Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 23 Guests are viewing this topic.

Mediator

Quote from: Markus2 on May 26, 2023, 11:53:11Daarover zouden de meningen zomaar eens kunnen verschillen en het is niet een vanzelfsprekend iets


Dat mag. Ik schrijf gewoon mijn ervaringen op en luister met mijn oren en voorkeuren.

Xander32

Twee straalkachels voor 5 mille 😅 Dan is het zaak om eerst te zorgen dat je er de nodige zonnepanelen hebt liggen en in de zomer is het sowieso een crime, een potente airco plaatsen is dan ook geen overbodige luxe. Voorts ruimte vrijmaken in de living om ze veilig neer te kunnen zetten. Een meter vrije ruimte rondom lijkt me afdoende. Dat i.c.m. het verloop van de buizen, écht helemaal mijn ding 😄  :nowink:

Quote from: Mediator on May 26, 2023, 22:10:43Die 1.700 dollar is natuurlijk interessant maar die buizen die je nodig hebt maken het duur. Zeker omdat het er vier moeten worden. Matched Quad kost 3.800 euro zie ik zo. Het is en blijft een dure buis.

Quote from: Kwabbernoot on May 26, 2023, 12:15:27Of een leuke 300B OTL. Maar dan wel met Western Electric 300B's.

Groeten...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Mediator

Het valt in de praktijk mee Xander32. In de echte zomermaanden juli en augustus ga ik er toch minder voor zitten en ben ik meer buiten. Als ik dan wil luisteren dan heb ik op hoofdtelefoon gebied iets moois. Het stroom verbruik van buizen is wel hoger. Als ik casual luister voor thuiswerk of mijn kids zijn hier dan gebruik ik mijn Beosound Level. Als ik ervoor ga zitten staan de buizen aan. Dat verloop van buizen is allemaal overdreven. Wim van Kranen van Analogue Audio gaf me al eens aan dat buizen gedurende het grootste deel van hun tijd hun emissie behouden. Daarna loopt het terug en vervang je de buizen. Ik speel nu twee jaar helemaal met buizen en zou niet meer terug willen. Bij mij is het een ommezwaai geweest. Ik heb trouwens wél zonnepanelen en een airco maar ik ga daar niet mee compenseren. En ook hier geldt weer dat in het algemeen een hobby wat mag kosten. Ik heb er dus geen moeite mee. Voor de rest is alles energie zuinig bij mij, het huis volledig geïsoleerd, etc. Maar nogmaals heren het belangrijkste is dat je iets hebt staan dat helemaal klopt. Ik was destijds eigenlijk bezig een buizen zolderset samen te stellen en wilde één experiment doen voor zolder/beneden tegelijk. Nu heb ik volledig buizen beneden en geen zolderset meer. En een 'sloot geld lichter'. Maar het kan soms verkeren. Maar als ik dan Xander was dan zou ik mijn set niet omgooien.

Mediator


Laan

Quote from: Mediator on May 27, 2023, 08:13:38Die staan er al een tijdje. Ik zag ze eerder ook al. Een koopje :colgate:  als je ziet wat ze nieuw in de laatste versie kosten. Ik ben verbaasd dat ze er al zo lang staan.

Mijn Focals schijnen geweldig te gaan op zoiets. Maar ik laat het voorbij gaan. Net als de twee Classe momo's die laatst te koop waren. Ook met wat moeite gewoon niet op gereageerd. Ben trots op mezelf.

Sorry Robert voor deze verstoring in jou topic  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

Een hobby mag geld kosten, je kan maar beter van je geld genieten door er leuke dingen mee te doen, bv. deze hobby, enne, neem mijn voorgaande reply vooral ook niet te serieus  ;)

Indien wij meer royaal zouden wonen en ergens nog een passende kamer over hadden, zou ik die inrichten als dedicated luister- en leesruimte. In die situatie zou ik bij het samenstellen van een set een klasse A of buizen versterking meenemen in mijn overwegingen. Echter is het zeer onwaarschijnlijk dat dit ooit zal gaan spelen 🤓

Quote from: Mediator on May 27, 2023, 08:11:33Het valt in de praktijk mee Xander32. In de echte zomermaanden juli en augustus ga ik er toch minder voor zitten en ben ik meer buiten. Als ik dan wil luisteren dan heb ik op hoofdtelefoon gebied iets moois. Het stroom verbruik van buizen is wel hoger. Als ik casual luister voor thuiswerk of mijn kids zijn hier dan gebruik ik mijn Beosound Level. Als ik ervoor ga zitten staan de buizen aan. Dat verloop van buizen is allemaal overdreven. Wim van Kranen van Analogue Audio gaf me al eens aan dat buizen gedurende het grootste deel van hun tijd hun emissie behouden. Daarna loopt het terug en vervang je de buizen. Ik speel nu twee jaar helemaal met buizen en zou niet meer terug willen. Bij mij is het een ommezwaai geweest. Ik heb trouwens wél zonnepanelen en een airco maar ik ga daar niet mee compenseren. En ook hier geldt weer dat in het algemeen een hobby wat mag kosten. Ik heb er dus geen moeite mee. Voor de rest is alles energie zuinig bij mij, het huis volledig geïsoleerd, etc. Maar nogmaals heren het belangrijkste is dat je iets hebt staan dat helemaal klopt. Ik was destijds eigenlijk bezig een buizen zolderset samen te stellen en wilde één experiment doen voor zolder/beneden tegelijk. Nu heb ik volledig buizen beneden en geen zolderset meer. En een 'sloot geld lichter'. Maar het kan soms verkeren. Maar als ik dan Xander was dan zou ik mijn set niet omgooien.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Over smaak ... ik vind ze spuuglelijk 🫣 (ze sluiten daardoor prima aan bij de Kensingtons zullen velen denken 😏) En we hebben het maar even niet over het stroomverbruik en de warmteontwikkeling.

Quote from: Laan on May 27, 2023, 08:10:21https://link.marktplaats.nl/m1949751058?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet

Wel gaaf zo'n dual hernia buizenbak hoor.

Quote from: Laan on May 27, 2023, 08:35:44Mijn Focals schijnen geweldig te gaan op zoiets. Maar ik laat het voorbij gaan. Net als de twee Classe momo's die laatst te koop waren. Ook met wat moeite gewoon niet op gereageerd. Ben trots op mezelf.

Sorry Robert voor deze verstoring in jou topic  :colgate:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#8208
Dit dus  :thumbs-up:

Er is hier tevredenheid (dat is wat anders dan berusting).
Vroegâh zou ik op dit moment alweer de kriebels hebben omdat er een opvolger is van mijn versterker en er evenzo een opvolger (aanstaande) is van mijn streamer. Die fase ligt gelukkig achter me.

Quote from: Laan on May 26, 2023, 20:16:34Goed is goed en vind berusting. Dat is hoe ik er een beetje tegenaan kijk momenteel. Er is altijd wel iets dat naar je loopt te lonken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Ja dat dus. Berusting omdat de jeuk weg is. Dat kan ook komen omdat die streamer gewoon 8k is.

Kensingtons vind ik ook gaaf. Net als die buizenbak niet zozeer in de zin van mooi. Zou een prachtige eyecatcher zijn in een strak interieur en imo minder in een ruimte met een  soort van kerkelijke sfeer.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Mediator

#8210
Ik zeg kopen Laan  :D

Maar even een kanttekening. Ik tel twintig buizen per eindversterker. Dit is een OTL/OCL ontwerp en als ik even kijk naar mijn eindversterkers dan blijven die keurig stabiel mits de buizen goed gematched zijn. Als dat bij zo'n Atmasphere ook is dan moet je twintig buizen per kanaal matchen en heb je er veertig in totaal. Een buizenswap kan dan een dure business worden. Edit: zover ik kan nagaan is het een OTL ontwerp en bevatten de eindversterkers hoogwaardige condensatoren in de uitgang. Maar het blijft een statement versterker dit.

Laan

Laan koopt helemaal niks meer. Wat ook helpt om tot dit standpunt te komen is even optellen wat de nieuwwaarde van de set is, inclusief snoertjes, tweaks en geluiddragers. (En als je dan toch zo lekker bezig bent ff checken of je inboedelverzekering daar ook in meegaat)

Ik tel btw 25 buizen per blok. En twee power inlets per blok. En twee zekeringhouders per blok... Als je de hobby duur(der) wil maken een uitgelezen kans.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Mediator

Quote from: Xander32 on May 27, 2023, 08:37:36Een hobby mag geld kosten, je kan maar beter van je geld genieten door er leuke dingen mee te doen, bv. deze hobby, enne, neem mijn voorgaande reply vooral ook niet te serieus  ;)


Ook mijn insteek Xander32

Xander32

Berusting is m.i. dat je het eigenlijk graag (anders) zou willen, zijnde de 'jeuk', maar dat je om redenen het er maar bij laat. Dat heeft een heel andere lading voor mij dan tevreden zijn met hetgeen je nu hebt 🤓

Echter maak jij zeker geen ontevreden indruk 😉 en er is voorts ook niets mis met het hebben van dromen.

Quote from: Laan on May 27, 2023, 09:22:14Ja dat dus. Berusting omdat de jeuk weg is. Dat kan ook komen omdat die streamer gewoon 8k is.

Kensingtons vind ik ook gaaf. Net als die buizenbak niet zozeer in de zin van mooi. Zou een prachtige eyecatcher zijn in een strak interieur en imo minder in een ruimte met een  soort van kerkelijke sfeer.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Met berusting in dit verband bedoel ik een beetje dat je weet dat het altijd beter kan tot de heilige graal is gevonden. Maar je op gegeven moment stopt die weg of zoektocht voort te zetten. Tevredenheid is wel belangrijk om te kiezen voor berusting. Vind ik. Anders komt de jeuk vanzelf een keer terug.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

Duidelijke en mooie interpretatie :thumbs-up:

Quote from: Laan on May 28, 2023, 10:44:51Met berusting in dit verband bedoel ik een beetje dat je weet dat het altijd beter kan tot de heilige graal is gevonden. Maar je op gegeven moment stopt die weg of zoektocht voort te zetten. Tevredenheid is wel belangrijk om te kiezen voor berusting. Vind ik. Anders komt de jeuk vanzelf een keer terug.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Ik zie het meer als balanceren tussen tevredenheid/genieten enerzijds en kosten/moeite/tijd/energie anderzijds met als belangrijke factor tijd.

In mijn geval: heb ik zin om weer een paar duizend euro stuk te gooien op LS terwijl ik al tevreden ben met wat ik nu heb staan? Ik had het vorig jaar aan de hand. Ik wist dat andere LS meer een side- dan een upgrade zou zijn (nu denk ik dat het toch een leuke stap is geweest, maar dat is achteraf).

Dat evenwicht tussen die twee factoren kan zomaar een jaar of wat mooi in balans zijn. Er komt van alles voorbij maar je hebt geen zin om kosten te maken, er tijd in te steken enz. En dan langzaam verandert er iets. Je kijkt zo eens naar je spaarrekening, wat je de komende maanden te doen hebt.. Je vakanties. Je merkt dat je al een jaartje af lonkt naar die ene LS of versterker. En maakt een beslissing. Een maand of wat later staat er dan wat anders.

Voor mij speelt tijd ook een factor. Ik vind het ook prettig om een paar jaar te doen met een staande configuratie (of hierin alleen kleine wijzigingen aan te brengen). Geeft ook rust. De factor tijd heeft bij mij een dempende factor op de balans.

Ondertussen is weergave wel degelijk een factor in de hobby, en muziekbeleving. Dus ik wil daar ook niet te krampachtig stoïcijns onder blijven.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32



Deze kwam zojuist voorbij  ::), vond ik wel toepasselijk.


Quote from: Vinyl_Fuchs on May 25, 2023, 20:14:26Heeft natuurlijk o.a. te maken met het rendement van de LS. Bij mijn 27watt NAT Audio set meestal standje 9 tot 10 uur en nu noodgedwongen met mijn vintage 85Watt Marantz dito. Natuurlijk appels met peren vergelijken, maar mijn Klipsch La Scala's hebben maar een paar Wattjes nodig om te swingen.

Quote from: Mediator on May 25, 2023, 22:18:07De meeste Tannoys uit de Prestige lijn zijn redelijk tot goed vriendelijk voor de aansturing dus dan is buizen een mogelijkheid. Hoeveel je precies nodig hebt zul je toch echt goed moeten luisteren. Of altijd een 300b volstaat met vaak een paar watt bijvoorbeeld. Anders een Single Ended Triode (SET) die al iets meer levert. Er zijn ook buizenversterkers die wél vermogen leveren zoals een Synthesis A100 Titan. Maar er zijn ook mooie solid state oplossingen. Naast Accuphase bijvoorbeeld Pass Labs. In landen als China is het al een paar jaar een rage om toch met een powerhouse versterker te spelen op bijvoorbeeld een Tannoy of andere hoog gevoelige speaker. Dat schijnt dan ook weer iets te doen met het geluid. Meer controle, reserve en gemak heeft men het dan geregeld over. Een enigszins geoefend oor weet wanneer iets af is. Dus het belangrijkste is nog steeds tevreden zijn met wat je hebt als je dat eenmaal bereikt hebt. Soms heb ik wel eens het idee dat er in de high end meer klote combi's te maken zijn dan goede.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

Ik zou de Luxman LX380 wel eens willen proberen. Luidsprekers hebben een gevoeligheid van 88db en luisterafstand is 3 meter. Daarnaast speel ik nooit erg luid.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Mediator

Dat verhaal ging vroeger Xander. Je blaast een speaker eerder op met een versterker die clipped dan met een versterker die veel vermogen levert. Dus met andere woorden kies maar voor vermogen. Een spreekspoel wordt heel heet omdat clipping stilstand betekent voor de spoel en ik meen er gelijkspanning ontstaat. Maar dat is even oud geheugen van héél lang terug en ik heb ff geen zin het op te zoeken. Mijn broer kreeg het vroeger voor elkaar zowel zijn versterker als speaker 'gaar' te krijgen. Maar die ragde ook alles af en aan het eind was er vrij weinig meer van over. Ik zie het nu anders. Een hoog rendement speaker opent de mogelijkheid om een lager wattage versterker te kiezen en dus ook allerhande buizen oplossingen. Paul heeft wel vaker filmpjes. Soms goed maar soms ook anders. Dit filmpje stelt wat mij betreft ook de verkeerde (oude) vraag. Net zoals we als jonkies van 15/16 alleen keken naar Watts en vervorming. Want dan was het vast beter. Voor wat betreft het filmpje heb ik dan een simpel advies: let een beetje op de volumeknop en de mate waarin je bron input afgeeft. Digitaal is meestal harder in niveau dan analoog.

chansig

Even los van de zin/onzin...hard returns zijn erg fijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kurt

Quote from: Mediator on May 28, 2023, 16:24:14Dat verhaal ging vroeger Xander. Je blaast een speaker eerder op met een versterker die clipped dan met een versterker die veel vermogen levert. Dus met andere woorden kies maar voor vermogen. Een spreekspoel wordt heel heet omdat clipping stilstand betekent voor de spoel en ik meen er gelijkspanning ontstaat. Maar dat is even oud geheugen van héél lang terug en ik heb ff geen zin het op te zoeken. Mijn broer kreeg het vroeger voor elkaar zowel zijn versterker als speaker 'gaar' te krijgen. Maar die ragde ook alles af en aan het eind was er vrij weinig meer van over. Ik zie het nu anders. Een hoog rendement speaker opent de mogelijkheid om een lager wattage versterker te kiezen en dus ook allerhande buizen oplossingen. Paul heeft wel vaker filmpjes. Soms goed maar soms ook anders. Dit filmpje stelt wat mij betreft ook de verkeerde (oude) vraag. Net zoals we als jonkies van 15/16 alleen keken naar Watts en vervorming. Want dan was het vast beter. Voor wat betreft het filmpje heb ik dan een simpel advies: let een beetje op de volumeknop en de mate waarin je bron input afgeeft. Digitaal is meestal harder in niveau dan analoog.
Als de voeding van de versterker het gevraagde vermogen niet meer kan ophoesten, worden de pieken van de sinus afgetopt en krijg je een DC karakteristiek, wat nefast is voor de speaker spoel, want die verdraagt enkel AC. Die gaat dan vrij snel doorbranden.


Je statement "Digitaal is meestal harder in niveau dan analoog", snap ik niet....??

Mediator

#8222
De spanning die digitaal afgeeft is meestal hoger dan analoog terwijl ze in dezelfde input verdwijnen op de voorversterker of geïntegreerde versterker. De versterker bereikt dan eerder zijn maximale vermogen en mogelijk al voordat hij volledig open staat.

Xander32

#8223
Luxman zit in het algemeen meer aan de frisse kant van neutraal. Of dat een mooie match met B&W is vraag ik mij af 🤔 Echter, wanneer je die kan uitproberen in je set staat er weinig in de weg 🙂

Ik vind hem er wel fraai uitzien, solide, hoogwaardige afwerking, een stukje nostalgie.


Quote from: Rob46 on May 28, 2023, 15:22:02Ik zou de Luxman LX380 wel eens willen proberen. Luidsprekers hebben een gevoeligheid van 88db en luisterafstand is 3 meter. Daarnaast speel ik nooit erg luid.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Mijn dac/ de Morpheus heeft de mogelijkheid om het uitgangssignaal met 10 db te dempen (door aanpassen uitgangsspanning). Zo staat die bij mij ook ingesteld. Daardoor heb ik idd wat meer controle met de potmeter AAVA volume control.

Quote from: Mediator on May 28, 2023, 17:23:54De spanning die digitaal afgeeft is meestal hoger dan analoog terwijl ze in dezelfde input verdwijnen op de voorversterker of geïntegreerde versterker. De versterker bereikt dan eerder zijn maximale vermogen en mogelijk al voordat hij volledig open staat.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT