Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Xander32

Ja dat dus.

In dit jaargetijde ben ik ook hij voorkeur zoveel als mogelijk buiten. M'n set is dan ook meer een winterse hobby. Muziek genieten doe ik echter wel het gehele jaar door 🎶

Quote from: Hannibal_ on May 16, 2023, 10:53:28rust in de tent!


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vinyl_Fuchs

#8176
Yep. Buiten genieten van muziek, gaat ook goed met meer moderate (en meer vergevingsgezinde) apparatuur. Tegenwoordig middels een HEOS 1 en vroeger beduidend omslachteriger middels mijn garageset (Marantz 3200-140-112, Denon DVD 2900 en Technics SL-Q3) met de terrasdeur open. Jij maakt, meen ik me te herinneren, buiten gebruik van een JBL Bluetooth speaker. Een audiokameraad heeft een set inbouwspeakers van B&W in zijn houten terrasoverkapping ingebouwd. Aangesloten op zijn huiskamerset. Dat dan weer wel.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Xander32

Yep, een JBL Extreme voor (o.a.) buiten.

En de set staat ook nu iedere week wel een keer aan om van muziek te genieten hoor (zondagochtend), echter blijft het daar dan ook bij. Gedurende deze maanden ben ik verder niet bezig met de hardware, het finetunen ervan, zaken uitproberen (zoals ff terug schakelen naar de DAC-50 of de Sonnet als pre inzetten). Dat deel is voor mij een meer winterse bezigheid. Evenals M&G's. Al staat er begin juni nog eentje op de agenda en dat is ook helemaal oké, ik kijk er zelfs naar uit  :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Weer eens de tijd genomen om van muziek te genieten 🎶



Volledige album:
https://youtube.com/playlist?list=PLC80P4gsPr-aTMmNX7-OgQoLqkrSCdhKh
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Wat opvalt is het vermogen van de E-480, die hoeft zich ogenschijnlijk nauwelijks in te spannen achter de Kensingtons. Met een volume van zo'n 70 Db op de luisterplek, staat de potmeter net voor een kwart open. Het klinkt dan ook heerlijk stressvrij.

En het "experiment" om weer even terug te gaan naar de Accuphase dac laat nog een tijdje op zich wachten. In de nu beschikbare tijd luister ik liever naar muziek dan dat ik zaken overhoop haal.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Huub-13

Quote from: Xander32 on May 25, 2023, 16:44:10Wat opvalt is het vermogen van de E-480, die hoeft zich ogenschijnlijk nauwelijks in te spannen achter de Kensingtons. Met een volume van zo'n 70 Db op de luisterplek, staat de potmeter net voor een kwart open. Het klinkt dan ook heerlijk stressvrij.

Foei toch! Als Accuphasegebruiker een E-480 een potmeter aanpraten. :-X
Terwijl Accuphase zo trots is op haar AAVA (Accuphase Analog Vari-gain Amplifier) volumeregeling.  :inlove:
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Xander32

Potmeter bekt beter 😎

Quote from: Huub-13 on May 25, 2023, 18:36:22Foei toch! Als Accuphasegebruiker een E-480 een potmeter aanpraten. :-X
Terwijl Accuphase zo trots is op haar AAVA (Accuphase Analog Vari-gain Amplifier) volumeregeling.  :inlove:

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vinyl_Fuchs

Quote from: Xander32 on May 25, 2023, 16:44:10Wat opvalt is het vermogen van de E-480, die hoeft zich ogenschijnlijk nauwelijks in te spannen achter de Kensingtons. Met een volume van zo'n 70 Db op de luisterplek, staat de potmeter net voor een kwart open. Het klinkt dan ook heerlijk stressvrij.

En het "experiment" om weer even terug te gaan naar de Accuphase dac laat nog een tijdje op zich wachten. In de nu beschikbare tijd luister ik liever naar muziek dan dat ik zaken overhoop haal.
Heeft natuurlijk o.a. te maken met het rendement van de LS. Bij mijn 27watt NAT Audio set meestal standje 9 tot 10 uur en nu noodgedwongen met mijn vintage 85Watt Marantz dito. Natuurlijk appels met peren vergelijken, maar mijn Klipsch La Scala's hebben maar een paar Wattjes nodig om te swingen.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Xander32

De Kensingtons hebben idd een relatief hoge gevoeligheid, een paar watt is voldoende om hard te spelen, echter wil dat niet alles zeggen. Ze knappen zeker op van veel stroom.

Quote from: Vinyl_Fuchs on May 25, 2023, 20:14:26Heeft natuurlijk o.a. te maken met het rendement van de LS. Bij mijn 27watt NAT Audio set meestal standje 9 tot 10 uur en nu noodgedwongen met mijn vintage 85Watt Marantz dito. Natuurlijk appels met peren vergelijken, maar mijn Klipsch La Scala's hebben maar een paar Wattjes nodig om te swingen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vinyl_Fuchs

Quote from: Xander32 on May 25, 2023, 21:50:43De Kensingtons hebben idd een relatief hoge gevoeligheid, een paar watt is voldoende om hard te spelen, echter wil dat niet alles zeggen. Ze knappen zeker op van veel stroom.

Dat kun je toch niet met zekerheid weten, omdat je ze nog nooit met buizen bespeeld hebt.  ;)
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Mediator

#8185
De meeste Tannoys uit de Prestige lijn zijn redelijk tot goed vriendelijk voor de aansturing dus dan is buizen een mogelijkheid. Hoeveel je precies nodig hebt zul je toch echt goed moeten luisteren. Of altijd een 300b volstaat met vaak een paar watt bijvoorbeeld. Anders een Single Ended Triode (SET) die al iets meer levert. Er zijn ook buizenversterkers die wél vermogen leveren zoals een Synthesis A100 Titan. Maar er zijn ook mooie solid state oplossingen. Naast Accuphase bijvoorbeeld Pass Labs. In landen als China is het al een paar jaar een rage om toch met een powerhouse versterker te spelen op bijvoorbeeld een Tannoy of andere hoog gevoelige speaker. Dat schijnt dan ook weer iets te doen met het geluid. Meer controle, reserve en gemak heeft men het dan geregeld over. Een enigszins geoefend oor weet wanneer iets af is. Dus het belangrijkste is nog steeds tevreden zijn met wat je hebt als je dat eenmaal bereikt hebt. Soms heb ik wel eens het idee dat er in de high end meer klote combi's te maken zijn dan goede.

Vinyl_Fuchs

Ik zie Robert nog niet zo snel aan de buisjes geraken en met mijn ervaringen qua buizen en het oerdegelijke Accuphase in het achterhoofd, kan ik hem zowaar geen ongelijk geven.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Xander32

#8187
Ik ben niet de enige wereldburger met Tannoy Kensingtons en ik lees nog wel eens wat(t) op 't www 🤓

Quote from: Vinyl_Fuchs on May 25, 2023, 22:04:23Dat kun je toch niet met zekerheid weten, omdat je ze nog nooit met buizen bespeeld hebt.  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vinyl_Fuchs

En stiekem blijven de buisjes knagen.  :tongue2: 
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

marcush

#8189
Quote from: Mediator on May 25, 2023, 22:18:07Of altijd een 300b volstaat met vaak een paar watt bijvoorbeeld. Anders een Single Ended Triode (SET) die al iets meer levert.

Een 300b (triode) staat vaak in single ended geschakeld. Je bedoelt een andere triode buis die SE meer levert (bijv 211 of 845)?

Xander32

Je eerste inschatting was correct 😉

Een buizenversterker vind ik prachtig, heb al meerdere sets horen schitteren met buizenversterking. O.a. mijn voorgaande speakers. Die heb ik uitvoering mogen testen op solid state en op buizen. Op basis van mijn gebruik en voorkeur is het destijds solid state geworden en daarin is nog steeds niets gewijzigd. Het voordeel (een vaak wat meer intiem geluid) weegt niet op tegen de nadelen (plaatsing van de versterker, het verlopen van de buizen, het onderhoud).

Ik ben niet technisch, dien voor (bijna) alles er iemand bij te halen. Dat wil ik niet met een muziekinstallatie, daar wil ik mij niet druk over hoeven maken. Zorgeloos moet het zijn. Aanzetten en muziek genieten 🎶

Quote from: Vinyl_Fuchs on May 25, 2023, 22:24:40Ik zie Robert nog niet zo snel aan de buisjes geraken en met mijn ervaringen qua buizen en het oerdegelijke Accuphase in het achterhoofd, kan ik hem zowaar geen ongelijk geven.

Quote from: Vinyl_Fuchs on May 26, 2023, 00:15:56En stiekem blijven de buisjes knagen.  :tongue2: 
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Ik heb een goede te pakken en ben uitermate tevreden 🙂

Quote from: Mediator on May 25, 2023, 22:18:07De meeste Tannoys uit de Prestige lijn zijn redelijk tot goed vriendelijk voor de aansturing dus dan is buizen een mogelijkheid. Hoeveel je precies nodig hebt zul je toch echt goed moeten luisteren. Of altijd een 300b volstaat met vaak een paar watt bijvoorbeeld. Anders een Single Ended Triode (SET) die al iets meer levert. Er zijn ook buizenversterkers die wél vermogen leveren zoals een Synthesis A100 Titan. Maar er zijn ook mooie solid state oplossingen. Naast Accuphase bijvoorbeeld Pass Labs. In landen als China is het al een paar jaar een rage om toch met een powerhouse versterker te spelen op bijvoorbeeld een Tannoy of andere hoog gevoelige speaker. Dat schijnt dan ook weer iets te doen met het geluid. Meer controle, reserve en gemak heeft men het dan geregeld over. Een enigszins geoefend oor weet wanneer iets af is. Dus het belangrijkste is nog steeds tevreden zijn met wat je hebt als je dat eenmaal bereikt hebt. Soms heb ik wel eens het idee dat er in de high end meer klote combi's te maken zijn dan goede.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Quote from: Xander32 on May 26, 2023, 08:18:32Ik ben niet technisch, dien voor (bijna) alles er iemand bij te halen. Dat wil ik niet met een muziekinstallatie, daar wil ik mij niet druk over hoeven maken. Zorgeloos moet het zijn. Aanzetten en muziek genieten 🎶


Precies dat :) Het is het meest genieten als de set klaar is. Ik heb helemaal geen zin om te pielen met kabels, lampjes, naalden of wat dan ook. Soms is het leuk om weer eens een nieuw apparaat naar binnen te schuiven, maar het is altijd een middel, nooit het doel.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Mediator

Nog een kanttekening. Als je eenmaal je keuze hebt gemaakt moet je daar bij blijven zeker als het bevalt. Je moet het niveau van zo'n e480 moet benaderen en je zult uiteindelijk net als ik merken dat je andere interlinks nodig hebt, andere stroomkabels en dat buizen het mooist klinken als alles buizen is. Je gooit uiteindelijk dus heel je set overhoop en bent bakken met geld kwijt. Ik vind dat zonde in die zoektocht naar vaak alleen maar anders in plaats van echt beter.

@marcush het is toch helder. Een 300B levert doorgaans de minste watts. Kijk of liever gezegd beluister of dat goed lukt. Mijn eerste aandacht zou uitgaan naar Single Ended Triode. Uiteraard speelt smaak mee maar het is ook belangrijk dat het tussen speaker en versterker technisch klopt. Of je kiest zoiets als ik heb OTL/OCL. Maar daar moet je aandacht hebben voor bijvoorbeeld het regelmatig nalopen van bias en offset en wat andere zaken. Aangezien 'wij' als audiofielen en/of muziekliefhebbers al zoveel lopen te pielen met allerhande tweaks heb ik daar geen moeite mee.



Markus2

Quote from: Mediator on May 26, 2023, 09:35:21Nog een kanttekening. Als je eenmaal je keuze hebt gemaakt moet je daar bij blijven zeker als het bevalt. Je moet het niveau van zo'n e480 moet benaderen en je zult uiteindelijk net als ik merken dat je andere interlinks nodig hebt, andere stroomkabels en dat buizen het mooist klinken als alles buizen is. Je gooit uiteindelijk dus heel je set overhoop en bent bakken met geld kwijt. Ik vind dat zonde in die zoektocht naar vaak alleen maar anders in plaats van echt beter.

Daarover zouden de meningen zomaar eens kunnen verschillen en het is niet een vanzelfsprekend iets.

Quote@marcush het is toch helder. Een 300B levert doorgaans de minste watts. Kijk of liever gezegd beluister of dat goed lukt. Mijn eerste aandacht zou uitgaan naar Single Ended Triode. Uiteraard speelt smaak mee maar het is ook belangrijk dat het tussen speaker en versterker technisch klopt. Of je kiest zoiets als ik heb OTL/OCL. Maar daar moet je aandacht hebben voor bijvoorbeeld het regelmatig nalopen van bias en offset en wat andere zaken. Aangezien 'wij' als audiofielen en/of muziekliefhebbers al zoveel lopen te pielen met allerhande tweaks heb ik daar geen moeite mee.

Ik vond pielen altijd fantastisch en mis het af en toe best weleens, maar de rust welke ik ervaar acht ik een groter goed te zijn.
Hoewel platenspelers me wel enigszins blijven fascineren.

Maar voor mij geldt ook; 'Aanzetten en muziek genieten.'

 8)

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

marcush

#8195
Quote from: Mediator on May 26, 2023, 09:35:21@marcush het is toch helder. Een 300B levert doorgaans de minste watts. Kijk of liever gezegd beluister of dat goed lukt. Mijn eerste aandacht zou uitgaan naar Single Ended Triode.




Blijkbaar niet helder voor mij. Ik las het dat je SET beschouwt als iets anders dan 300b. Overigens kun je 300b ook in push-pull, danwel dubbele buizen parallel zetten en dan heb je ca. het dubbele aan vermogen.

Maar eh, allemaal niet zo heel relevant in dit topic. Volgens mij is Xander heel tevreden met zijn versterker en voelt hij geen behoefte om over te gaan op buizen.

Kwabbernoot

Of een leuke 300B OTL. Maar dan wel met Western Electric 300B's.

Groeten...

Xander32

Eens. Bij dit soort aankopen ga ik ook nooit over één nacht ijs. Hetgeen er nu staat is weloverwogen aangekocht, een bewust opgebouwde keten. Enkel de bekabeling van de Morpheus heb ik blind aangekocht (Grimm en Furutech), maar die (b)lijkt goed uit te pakken.

Quote from: Mediator on May 26, 2023, 09:35:21Nog een kanttekening. Als je eenmaal je keuze hebt gemaakt moet je daar bij blijven zeker als het bevalt. Je moet het niveau van zo'n e480 moet benaderen en je zult uiteindelijk net als ik merken dat je andere interlinks nodig hebt, andere stroomkabels en dat buizen het mooist klinken als alles buizen is. Je gooit uiteindelijk dus heel je set overhoop en bent bakken met geld kwijt. Ik vind dat zonde in die zoektocht naar vaak alleen maar anders in plaats van echt beter.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Goed is goed en vind berusting. Dat is hoe ik er een beetje tegenaan kijk momenteel. Er is altijd wel iets dat naar je loopt te lonken.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Mediator

Quote from: Kwabbernoot on May 26, 2023, 12:15:27Of een leuke 300B OTL. Maar dan wel met Western Electric 300B's.

Groeten...

Die 1.700 dollar is natuurlijk interessant maar die buizen die je nodig hebt maken het duur. Zeker omdat het er vier moeten worden. Matched Quad kost 3.800 euro zie ik zo. Het is en blijft een dure buis.