En de post erna geef je aan dat ik in de benchmark mode denk terwijl ik juist aangeef dat ik dat NIET wil en liever categorieën zie.

Ik weet dat veel lettertjes soms moeilijk zijn maar probeer het aub wel allemaal te lezen, voorkomt een hoop misverstanden :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hanky Panky

Quote from: MaxxMark on June  1, 2010, 19:16:22
Je moet nog wel rekening houden met de toepassing. Een goede gamepc hoeft geen goede videobewerkings pc te zijn, en een goede VBWpc hoeft geen goede CAD pc te zijn.

Je zult dan dus per toepassing een rating moeten hebben.

Dergelijke benchmarks heb je eigenlijk al. Denk aan 3dMark en PCMark en dergelijke. Het probleem is een beetje dat het vaak alsnog heel erg hard gaat en dat ratings op een gegeven moment zo extreem zijn dat het alsnog lastig is om te benchmarken. Kijk naar 3dmark, die kreeg opeens scores in de 30000 en hoger. Op een gegeven moment is een systeem zó snel dat het tegen de grenzen van de benchmark aan loopt en je dus een nieuwe benchmark zult moeten maken.



Ja, dat bedoel ik ook (maar schreef het niet  :angel:).

Per categorie (i-net, office, video editing, game) een benchmark range.

kunnen we dan ook gelijk een rating voor stilte invoeren? Sommige standaard pc's klinken als een hoovercraft  :hmmm:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

GH

Feitelijk is je stelling dus: De meeste mensen hebben geen zin zich in de verschillende specificaties te verdiepen, geef ze een paar hapklare brokken en ze zijn blij.
Ik denk dat dit inderdaad vaak zo is... meer keuze geeft je niet altijd een beter gevoel.

Maar waarom dan weer zo uitgebreid de PC vs Apple uit de kast halen? Dit is ook het geval voor zoveel andere zaken... bijvoorbeeld TV's, fotocamera's (zeker de compact versies), telefoons, enz..
Klein probleempje met de praktische uitvoering van je stelling is natuurlijk dat fabrikanten er geen voordeel bij hebben.

J.A.F._Doorhof

@GH,
Ik denk persoonlijk en helemaal na het zien van deze presentatie dat het hele Apple vs PC verhaal wel eens al veel verder is dan mensen zich realiseren.
En dat het inderdaad niet meer een kwestie is van welk OS is beter of welke heeft de beste geek factor maar een kwestie van wie zorgt voor de meeste verkopen.

Het word bij Apple vaak afgedaan als dat de marketing zo goed is en alles gehyped word en daarom Apple succesvol is.
Bij de PC markt gebeurt dit niet.

Wat nu meer en meer de realiteit echter begint te worden is dat de PC markt letterlijk op zijn gat ligt en dichtslibt door het ENORME woud van aanbiedingen, probeer bv als CONSUMENT op dit moment maar eens de juiste virusscanner te vinden ?
het is is gewoon niet meer te doen, wij leveren er ik geloof een stuk of 5 en adviseren zelf NOD32 maar onze conculega zweert weer bij MCaffee en beweert dat NOD32 gewoon achterhaalt is, voordeel voor ons is dat we beide hebben liggen en de klant dus zo kunnen overtuigen om voor NOD32 te kiezen maar een virusscanner is gewoon al bijna niet meer te doen.

En dit zet zich door naar :
Welke windows (kies de verkeerde en je bent je geld kwijt want omruilen na activering is niet mogelijk in veel gevallen)
Welke office versie (dat is al een stuk beter geworden gelukkig, maar nog geen paar jaar geleden hadden we een lijstje nodig voor het personeel en onszelf om te beslissen welke office de klant moest hebben)
Welke virusscanner
etc. etc.

Mensen (en verkopers) worden daar gewoon enorm moe van, op een paar enthousiastelingen na natuurlijk maar ook die worden steeds rustiger en weten het op een gegeven moment ook niet meer, er was een moment dat we van 1 videokaart in de winkel 4 versies hadden liggen die net allemaal iets anders waren, en je raadt het al er komt een klant en die wilde net versie 5 want daar zat een gratis update voor een spel bij, dan blijf je dus als leverancier zitten met 4 dezelfde kaarten die je simpelweg niet meer verkoopt, en wat leer je dan.... gewoon niet meer op voorraad leggen.

Dit is een trend die vooral de laatste 3-4 jaar ENORM aan het toenemen is, wij proberen altijd een zo ruim mogelijk assortiment op voorraad te hebben, dit betekende vroeger toen we begonnen dat we altijd nagenoeg 80% van de prijslijst op voorraad hadden en onze prijslijst besloeg ongeveer 50% van wat er te koop was bij onze leveranciers, ondertussen is de prijslijst EXPLOSIEF gegroeid en hebben we nog geen 25% van het totale aanbod op voorraad en nog geen 1% van wat er op de markt allemaal te koop is op de lijst staan.
Dit is gewoon een situatie die te zot word voor woorden, en iets waar wij als ITC hebben geprobeerd paal en perk aan te stellen door gewoon keihard de keuzes te beperken bij klanten op het voorblad van de prijslijst maar om geen klanten te verliezen volgen daarna ongeveer 10 pagina's met upgrade mogelijkheden, losse onderdelen en accessoires, en nogmaals dat is nog geen eens een greep uit het assortiment van wat we KUNNEN leveren.

Of wel alles slibt gewoon dicht, voor de leveranciers is bijna niets meer binnen een dag leverbaar als het iets afwijkt van de norm.
Voor de klanten is er geen doorkomen meer aan.
Winkels gaan of failliet omdat ze teveel winkeldochters hebben die niemand wil hebben
Winkels nemen minder voorraad en worden weggeduwd door grote bedrijven die wel het budget hebben om voorraad te hebben maar die verdwijnen vaak weer van de markt na een paar jaar.

Je kan wel aangeven dat het onbewust een Apple PC topic word maar ik denk dat je dat niet zo moet zien.
Ik en ITC zijn 101% voor de PC markt, maar worden gewoon ook gedwongen Apple erbij te gaan doen omdat we simpelweg klanten in de winkel krijgen die goeds over Apple horen en het gewoon zat zijn, het niet meer weten en vragen of je bij Apple inderdaad niet hoeft te kiezen uit 10 OS-en, 10 viruspakketten, 100 videokaarten, etc. etc.

Wat ik persoonlijk gebruik staat hier los van.
Ik zie alleen wel een voor veel computer shops (inclusief die van ons) wel een gevaarlijke trend ontstaan, vandaar ook dit topic.
Maar zat me wel hardop af te vragen of het niet eigenlijk al te laat is.
Of in andere woorden zullen PC's ten onder gaan aan de verscheidenheid en de vermoeidheid van de klant.

Je ziet eigenlijk dit alleen bij PC's namelijk.
Je haalt zelf camera's erbij maar binnen bv Canon en Nikon en alle andere merken is er een DUIDELIJKE groep aanduiding bij Canon is bv de 1 getallen serie pro, de 2 getallen serie prosumer, de 3 getallen serie voor de enthousiastelingen, en de 4 getallen voor de starter.

Dat is een perfecte methode denk ik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Ik kan me er best in vinden, net zozeer dat elke zoveel jaar iets uit de kast wordt getrokken om de verkopen weer op te schroeven.....


Wat ik niet mee eens ben is de relatie in dit verhaal te leggen tussen de PC boeren en Apple. Zoals HP al terecht opmerkt is Appel alleenheerser, dus zijn er domweg minder configmogelijkheden mogelijk en wenselijk. Danwel dat die domweg worden uitgesloten. In een markt van honderden aanbieders is het tegenovergestelde aan de hand.


Verder ben ik van mening dat 90% van de mensen, misschien wel meer, domweg de verkeerde PC koopt. Ik durf te beweren dat met een PIV 2400Mhz van 4 jaar oud, voorzien van XP en 2 Gb geheugen iedereen prima kan internetten en de reguliere zaken kan doen.
Voor de mensen die gamen, en andere serieuzere zaken zoals editting, 3D, etc. is het een ander verhaal.
Het is kul dat de gros van de mensen een nieuwe I3 / I5 aangesmeerd krijgen van 1000 euro....
Het is puur marketing, omzet en bonus. Niet gestoeld op realiteit.

Mensen geilen op het gadget gehalte, zijn niet reeel.

Een PIV 2400 van HP koop je 2ehands voor 75 euro, dit ter illustratie, exclusief monitor.

Dus, imo is dit wederom een zeer handige truc om wederom mensen over de streep te halen, het concept lijkt zelfs ietwat gefundeerd te zijn, over 3 jaar weer een nieuw concept ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

Denk inderdaad dat er over 3 jaar of eerder wel weer een nieuw concept is.
Het enige waarom ik Apple er trouwens bij haal is om het concept kracht bij te zetten en af te zetten tegen over een systeem dat misschien wel iets te gesloten is maar wel opvallend goed werkt.

Wat wel opvalt is hoe FEL er gereageerd word door sommige mensen als je Apple aanhaalt als voorbeeld, er zit bij sommige mensen schijnbaar een diepgewortelde haat tegen het bedrijf :D
Persoonlijk ben ik van mening dat je iedereen kans moet geven en ik hoop alleen maar dat hoezeer ik Apple ook leuk vind toch de PC de marktleider blijft, veel beter voor mijn portemonnee :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Nee hoor, ik heb diepe bewondering voor zowel Apple als MS, van lucht een beurswaarde van 220 miljard creeren. Beiden hebben op hun manier hun zaken goed voor elkaar. Ik heb niets met Apple, maar kan me de aantrekkingskracht voor anderen best voorstellen. En dat vind ik dus weer knap van hun.....



Maar ik wil de apple vs pc (ms) niet aanhalen, maar vind dat simpelweg geen vergelijk. Als bij Apple ook 100 aanbieders had gehad had je ook bij Apple door de bomen het bos niet meer gezien. Daarom vind ik dat verkeerd om als voorbeeld te gebruiken.
De methodiek an sich zullen ze hebben gekopieerd, blijkbaar werkt dit concept wel.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

rbormans

Ik vind het huidig systeem niet zo slecht.
Je hebt in de PC markt toch ook merken waarvan je een vast model kan kopen en dan heb je ook een geteste configuratie, als je niet overdonderd wil worden in de keuzes.


J.A.F._Doorhof

@be,
Mee eens maar dat is niet gebeurd ;)

@RAF,
Zonder meer waard, maar die verzanden in de wirwar van andere merken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"