Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Xander32

Zelf denk ik dat er de afgelopen 50 a 40 jaren echt wel ontwikkelingen zijn geweest die de kwaliteit van de muziek ten goede zijn komen. Maar of de bouw van de apparatuur erop vooruit is gegaan, dat is maar de vraag. Echter zie je dat ook in verder alle andere electronica, wit- en bruingoed. Alles is veelal lichter, sneller, efficiënter, beter hanteerbaar geworden, maar zeker niet meer degelijk.

Een Miele wasmachine anno 2023 heeft zeker niet eenzelfde degelijke bouw meer als die van twintig jaar terug. De levensduur/ veroudering van apparatuur maakt tegenwoordig deel uit van het ontwerp. Echter is die wel veel stiller geworden, gaat veel meer efficiënt en effectief om met het water en de chemie en kent veel meer mogelijkheden.

Met veel hifi apparatuur is het niet anders.



Quote from: MarcelHLX on February 24, 2023, 07:51:24V.w.b. vintage apparatuur ben je liefhebber of niet. En over smaak in klank/geluid valt niet te twisten/discussiëren.

Wat wel zeer opmerkelijk is en daar wil ik dan wel even de aandacht op vestigen is dat er zeer veel goede vintage apparatuur op gelijkwaardig (of soms hoger) niveau speelt dan menig modern ontwikkelde tegenhanger waar men veel geld voor durft te vragen.

Je zou toch denken dat de techniek van toen (40 – 50 jaar geleden)  van mindere kwaliteit was dan tegenwoordig.
 
Vraag komt dan op wat technisch inzicht en doorontwikkeling in al die jaren heeft opgeleverd? In ieder geval heel veel apparatuur wat duur verkocht wordt met een verkoop praatje van veel gebakken lucht.

Natuurlijk is er veel goede nieuwe apparatuur te koop tegen exceptionele bedragen maar zet die technische ontwikkeling of vooruitgang eens af tegen een apparaat van 40-50 jaar geleden en ga dan eens luisteren naar het resultaat?! Dan rijst de vraag wat er dan in al die (dure) ontwikkeling verbeterd is?

Maar het blijft een feit dat alles valt of staat met eigen smaak of voorkeur en natuurlijk de overtuiging van eigen gelijk!

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Wat denk je dat een service beurtje van een automatisch/ handopwinder horloge kost ;)

Xander32

Ik heb werkelijk geen idee  :nowink: , klokjes zijn geen hobby van mij. Iets zegme dat het prijzig zal zijn  ::)

Quote from: addesmo on February 24, 2023, 16:54:40Wat denk je dat een service beurtje van een automatisch/ handopwinder horloge kost ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Quote from: brt on February 23, 2023, 21:28:41Niet iedereen is op zoek naar sfeer in zijn klankbeeld. Dat is (blijkbaar) jouw smaak, maar zo zijn er nog meer smaken.

Je post riekt een beetje naar dat alles vroeger beter was cq. gemaakt werd, maar daar ben ik het dan weer niet mee eens. Er worden nog steeds mooie nieuwe producten ontwikkeld. Het kan je smaak zijn, of niet, maar dat wil niet zeggen dat 'ze' er tegenwoordig niks meer van bakken.

Toevallig een filmpje van Paul hierover bekeken vandaag

https://youtu.be/dc8giom5XDY
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

minplus

Quote from: addesmo on February 24, 2023, 16:54:40Wat denk je dat een service beurtje van een automatisch/ handopwinder horloge kost ;)

Iets van 70 euri momenteel.
Waarom ik ook bijna baal dat ik, toen ik 50 jaar geleden straatarm was, een niet meer werkende gouden Tissot vond die niemand na aangifte op kwam halen en ik na een jaar heb laten repareren voor 50 gulden, een rib uit m'n lijf. Later een paar schoonmaakbeurten maar het is wel een schitterend ding.
En dat heb je ook met de ouwe audio hap die na revisie weer fantastisch is.
 
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Tabcam

Quote from: Rowdy on February 21, 2023, 09:46:08Dat ligt aan het ontwerp van de schakeling.
Een versterker met een sterke overall tegenkoppeling kan zo plat als een dubbeltje klinken, maar je hebt wel zeer lage vervorming. Terwijl een versterker met lokale- of minder sterke tegenkoppeling veel beter kan klinken, ondanks een hogere vervormingscijfer.
Waarom wil je eigenlijk vervormingscijfers met 3 of 4 cijfers achter de komma als de vervormingscijfers van luidsprekers vele malen hoger zijn?
Ook ik betwijfel of vervormingscijfers het gehele verhaal vertellen. Ben wel blij met de multitoontesten, denk dat het meer inzicht geeft. Wat bedoel je trouwens met "plat als een dubbeltje"? Dieptebeeld of wat anders?

Er zijn echt wel speakers met vervormingscijfers van richting 0.1%. Mijn redenatie is altijd de apparatuur minstens een orde beter te laten zijn en dan ga je richting dat soort vervormingscijfers.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Met "plat als een dubbeltje" bedoel ik : het geluidsbeeld is 2 dimensionaal, er zit weinig tot geen diepte.

addesmo

Quote from: minplus on February 24, 2023, 20:11:38Iets van 70 euri momenteel.
Waarom ik ook bijna baal dat ik, toen ik 50 jaar geleden straatarm was, een niet meer werkende gouden Tissot vond die niemand na aangifte op kwam halen en ik na een jaar heb laten repareren voor 50 gulden, een rib uit m'n lijf. Later een paar schoonmaakbeurten maar het is wel een schitterend ding.
En dat heb je ook met de ouwe audio hap die na revisie weer fantastisch is.
 
70 euro? Waar, wat en door wie? Wat word er dan vervangen?
Een Omega of Glashutte servicen kost echt wel meer is mijn ervaring! En er lopen, ook uit ervaring, heel wat prutsers rond in de klokjes wereld!
Maar dit is puur om duidelijk te maken dat de vergelijking Casio vs dure klok niet geheel opgaat qua financien. Je kan je hele leven Casio's kopen voor de prijs van een servicebeurtje  ;D

Xander32

Juist jah; zo'n Casio is verworden tot een soort van disposable.

Quote from: addesmo on February 25, 2023, 09:37:3870 euro? Waar, wat en door wie? Wat word er dan vervangen?
Een Omega of Glashutte servicen kost echt wel meer is mijn ervaring! En er lopen, ook uit ervaring, heel wat prutsers rond in de klokjes wereld!
Maar dit is puur om duidelijk te maken dat de vergelijking Casio vs dure klok niet geheel opgaat qua financien. Je kan je hele leven Casio's kopen voor de prijs van een servicebeurtje  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

minplus

Quote from: addesmo on February 25, 2023, 09:37:3870 euro? Waar, wat en door wie? Wat word er dan vervangen?
Een Omega of Glashutte servicen kost echt wel meer is mijn ervaring! En er lopen, ook uit ervaring, heel wat prutsers rond in de klokjes wereld!
Maar dit is puur om duidelijk te maken dat de vergelijking Casio vs dure klok niet geheel opgaat qua financien. Je kan je hele leven Casio's kopen voor de prijs van een servicebeurtje  ;D

Een schoonmaakbeurt is een uurtje werk.
Als een club meer vraagt is het een afzetter zolang er geen onderdelen hoeven te worden vervangen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xander32

Is dat niet veel meer een akoestiek- en opstelling gebonden issue?

Quote from: Rowdy on February 24, 2023, 21:02:06Met "plat als een dubbeltje" bedoel ik : het geluidsbeeld is 2 dimensionaal, er zit weinig tot geen diepte.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Rowdy on February 24, 2023, 21:02:06Met "plat als een dubbeltje" bedoel ik : het geluidsbeeld is 2 dimensionaal, er zit weinig tot geen diepte.
Ik denk niet dat dat in de versterker zit. Wat ik eerder verwacht is dat het een verkeerde match met de luidspreker is.

Zelf heb ik met dezelfde versterker(s) grote verschillen in diepte en juist met erg veel terugkoppeling van klasse d en klasse t. wat mijn ervaring betreft staat terugkoppeling een flink dieptebeeld niet in de weg.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Maar je schreef gisteren in het draadje van Frank aanzienlijke verschillen te horen tussen kabels, nu neemt niemand je meer serieus ☹️

😉

Quote from: Tabcam on February 26, 2023, 19:06:25Ik denk niet dat dat in de versterker zit. Wat ik eerder verwacht is dat het een verkeerde match met de luidspreker is.

Zelf heb ik met dezelfde versterker(s) grote verschillen in diepte en juist met erg veel terugkoppeling van klasse d en klasse t. wat mijn ervaring betreft staat terugkoppeling een flink dieptebeeld niet in de weg.


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Xander32 on March  2, 2023, 06:36:53Maar je schreef gisteren in het draadje van Frank aanzienlijke verschillen te horen tussen kabels, nu neemt niemand je meer serieus ☹️

😉

Ik had dit soort reacties al verwacht als je eerlijk post wat je hoort. Men postte ook al dat ik geen verschil kan horen tussen meetbaar verschillende versterkers dus ik negeer dit soort opmerkingen voortaan.

Vind je het trouwens niet raar dat als ik het ene hoort, al mijn posts gelijk volgens jou onwaar zijn. Mag je nooit fout zitten dan? En wat als de objectivisten fouten posten? Geldt het dan ook?

Ik denk trouwens dat je geen gelijk hebt want er zijn hier meerdere opvattingen en ik denk niet dat de objectivisten per se in de meerderheid zijn, wel dat ze erg aanvallend zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

#8089
Beste T, zie de vette knipoog! Juist jou, iemand die zelf o.a. ls kan bouwen, heb ik hoog zitten, kennis van zaken en een  juiste uitleg kunnen geven aan hetgeen jezelf hoort  :thumbs-up:

Mijn reactie was er eentje met een knipoog, met zelfs enig cynisme, maar zeker niet naar jou toe.

Ik zelf behoor ook tot de gelovigen  (tot een bepaalde grens) en ik heb geen disrespect naar de niet-gelovigen. Leven en laten leven, maar dat blijkt vaak lastig indien het over kabels gaat.

Quote from: Tabcam on March  2, 2023, 08:39:27Ik had dit soort reacties al verwacht als je eerlijk post wat je hoort. Men postte ook al dat ik geen verschil kan horen tussen meetbaar verschillende versterkers dus ik negeer dit soort opmerkingen voortaan.

Vind je het trouwens niet raar dat als ik het ene hoort, al mijn posts gelijk volgens jou onwaar zijn. Mag je nooit fout zitten dan? En wat als de objectivisten fouten posten? Geldt het dan ook?

Ik denk trouwens dat je geen gelijk hebt want er zijn hier meerdere opvattingen en ik denk niet dat de objectivisten per se in de meerderheid zijn, wel dat ze erg aanvallend zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Ik vond het ook mooi om jouw eerlijke bevindingen te lezen Douwe. Tof dat je open staat voor ervaringen die je niet verwacht had (dat vul ik dan zo in).

Je gaat er open in en je durft ook op te schrijven dat het resultaat anders uitpakt dan verwacht. Dat siert je.

Ik las de opmerking van Robert ook als een geintje, een steekje onder water. Niks van aantrekken joh. Ik las het zeker niet als sneer en zo zal die ook niet bedoeld zijn, zoals hij zelf al schrijft.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Ik vatte het bericht van Robert ook op als een voorspelling dat lieden die verschillen niet voor mogelijk houden wel weer zouden reageren. Hij is ook een believer "light", dus denk dat je het verkeerd hebt opgevat Douwe. Ik lees je verslagen altijd graag hoor. :-)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

@Tabcam dit dus 👍🏻

En dat had je m.i. ook al kunnen afleiden uit mijn reactie in Frank zijn draadje. Geschreven tekst blijft soms lastig 😔, een goed geplaatste emoticon helpt vaak 👍🏻

Quote from: brt on March  3, 2023, 00:50:06Ik vond het ook mooi om jouw eerlijke bevindingen te lezen Douwe. Tof dat je open staat voor ervaringen die je niet verwacht had (dat vul ik dan zo in).

Je gaat er open in en je durft ook op te schrijven dat het resultaat anders uitpakt dan verwacht. Dat siert je.

Ik las de opmerking van Robert ook als een geintje, een steekje onder water. Niks van aantrekken joh. Ik las het zeker niet als sneer en zo zal die ook niet bedoeld zijn, zoals hij zelf al schrijft.

Quote from: Laan on March  3, 2023, 08:00:34Ik vatte het bericht van Robert ook op als een voorspelling dat lieden die verschillen niet voor mogelijk houden wel weer zouden reageren. Hij is ook een believer "light", dus denk dat je het verkeerd hebt opgevat Douwe. Ik lees je verslagen altijd graag hoor. :-)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Quote from: Tabcam on March  2, 2023, 08:39:27Ik denk trouwens dat je geen gelijk hebt want er zijn hier meerdere opvattingen en ik denk niet dat de objectivisten per se in de meerderheid zijn, wel dat ze erg aanvallend zijn.

Nou nou nou.. Toe maar weer. Ik zie juist in een aantal draadjes een aantal mensen tegen de klippen op bijzonder assertief in de weer met de meest malle beweringen, en dat zijn bepaald geen rationele feitelijke denkers. Ik vind het wel geinig hoor, dat aanvallende. Niet dat het zoden aan de dijk zet. Ik denk dat je een beetje in de war bent?



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Hannibal_

Gisteren op bezoek geweest bij Robert.
Samen met Ronald.

We werden super ontvangen en het was erg gezellig.
Eigenlijk zijn we best "spoiled" door Robert.

De set maakte ook indruk. Visueel zijn het nogal flinke luidsprekers, maar het past zo goed in het interieur dat het niet eens op valt.

De accuphase is ook een mooi apparaat, zeg. De opstelling maakte dat het in het geheel niet technisch oogde, het straalde rust uit. Ik denk dat hier wel iemand rond loopt die daar wel voor in is  ;)

De set speelde ook mooi uit rust, fijn gedetailleerd en gewoon lekker muziek. Zonder enige onregelmatigheid.
Erg gaaf.

Dank voor de meer dan voortreffelijke ontvangst, Robert.
Het was heel gezellig
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

Dat was zeker gezellig en een voortreffelijke lunch. Ook de hele stand van de zorg nog even besproken, dat krijg je als je twee mensen van concurrende academische ziekenhuizen bij elkaar zet.

Maar uiteindelijk ging het om de audio:  de set geeft een rustig geluidgebeeld waarin met name stemmen en akoestische gitaren tot hun recht komen; blijkt dat nu net de muzieksmaak van onze gastheer te zijn. De qsound opname Vogue van Madonna stond ook goed geplaatst in de ruimte, dat heb ik slechter gehoord. Al met al een fijne set om rustig een avondje (of middag in dit geval) naar te luisteren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Dank voor jullie mooie woorden heren 👍🏻

Het is altijd toch weer even spannend wanneer "twee vreemden" je huis binnen stappen en op de bank plaatsnemen. Echter was het ijs al snel gebroken, Han en Ronald bleken ook in real life twee relaxte gasten. Dat kon eigenlijk ook niet anders; beide zijn 't (van origine) Brabo's 😁

Ik heb gisteren een leuke dag gehad met deze twee welbespraakte heren, het was tof om met Ronald en Han kennis te maken en ik heb weer wat nieuwe muziek leren kennen. Zelfs afkomstig vanaf mijn eigen nas 🫣😁 (King Crimson)


Quote from: Hannibal_ on March  4, 2023, 07:21:34Gisteren op bezoek geweest bij Robert.
Samen met Ronald.

We werden super ontvangen en het was erg gezellig.
Eigenlijk zijn we best "spoiled" door Robert.

De set maakte ook indruk. Visueel zijn het nogal flinke luidsprekers, maar het past zo goed in het interieur dat het niet eens op valt.

De accuphase is ook een mooi apparaat, zeg. De opstelling maakte dat het in het geheel niet technisch oogde, het straalde rust uit. Ik denk dat hier wel iemand rond loopt die daar wel voor in is  ;)

De set speelde ook mooi uit rust, fijn gedetailleerd en gewoon lekker muziek. Zonder enige onregelmatigheid.
Erg gaaf.

Dank voor de meer dan voortreffelijke ontvangst, Robert.
Het was heel gezellig


Quote from: vergeerr72 on March  4, 2023, 08:44:57Dat was zeker gezellig en een voortreffelijke lunch. Ook de hele stand van de zorg nog even besproken, dat krijg je als je twee mensen van concurrende academische ziekenhuizen bij elkaar zet.

Maar uiteindelijk ging het om de audio:  de set geeft een rustig geluidgebeeld waarin met name stemmen en akoestische gitaren tot hun recht komen; blijkt dat nu net de muzieksmaak van onze gastheer te zijn. De qsound opname Vogue van Madonna stond ook goed geplaatst in de ruimte, dat heb ik slechter gehoord. Al met al een fijne set om rustig een avondje (of middag in dit geval) naar te luisteren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... direct ook van de gelegenheid (waarin ik de deurtjes uit het meubel heb) gebruik gemaakt om een plaatje te maken van mijn bronnen:


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Mooi spul zeg! Heb je nu in feite drie dac's ter beschikking?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

Dank 👍🏻

Betreffende de dacs; twee stuks  :) , de Accuphase DAC-50 en de Sonnet Morpheus.
De Auralic streamer bezit geen dac  :nowink:

Quote from: Laan on March  4, 2023, 10:14:46Mooi spul zeg! Heb je nu in feite drie dac's ter beschikking?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT