Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

CZ79

Plaatsing doet sowieso altijd meer dan welk kabeltje dan ook, pas als dat eerst op orde is (en de akoestiek) zijn de kabeltjes leuk en interessant om mee te stoeien en te finetunen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Eens. M'n conclusie is dat ik het mij bij de initiële opstelling er te gemakkelijk vanaf heb gemaakt 🫣
Daar heb ik enig potentieel laten liggen, maar nu alsnog gevonden 🤓

Quote from: cz79 on May  3, 2022, 21:43:07
Plaatsing doet sowieso altijd meer dan welk kabeltje dan ook, pas als dat eerst op orde is (en de akoestiek) zijn de kabeltjes leuk en interessant om mee te stoeien en te finetunen
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... bovenstaande direct weer nuanceren; nadat ik in 2020 van versterking en bron heb gewisseld, had ik wellicht nogmaals aandacht moeten hebben voor de opstelling. Die verandering van versterker en streamer/dac heeft klaarblijkelijk ook impact op het presteren van de speakers, impact op de opstelling ervan. Dat had ik me ook wel kunnen bedenken ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: Xander32 on May  4, 2022, 06:45:10
... bovenstaande direct weer nuanceren; nadat ik in 2020 van versterking en bron heb gewisseld, had ik wellicht nogmaals aandacht moeten hebben voor de opstelling. Die verandering van versterker en streamer/dac heeft klaarblijkelijk ook impact op het presteren van de speakers, impact op de opstelling ervan. Dat had ik me ook wel kunnen bedenken ...
Misschien lees ik er overheen, maar wat heb je nu precies veranderd aan de opstelling? Ik lees dat je iets met de toe-in hebt gedaan, maar wat precies en in welke mate? Ben gewoon benieuwd.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hannibal_

Quote from: Xander32 on May  4, 2022, 06:45:10
... bovenstaande direct weer nuanceren; nadat ik in 2020 van versterking en bron heb gewisseld, had ik wellicht nogmaals aandacht moeten hebben voor de opstelling. Die verandering van versterker en streamer/dac heeft klaarblijkelijk ook impact op het presteren van de speakers, impact op de opstelling ervan. Dat had ik me ook wel kunnen bedenken ...

Well... you live and learn, don't you?
Ik had een luister vriend nodig om de toe-in te nuanceren.
Soms is er zo iets als een idee-fixe
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

De ls heb ik naar een positie terug richting achterwand geschoven en van daaruit ben ik gaan schuiven, eerst de breedte in en later naar voren, van de achterwand af. Tussendoor luisteren en al dan niet verder schuiven.
Uiteindelijk kwamen de ls min of meer weer op de uitgangspositie te staan  ;D.

Toen ben ik met de toe-in gaan spelen (de uitgangspositie was recht vooruit). Net zolang indraaien tot het huidige resultaat, waarin het stereobeeld in breedte en diepte is toegenomen en de ruimtelijkheid idem. Ik zit nu veel meer in een bubble.

Ik heb een rolmaat gebruikt om beide ls exact op dezelfde afstand van achterwand en tv dressoir te plaatsen en beide evenveel in te draaien.

Quote from: Richi on May  4, 2022, 09:30:13
Misschien lees ik er overheen, maar wat heb je nu precies veranderd aan de opstelling? Ik lees dat je iets met de toe-in hebt gedaan, maar wat precies en in welke mate? Ben gewoon benieuwd.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: Xander32 on May  4, 2022, 19:19:25
De ls heb ik naar een positie terug richting achterwand geschoven en van daaruit ben ik gaan schuiven, eerst de breedte in en later naar voren, van de achterwand af. Tussendoor luisteren en al dan niet verder schuiven.
Uiteindelijk kwamen de ls min of meer weer op de uitgangspositie te staan  ;D.

Toen ben ik met de toe-in gaan spelen (de uitgangspositie was recht vooruit). Net zolang indraaien tot het huidige resultaat, waarin het stereobeeld in breedte en diepte is toegenomen en de ruimtelijkheid idem. Ik zit nu veel meer in een bubble.

Ik heb een rolmaat gebruikt om beide ls exact op dezelfde afstand van achterwand en tv dressoir te plaatsen en beide evenveel in te draaien.
Dank je voor de toelichting. Dat is precies hoe ik het ook heb gedaan in onze kamer. Soms doe ik het weer opnieuw om te kijken of ik nog steeds op dezelfde positie uitkom. Tot nu toe is dat wel het geval, hoewel ik merk dat met de LSA Warp 1 de afstand tot de achterwand een grotere invloed heeft op de laagweergave dan met de versterkers die ik hiervoor heb gehad. Dus staan de luidsprekers nu iets verder van de muur af. Het zijn maar centimeters, maar de verschillen zijn goed te horen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Het gaat idd om summiere aanpassingen, centimeter werk. Desondanks met een onverwacht opvallend positief resultaat.

In de huidige ruimte heb ik al meerdere ls gehad, de opstelling van die verschillende ls wijkt maar weinig van elkaar af. Ook dat betreft cm werk.

Quote from: Richi on May  4, 2022, 19:25:30
Dank je voor de toelichting. Dat is precies hoe ik het ook heb gedaan in onze kamer. Soms doe ik het weer opnieuw om te kijken of ik nog steeds op dezelfde positie uitkom. Tot nu toe is dat wel het geval, hoewel ik merk dat met de LSA Warp 1 de afstand tot de achterwand een grotere invloed heeft op de laagweergave dan met de versterkers die ik hiervoor heb gehad. Dus staan de luidsprekers nu iets verder van de muur af. Het zijn maar centimeters, maar de verschillen zijn goed te horen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Ik heb thuis al meerdere keren de Master setup (sumiko) methode gebruikt, je moet daar alleen we even de tijd voor nemen want erg snel gaat dat niet.
Meetlint tot de luisterplek heb je iig niet nodig want zowel toe-in als afstand kunnen verschillen.

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Richi

Quote from: cz79 on May  5, 2022, 08:24:41
Ik heb thuis al meerdere keren de Master setup (sumiko) methode gebruikt, je moet daar alleen we even de tijd voor nemen want erg snel gaat dat niet.
Meetlint tot de luisterplek heb je iig niet nodig want zowel toe-in als afstand kunnen verschillen.
20 stappen maar liefst, zie hier: https://www.thesoundapprentice.com/2019/11/sumiko-speaker-placement-guide.html
Ik ga me eens inlezen. Bedankt voor de tip.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Quote from: Xander32 on May  4, 2022, 19:19:25
De ls heb ik naar een positie terug richting achterwand geschoven en van daaruit ben ik gaan schuiven, eerst de breedte in en later naar voren, van de achterwand af. Tussendoor luisteren en al dan niet verder schuiven.
Uiteindelijk kwamen de ls min of meer weer op de uitgangspositie te staan  ;D.

Toen ben ik met de toe-in gaan spelen (de uitgangspositie was recht vooruit). Net zolang indraaien tot het huidige resultaat, waarin het stereobeeld in breedte en diepte is toegenomen en de ruimtelijkheid idem. Ik zit nu veel meer in een bubble.

Ik heb een rolmaat gebruikt om beide ls exact op dezelfde afstand van achterwand en tv dressoir te plaatsen en beide evenveel in te draaien.

Vraagje:

Waarom niet toe-innen tijdens het naar voor/zij/achter schuiven ? Want (gedachte) het schuiven, draaien etc zal de grootste invloed hebben op de hogere frequenties.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pathos

Pfff.... Hier moet ik dan even een weekendje voor uittrekken. 😅
Maar super interessant! Laatst ook al aan het schuiven geweest en en flinke ruimtelijke verbetering behaald. Alleen de focus is nog niet helemaal 100%.

Quote from: Richi on May  5, 2022, 08:30:26
20 stappen maar liefst, zie hier: https://www.thesoundapprentice.com/2019/11/sumiko-speaker-placement-guide.html
Ik ga me eens inlezen. Bedankt voor de tip.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

CZ79

Eigenlijk moet je die Master methode met zijn tweetjes doen, zodat één iemand kan schuiven en de andere luisteren
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Vinyl_Fuchs

Bij het mono event dat ik bezocht heb, kon je duidelijk ervaren wat luisterpositie met het geluid doet. Bijv. dichterbij en de stemmen waren prominenter aanwezig En dan is de sweetspot bij mono nog niet eens zo doorslaggevend als bij stereo.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Richi

Quote from: cz79 on May  5, 2022, 10:37:03
Eigenlijk moet je die Master methode met zijn tweetjes doen, zodat één iemand kan schuiven en de andere luisteren
Mag mijn vrouw schuiven.  :D
Hoewel andersom beter is, want zij hoort in 5 seconden waar ik er 30 voor nodig heb.  :(
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Quote from: Richi on May  5, 2022, 14:38:18
Mag mijn vrouw schuiven.  :D
Hoewel andersom beter is, want zij hoort in 5 seconden waar ik er 30 voor nodig heb.  :(
Moet ze daar wel zin in hebben, mijn vrouw heeft er niet veel mee, maar hoort wel de verschillen als ik weer iets veranderd heb. Maar meestal zegt ze er niets over.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vergeerr72

#7441
Quote from: Xander32 on May  4, 2022, 19:19:25
De ls heb ik naar een positie terug richting achterwand geschoven en van daaruit ben ik gaan schuiven, eerst de breedte in en later naar voren, van de achterwand af. Tussendoor luisteren en al dan niet verder schuiven.
Uiteindelijk kwamen de ls min of meer weer op de uitgangspositie te staan  ;D.

Toen ben ik met de toe-in gaan spelen (de uitgangspositie was recht vooruit). Net zolang indraaien tot het huidige resultaat, waarin het stereobeeld in breedte en diepte is toegenomen en de ruimtelijkheid idem. Ik zit nu veel meer in een bubble.

Ik heb een rolmaat gebruikt om beide ls exact op dezelfde afstand van achterwand en tv dressoir te plaatsen en beide evenveel in te draaien.
Ik meet altijd tot de luisterplaats. Exacte gelijkheid in die afstand is mijn inziens veel belangrijker dan de exact gelijke afstand tot de muur. Ik gebruik meestal een touwtje wat ik een twee knopen inleg. 1 voor de buitenkant en een voor de binnenkant van de speaker dan weet je dat de toe-in ook gelijk is.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rob_Dingen

Met cara room acoustics software kun je je ruimte akoestisch optimaliseren maar ook luister positie en luidsprekers positie bepalen.
Het positioneren gaat dan voornamelijk om het laag.
Laatst bij mij thuis even een set op deze manier opgesteld en het laag was erg goed op de luisterplaats maar helaas het stereo beeld niet.
Door beide speakers 10cm naar buiten te schuiven dus 20cm verder uit elkaar viel het beeld op zijn plek maar het laag was meteen al minder zo nauwkeurig komt dat.
Je kunt wel meten maar stereobeeld is niet te meten.
Dus het kan best een compromissen zijn.

Rob

CZ79

Quote from: vergeerr72 on May  5, 2022, 18:53:45
Ik meet altijd tot de luisterplaats. Exacte gelijkheid in die afstand is mijn inziens veel belangrijker dan de exact gelijke afstand tot de muur. Ik gebruik meestal een touwtje wat ik een twee knopen inleg. 1 voor de buitenkant en een voor de binnenkant van de speaker dan weet je dat de toe-in ook gelijk is.

En het aardige is nu juist die symmetrie die in de Master setup methode niet van het grootste belang is, het kan zomaar zijn (na het uitvoeren van die methode) dat er verschillen zijn in afstand tot de luisterplek en ook toe-in.

Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Richi

#7444
Quote from: cz79 on May  5, 2022, 22:25:23
En het aardige is nu juist die symmetrie die in de Master setup methode niet van het grootste belang is, het kan zomaar zijn (na het uitvoeren van die methode) dat er verschillen zijn in afstand tot de luisterplek en ook toe-in.

Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden
Dat zou er wel heel bijzonder uit zien. Zo zie je het eigenlijk nooit staan op foto's of bij shows. Ga het toch maar eens een keer proberen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

CZ79

Ja we hoor, niet vaak maar is er wel en dan weet je gelijk hoe en wat  :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Ik heb me er al een paar keer over ingelezen, maar kan er mij nog niet toe zetten. Ondanks jouw enthousiasme  ;D

Dat het een fraai resultaat geeft wil ik best geloven, maar mijn boerenverstand zegt dat wanneer de Master setup enorme voordelen zou opleveren t.o.v. de meer gangbare methodieken, deze wel meer zou worden toegepast en aanbevolen.

Voorlopig hou ik het bij het huidige  :)

Quote from: cz79 on May  5, 2022, 08:24:41
Ik heb thuis al meerdere keren de Master setup (sumiko) methode gebruikt, je moet daar alleen we even de tijd voor nemen want erg snel gaat dat niet.
Meetlint tot de luisterplek heb je iig niet nodig want zowel toe-in als afstand kunnen verschillen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Dat is een "andere methodiek", niet de mijne. Ik bepaal eerst de afstand tussen de ls in en de ls en de wanden, dat is voor mij de basis. Wanneer ik daarmee ben uitgeschoven, ga ik verder finetunen middels de toe-in. Hiermee kom ik steevast tot een voor mij prima resultaat. Of er wellicht nog meer in zit, geen idee 🤔. Wellicht dat de Master setup nog wat zou kunnen brengen, maar vooralsnog ben ik weer klaar met de hardware en diens opstelling.

Nu weer tijd (vinden) voor het luisteren naar muziek 🎶


Quote from: chansig on May  5, 2022, 08:43:40
Vraagje:

Waarom niet toe-innen tijdens het naar voor/zij/achter schuiven ? Want (gedachte) het schuiven, draaien etc zal de grootste invloed hebben op de hogere frequenties.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

#7448
Quote from: Xander32 on May  6, 2022, 08:58:16
Ik heb me er al een paar keer over ingelezen, maar kan er mij nog niet toe zetten. Ondanks jouw enthousiasme  ;D

Dat het een fraai resultaat geeft wil ik best geloven, maar mijn boerenverstand zegt dat wanneer de Master setup enorme voordelen zou opleveren t.o.v. de meer gangbare methodieken, deze wel meer zou worden toegepast en aanbevolen.

Voorlopig hou ik het bij het huidige  :)

Ik weet ook niet of de voordelen 'enorm' zijn, maar de methode houdt rekening met de kamer/ruimte, dus in plaats van exacte afstanden tot de luisterplek en exact gelijke toe-in, veranker je eerst 1 luidspreker en vervolgens pas je de andere luidspreker daarop aan.

De methode van Wilson lijkt hier wel een beetje op, verschillen tussen de speakers zijn vaak maar hooguit een paar cm dus echt opvallen doet dat niet (voor het zicht iig), op shows zie je wel degelijk ruimtes waar ze deze methode toepassen maar dan moet je er echt op letten.

En zo bestaan er meerdere methodes die vast en zeker allemaal werken, je zult hierin je eigen manier moeten vinden die jou het meeste/beste uitkomt en die het beste uitpakt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika